Με τουλάχιστον 40.000 κενές θέσεις εκπαιδευτικών άνοιξαν τα σχολεία στη Γερμανία, ένα πρόβλημα που επιδεινώνεται χρόνο με το χρόνο.
«’Εχουμε 30 χρόνια να δούμε τόσο δραματικές ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία μας»,προειδοποιεί ο πρόεδρος της γερμανικής Διδασκαλικής Ομοσπονδίας, Χάιντς Πέτερ Μαίντινγκερ.
Από τις 40.000 κενές θέσεις εκπαιδευτικών, περίπου 30.000 καλύπτονται προσωρινά ή «εκ των ενόντων», δηλαδή με άτομα που δεν διαθέτουν την κατάλληλη κατάρτιση, με συνταξιούχους ή ακόμη και φοιτητές.
Οι υπόλοιπες δεν μπορούν να καλυφθούν ούτε καν με τέτοια «μπαλώματα».
Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το πρόβλημα στο Βερολίνο καθώς και στο κρατίδιο της Σαξονίας, επισημαίνει η Διδασκαλική Ομοσπονδία.
Αλλά και το συνδικάτο των εκπαιδευτικών GEW κάνει λόγο για «δραματική κατάσταση», ιδιαίτερα στα δημοτικά σχολεία της Γερμανίας.
Πού οφείλονται όλα αυτά;
Εκπρόσωπος του συνδικάτου περιγράφει μία «εκπαίδευση δύο ταχυτήτων», καθώς, όπως υποστηρίζει, οι εκπαιδευτικοί με καλή κατάρτιση επιδιώκουν να εργαστούν σε συγκεκριμένα σχολεία με καλή φήμη, ενώ την ίδια στιγμή άλλα σχολεία σε υποβαθμισμένες περιοχές αντιμετωπίζουν τεράστιες ελλείψεις προσωπικού.
Επιπλέον, η εντατικοποίηση της δουλειάς και οι χαμηλοί μισθοί οδηγούν πολλούς εκπαιδευτικούς σε παραίτηση.
Η κατηγοριοποίηση και ο κατακερματισμός των σχολείων στη Γερμανία είναι αποτέλεσμα του ότι η παιδεία αποτελεί αρμοδιότητα των τοπικών κρατιδίων.
Έτσι, κάθε τοπική κυβέρνηση επιλέγει τη δική της «πολιτική»:
Π.χ. η Βαυαρία προσπαθεί να αυξήσει τον αριθμό των σπουδαστών για παιδαγωγικά επαγγέλματα, η Σαξονία προσφέρει επίδομα 1.000€ μηνιαίως σε νέους δασκάλους, το Βρανδεμβούργο επιτρέπει, κατ’ εξαίρεση, σε συνταξιούχους εκπαιδευτικούς να συνεχίζουν να εργάζονται.
Στη Βόρεια Ρηνανία – Βεστφαλία, το πολυπληθέστερο κρατίδιο της Γερμανίας, 1 στους 9 δασκάλους προέρχεται από διαφορετικό γνωστικό αντικείμενο.
Φτωχοί μαθητές
Στο μεταξύ, πάνω από 1 εκατ. μαθητές στη χώρα δεν μπορούν να αγοράσουν ούτε τα σχολικά είδηλόγω φτώχειας των οικογενειών τους και εξαρτώνται από το αντίστοιχο κρατικό βοήθημα, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία σε κοινοβουλευτική Ερώτηση.
Το Φλεβάρη του 2018, 1.006.163 μαθητές έλαβαν το εκπαιδευτικό επίδομα, περίπου 5.000 περισσότεροι από πέρυσι.
Πρόκειται για ένα «συμβολικό» επίδομα ύψους 100€ το χρόνο, που δικαιούνται μαθητές των οποίων οι γονείς εντάσσονται στα επιδόματα ανεργίας «Χαρτζ 4», δηλαδή ζουν σε συνθήκες εξαθλίωσης.
Σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις της Γερμανικής Υπηρεσίας Προστασίας των Παιδιών (DKSB), περίπου 4,4 εκατ. παιδιά στη Γερμανία απειλούνται από τη φτώχεια.
