ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΣΥΣΚΕΥΕΣ
V.STAMATIS
ΕΙΔΗ ΣΠΙΤΙΟΥ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΑΝΑΠΤΥΞΙΚΑΗ ΔΥΝΑΜΗ

Σελίδες

Κυριακή 9 Σεπτεμβρίου 2018

Η ομιλία του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην 83η ΔΕΘ

Η ομιλία του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην  83η ΔΕΘ
Φίλες και φίλοι, κυρίες και κύριοι, αγαπητοί προσκεκλημένοι,
Είναι ιδιαίτερη χαρά και τιμή για μένα να εγκαινιάζω σήμερα την 83η Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης. Την πρώτη Διεθνή Έκθεση, που μετά από οκτώ ολόκληρα χρόνια, δεν γίνεται κάτω από τη σκιά των Μνημονίων που βάραιναν την οικονομική και πολιτική ζωή της χώρας.

Και θέλω, με την ευκαιρία αυτή, να καλωσορίσω την αντιπροσωπεία των Ηνωμένων Πολιτειών που είναι φέτος η τιμώμενη χώρα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.
Μια χώρα με την οποία μας συνδέει μια ισχυρή στρατηγική σχέση. Αλλά και αγώνες για κοινές αξίες σε σημαντικές στιγμές της ιστορίας.
Από τον αγώνα για την ανεξαρτησία ενάντια στην αποικιοκρατία και την διακήρυξη της Ανεξαρτησίας, μέχρι τους αγώνες για την κατάργηση της δουλείας με την σφραγίδα του Προέδρου Λίνκολν.
Και από τους κοινούς αγώνες ενάντια στο φασισμό και το ναζισμό, μέχρι τις μεγάλες μάχες για την κατοχύρωση και τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ενάντια στις φυλετικές διακρίσεις.
Και είμαι βέβαιος, ότι η φετινή διοργάνωση και η ξεχωριστή θέση των ΗΠΑ σε αυτήν, θα είναι ευκαιρία σημαντική να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην οικονομική μας συνεργασία.
Η μεγάλη, η εντυπωσιακή αποστολή σας, εδώ στην Διεθνή Έκθεση, το αποδεικνύει σήμερα. Και εύχομαι αυτή η συμμετοχή να είναι το έναυσμα για ακόμα στενότερη συνεργασία.
Κυρίες και κύριοι, φίλες και φίλοι,
Τρία χρόνια μετά την δύσκολη συμφωνία του Αυγούστου του 2015, είναι η πρώτη φορά που μπορώ να σας πω με απόλυτη σιγουριά, ότι πήραμε τις σωστές αποφάσεις και δικαιωθήκαμε.
Πήραμε τότε δύσκολες αποφάσεις χωρίς βεβαιότητες. Και μείναμε να παλέψουμε, να δώσουμε τη μάχη και να βγάλουμε τη χώρα από τον φαύλο κύκλο της λιτότητας και της ύφεσης. 
Παρά τις κριτικές, παρά τις φουρτούνες και τις αναταράξεις, την πολεμική, ακόμα και την υπονόμευση, αποδείχθηκε από τα ίδια τα πράγματα, ότι τότε τελικά πράξαμε το σωστό.
Η επιλογή μας να μην διακινδυνεύσουμε την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας και να προχωρήσουμε σε συμφωνία με τους δανειστές μας εκείνο το καλοκαίρι αποδείχθηκε η μόνη ορθή επιλογή.
Διότι, σήμερα 3 χρόνια μετά,  η Ελλάδα είναι μια χώρα διαφορετική.
Μια χώρα που μετά την καθαρή έξοδο από τα Μνημόνια πατάει ξανά στα πόδια της, στηρίζεται ξανά στις δικές της δυνάμεις και το κυριότερο, μπορεί πια να κοιτάζει το μέλλον με αυτοπεποίθηση και με σιγουριά.
Και ξέρετε αυτό είναι έργο όλων μας. Κυρίως όμως, είναι έργο όλων εκείνων που την περίοδο της κρίσης έκαναν μεγάλες θυσίες. Εκείνων που άντεξαν στις δυσκολίες και σήκωσαν βάρη, πολλές φορές βάρη που δεν τους αναλογούσαν.
Για το μέλλον όλων αυτών των ανθρώπων, για τη ζωή και τις προσδοκίες τους, παλέψαμε σκληρά. Και σήμερα, μπορώ να κοιτάξω στα μάτια κάθε έναν και κάθε μια από όλους εσάς, και να πω ότι η επιμονή και η υπομονή σας έδωσε εντέλει καρπούς.
Και το μέλλον ανήκει πλέον σε εσάς.
Το μέλλον ανήκει στους πολλούς. Σε αυτούς  που πόνεσαν, σε αυτούς που μόχθησαν, σε αυτούς που σήκωσαν στη πλάτη τους τα βάρη μιας ολόκληρης χώρας.
Στους έντιμους και αξιοπρεπείς πολίτες αυτής της χώρας.
Στους ανθρώπους του μόχθου και της δημιουργίας  που σήμερα δικαιούνται ξανά να αισιοδοξούν.
Ξανά να ελπίζουν.
Και να προσδοκούν για το μέλλον.
Γιατί, ξέρετε, το τέλος των προγραμμάτων, το τέλος των μνημονίων δεν ήταν μια προδιαγεγραμμένη εξέλιξη.
Τρία χρόνια πριν, αλλά και σχεδόν κάθε μέρα όλα αυτά τα 3 χρόνια, λίγοι ήταν αυτοί που πίστεψαν ότι τελικά θα τα καταφέρναμε.
Ότι θα καταφέρναμε να σταματήσουμε το καθοδικό σπιράλ και να σταθεροποιήσουμε την οικονομία. Αλλά ταυτόχρονα και να προστατεύσουμε την μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία από τις συνέπειες της κρίσης.
Σήμερα, λοιπόν, από αυτό εδώ το βήμα της ιστορικής, κατά τη γνώμη μου, 83ης ΔΕΘ, θέλω να σας πω ότι δεν ήρθα εδώ για να σας μοιράσω παροχές.
Ήρθα για να μοιράσω και να μοιραστώ μαζί σας όραμα.
Το όραμά μας για την Ελλάδα της νέας εποχής που ανατέλλει πια για τον τόπο μας.
Τώρα που μάθαμε από τα λάθη, που ξέρουμε τι έφταιξε, τώρα που αποδείξαμε ότι είχαμε τη δύναμη να αντέξουμε και να σταματήσουμε τη καταστροφή.
Τώρα ξέρουμε ότι έχουμε και τη δύναμη και τη γνώση να οραματιστούμε, να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε την αναγέννηση της πατρίδας μας. 
 Αλλά, ας μου επιτρέψετε, να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:
Η ελληνική οικονομία βρίσκεται σήμερα ξανά μετά από 9 ολόκληρα χρόνια σε τροχιά ανάκαμψης.
Για έξι συνεχόμενα τρίμηνα σημειώνει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ μόλις την προηγούμενη εβδομάδα η ΕΛΣΤΑΤ αναθεώρησε προς τα πάνω τις προβλέψεις της για το 2018 που αναμένεται να κλείσει με ανάπτυξη  κοντά στο 2,5%.
Η ανεργία από το 27% το 2015 έφτασε τον περασμένο Ιούλιο στο 19,1%.
Πάνω από 300.000 νέες θέσεις εργασίας έχουν δημιουργηθεί εντός της τριετίας.
Και το 70% από αυτές τις θέσεις είναι θέσεις πλήρους απασχόλησης.
Οι θεμελιώδεις δείκτες δείχνουν βελτίωση.
Ο δείκτης οικονομικής εμπιστοσύνης, ο δείκτης οικονομικού κλίματος, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης σημειώνουν τις καλύτερες επιδόσεις τους εδώ και πολλά χρόνια.
Οι εξαγωγές, η βιομηχανική παραγωγή, η κατανάλωση των νοικοκυριών και το λιανικό εμπόριο βρίσκονται, επίσης, σε ανοδική τροχιά.
Ενώ, οι ξένες άμεσες επενδύσεις το 2017 σημείωσαν ρεκόρ δεκαετίας με 3,6 δις καθαρές εισροές. 
Αν, όμως, οι οικονομικοί δείκτες σημειώνουν ρεκόρ δεκαετίας, τα δημόσια οικονομικά της χώρας είναι σήμερα πιο υγιή από ποτέ άλλοτε.
Η χώρα όχι μόνο επιτυγχάνει τους στόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων αλλά και τις τρεις τελευταίες χρονιές, τους υπερβαίνει κατά πολύ.
Πράγμα που αναμένεται να συμβεί και φέτος.
Και είμαστε αποφασισμένοι να τηρήσουμε τους συμφωνημένους στόχους και για τα επόμενα χρόνια.
Να μην επιτρέψουμε η Ελλάδα να γυρίσει πίσω στην εποχή των ελλειμμάτων και του δημοσιονομικού εκτροχιασμού.
Για να εξασφαλίσουμε την αξιοπιστία της χώρας και την σταθερότητα της οικονομίας, χωρίς να θέσουμε σε διακινδύνευση όλα όσα με κόπο και με σκληρή δουλειά έχουμε πετύχει.
Δεν είναι, όμως, μόνο τα δημόσια οικονομικά που εξυγιάνθηκαν, είναι και ο άλλος μεγάλος βραχνάς, ο μεγάλος κόμπος του δημόσιου χρέους που επιλύθηκε.
Και το ελληνικό χρέος είναι πλέον βιώσιμο.
Οι πληρωμές είναι χαμηλές μέχρι το 2032, με την περίοδο χάριτος που εξασφαλίσαμε και ομαλές από το 2032 και μετά.
Έτσι, οι επενδυτές ξαναβλέπουν την Ελλάδα με αίσθημα ασφάλειας.
Ενώ, οι πρόσκαιρες αναταράξεις στις αγορές από εξωγενείς παράγοντες, δεν μας ανησυχούν, για τουλάχιστον δυόμισι χρόνια από σήμερα, χάρη στο μαξιλάρι ρευστότητας που η χώρα μας έχει εξασφαλίσει για τις χρηματοδοτικές της ανάγκες μέχρι και το 2020.
Διαμορφώνονται, λοιπόν, οι συνθήκες να σχεδιάσουμε τώρα και να οικοδομήσουμε με ασφάλεια την μεταμνημονιακή Ελλάδα, την Ελλάδα της νέας εποχής.
Το ερώτημα, όμως, είναι: Πως ονειρευόμαστε αυτήν τη νέα Ελλάδα;
Θα βγάλουμε διδάγματα από τη κρίση;
Ή θα γυρίσουμε πίσω στις αιτίες που την προκάλεσαν;
Πίσω δηλαδή στην Ελλάδα της σπατάλης, του πελατειακού κράτους, της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς, της κρατικοδιαίτης και διαπλεκόμενης πολλές φορές επιχειρηματικότητας, στην Ελλάδα του αλόγιστου δανεισμού, των πρωτογενών ελλειμμάτων και των τεράστιων ανισοτήτων και της αυθαιρεσίας.
Θα γυρίσουμε πίσω ή θα φύγουμε μπροστά, ανοικοδομώντας τη χώρα σε νέες βάσεις.
Εμπεδώνοντας μια νέα πρακτική δημοκρατικής διακυβέρνησης.
Δημιουργώντας ένα νέο οικονομικό μοντέλο, ανασυγκροτώντας την παραγωγή, επενδύοντας στη καινοτομία και στη ψηφιακή σύγκλιση, στη γνώση και στις νέες τεχνολογίες, καταπολεμώντας τις ανισότητες, δίνοντας ισότιμη πρόσβαση στην Παιδεία και στον Πολιτισμό σε όλους τους πολίτες.
Αυτά είναι τα μεγάλα διλήμματα, τα μεγάλα ερωτήματα. Αυτό είναι και το δικό μας όραμα για την αναγέννηση της  Ελλάδας.
Να πάμε μπροστά και όχι πίσω.
Και σήμερα, θέλω να μοιραστώ μαζί σας αυτό το όραμα.
Το όραμα να κάνουμε την Ελλάδα δική μας ξανά.
Μια Ελλάδα ευημερίας, ισότητας και προόδου.
Έχουμε το σχέδιο και το κάνουμε πράξη.
Και το όνομα αυτού του  σχεδίου είναι:  Δίκαιη Ανάπτυξη.
Πρώτος στόχος αυτού του σχεδίου δεν είναι άλλος από την ανάκτηση της εργασίας.
Να γίνει η Ελλάδα το νέο παγκόσμιο πρότυπο, το νέο εναλλακτικό παράδειγμα ανάπτυξης και ευημερίας.
Να εγγυηθούμε αξιοπρεπείς συνθήκες δουλειάς και αμοιβής για όλους τους πολίτες, άντρες και γυναίκες.
Να καταφέρουμε εντός της επόμενης πενταετίας, το μπορούμε, να μειώσουμε την ανεργία στο 10% και να γίνουμε όχι απλώς μια κανονική χώρα, αλλά πρωτοπόροι σε ολόκληροι την Ευρώπη.
Αυτός ο στόχος όμως χρειάζεται την συνδυασμένη και τη συντονισμένη δράση όλων μας.
Απαιτεί την υλοποίηση συγκεκριμένων πολιτικών για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.
Όχι τη μείωση του μισθολογικού κόστους, αλλά την αναβάθμιση της ποιότητας του παραγόμενου προϊόντος, την ανέλιξη της χώρας μας στην αλυσίδα παραγωγής αξίας και την ενίσχυση της θέσης μας στον διεθνή καταμερισμό εργασίας 
Και απαιτεί πολιτικές που εδράζονται σε δύο βασικούς πυλώνες:

