Η δημοφιλέστερη - μαζί με τον «Οιδίποδα» - τραγωδία του Σοφοκλή, ήδη από τα αρχαία χρόνια, η «Αντιγόνη», παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ντέλλα, στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου (Παλαιά Επίδαυρος - Αργολίδα), στις 20 και 21 Ιουλίου, στις 9.30 το βράδυ.
Η ιστορία του έργου διαδραματίζεται στη Θήβα, μετά την εμφύλια σύρραξη που οδήγησε ταυτόχρονα στον θάνατο τους δύο αντίπαλους αδερφούς, τον Ετεοκλή και τον Πολυνείκη. Ο βασιλιάς Κρέοντας διατάζει να ταφεί με τιμές ο Ετεοκλής, αφήνοντας άταφο τον Πολυνείκη, ως εχθρό της Θήβας. Όμως, η αδερφή τους, η Αντιγόνη, αρνείται να υπακούσει στην εντολή. Μετά τη σύγκρουσή της με την αδερφή της, Ισμήνη, η οποία αρνείται να τη βοηθήσει, αποφασίζει να θάψει μόνη της τον Πολυνείκη, με συνέπεια να συλληφθεί και να καταδικαστεί από τον βασιλιά να θαφτεί ζωντανή.
Άκαμπτος, ο Κρέοντας εμμένει στην απόφασή του, ακόμα και μετά τις ικεσίες τού - ερωτευμένου με την Αντιγόνη - Αίμωνα, του γιου του, και δεν υποχωρεί παρά την τελευταία στιγμή, όταν ο μάντης Τειρεσίας τον κάνει να δει ότι αυτή η απόφαση θα προκαλέσει την καταστροφή του. Όταν αλλάζει γνώμη, είναι πια αργά.
Η Αντιγόνη αυτοκτονεί μέσα τον πέτρινο τάφο της, και ο Αίμονας, αρνούμενος να δεχτεί τον χαμό της, αυτοκτονεί κι αυτός. Σειρά τώρα έχει η μητέρα του και γυναίκα του Κρέοντα, η Ευριδίκη, που κρεμιέται από απόγνωση, όταν μαθαίνει τον θάνατο του γιου της. Ο Κρέων απομένει θλιβερή φιγούρα στο τέλος του έργου, από τις κορυφαίες μορφές του τραγικού σε ολόκληρο το αρχαίο δράμα.
Ανδρέας Σκούρτης Ποιος είναι το τραγικό πρόσωπο;
Ο σκηνοθέτης της παράστασης σημειώνει:
«Ο Ετεοκλής έπεσε υπερασπιζόμενος την πατρίδα του. Είναι ήρωας.
Ο Ετεοκλής σφετερίστηκε τον θρόνο από τον αδελφό του.
Ο Πολυνείκης έπεσε, πολεμώντας την ίδια του την πατρίδα. Είναι προδότης.
Ο Πολυνείκης διεκδίκησε δίκαια τον θρόνο που του ανήκε.
Ποιος έχει δίκιο;
Ο Κρέοντας έχει την ευθύνη της πόλης. Η πόλη έχει ρωγμή.
Ο Κρέοντας τηρεί αυτά που διακηρύττει, για να επανέλθει η τάξη και η ηρεμία.
Η Αντιγόνη έχει την ευθύνη της οικογένειάς της. Και των νεκρών της.
Η Αντιγόνη παραβαίνει τους νόμους της πόλης και δημιουργείται χάος και αταξία.
Ποιος έχει δίκιο;
Στην Αθήνα, δεν επιτρέπεται η ταφή σε ιερόσυλους, προδότες και αυτόχειρες.
Ο Κρέοντας, από ακριβοδίκαιος άρχοντας και τηρητής των νόμων, μετατρέπεται σε εμμονικό τύραννο και οδηγεί τρία πρόσωπα στην αυτοχειρία.
Η Αντιγόνη κηδεύει έναν αδελφό, κάνοντας τη δουλειά που αναλογεί στους άντρες.
Ο Κρέοντας θρηνεί πάνω από το πτώμα του γιου του, κάνοντας τη δουλειά που αναλογεί στις γυναίκες.
Ποιος είναι το τραγικό πρόσωπο;».
