Την Παρασκευή 19 Οκτωβρίου 2018 και ώρα 8 μ.μ., στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Ναυπλίου «Ο Παλαμήδης», θα γίνει παρουσίαση του βιβλίου του Κωνσταντίνου Γκότση: «Δημοτικά τραγούδια: Μελέτες, σχόλια», με πρόλογο του Guy Saunier, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Opportuna.
Μαζί με τον συγγραφέα, το βιβλίο θα παρουσιάσουν οι:
- Παντελής Κυπριανός, καθηγητής ΤΕΕΑΠΗ Πανεπιστημίου Πατρών
- Γεωργία Παρπαρούση, μουσικολόγος, διδάσκουσα στο ΤΕΕΑΠΗ Πανεπιστημίου Πατρών
Την εκδήλωση θα συντονίσει η Σοφία Πανταζή, φιλόλογος και Πρόεδρος της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Ναυπλίου «Ο Παλαμήδης»
Λίγα λόγια για το βιβλίο
Στο βιβλίο αυτό παρουσιάζονται μελέτες για το δημοτικό τραγούδι. Με αφορμή το θέμα του «κάστρου της Ωριάς» τίθεται προς συζήτηση η μεθοδολογία προσέγγισης των δημοτικών τραγουδιών και τα «αδιέξοδα» της πάση θυσία αναζήτησης ιστορικών γεγονότων σ’ αυτά.
Προσεγγίζεται επίσης το ανθρώπινο σώμα στα κλέφτικα τραγούδια, όπου παρουσιάζεται πρωτίστως ως αρματωμένο σώμα, που «μάχεται», αλλά και προβάλλεται ως τέτοιο.
Μέσα από τρεις μελέτες, για τον Μιχαήλ Λελέκο, τον Νικόλαο Πολίτη και τον Θρύλο Πάτρη, οι οποίες καλύπτουν έναν περίπου αιώνα (από το 1852 μέχρι το 1939), ερευνάται το δημοτικό τραγούδι στο ιστορικό πλαίσιο, που αυτό καταγράφεται/συλλέγεται και εκδίδεται. Η διαδικασία αυτή, της καταγραφής, συλλογής και έκδοσης των δημοτικών τραγουδιών, δεν αποτελεί μια «ουδέτερη» επιστημονική εργασία, αλλά τελεί υπό την «εξάρτηση» θεσμών, όπως το Πανεπιστήμιο και τα αρμόδια Υπουργεία, λόγω της μεγάλης σημασίας που κατέχει το τραγούδι, στη συγκρότηση, μεταξύ των άλλων, των αντιλήψεων για το νεοελληνικό έθνος και τη συνέχειά του στο χρόνο. Ερευνάται ειδικότερα στη μελέτη για τον Ν. Πολίτη ο τρόπος, με τον οποίο κατάρτισε τη δική του συλλογή δημοτικών τραγουδιών και η μεθοδολογία και τα κριτήρια, με τα οποία τα «αποκατέστησε».
Η συλλογή ολοκληρώνεται με μια μελέτη για τη σχέση του δημοτικού τραγουδιού με τα ιστορικά γεγονότα της Επανάστασης του ’21, ενώ προσεγγίζονται οι απόψεις των Ν. Πολίτη, Σπ. Λάμπρου και Δ. Πατσόπουλου για την «κατάσταση των πραγμάτων» στη Μακεδονία και τον ορισμό του έθνους.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Κωνσταντίνος Γκότσης γεννήθηκε το 1957 στην Πρόσυμνα Αργολίδας. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κατά τα έτη 1982-1983 παρακολούθησε στο Πανεπιστήμιο PARIS I (Σορβόννη) μεταπτυχιακές σπουδές στην ιστορία και κατά το διάστημα 1983-1987 εκπόνησε διδακτορική διατριβή, στο ίδιο Πανεπιστήμιο, με θέμα: «Αντιλήψεις για το ανθρώπινο σώμα στην “παραδοσιακή” ελληνική κοινωνία: δημοτικά τραγούδια, παροιμίες, τελετουργίες».
Δίδαξε στο Τ.Ε.Ι. της Αθήνας (Τμήμα Διοίκησης Μονάδων Υγείας και Πρόνοιας) από το 1998 μέχρι το 2008, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, (Τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών) το έτος 2004 και στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (Ε.Α.Π.), στο τμήμα «Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό», από το 2005 μέχρι το 2014 και κατά το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017. Ασκεί δικηγορία στο Ναύπλιο από το 1990 μέχρι σήμερα.