Πρώτον: Στη στήριξη των επενδύσεων και τη διαρκή εμβάθυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Για να μεταμορφώσουμε την Ελλάδα σε ένα σύγχρονο, αποτελεσματικό, ευρωπαϊκό κράτος.

Και δεύτερον: Στη προστασία της μισθωτής εργασίας και στην ενίσχυση της διαπραγματευτικής δύναμης των εργαζομένων.

Η προσέλκυση νέων επενδύσεων αποτελεί κομβικής σημασίας στόχο, για να πετύχουμε τη παραγωγή νέου πλούτου και την μείωση της ανεργίας.

Είναι λοιπόν, φίλες και φίλοι, προσωπική μου δέσμευση απέναντι στον ελληνικό λαό, ότι η επιτυχημένη πορεία των δύο τελευταίων ετών στις επενδύσεις  θα συνεχιστεί.

Με στόχο μια επενδυτική έκρηξη τα επόμενα χρόνια.

Και με στόχο μέσα στην επόμενη τριετία να έχουμε καταφέρει να επιστρέψουμε στην επενδυτική βαθμίδα.

Αυτή η προσπάθεια πρέπει να γίνει πρώτα και κύρια στο πεδίο των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, για τη δημιουργία ενός φιλικού επενδυτικού περιβάλλοντος.