Από αυτά περίπου 1,4 εκατ. ζουν σε συνθήκες φτώχειας, αλλά δεν καταγράφονται, καθώς οι οικογένειές τους παραιτούνται από τα επιδόματα «Χαρτζ 4», εξαιτίας των ασφυκτικών ελέγχων, της έντονης γραφειοκρατίας, του εξαναγκασμού να παραιτηθούν από οποιαδήποτε ιδιοκτησία (σπίτι, αυτοκίνητο, τραπεζικό λογαριασμό κ.λπ.).
Νέα αύξηση της «ευέλικτης» εργασίας
Αυξήθηκαν και πάλι το 2017 οι λεγόμενες μορφές «ευέλικτης» εργασίας – συμβάσεις ορισμένου χρόνου, μερική απασχόληση, ενοικιαζόμενοι, μίνι τζομπς κ.ά. – στη Γερμανία.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας, που δημοσιεύτηκαν χτες, 7,7 εκατομμύρια εργαζόμενοι απασχολούνταν το 2017 με «άτυπες μορφές εργασίας»,περίπου 63.000 περισσότεροι από το 2016.
Το ποσοστό των «ευέλικτων» εργαζομένων αυξήθηκε σε 20,8% από 20,7% το 2016.
Οι γυναίκες με ευέλικτες μορφές εργασίας ανέρχονται στο 30,5% του συνόλου των εργαζομένων, σημαντικά περισσότερες από τους άνδρες (12,2%).
Στις «άτυπες μορφές» απασχόλησης συγκαταλέγονται οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου (6,9%), οι μερικώς απασχολούμενοι έως 20 ώρες τη βδομάδα (12,9%), οι «οριακά απασχολούμενοι» με μίνι τζομπ (5,9%) και οι έκτακτοι εργαζόμενοι (2,5%).
Ο αριθμός των απασχολουμένων με «κανονική» σχέση εργασίας, που είναι πλήρως ασφαλισμένοι και εργάζονται άνω των 20 ωρών τη βδομάδα, ανήλθε το 2017 σε περίπου 25,8 εκατ., δηλαδή 116.000 περισσότεροι από ό,τι το 2016.
Το ποσοστό των «κανονικών» εργαζομένων αυξήθηκε επομένως ελαφρά σε 69,3%, από 69,2%.
«’Εχουμε 30 χρόνια να δούμε τόσο δραματικές ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία μας»,προειδοποιεί ο πρόεδρος της γερμανικής Διδασκαλικής Ομοσπονδίας, Χάιντς Πέτερ Μαίντινγκερ.
Από τις 40.000 κενές θέσεις εκπαιδευτικών, περίπου 30.000 καλύπτονται προσωρινά ή «εκ των ενόντων», δηλαδή με άτομα που δεν διαθέτουν την κατάλληλη κατάρτιση, με συνταξιούχους ή ακόμη και φοιτητές.
Οι υπόλοιπες δεν μπορούν να καλυφθούν ούτε καν με τέτοια «μπαλώματα».
Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το πρόβλημα στο Βερολίνο καθώς και στο κρατίδιο της Σαξονίας, επισημαίνει η Διδασκαλική Ομοσπονδία.
Αλλά και το συνδικάτο των εκπαιδευτικών GEW κάνει λόγο για «δραματική κατάσταση», ιδιαίτερα στα δημοτικά σχολεία της Γερμανίας.
Πού οφείλονται όλα αυτά;
Εκπρόσωπος του συνδικάτου περιγράφει μία «εκπαίδευση δύο ταχυτήτων», καθώς, όπως υποστηρίζει, οι εκπαιδευτικοί με καλή κατάρτιση επιδιώκουν να εργαστούν σε συγκεκριμένα σχολεία με καλή φήμη, ενώ την ίδια στιγμή άλλα σχολεία σε υποβαθμισμένες περιοχές αντιμετωπίζουν τεράστιες ελλείψεις προσωπικού.
Επιπλέον, η εντατικοποίηση της δουλειάς και οι χαμηλοί μισθοί οδηγούν πολλούς εκπαιδευτικούς σε παραίτηση.
Η κατηγοριοποίηση και ο κατακερματισμός των σχολείων στη Γερμανία είναι αποτέλεσμα του ότι η παιδεία αποτελεί αρμοδιότητα των τοπικών κρατιδίων.
