Χρήση ψηφιακών και οπτικοακουστικών μέσων σε κάθε στάδιο της διαδικασίας εξέτασης για τη χορήγηση άδειας οδήγησης, τήρηση σχετικού αρχείου αλλά και συνεχείς ελέγχους και επιθεωρήσεις όλων των εμπλεκομένων στη διαδικασία επιστρατεύει το υπουργείο Μεταφορών με το νομοσχέδιο που αλλάζει ριζικά τη διαδικασία έκδοσης διπλωμάτων οδήγησης.
Το αναθεωρημένο σχέδιο νόμου που προέκυψε από τη διαβούλευση και παρουσιάζει το «Έθνος της Κυριακής» θα κατατεθεί στη Βουλή τις προσεχείς ημέρες με στόχο την πάταξη των δοσοληψίων και του «λαδώματος» αλλά και το φρένο στα περιστατικά που έχουν καταγραφεί στο παρελθόν, με διπλώματα οδήγησης να φτάνουν απευθείας στα… σπίτια υποψηφίων.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, οι εκπαιδευτές θα παραχωρούν προσωρινά τη χρήση των οχημάτων για τη διενέργεια των εξετάσεων και κάθε εκπαιδευτικό όχημα θα πρέπει απαραίτητα να διαθέτει διαδικτυακή σύνδεση ώστε να επιτυγχάνεται αδιάλειπτη σύνδεση με το Κέντρο Ελέγχου του υπουργείου.
Επιπλέον, εντός του οχήματος πρέπει να τοποθετείται κάμερα με μικρόφωνο που θα απεικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος ή τις θέσεις ανάβασης των μοτοσικλετών σε αδιάλειπτη σύνδεση με το Κέντρο Ελέγχου.
Μετάδοση σε πραγματικό χρόνο
Τόσο η θεωρητική εξέταση όσο και η δοκιμασία προσόντων θα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο και θα καταγράφονται με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων. Το καταγεγραμμένο υλικό, το οποίο θα περιλαμβάνει απεικόνιση του χώρου αλλά των συμμετοχόντων στη θεωρητική εξέταση, το εσωτερικό του εκπαιδευτικού οχήματος ώστε να απεικονίζεται και το οδικό δίκτυο που κινείται το όχημα, θα μεταφορτώνονται την ίδια ημέρα με ευθύνη του εκπαιδευτή σε ειδική διαδικτυακή εφαρμογή και θα αποτελεί συνοδευτικό υλικό της δοκιμασίας.
Επιπλέον, οι Διευθύνσεις Μεταφορών θα είναι υποχρεωμένες να λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα ώστε να αποκλείεται κάθε επικοινωνία ή χρήση ηλεκτρονικής συσκευής και τη διαδικασία της θεωρητικής εξέτασης.
Σημαντικές αλλαγές επιφέρει το νομοσχέδιο και στη διαδικασία των εξετάσεων.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι κάθε υποψήφιος οδηγός θα υποβάλλεται πρώτα σε θεωρητική εξέταση και εφόσον επιτύχει θα ακολουθεί η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς, η οποία θα διενεργείται σε δύο στάδια που θα διεξάγονται την ίδια ημέρα. Στο πρώτο στάδιο θα εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης (πορεία) και μόνο εφόσον αυτό ολοκληρωθεί με επιτυχία ο υποψήφιος θα εξετάζεται σε δεύτερο στάδιο των ειδικών δοκιμασιών.
Ωστόσο, εάν ο υποψήφιος αποτύχει στο δεύτερο στάδιο, υποχρεωτικά θα πρέπει να επανεξεταστεί στο πρώτο.
Η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς διενεργείται από έναν εξεταστή, ενώ δεν θα επιτρέπεται να βρίσκεται εντός του οχήματος ο εκπαιδευτής. Στα δίκυκλα οι υποψήφιοι θα είναι μόνοι τους επί της εκπαιδευτικής μοτοσυκλέτας.
Οι ειδικές δοκιμασίες διενεργούνται σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους ή πίστες που υπάρχουν, ενώ δίνεται η δυνατότητα διενέργειάς τους με τη χρήση ηλεκτρονικού συστήματος αυτόματης καταγραφής των δεδομένων κα αυτόματης εξαγωγής του αποτελέσματος.
Επιπλέον, καθιερώνεται σύστημα εποπτείας και αξιολόγησης εκπαιδευτών και εξεταστών, ενώ το Σώμα Επιθεωρητών του υπουργείου θα διενεργεί ελέγχους και οι αξιολογήσεις του Τμήματος Αδειών Οδήγησης θα αξιολογούν το καταγραφικό υλικό της διαδικασίας.
Επίσης, καθιερώνεται ηλεκτρονική καρτέλα υποψηφίου, εκπαιδευτή, εξεταστή, σχολής οδηγών και Κέντρων Θεωρητικής Εκπαίδευσης με όλα τα δεδομένα για τη δημιουργία ενιαίου πληροφοριακού συστήματος.