Σε ένα πεδίο που δυστυχώς για χρόνια δυστυχώς η χώρα μας ήταν ουραγός:

Γιατί το διοικητικό χάος, οι επικαλύψεις αρμοδιοτήτων, η ανυπαρξία θέσεων και η απουσία ελεγκτικών μηχανισμών δεν ήταν αποτέλεσμα της ανικανότητας του παλιού πολιτικού συστήματος. Αλλά ήταν επιλογή. Διότι μόνο μέσα από το  χάος μπορούν να ανθίσουν οι πρακτικές της διαφθοράς, του πελατειακού κράτους και της αναξιοκρατίας.

Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις σε κράτος και οικονομία, λοιπόν, είναι ο πρώτος πυλώνας του δικού μας σχεδίου για την επόμενη μέρα:

Για πρώτη φορά η χώρα μας έχει ένα σχέδιο ολιστικής αναπτυξιακής στρατηγικής.

Μια αποτύπωση στόχων, προτεραιοτήτων και πολιτικών που έχουμε την βούληση να συνεχίσουμε και να υλοποιήσουμε  χωρίς ολιγωρίες.

Έξι κρίσιμοι τομείς, στους οποίους ήδη υλοποιούνται σημαντικές  μεταρρυθμίσεις είναι οι εξής: 

Πρώτον: Η δημόσια διοίκηση. Και η προσπάθεια αναβάθμισής της, 
·                     με το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων, το νέο σύστημα κινητικότητας και την ολοκληρωμένη αξιολόγηση δομών, διαδικασιών και προσωπικού
·                     με την ολοκλήρωση της μετάβασης στο Ψηφιακό Δημόσιο του 21ου αιώνα
·                     με την  εφαρμογή ενός νέου θεσμικού πλαισίου για διαφάνεια στις προμήθειες και στα έργα του δημοσίου

Δεύτερος σημαντικός τομέας που υλοποιούνται μεταρρυθμίσεις, είναι αυτός που αφορά τη λειτουργία των επιχειρήσεων.
Και την προσπάθεια απλοποίησης των διαδικασιών με  την σύσταση και την αδειοδότησή τους.
·                     Με τη νέα διαδικασία ηλεκτρονικής αδειοδότησης επιχειρήσεων, που μέχρι το τέλος του 2018 θα έχει επεκταθεί στο σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας
·                     Με το νέο Πληροφοριακό Σύστημα Άσκησης Οικονομικών Δραστηριοτήτων και Ελέγχων, του οποίου η λειτουργία αναμένεται εντός του 2019.

Τρίτος τομέας,  είναι ο τομέας της δικαιοσύνης. Και προσπάθεια για την επιτάχυνση της απονομής της.
·                      Με έμφαση στην ηλεκτρονική δικαιοσύνη
·                     Και με ορθολογική ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού

Τέταρτος τομέας, αυτός που αφορά τον χωροταξικό σχεδιασμό και την προσπάθεια εκσυγχρονισμού του,
·                     Με την προώθηση Τοπικών Χωρικών Σχεδίων
·                     Την κύρωση των δασικών χαρτών που θα έχει επιτέλους ολοκληρωθεί εντός του 2019
·                     Και την ολοκλήρωση του Εθνικού Κτηματολογίου μέχρι το 2021.

Μεταρρυθμίσεις που έπρεπε να έχουν γίνει στον τόπο από τη δεκαετία του ‘60.

Πέμπτον: Ο τομέας που αφορά τις δυναμικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Και οι ενεργητικές πολιτικές και δράσεις, για την προώθηση της καινοτομίας και την στήριξή τους,
·                     Με τον πλήρη ανασχεδιασμό των χρηματοδοτικών προγραμμάτων για την έρευνα και την καινοτομία και τη σύνδεση με την παραγωγή.
·                     Με τη δημιουργία του μεγαλύτερου ταμείου συμμετοχών πανευρωπαϊκά για την ενίσχυση δυναμικών μικρομεσαίων και νεοφυών επιχειρήσεων με κονδύλια ύψους 500 εκ. ευρώ.

Και με την υλοποίηση προγραμμάτων, όπως του ¨Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ¨,  για τη στήριξη επιχειρήσεων που θέλουν να επενδύσουν στις νέες τεχνολογίες, κονδύλια ύψους 400 και πλέον εκ. ευρώ. 

Και τέλος: έκτος σημαντικός τομέας, είναι αυτός που αφορά το μέλλον μας. Τους νέους. Τους νέους υψηλής εξειδίκευσης, τους νέους επιστήμονες, που έφευγαν μαζικά στο εξωτερικό από το 2010 και μετά. Και αναφέρομαι στην προσπάθειά μας για την αντιστροφή του brain drain και την καταπολέμηση της ανεργίας των νέων.

Διότι δεν μπορούμε να στήσουμε, να πατήσουμε ξανά στα πόδια μας, αν δεν στηρίξουμε αποφασιστικά τη νέα γενιά αυτής της χώρας.

Τη γενιά της κρίσης που χτυπήθηκε με βαναυσότητα την περίοδο των μνημονίων.
Τη γενιά που έφτασε να είναι άνεργη κάποια στιγμή το 2014 σε ποσοστά έως και 60%.
Και παλεύουμε με στοχευμένες πρωτοβουλίες, να αντιστραφεί αυτή η τάση.
·                     Προχωράμε στην υλοποίηση προγραμμάτων για την εργασία περίπου 10.000 επιστημόνων στους κλάδους της μεταποίησης, της αγροδιατροφής και των νέων τεχνολογιών
·                     και 5.500 νέων επιστημόνων  σε φορείς του δημοσίου, με μισθούς αντίστοιχους των προσόντων τους
·                     Ενώ από το 2019 και για τα  δύο επόμενα έτη, χορηγούμε κίνητρα με τη μορφή εισφοροαπαλλαγών και φοροαπαλλαγών για τους νέους επιστήμονες που θα επιστρέψουν στη χώρα μας

Κυρίες και Κύριοι, φίλες και φίλοι,

Όλα τα παραπάνω αποτελούν μεταρρυθμίσεις και  ενεργητικές πολιτικές, στις οποίες θα έλεγα επιτρέψτε μου, ότι μόνο η δική μας κυβέρνηση έχει την δυνατότητα και το πολιτικό σθένος να εκκινήσει και να ολοκληρώσει.

Και θα τις ολοκληρώσει.

Την ίδια στιγμή όμως, πρέπει να δώσουμε έμφαση και σε συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας. 

Εκεί που η Ελλάδα έχει συσσωρευμένη εμπειρία και σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.

Είτε λόγω των υψηλών προσόντων του εργατικού της δυναμικού, είτε λόγω της γεωγραφικής της θέσης, είτε λόγω του ειδικού φυσικού περιβάλλοντος.

Όπως για παράδειγμα στον Τουρισμό:

Όπου δουλεύουμε ήδη εντατικά. Δεν επαναπαυόμαστε με τα ρεκόρ που σπάνε κάθε χρονιά. Και φέτος είχαμε ένα πολύ σημαντικό ρεκόρ, με πάνω από 34 εκατ. επισκέψεις στη χώρα μας. Όμως δουλεύουμε εντατικά και με γνώμονα την βελτίωση του τουριστικού προϊόντος, την επέκταση της τουριστικής περιόδου, το άνοιγμα σε νέες αγορές, αλλά και την προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού.

Άλλος σημαντικός τομέας είναι επίσης η Ενέργεια.