Έτσι, κάθε τοπική κυβέρνηση επιλέγει τη δική της «πολιτική»:
Π.χ. η Βαυαρία προσπαθεί να αυξήσει τον αριθμό των σπουδαστών για παιδαγωγικά επαγγέλματα, η Σαξονία προσφέρει επίδομα 1.000€ μηνιαίως σε νέους δασκάλους, το Βρανδεμβούργο επιτρέπει, κατ’ εξαίρεση, σε συνταξιούχους εκπαιδευτικούς να συνεχίζουν να εργάζονται.
Στη Βόρεια Ρηνανία – Βεστφαλία, το πολυπληθέστερο κρατίδιο της Γερμανίας, 1 στους 9 δασκάλους προέρχεται από διαφορετικό γνωστικό αντικείμενο.
Φτωχοί μαθητές
Στο μεταξύ, πάνω από 1 εκατ. μαθητές στη χώρα δεν μπορούν να αγοράσουν ούτε τα σχολικά είδηλόγω φτώχειας των οικογενειών τους και εξαρτώνται από το αντίστοιχο κρατικό βοήθημα, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία σε κοινοβουλευτική Ερώτηση.
Το Φλεβάρη του 2018, 1.006.163 μαθητές έλαβαν το εκπαιδευτικό επίδομα, περίπου 5.000 περισσότεροι από πέρυσι.
Πρόκειται για ένα «συμβολικό» επίδομα ύψους 100€ το χρόνο, που δικαιούνται μαθητές των οποίων οι γονείς εντάσσονται στα επιδόματα ανεργίας «Χαρτζ 4», δηλαδή ζουν σε συνθήκες εξαθλίωσης.
Σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις της Γερμανικής Υπηρεσίας Προστασίας των Παιδιών (DKSB), περίπου 4,4 εκατ. παιδιά στη Γερμανία απειλούνται από τη φτώχεια.
Από αυτά περίπου 1,4 εκατ. ζουν σε συνθήκες φτώχειας, αλλά δεν καταγράφονται, καθώς οι οικογένειές τους παραιτούνται από τα επιδόματα «Χαρτζ 4», εξαιτίας των ασφυκτικών ελέγχων, της έντονης γραφειοκρατίας, του εξαναγκασμού να παραιτηθούν από οποιαδήποτε ιδιοκτησία (σπίτι, αυτοκίνητο, τραπεζικό λογαριασμό κ.λπ.).
Νέα αύξηση της «ευέλικτης» εργασίας
Αυξήθηκαν και πάλι το 2017 οι λεγόμενες μορφές «ευέλικτης» εργασίας – συμβάσεις ορισμένου χρόνου, μερική απασχόληση, ενοικιαζόμενοι, μίνι τζομπς κ.ά. – στη Γερμανία.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας, που δημοσιεύτηκαν χτες, 7,7 εκατομμύρια εργαζόμενοι απασχολούνταν το 2017 με «άτυπες μορφές εργασίας»,περίπου 63.000 περισσότεροι από το 2016.
Το ποσοστό των «ευέλικτων» εργαζομένων αυξήθηκε σε 20,8% από 20,7% το 2016.
Οι γυναίκες με ευέλικτες μορφές εργασίας ανέρχονται στο 30,5% του συνόλου των εργαζομένων, σημαντικά περισσότερες από τους άνδρες (12,2%).
Στις «άτυπες μορφές» απασχόλησης συγκαταλέγονται οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου (6,9%), οι μερικώς απασχολούμενοι έως 20 ώρες τη βδομάδα (12,9%), οι «οριακά απασχολούμενοι» με μίνι τζομπ (5,9%) και οι έκτακτοι εργαζόμενοι (2,5%).
Ο αριθμός των απασχολουμένων με «κανονική» σχέση εργασίας, που είναι πλήρως ασφαλισμένοι και εργάζονται άνω των 20 ωρών τη βδομάδα, ανήλθε το 2017 σε περίπου 25,8 εκατ., δηλαδή 116.000 περισσότεροι από ό,τι το 2016.
Το ποσοστό των «κανονικών» εργαζομένων αυξήθηκε επομένως ελαφρά σε 69,3%, από 69,2%.
Πηγή: edupame.gr