Μαζί με τον συγγραφέα, το βιβλίο θα παρουσιάσουν οι:
- Παντελής Κυπριανός, καθηγητής ΤΕΕΑΠΗ Πανεπιστημίου Πατρών
- Γεωργία Παρπαρούση, μουσικολόγος, διδάσκουσα στο ΤΕΕΑΠΗ Πανεπιστημίου Πατρών
Την εκδήλωση θα συντονίσει η Σοφία Πανταζή, φιλόλογος και Πρόεδρος της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Ναυπλίου «Ο Παλαμήδης»
Λίγα λόγια για το βιβλίο
Στο βιβλίο αυτό παρουσιάζονται μελέτες για το δημοτικό τραγούδι. Με αφορμή το θέμα του «κάστρου της Ωριάς» τίθεται προς συζήτηση η μεθοδολογία προσέγγισης των δημοτικών τραγουδιών και τα «αδιέξοδα» της πάση θυσία αναζήτησης ιστορικών γεγονότων σ’ αυτά.
Προσεγγίζεται επίσης το ανθρώπινο σώμα στα κλέφτικα τραγούδια, όπου παρουσιάζεται πρωτίστως ως αρματωμένο σώμα, που «μάχεται», αλλά και προβάλλεται ως τέτοιο.
Μέσα από τρεις μελέτες, για τον Μιχαήλ Λελέκο, τον Νικόλαο Πολίτη και τον Θρύλο Πάτρη, οι οποίες καλύπτουν έναν περίπου αιώνα (από το 1852 μέχρι το 1939), ερευνάται το δημοτικό τραγούδι στο ιστορικό πλαίσιο, που αυτό καταγράφεται/συλλέγεται και εκδίδεται. Η διαδικασία αυτή, της καταγραφής, συλλογής και έκδοσης των δημοτικών τραγουδιών, δεν αποτελεί μια «ουδέτερη» επιστημονική εργασία, αλλά τελεί υπό την «εξάρτηση» θεσμών, όπως το Πανεπιστήμιο και τα αρμόδια Υπουργεία, λόγω της μεγάλης σημασίας που κατέχει το τραγούδι, στη συγκρότηση, μεταξύ των άλλων, των αντιλήψεων για το νεοελληνικό έθνος και τη συνέχειά του στο χρόνο. Ερευνάται ειδικότερα στη μελέτη για τον Ν. Πολίτη ο τρόπος, με τον οποίο κατάρτισε τη δική του συλλογή δημοτικών τραγουδιών και η μεθοδολογία και τα κριτήρια, με τα οποία τα «αποκατέστησε».
Η συλλογή ολοκληρώνεται με μια μελέτη για τη σχέση του δημοτικού τραγουδιού με τα ιστορικά γεγονότα της Επανάστασης του ’21, ενώ προσεγγίζονται οι απόψεις των Ν. Πολίτη, Σπ. Λάμπρου και Δ. Πατσόπουλου για την «κατάσταση των πραγμάτων» στη Μακεδονία και τον ορισμό του έθνους.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Κωνσταντίνος Γκότσης γεννήθηκε το 1957 στην Πρόσυμνα Αργολίδας. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κατά τα έτη 1982-1983 παρακολούθησε στο Πανεπιστήμιο PARIS I (Σορβόννη) μεταπτυχιακές σπουδές στην ιστορία και κατά το διάστημα 1983-1987 εκπόνησε διδακτορική διατριβή, στο ίδιο Πανεπιστήμιο, με θέμα: «Αντιλήψεις για το ανθρώπινο σώμα στην “παραδοσιακή” ελληνική κοινωνία: δημοτικά τραγούδια, παροιμίες, τελετουργίες».
Δίδαξε στο Τ.Ε.Ι. της Αθήνας (Τμήμα Διοίκησης Μονάδων Υγείας και Πρόνοιας) από το 1998 μέχρι το 2008, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, (Τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών) το έτος 2004 και στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (Ε.Α.Π.), στο τμήμα «Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό», από το 2005 μέχρι το 2014 και κατά το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017. Ασκεί δικηγορία στο Ναύπλιο από το 1990 μέχρι σήμερα.