Όπου μέσω των διεθνών συνεργειών της χώρας με μελλοντικούς παραγωγούς στην περιοχή, όπως η Κύπρος, το Ισραήλ η Αίγυπτος, η Ελλάδα μετεξελίσσεται σε ενεργειακό κόμβο και σε εγγυητή της ενεργειακής επάρκειας  για ολόκληρη την Ευρώπη.

Και βεβαίως, να αναφερθώ και στα εμβληματικά έργα στο πεδίο αυτό, όπως οι αγωγοί ΤAP και ΙGB και ο σταθμός φυσικού αερίου LNG  στην Αλεξανδρούπολη, εργαζόμαστε  βεβαίως δίπλα σε αυτά τα έργα να προστεθούν και άλλα έργα, όπως η υποθαλάσσια σύνδεση για τη  μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από την Κρήτη στην ηπειρωτική Ελλάδα αλλά και ο αγωγός Eastmed, μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Μέση Ανατολή και την Κύπρο στην Ηπειρωτική Ευρώπη.

Την ίδια στιγμή συνεχίζουμε τις παρεμβάσεις και τις νομοθετικές πρωτοβουλίες για την προώθηση της πράσινης ενέργειας στο συνολικό ενεργειακό μείγμα της χώρας:

Στην κατεύθυνση αυτή,  την τριετία 2018 – 2020 θα πραγματοποιηθούν διαγωνισμοί για έργα ΑΠΕ συνολικού ύψους 2,5 δις ευρώ.

Επίσης, δίνουμε έμφαση στην Αγροτική παραγωγή, ιδιαίτερη έμφαση. Όπου το στρατηγικό μας σχέδιο και οι παρεμβάσεις μας αποσκοπούν,
·                     στην καθετοποίηση της παραγωγής μέσω της σύνδεσης με την μεταποίηση και την τυποποίηση των τροφίμων
·                     στην ενίσχυση των συνεταιριστικών δομών με στοχευμένες ελαφρύνσεις και την παροχή ειδικών κινήτρων. Αλλά βεβαίως σημαντική έμφαση- και εσείς εδώ στη Β. Ελλάδα το έχετε καταλάβει ιδιαίτερα αυτό- δίνουμε και  στη Βιομηχανία και τη μεταποίηση  όπου για πρώτη φορά υλοποιούνται

·                     Το ολοκληρωμένο σχέδιο χωροταξικής οργάνωσης και εξυγίανσης της βιομηχανικής δραστηριότητας

·                     ειδικά προγράμματα για την προσαρμογή της ελληνικής βιομηχανίας στις δύο μεγάλες προκλήσεις της εποχής μας: την προστασία του περιβάλλοντος και την ψηφιακή επανάσταση.

Δίνουμε επίσης έμφαση στον τομέα των μεταφορών και των υποδομών, όπου:
·                     Προχωράμε με στοχευμένες στρατηγικές παρεμβάσεις για την ολοκλήρωση, βελτιστοποίηση, τελειοποίηση, του οδικού δικτύου στη χώρα μας. Ε65, ΒΟΑΚ  στην Κρήτη και Πάτρα-Πύργος, αποτελούν τις μεγάλες προτεραιότητες του σχεδίου μας.
·                     Σημαντικές επενδύσεις έχουν ξεκινήσει και θα ολοκληρωθούν τα επόμενα χρόνια επίσης, στα μεγάλα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας, στη Θεσσαλονίκη, στην Καβάλα και στην Αλεξανδρούπολη.
·                     Ενώ κάτι που είχε γίνει για χρόνια το ανέκδοτο της πόλης της Θεσσαλονίκης, το Μετρό της Θεσσαλονίκης, ανοίγει τις πύλες του, λειτουργεί κανονικά τον Νοέμβρη του 2020, ενώ την ίδια στιγμή συνεχίζονται τα έργα για την επέκτασή του.

Αντιστοίχως, εντός του 2019 θα παραδοθούν νέοι σταθμοί του Μετρό της Αθήνας, ενώ ήδη δημοπρατείται η νέα Γραμμή 4.
Κυρίες και Κύριοι, φίλες και φίλοι,

Αν ο πρώτος πυλώνας του πολιτικού μας σχεδίου είναι οι επενδύσεις και οι μεταρρυθμίσεις,  όπως ήδη προανέφερα και θέλω να μείνω σε αυτό, ο δεύτερος είναι η ανάκτηση της εργασίας.

Και στοχεύει στην προστασία των μισθωτών και στην ενίσχυση της διαπραγματευτικής τους δύναμης.

Διότι στο δικό μας ορίζοντα η στήριξη των εργαζομένων, η αύξηση του μισθού, η ρύθμιση της αγοράς εργασίας, ο σεβασμός των δικαιωμάτων όσων εργάζονται και παράγουν, δεν είναι τα αποτελέσματα της ανάπτυξης.

Αλλά η προϋπόθεσή της. Είναι προϋπόθεση για την  ανάπτυξη η στήριξη της εργασίας.

Εδώ είναι ακριβώς, αν θέλετε, που γίνεται και πιο εμφανής η διαχωριστική γραμμή του δικού μας σχεδίου και του δικού μας οράματος, με τις απόψεις και τις σκέψεις και τις θέσεις  των δυνάμεων του ακραίου νεοφιλελευθερισμού στον τόπο μας, που φέρουν βεβαίως και τη βαριά ευθύνη για τη χρεοκοπία της χώρας.