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση - δραματουργία: Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος, σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ντέλλας, σκηνογραφία: Ανδρέας Σκούρτης, ενδυματολογική επιμέλεια: Κωνσταντίνα Μαρδίκη, πρωτότυπη μουσική: Αλέξανδρος Κτιστάκης, σχεδιασμός φωτισμών: Παναγιώτης Λαμπής, βοηθός σκηνογράφου: Βιβιάννα Χιωτίνη, βοηθός σκηνοθέτη - επιμέλεια κίνησης: Aνδρονίκη Μαραθάκη, σχεδιασμός παραγωγής: Kωνσταντίνος Σακκάς, οργάνωση - συντονισμός παραγωγής: Mαρία Βασαριώτου, εκτέλεση παραγωγής: Ιωάννα Βενετάκη, οργάνωση παραγωγής: Delta Pi, επικοινωνία: Μαρία Κωνσταντοπούλου. Παίζουν: Θανάσης Δόβρης, Κωνσταντίνος Ντέλλας, Φανή Παναγιωτίδου, Μαρία Παρασύρη, Δέσποινα Ντορίνα Ρεμεδιάκη, Ευθύμης Χαλκίδης. Στην παράσταση, συμμετέχουν: Οι μαθητές / απόφοιτοι του Μουσικού Σχολείου Πτολεμαΐδας: Χριστόδουλος Αναγνωστόπουλος, Στυλιανός Βλαχοδήμος, Δημήτρης Μεντεσίδης, Χρήστος Zγούρoς - Μαθητές του Γυμνασίου Λυγουριού, δήμου Επιδαύρου - Μέλη του ΚΑΠΗ δήμου Επιδαύρου.
Πληροφορίες
Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου: Παλαιά Επίδαυρος - Αργολίδα. Η παράσταση παρουσιάζεται με αγγλικούς υπέρτιτλους. Τιμές εισιτηρίων: 10 έως 25 ευρώ. Πώληση εισιτηρίων: κεντρικά εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: Πανεπιστημίου 39 - εντός στοάς Πεσμαζόγλου, καταστήματα: Seven Spots, Reload, Media Markt, βιβλιοπωλεία Ευριπίδης, πολυχώρος Yoleni’s, Viva Kiosk στο Σύνταγμα, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, τηλεφωνικά: 210 3272000, ομαδικές κρατήσεις: 210 3222720, κρατήσεις ΑΜΕΑ: 211 7800056 (ώρες λειτουργίας: 9:00 - 17:00), ηλεκτρονικά: greekfestival.gr και viva.gr.
Η ιστορία του έργου διαδραματίζεται στη Θήβα, μετά την εμφύλια σύρραξη που οδήγησε ταυτόχρονα στον θάνατο τους δύο αντίπαλους αδερφούς, τον Ετεοκλή και τον Πολυνείκη. Ο βασιλιάς Κρέοντας διατάζει να ταφεί με τιμές ο Ετεοκλής, αφήνοντας άταφο τον Πολυνείκη, ως εχθρό της Θήβας. Όμως, η αδερφή τους, η Αντιγόνη, αρνείται να υπακούσει στην εντολή. Μετά τη σύγκρουσή της με την αδερφή της, Ισμήνη, η οποία αρνείται να τη βοηθήσει, αποφασίζει να θάψει μόνη της τον Πολυνείκη, με συνέπεια να συλληφθεί και να καταδικαστεί από τον βασιλιά να θαφτεί ζωντανή.
Άκαμπτος, ο Κρέοντας εμμένει στην απόφασή του, ακόμα και μετά τις ικεσίες τού - ερωτευμένου με την Αντιγόνη - Αίμωνα, του γιου του, και δεν υποχωρεί παρά την τελευταία στιγμή, όταν ο μάντης Τειρεσίας τον κάνει να δει ότι αυτή η απόφαση θα προκαλέσει την καταστροφή του. Όταν αλλάζει γνώμη, είναι πια αργά.
Η Αντιγόνη αυτοκτονεί μέσα τον πέτρινο τάφο της, και ο Αίμονας, αρνούμενος να δεχτεί τον χαμό της, αυτοκτονεί κι αυτός. Σειρά τώρα έχει η μητέρα του και γυναίκα του Κρέοντα, η Ευριδίκη, που κρεμιέται από απόγνωση, όταν μαθαίνει τον θάνατο του γιου της. Ο Κρέων απομένει θλιβερή φιγούρα στο τέλος του έργου, από τις κορυφαίες μορφές του τραγικού σε ολόκληρο το αρχαίο δράμα.