Τα τσουχτερά πρόστιμα
Πρόστιμο 1.000 ευρώ και απαγόρευση επανεξέτασης από έξι μήνες έως τρία χρόνια προβλέπονται για υποψηφίους που θα υποπέσουν σε παραβάσεις σχετιζόμενες με τις άδειες οδήγησης. Με οριστική αφαίρεση άδειας κινδυνεύουν εκπαιδευτές και σχολές οδηγών.
Το αναθεωρημένο σχέδιο νόμου που προέκυψε από τη διαβούλευση και παρουσιάζει το «Έθνος της Κυριακής» θα κατατεθεί στη Βουλή τις προσεχείς ημέρες με στόχο την πάταξη των δοσοληψίων και του «λαδώματος» αλλά και το φρένο στα περιστατικά που έχουν καταγραφεί στο παρελθόν, με διπλώματα οδήγησης να φτάνουν απευθείας στα… σπίτια υποψηφίων.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, οι εκπαιδευτές θα παραχωρούν προσωρινά τη χρήση των οχημάτων για τη διενέργεια των εξετάσεων και κάθε εκπαιδευτικό όχημα θα πρέπει απαραίτητα να διαθέτει διαδικτυακή σύνδεση ώστε να επιτυγχάνεται αδιάλειπτη σύνδεση με το Κέντρο Ελέγχου του υπουργείου.
Επιπλέον, εντός του οχήματος πρέπει να τοποθετείται κάμερα με μικρόφωνο που θα απεικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος ή τις θέσεις ανάβασης των μοτοσικλετών σε αδιάλειπτη σύνδεση με το Κέντρο Ελέγχου.
Μετάδοση σε πραγματικό χρόνο
Τόσο η θεωρητική εξέταση όσο και η δοκιμασία προσόντων θα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο και θα καταγράφονται με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων. Το καταγεγραμμένο υλικό, το οποίο θα περιλαμβάνει απεικόνιση του χώρου αλλά των συμμετοχόντων στη θεωρητική εξέταση, το εσωτερικό του εκπαιδευτικού οχήματος ώστε να απεικονίζεται και το οδικό δίκτυο που κινείται το όχημα, θα μεταφορτώνονται την ίδια ημέρα με ευθύνη του εκπαιδευτή σε ειδική διαδικτυακή εφαρμογή και θα αποτελεί συνοδευτικό υλικό της δοκιμασίας.
Επιπλέον, οι Διευθύνσεις Μεταφορών θα είναι υποχρεωμένες να λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα ώστε να αποκλείεται κάθε επικοινωνία ή χρήση ηλεκτρονικής συσκευής και τη διαδικασία της θεωρητικής εξέτασης.
Σημαντικές αλλαγές επιφέρει το νομοσχέδιο και στη διαδικασία των εξετάσεων.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι κάθε υποψήφιος οδηγός θα υποβάλλεται πρώτα σε θεωρητική εξέταση και εφόσον επιτύχει θα ακολουθεί η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς, η οποία θα διενεργείται σε δύο στάδια που θα διεξάγονται την ίδια ημέρα. Στο πρώτο στάδιο θα εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης (πορεία) και μόνο εφόσον αυτό ολοκληρωθεί με επιτυχία ο υποψήφιος θα εξετάζεται σε δεύτερο στάδιο των ειδικών δοκιμασιών.
Ωστόσο, εάν ο υποψήφιος αποτύχει στο δεύτερο στάδιο, υποχρεωτικά θα πρέπει να επανεξεταστεί στο πρώτο.
Η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς διενεργείται από έναν εξεταστή, ενώ δεν θα επιτρέπεται να βρίσκεται εντός του οχήματος ο εκπαιδευτής. Στα δίκυκλα οι υποψήφιοι θα είναι μόνοι τους επί της εκπαιδευτικής μοτοσυκλέτας.
Οι ειδικές δοκιμασίες διενεργούνται σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους ή πίστες που υπάρχουν, ενώ δίνεται η δυνατότητα διενέργειάς τους με τη χρήση ηλεκτρονικού συστήματος αυτόματης καταγραφής των δεδομένων κα αυτόματης εξαγωγής του αποτελέσματος.
Επιπλέον, καθιερώνεται σύστημα εποπτείας και αξιολόγησης εκπαιδευτών και εξεταστών, ενώ το Σώμα Επιθεωρητών του υπουργείου θα διενεργεί ελέγχους και οι αξιολογήσεις του Τμήματος Αδειών Οδήγησης θα αξιολογούν το καταγραφικό υλικό της διαδικασίας.
Επίσης, καθιερώνεται ηλεκτρονική καρτέλα υποψηφίου, εκπαιδευτή, εξεταστή, σχολής οδηγών και Κέντρων Θεωρητικής Εκπαίδευσης με όλα τα δεδομένα για τη δημιουργία ενιαίου πληροφοριακού συστήματος.
Τα τσουχτερά πρόστιμα
Πρόστιμο 1.000 ευρώ και απαγόρευση επανεξέτασης από έξι μήνες έως τρία χρόνια προβλέπονται για υποψηφίους που θα υποπέσουν σε παραβάσεις σχετιζόμενες με τις άδειες οδήγησης. Με οριστική αφαίρεση άδειας κινδυνεύουν εκπαιδευτές και σχολές οδηγών.