Τις δυνάμεις εκείνες που θεωρούν ότι η ανάπτυξη και η προσέλκυση επενδύσεων απαιτούν την  συντριβή της εργασίας.
Αντίθετα, με τις δικές μας παρεμβάσεις από το 2015 μέχρι σήμερα, έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε, παρά τις δυσκολίες κάτω από τις οποίες προσπαθούσαμε να το καταφέρουμε, αλλά έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε  ένα νέο καθεστώς ρύθμισης της αγοράς εργασίας.
Και αυτό καθόλου δεν περιόρισε την προσπάθεια μας και το επίτευγμά μας να γυρίσουμε στην  ανάπτυξη.
Σήμερα, λοιπόν, με την έξοδο από τα μνημόνια είμαστε σε θέση να βάλουμε ξανά τις δυνάμεις της εργασίας στο επίκεντρο.
Και δύο κεφαλαιώδους σημασίας μεταρρυθμίσεις που σηματοδοτούν το πέρασμα σε αυτή τη νέα φάση είναι:
Πρώτον, η επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων με την αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης και την αρχή της επεκτασιμότητας των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, που έχουν επανέλθει και εφαρμόζονται από την 21η του περασμένου Αυγούστου. Με αποτέλεσμα, βέβαια, να έχουμε ήδη,  την αύξηση του  μισθού για δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους. 
Και δεύτερον, είναι η αύξηση του κατώτατου μισθού μετά από τις σαρωτικές μειώσεις του 2ου Μνημονίου, είμαστε σήμερα σε θέση να ανακοινώσουμε ότι δέσμευση της κυβέρνησής μας είναι η αύξηση του κατώτατου μισθού το 2019, μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. 
Γιατί η Ελλάδα, φίλες και φίλοι, φιλοδοξεί να γίνει στο εξής η χώρα πρότυπο σεβασμού στα δικαιώματα των εργαζομένων.
Αν όμως, η ανάκτηση της εργασίας είναι ο πρώτος στόχος, αυτός που τον συμπληρώνει είναι η οικοδόμηση ενός ισχυρού, αποτελεσματικού και αξιόπιστου κοινωνικού κράτους. Γιατί στο πεδίο της οικονομίας και της παραγωγής διαμορφώνονται νομοτελειακά ανισότητες και ο ρόλος του κοινωνικού κράτους είναι να τις αμβλύνει και να τις περιορίζει. 
Αυτό λοιπόν το εξισωτικό και αναδιανεμητικό όραμα είναι κομμάτι του ορίζοντα, του σχεδίου, του οράματος  αυτής της κυβέρνησης. 
Και πρώτα και κύρια στο χώρο της Δημόσιας Υγείας: 
Όπου καταφέραμε μέσα σε τρία δύσκολα χρόνια να αλλάξουμε την εικόνα του Εθνικού Συστήματος Υγείας που το 2014 βρισκόταν, στην κυριολεξία, υπό κατάρρευση.
Και βρισκόταν υπό κατάρρευση όχι απλώς και μόνον εξαιτίας των δημοσιονομικών περιορισμών, αλλά και εξαιτίας της κακοδιαχείρισης, της σπατάλης, της κακοδιοίκησης, της αδιαφορίας - για να μην πω της αναισθησίας πολλές φορές  - της πολιτικής εξουσίας, εξαιτίας του ρουσφετιού και της γενικευμένης διαφθοράς, που σήμερα πλέον αποκαλύπτεται σε όλο της το μέγεθος με υποθέσεις όπως αυτή του ΚΕΕΛΠΝΟ και της Novartis, που σήμερα αντιμετωπίζονται από τη Δικαιοσύνη.
Σήμερα λοιπόν, η κατάσταση είναι τελείως διαφορετική. 
Το Εθνικό Σύστημα Υγείας στέκεται στα πόδια του ξανά. 
Υλοποιήσαμε την δέσμευση για πλήρη και καθολική πρόσβαση των ανασφάλιστων συμπολιτών μας στο Σύστημα Υγείας.
Ενισχύσαμε όλες τις δημόσιες δομές υγείας με επιπλέον προσωπικό και για πρώτη φορά από το 2016 και μετά το ισοζύγιο προσλήψεων/αποχωρήσεων στο Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ) είναι θετικό. 
Προχωρήσαμε επίσης στην εμβληματική μεταρρύθμιση για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, που εισάγει ένα νέο πρότυπο για τη χώρα μας. 
Τα δείγματα αυτά γραφής, μας δείχνουν και το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε από εδώ και στο εξής. 
Κεντρικός πολιτικός μας στόχος είναι να εγγυηθούμε την καθολική, ισότιμη και αποτελεσματική κάλυψη των σύγχρονων υγειονομικών αναγκών. 
Η σταθερή μας βούληση είναι η ενίσχυση του προϋπολογισμού για την υγεία, ώστε σε βάθος πενταετίας να καταφέρουμε, επιτέλους,  να προσεγγίσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. 
Κεντρικοί μας πολιτικοί στόχοι για την μεταμνημονιακή εποχή είναι:
·                     Η μείωση των επιβαρύνσεων των πολιτών
·                     Η μείωση των χρόνων αναμονής για την εξυπηρέτηση
·                     Η μείωση του ποσοστού ανικανοποίητων ιατρικών αναγκών, μέσω των Κινητών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας για απομακρυσμένες περιοχές
·                     Είναι η κάλυψη όλων των οργανικών θέσεων γιατρών, νοσηλευτών και λοιπού προσωπικού που κενώθηκαν κατά την καταστροφική πενταετία 2010-2014.
·                     Είναι η αύξηση των μισθών των ειδικευόμενων και η σταδιακή αποκατάσταση των περικοπών στο ειδικό ιατρικό μισθολόγιο
·                     Ενώ ένας άμεσος στόχος που δεν θέλω να παραλείψω είναι και η επαναφορά του Νοσοκομείου Ερρίκος Ντυνάν που σχεδόν εκλάπη από το Δημόσιο, ξανά στο πλαίσιο της Δημόσιας Περίθαλψης, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση
Και επιτρέψτε μου σ’ αυτό το σημείο, μια ειδική αναφορά, για να εκφράσω τις ευχαριστίες μου, τις ευχαριστίες της Κυβέρνησης,  τόσο στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος όσο και στο Ίδρυμα Ωνάσηκαθώς με τις δωρεές τους δείχνουν την έμπρακτη στήριξη τους σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλουμε για να αναβαθμίσουμε του δημόσιο σύστημα Υγείας στη χώρα μας.
Και να θυμίσω, πως το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, πέρα από άλλες δράσεις, έχει αναλάβει εξ ολοκλήρου τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τον εξοπλισμό του Νοσοκομείου Παίδων της Θεσσαλονίκης, του καινούριου Νοσοκομείου Παίδων της Θεσσαλονίκης,  αλλά και του Γενικού Νοσοκομείου Κομοτηνής.
Ενώ το Ίδρυμα Ωνάση έχει αναλάβει την δημιουργία του Ωνάσειου Εθνικού Μεταμοσχευτικού Κέντρου και του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Μεταμοσχευτικού Παίδων.
Οι ευχαριστίες μας λοιπόν είναι ειλικρινείς και εγκάρδιες  και προς τα δύο Ιδρύματα.
Έρχομαι όμως τώρα, και στο χώρο της Παιδείας, όπου οι παρεμβάσεις μας έχουν στόχο να αλλάξουν και  αλλάζουν σταδιακά την εικόνα. 
Και προσδιορίζουν τις στοχεύσεις μας για την συνολική αναβάθμιση του δημόσιου συστήματος εκπαίδευσης στη χώρα μας. 
Την ερχόμενη Τρίτη και για τρίτη συνεχόμενη χρονιά ανοίγουν τα σχολεία όλης της χώρας με όλους τους εκπαιδευτικούς και όλα τα βιβλία στη θέση τους.