Ανδρέας Σκούρτης Ποιος είναι το τραγικό πρόσωπο;
Ο σκηνοθέτης της παράστασης σημειώνει:
«Ο Ετεοκλής έπεσε υπερασπιζόμενος την πατρίδα του. Είναι ήρωας.
Ο Ετεοκλής σφετερίστηκε τον θρόνο από τον αδελφό του.
Ο Πολυνείκης έπεσε, πολεμώντας την ίδια του την πατρίδα. Είναι προδότης.
Ο Πολυνείκης διεκδίκησε δίκαια τον θρόνο που του ανήκε.
Ποιος έχει δίκιο;
Ο Κρέοντας έχει την ευθύνη της πόλης. Η πόλη έχει ρωγμή.
Ο Κρέοντας τηρεί αυτά που διακηρύττει, για να επανέλθει η τάξη και η ηρεμία.
Η Αντιγόνη έχει την ευθύνη της οικογένειάς της. Και των νεκρών της.
Η Αντιγόνη παραβαίνει τους νόμους της πόλης και δημιουργείται χάος και αταξία.
Ποιος έχει δίκιο;
Στην Αθήνα, δεν επιτρέπεται η ταφή σε ιερόσυλους, προδότες και αυτόχειρες.
Ο Κρέοντας, από ακριβοδίκαιος άρχοντας και τηρητής των νόμων, μετατρέπεται σε εμμονικό τύραννο και οδηγεί τρία πρόσωπα στην αυτοχειρία.
Η Αντιγόνη κηδεύει έναν αδελφό, κάνοντας τη δουλειά που αναλογεί στους άντρες.
Ο Κρέοντας θρηνεί πάνω από το πτώμα του γιου του, κάνοντας τη δουλειά που αναλογεί στις γυναίκες.
Ποιος είναι το τραγικό πρόσωπο;».
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση - δραματουργία: Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος, σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ντέλλας, σκηνογραφία: Ανδρέας Σκούρτης, ενδυματολογική επιμέλεια: Κωνσταντίνα Μαρδίκη, πρωτότυπη μουσική: Αλέξανδρος Κτιστάκης, σχεδιασμός φωτισμών: Παναγιώτης Λαμπής, βοηθός σκηνογράφου: Βιβιάννα Χιωτίνη, βοηθός σκηνοθέτη - επιμέλεια κίνησης: Aνδρονίκη Μαραθάκη, σχεδιασμός παραγωγής: Kωνσταντίνος Σακκάς, οργάνωση - συντονισμός παραγωγής: Mαρία Βασαριώτου, εκτέλεση παραγωγής: Ιωάννα Βενετάκη, οργάνωση παραγωγής: Delta Pi, επικοινωνία: Μαρία Κωνσταντοπούλου. Παίζουν: Θανάσης Δόβρης, Κωνσταντίνος Ντέλλας, Φανή Παναγιωτίδου, Μαρία Παρασύρη, Δέσποινα Ντορίνα Ρεμεδιάκη, Ευθύμης Χαλκίδης. Στην παράσταση, συμμετέχουν: Οι μαθητές / απόφοιτοι του Μουσικού Σχολείου Πτολεμαΐδας: Χριστόδουλος Αναγνωστόπουλος, Στυλιανός Βλαχοδήμος, Δημήτρης Μεντεσίδης, Χρήστος Zγούρoς - Μαθητές του Γυμνασίου Λυγουριού, δήμου Επιδαύρου - Μέλη του ΚΑΠΗ δήμου Επιδαύρου.
Πληροφορίες
Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου: Παλαιά Επίδαυρος - Αργολίδα. Η παράσταση παρουσιάζεται με αγγλικούς υπέρτιτλους. Τιμές εισιτηρίων: 10 έως 25 ευρώ. Πώληση εισιτηρίων: κεντρικά εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: Πανεπιστημίου 39 - εντός στοάς Πεσμαζόγλου, καταστήματα: Seven Spots, Reload, Media Markt, βιβλιοπωλεία Ευριπίδης, πολυχώρος Yoleni’s, Viva Kiosk στο Σύνταγμα, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, τηλεφωνικά: 210 3272000, ομαδικές κρατήσεις: 210 3222720, κρατήσεις ΑΜΕΑ: 211 7800056 (ώρες λειτουργίας: 9:00 - 17:00), ηλεκτρονικά: greekfestival.gr και viva.gr.