Για πρώτη φορά μάλιστα ολοκληρώθηκαν πάνω από 19.000 προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Ξέρετε, σε μια κανονική χώρα, αυτή η δήλωση δεν θα έχριζε χειροκροτημάτων και θέλω από δω και στο εξής να μη χρήζει χειροκροτημάτων γιατί γίναμε κανονική χώρα πλέον αλλά η επιτυχία αυτή, παίρνει διάσταση χειροκροτημάτων γιατί αποδεικνύει την αδιαφορία των προηγούμενων κυβερνήσεων, του παλιού πολιτικού συστήματος για τη δημόσια Παιδεία.
Και μέσω αυτής της προκλητικής αδιαφορίας αναδεικνύεται ότι οι «Άριστοι» δεν είχαν τελικά και μεγάλο ενδιαφέρον για τα παιδιά της κοινωνικής πλειοψηφίας, καθώς από ότι φαίνεται δεν έχουν και πολύ  χρόνο γι’ αυτά τα παιδιά, παρά μονάχα για τους «Κληρονόμους», όπως χαρακτήριζε ο Μπουρντιέ τους γόνους της ελίτ.
Εμείς, αντίθετα, προσηλωμένοι στο στόχο της ενίσχυσης του δημόσιου σχολείου, ανακοινώσαμε ένα συγκροτημένο και φιλόδοξο σχέδιο για την αναβάθμιση του Απολυτηρίου και το νέο τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια με στόχο να ξαναφέρουμε τους μαθητές στο σχολείο, και με στόχο  να απελευθερώσουμε την πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο σταδιακά και να αποδυναμώσουμε την παραπαιδεία.
Η Πρόνοια, η Κοινωνική Αλληλεγγύη και η Κοινωνική Ασφάλιση είναι πεδία στα οποία κρίνεται ο προστατευτικός και αναδιανεμητικός χαρακτήρας του Κράτους. 
Και, εκεί, εμείς αποδεικνύουμε στην πράξη ότι η κοινωνική προστασία και η καταπολέμηση των ανισοτήτων αποτελούν προϋποθέσεις της δίκαιης ανάπτυξης. 
Με τα άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και το Κοινωνικό Εισόδημα αλληλεγγύης αντιστρέψαμε την πορεία κοινωνικής διάλυσης που είχαμε μπροστά μας το 2015.
Ήδη έχουμε αυξήσει τον προϋπολογισμό για την Πρόνοια από τα 789 εκ ευρώ που ήταν το 2015 σε 2 δις ευρώ το 2018 , ενώ έχουμε θέσει στόχο οι δαπάνες μέχρι το 2022 να αγγίξουν τα 4 δις ευρώ.
Με την υλοποίηση του στόχου αυτού, τα ποσοστά φτώχειας στη χώρα μας θα φτάσουν σε χαμηλότερα επίπεδα από ότι ήταν  το 2008, δηλαδή πριν την κρίση και αυτός είναι ένα πολύ μεγάλος και ουσιαστικός στόχος για την επόμενη τετραετία.
Με το νέο ασφαλιστικό σύστημα, παρά τις ατέλειες και τις επιμέρους αδικίες που τώρα πια μπορούμε να διορθώσουμε, εντούτοις το έλλειμμα του 1 δις το 2014 έγινε πλεόνασμα 770 εκ. το 2017.
Βεβαίως, γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ότι το εισόδημα των συνταξιούχων έχει υποστεί τεράστιες απώλειες κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Από τη δική μας πλευρά και παρά τις αφόρητες πιέσεις προσπαθήσαμε και σε μεγάλο βαθμό καταφέραμε να συγκρατήσουμε τις μειώσεις και να σταθεροποιήσουμε την εισοδηματική κατάσταση των συνταξιούχων.
Η μεγάλη αγωνία όμως σήμερα ξέρετε ποια είναι και ξέρουμε όλοι, αφορά στο αν τα μέτρα που απαίτησε το ΔΝΤ για το 2019, θα εφαρμοστούν ή όχι.
Θέλω, λοιπόν, να πω με σαφήνεια ότι σύμφωνα με τα στοιχεία και τις προβλέψεις που έχουμε για το 2019 η θέση, οι απόψεις και τα επιχειρήματα  του ΔΝΤ δεν επιβεβαιώνονται.
Αντίθετα, είμαστε απόλυτα βέβαιοι ότι ο στόχος ο δημοσιονομικός του  3,5% για  πρωτογενές πλεόνασμα το 2019 μπορεί να επιτευχθεί και χωρίς την εφαρμογή του εν λόγω μέτρου.
Αυτή τη θέση, αφού την επαληθεύσουμε, βεβαίως,  από τα στατιστικά στοιχεία το επόμενο διάστημα  θα την εξηγήσουμε στους ευρωπαίους εταίρους μας στην Κομισιόν, οπού θα παρουσιάσουμε, όπως όλες οι χώρες της ευρωζώνης, περί τα μέσα Οκτωβρίου, τον προϋπολογισμό του 2019.
Ήδη, διαφαίνεται ότι οι εταίροι μας  αποδέχονται και είναι ευτυχείς για τη νέα δημοσιονομική πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί,  αλλά εμείς ταυτόχρονα θα τους εξηγήσουμε ότι το μέτρο αυτό, πέρα από αχρείαστο δημοσιονομικά, είναι και μη διαρθρωτικό αλλά και αντιαναπτυξιακό.
Στο σχέδιο μας για τη Δίκαιη Ανάπτυξη, φίλες και φίλοι, επιτρέψτε μου μια αναφορά στον ρόλο   πυρηνικό ρόλο έχουν οι θεσμικές τομές για την εμβάθυνση της δημοκρατίας.
Τα χρόνια που βρισκόμαστε στην διακυβέρνηση έχουμε προχωρήσει σε κινήσεις που θέτουν τους πολίτες και τη δημοκρατία στο επίκεντρο.
Η απλή αναλογική στις βουλευτικές και αυτοδιοικητικές εκλογές αλλάζει τους όρους άσκησης πολιτικής και πιστεύω ότι είναι μια τομή που θα βαθύνει το διάλογο και  τη δημοκρατία στον τόπο μας.
Σειρά νομοθετημάτων για την κατοχύρωση της πραγματικής ισότητας των πολιτών ανεξαρτήτως φύλου, φυλής, χρώματος και σεξουαλικού προσανατολισμού έχουν ήδη ψηφιστεί και αλλάζουν τους όρους ζωής εκατοντάδων χιλιάδων συνανθρώπων μας.
Δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις διεύρυνσης των ατομικών ελευθεριών που έπρεπε να είχαν γίνει εδώ και πολλά χρόνια στον τόπο μας ολοκληρώθηκαν τα τρία τελευταία χρόνια.
Και τώρα πιστεύω ότι είναι η ώρα να κάνουμε το μεγάλο βήμα:
Να εκκινήσουμε τον ερχόμενο Οκτώβριο τη διαδικασία της Συνταγματικής Αναθεώρησης για να υλοποιηθούν μεταρρυθμίσεις υπερώριμες και αναγκαίες για τη διεύρυνση της δημοκρατίας, για την ενίσχυση της προστασίας των κοινωνικών δικαιωμάτων και των δημοσίων αγαθών, για την κατάργηση των προστατευτικών ρυθμίσεων για Υπουργούς και Βουλευτές που προσβάλλουν τους Έλληνες πολίτες, για τον εξορθολογισμό των σχέσεων αλλά και τους διακριτούς ρόλους της  Εκκλησίας και του  Κράτους. 
Και είμαι βέβαιος ότι η Συνταγματική Αναθεώρηση θα συμβάλει τα μέγιστα στην μεγάλη προσπάθεια για την αποκατάσταση των σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των πολιτών και των κρατικών θεσμών, αλλά και μεταξύ των πολιτών και της ίδιας της πολιτικής.
Γιατί τελικά, αυτός είναι και ο μεγάλος στόχος της Συνταγματικής μεταρρύθμισης.
Η αποκατάσταση της ίδιας της πολιτικής, η ενίσχυση της εμπιστοσύνης στη Δημοκρατία. 
Φίλες και φίλοι, 
Η ανάκτηση της εργασίας, κοινωνικό κράτος και εμβάθυνση της δημοκρατίας και η ενίσχυση του κοινωνικού κράτους είναι όπως προσπάθησα να σας παρουσιάσω , οι τρεις άξονες του σχεδίου μας, του σχεδίου μας και του οράματός μας,  για τη μεταμνημονιακή Ελλάδα της νέας εποχής.
Σήμερα όμως, εδώ,  στη πρώτη ΔΕΘ μετά από τα 8 δύσκολα χρόνια των μνημονίων.
Σήμερα, μετά το τέλος αυτής της περιόδου της παρατεταμένης λιτότητας, πέραν όλων αυτών έχω την πολιτική υποχρέωση να σταθώ απέναντί σας  και να αναλάβω συγκεκριμένες και σαφείς δεσμεύσεις για  το πώς ο κάθε πολίτης ξεχωριστά θα αισθανθεί στην πραγματική ζωή, στη καθημερινότητά του, ότι τελείωσαν  τα μνημόνια.
Δεσμεύσεις που σήμερα είναι κάτι παραπάνω από εφικτές καθώς ο κύκλος της δημοσιονομικής προσαρμογής έχει κλείσει.

Καθώς η ελληνική οικονομία έχει πλέον σταθεροποιηθεί και έχει τη δυνατότητα όχι μόνο να επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα αλλά και επιπλέον δημοσιονομικό χώρο.

 Κι αυτό δεν είναι δική μου εκτίμηση, δεν είναι δική μου πρόβλεψη, δεν είναι δική μου ευχή.

Αποτυπώνεται επακριβώς στο μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής που έχουν εγκρίνει, οι θεσμοί, οι δανειστές μας και έχει ψηφιστεί στο ελληνικό κοινοβούλιο, πριν ακόμα βγούμε από τα μνημόνια. 

3.5 δις ευρώ είναι, κατά το έλασσον, ο επιπλέον δημοσιονομικός χώρος από το 2019 μέχρι και το 2022.

Ήδη όμως από σήμερα κιόλας, πριν, δηλαδή, μπούμε στο 2019, και πολύ πριν το τέλος του έτους, οι δυνατότητές μας από τη θετική αυτή πορεία της οικονομίας, είναι διευρυμένες και αυτό καταγράφεται σε όλα τα στατιστικά μεγέθη.

Έτσι, μπορούμε - πέραν της πιθανής απόδοσης μερίσματος για την οποία θα έχουμε σαφή εικόνα προς το τέλος του έτους - μπορούμε από τώρα να αποφασίσουμε και να προχωρήσουμε στην αποκατάσταση  αδικιών που τα μνημόνια έφεραν και να επιστρέψουμε στους δικαιούχους ποσά που παρανόμως παρακρατήθηκαν.

Μέχρι το τέλος του έτους, λοιπόν, και μετά από την επίμονη και διαρκή πίεση του υπουργού Εθνικής  Άμυνας, μέχρι το τέλος του έτους καταβάλλουμε σε ένστολους των σωμάτων ασφαλείας και των ενόπλων δυνάμεων, καθώς και σε δικαστικούς, αλλά και πανεπιστημιακούς, αναδρομικά ύψους σχεδόν, 1  δις ευρώ. Διότι έχουμε τη δυνατότητα.

 ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΟ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΡΑΞΗ

Μέχρι το τέλος του έτους, επίσης, νομοθετούμε - και νομοθετούμε εντός του 2018 - τη σταδιακή μείωση του ΕΝΦΙΑ που θα φτάσει έως και 50% για 1,2 εκ. χαμηλές περιουσίες και 30% μεσοσταθμικά.

Η μείωση θα γίνει σε δυο φάσεις, από 1/1/19 η πρώτη και από 1/1/20 η δεύτερη.

Ενώ παράλληλα, σχεδιάζουμε και τη πλήρη αλλαγή της δομής του φόρου, ώστε να γίνει πιο αναλογικός πιο δίκαιος, ελαφρύτερος για τη λαϊκή κατοικία, άρα περισσότερο φόρος μεγάλης ακίνητης περιουσίας και όχι χαράτσι για τα λαϊκά στρώματα, όπως σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε τα προηγούμενα χρόνια.   

Από 1/1/19 επίσης, μειώνουμε τις ασφαλιστικές εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών, με εισοδήματα πάνω από 7.000 ευρώ, έως και 35%, μειώνοντας το συντελεστή για την κύρια σύνταξη από 20% σε 13,3 %.

Αντίστοιχη μείωση έως και 35% θα ισχύει και για τους αγρότες.

Επιπλέον, λαμβάνοντας πρόσθετη μέριμνα για όλους τους μηχανικούς, γιατρούς, δικηγόρους, μειώνουμε τις εισφορές για επικουρική σύνταξη και εφάπαξ στο ελάχιστο που ισχύει σήμερα, δηλαδή τα 64,5 ευρώ τον μήνα.

Πρόκειται για μια παρέμβαση που θα ελαφρύνει δραστικά εκατοντάδες χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες, γιατρούς, δικηγόρους, μηχανικούς και αγρότες και που θα αυξήσει το διαθέσιμο εισόδημα τους.

Αρχής γενομένης, επίσης, από τη 1/1/19 και σε βάθος τετραετίας, μειώνουμε, επίσης, τη φορολογία των επιχειρήσεων κατά τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες, από 29% που είναι σήμερα, στο 25%.

Προχωράμε, επίσης, από 1/1/19, σε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα επιδότησης ενοικίου, με ποσά από 70 έως 200 ευρώ το μήνα, με εισοδηματικά κριτήρια που θα αφορά  τουλάχιστον 300.000 οικογένειες.

Ένα μέτρο που θα ενισχύσει, πέραν των άλλων και τη δυνατότητα των νέων ζευγαριών στον τόπο μας,  να κάνουν το βήμα, να ζήσουν μαζί, να κάνουν οικογένειες, γιατί ας μην ξεχνάμε ότι το δημογραφικό είναι μια από τις μεγαλύτερες απειλές για τη χώρα.  

Επίσης, άμεσα το αμέσως επόμενο διάστημα προχωράμε σε 3.000 προσλήψεις μόνιμου εξειδικευμένου προσωπικού, ώστε μέσα στον επόμενο χρόνο να ενισχύσουμε και να μονιμοποιήσουμε το πρόγραμμα «Βοήθεια στο σπίτι», που αφορά δεκάδες χιλιάδες ηλικιωμένους και Άτομα με Ειδικές Ανάγκες. Αυτό δεν είναι μόνο δίκαιο είναι και ηθικό και γίνεται πράξη.

Επίσης, προχωράμε και σε 4.500 άμεσες προσλήψεις εκπαιδευτικών και εξειδικευμένου προσωπικού για την ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής στα Δημόσια σχολεία στον τόπο μας.    

Επίσης, από 1/1/19 προχωράμε στη κατάργηση του φόρου επιτηδεύματος για συνεταιρισμένους αγρότες, συνεταιρισμούς και ΚΟΙΝΣΕΠ, καθώς και για τις ανενεργές επιχειρήσεις. 

Επίσης, προχωράμε στην επιδότηση του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών για νέους μισθωτούς στον ιδιωτικό τομέα, έως 25 ετών και  σε βάθος διετίας.

50% από 1/1/19 στο 100% από 1/1/20. Διότι η αύξηση του κατώτατου μισθού, αλλά και η κατάργηση του υποκατώτατου, πρέπει να γίνει με τρόπο που θα δημιουργεί την κοινωνική συναίνεση και βεβαίως την προοπτική της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.

Τέλος, από 1/1/21 προχωράμε στην αλλαγή των συντελεστών του ΦΠΑ, με μείωση κατά δύο μονάδες του μεγάλου συντελεστή, από 24% στο 22% και κατά μία μονάδα του μικρού από 13% σε 12%.  

Φίλες και Φίλοι,
Όλα όσα σας παρουσίασα, είναι το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε για να απαλύνουμε τις πληγές, να ελαφρύνουμε τα μεγάλα βάρη, αλλά και να δημιουργήσουμε αναπτυξιακή δυναμική στην ελληνική οικονομία, το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε μέσα στο πλαίσιο που μας ορίζει το δημοσιονομικό περιθώριο που έχει καταγραφεί από τη δυναμική της ελληνικής οικονομίας, και έχει από κοινού γίνει αποδεκτό, σε συνεργασία με τους θεσμούς και ιδιαίτερα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Προσπάθησα, όμως, να σας εξηγήσω, ότι αυτές οι παρεμβάσεις ελάφρυνσης και αναπτυξιακής δυναμικής, δεν θα έχουν κανένα νόημα, αν δεν εντάσσονται μέσα σε ένα γενικότερο πλαίσιο, ενός σχεδίου που έχει αρχή, μέση και τέλος. Αν δεν είναι μέρος ενός συνολικότερου οράματος, για την ανάκαμψη της οικονομίας, την αναγέννηση της χώρας, την πορεία της στη μεταμνημονιακή εποχή, σε ένα νέο πλαίσιο ευημερίας και προόδου.
Σας παρουσίασα το όραμα, αλλά και το σχέδιο μας για την Ελλάδα της νέας εποχής.
Σε αυτό το όραμα, θέλω κλείνοντας, να σας εκμυστηρευτώ, ότι η Θεσσαλονίκη δεν έχει το ρόλο που είχε μέχρι σήμερα. Δηλαδή, αυτή τη μίζερη θέση μιας πόλης που παρακαλάει για να την αποκαλέσουν  Συμπρωτεύουσα. Στην Ελλάδα της νέας εποχής και στο δικό μας όραμα, η Θεσσαλονίκη έχει ένα ξεχωριστό, πρωταγωνιστικό ρόλο.
Το ρόλο της πραγματικής πρωτεύουσας των Βαλκανίων.
Και αυτό δεν είναι ένα ρητορικό κλισέ.
Αποδεικνύεται από τα ίδια τα πράγματα.
Αποδεικνύεται από την ξεχωριστή σημασία και θέση που κατέχει η Θεσσαλονίκη - και η Βόρεια Ελλάδα - στον αναπτυξιακό σχεδιασμό που σας παρουσίασα.
Τη θέση του ενεργειακού, διαμετακομιστικού και επικοινωνιακού κόμβου των Βαλκανίων. 
Γιατί στο αναπτυξιακό μας σχέδιο η Βόρεια Ελλάδα γίνεται το γεωπολιτικό σταυροδρόμι του κάθετου με τον οριζόντιο διάδρομο των αγωγών φυσικού αερίου.
Και την ίδια στιγμή, με τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης - Ειδομένης, επιτυγχάνεται η ασφαλής και γρήγορη διακίνηση εμπορευμάτων από τα λιμάνια μας προς την Κεντρική Ευρώπη.
Σε συνδυασμό με τις μεγάλες επενδύσεις που ήδη εκκινούν στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, η Βόρεια Ελλάδα γίνεται το κέντρο του βαλκανικού δακτυλίου Μεταφορών.
Από την Θεσσαλονίκη, στην Καβάλα, στην Αλεξανδρούπολη, το Ρουσε, την Κοστάντζα.
Από τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία στη Σερβία με επαναξιοποίηση και του ποταμού Δούναβη.
Και από το Βελιγράδι στα Σκόπια και τη Θεσσαλονίκη. Με όραμα για την αξιοποίηση και του Αξιού.
Και αυτός ο ανοιχτός ορίζοντας ξέρετε είναι που ταιριάζει σε αυτή την πόλη, στην πόλη σας.
Ο ορίζοντας των συνεργασιών, του εμπορίου, της συνανάπτυξης και της συνεργασίας.
Γιατί έτσι οραματίζομαι τη Θεσσαλονίκη της επόμενης ημέρας:
Πόλη ανοιχτή, πόλη επικοινωνίας, πόλη δημοκρατίας, πόλη προόδου.
Πόλη αυτοπεποίθησης και δημιουργίας.
Πόλη πολιτισμού.
Και, ξέρετε, από την πρώτη στιγμή έχουμε αποδείξει ότι αυτό το όραμα μου δεν είναι κενός λόγος.
Τήρησα τις δεσμεύσεις μου για το μετρό, για τον ΟΑΣΘ, για την επιστροφή των ελεύθερων χώρων στο λαό της Θεσσαλονίκης.
Και συνεχίζουμε.
Συνεχίζουμε και σήμερα είμαι σε θέση να ανακοινώσω ότι παραχωρούμε άμεσα, με νομοθετική ρύθμιση που θα έρθει στη Βουλή τις επόμενες ημέρες, το χώρο του στρατοπέδου στην Άνω Τούμπα για να αποκτήσει ο ΠΑΟΚ το γήπεδο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, που αξίζει τόσο στην ιστορία του συλλόγου όσο και στη πόλη της Θεσσαλονίκης.
Και επίσης, προχωράμε άμεσα στις απαραίτητες διεργασίες, τον έλεγχο και την έγκριση του Χωρικού Σχεδίου, προκειμένου να ξεκινήσει ο σχεδιασμός για την ανάπλαση και αναμόρφωση του εκθεσιακού χώρου της ΔΕΘ.
Στόχος το 2019 να βγει το Προεδρικό Διάταγμα, να γίνει ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, για μια ΔΕΘ με σύγχρονες εκθεσιακές υποδομές και ένα νέο πάρκο στο κέντρο της Πόλης, ανοικτό στους πολίτες.
Όλα αυτά, φίλες και φίλοι, γιατί θέλουμε τη Θεσσαλονίκη, όπως είπα, Πρωτεύουσα των Βαλκανίων.
Γιατί θέλουμε τη Θεσσαλονίκη καρδιά της Βαλκανικής Συνανάπτυξης.
Κόμβο εμπορίου και οικονομικών συναλλαγών.
Γέφυρα πολιτισμών  και όχι φράχτη.
Όχι πόλη με γυρισμένη τη πλάτη της στους γείτονές της και στην οικονομική της ενδοχώρα.
Γιατί στη Θεσσαλονίκη δεν αξίζει η μιζέρια, δεν αξίζει η μισαλλοδοξία, δεν αξίζει ο φόβος, το μίσος και ο διχασμός.
Στη Θεσσαλονίκη αξίζει μονάχα να φύγει προς τα μπροστά.
Με αυτόν τον ανοιχτό ορίζοντα, με αυτοπεποίθηση και κατανόηση, με διάθεση συνεργασίας και επικοινωνίας προσεγγίζουμε και όλους τους γείτονες μας.
Αυτό κάνουμε στην οικονομία και το εμπόριο. Αυτό κάνουμε στον πολιτισμό.
Αυτό κάνουμε και στις διεθνείς μας σχέσεις.
Και πρότυπο αυτής της στάσης είναι και η συμφωνία που πετύχαμε με τους βόρειους γείτονες μας, η Συμφωνία των Πρεσπών.
Που ανοίγει τη Θεσσαλονίκη, ανοίγει τη Βόρεια Ελλάδα, ανοίγει τους Έλληνες  στον κόσμο.
Και κυρίως μετατρέπει τη χώρα μας σε παράγοντα λύσεων και πόλο σταθερότητας, ειρήνης και συνεργασίας στην ευρύτερη περιοχή.
Και βεβαίως, καθιστά την Θεσσαλονίκη και πάλι πρωτεύουσα των Βαλκανίων.
Με αυτό το όραμα και με αυτή την πίστη.
Με περηφάνια, θα έλεγα, αλλά και πλήρη αίσθηση του πατριωτικού, του εθνικού καθήκοντος θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι θα προχωρήσω. Και ότι θα προχωρήσουμε μπροστά.
Για μια Ελλάδα που μας αξίζει.
Για μια Θεσσαλονίκη που μας αξίζει.
Για μια Μακεδονία που μας αξίζει.
Γιατί, όπως λέει και ο ποιητής, «τελικά δε μας αξίζει τίποτα λιγότερο από τον ουρανό».
Γεια σας.
Σας ευχαριστώ θερμά.


Ο Αλ. Τσίπρας στο ΑΠΕ: Μετά από 8 χρόνια μπορούμε να σχεδιάσουμε την Ελλάδα της επόμενης μέρας
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΝΕΥΡΟΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
Κέντρο Βιολογικής Γεωργίας
ΧΡΩΜΑΤΑ ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΓΟΛΙΔΑ