Επιστολή αναγνώστη
"Πριν από μια βδομάδα περίπου πήγα στη τράπεζα εργασίας για μια συναλλαγή. Πήρα το νούμερο για τη σειρά προτεραιότητας από το μηχάνημα και περίμενα για να έρθει η σειρά μου.
Ήμασταν περίπου 10 πελάτες καθισμένοι στα καθίσματα και περιμέναμε τη σειρά μας. Εκεί που καθόμασταν διαπίστωσα εγώ και οι άλλοι συνάνθρωποι ότι η σειρά προτεραιότητας δεν τηρούνταν. Για παράδειγμα εγώ όταν μπήκα μέσα είχα το νούμερο 15 και η φωτεινή ηλεκτρονική ένδειξη έδειχνε το νούμερο 4. Κανονικά έπρεπε μετά το νούμερο 4 να πάει το 5. Αυτό όμως δεν γινόταν γιατί έρχονταν άλλος πελάτης που πήγαι νε σε άλλο μηχάνημα( όχι σε αυτό που έδινε τα νούμερα) έβαζε μια κάρτα και αμέσως αυτός έμπαινε μπροστά από τους άλλους πελάτες που περίμεναν για ώρα στη σειρά.
Ρωτάω ένα διπλανό μου πελάτη ,γιατί γίνεται αυτό και μου είπε και αυτός ότι δεν καταλαβαίνει τη λογική τους και ότι εν πάσι περιπτώσει αυτό που γίνεται είναι άδικο. Μου είπε μάλιστα ότι αυτοί οι πελάτες που μπαίνουν μπροστά από τους άλλους χαρακτηρίζονται σαν πελάτες Α και εμείς σαν πελάτες Β. Οι άλλοι με την κάρτα είχαν το Α. Απευθύνθηκα στο διευθυντή του καταστήματος και περίπου έγινε ο παρακάτω διάλογος:
_Γιατί κύριε διευθυντά γίνεται αυτή η αδικία;
_ Διευθυντής: Ποια αδικία;
_Η αδικία να περιμένεις μια ώρα στη σειρά σου και να έρχεται ο άλλος εκείνη τη στιγμή στην τράπεζα να βάζει την κάρτα στο μηχάνημα και αμέσως να πηγαίνει στο ταμείο;
_ Διευθυντής: Δεν είναι άδικο αυτό. Αυτή είναι η φιλοσοφία της τράπεζας. Αυτοί που μπαίνουν μπροστά από τους άλλους είναι πελάτες με πάνω από μερικές χιλιάδες ευρώ καταθέσεις και πρέπει να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα.
_ Δηλαδή χωρίζετε τους πελάτες ανάλογα με το εισόδημα; Σε πελάτες Α, Β και Γ κατηγορίας; Πού ζούμε στη Νότια Αφρική στο απαρχάιντ; Πρέπει να ντρέπεστε.
_Διευθυντής: Σας παρακαλώ μη φωνάζετε κύριε. Σας είπα αυτή είναι η φιλοσοφία της τράπεζας. Θα περιμένετε στη σειρά σας και θα εξυπηρετηθείτε. Έχετε το Β, ενώ οι άλλοι το Α.
_ Θα φωνάζω και δυνατά μάλιστα, γιατί με πνίγει το άδικο. Φέρτε τον εισαγγελέα να με πάει μέσα αν παρανομώ. Δεν μπορείτε να μας εξευτελίζετε και να μας ταπεινώνετε κατ’ αυτόν τον τρόπο. Περιμένουμε μια δυο ώρες τη σειρά μας και να μπαίνει ο άλλος στην τράπεζα και να εξυπηρετείτε σε ένα λεπτό. Αυτή είναι η δικαιοσύνη σας και η ηθική σας; Όλοι οι άνθρωποι είμαστε ίσοι. Δεν μπορείτε και δεν έχετε κανένα δικαίωμα να χωρίζετε τους αμνούς από τα ερίφια. Δηλαδή το βλέπετε δίκαιο, το βλέπετε σωστό, να έρχεται ο παππούς, η γιαγιά από το χωριό, ο κάθε απλός και φτωχός άνθρωπος, να περιμένει στωικά και υπομονετικά στη σειρά του και να έρχεται ο άλλος και να του παίρνει τη σειρά του, γιατί τυχαίνει να είναι μεγαλοκαταθέτης ή οτιδήποτε άλλο; Δεν μπορώ να καταλάβω τη λογική σας και τη φιλοσοφία σας;
_Διευθυντής: Μπορεί να έχετε δίκιο, αλλά αυτά είναι κανονισμένα από πιο ψηλότερα, έτσι λειτουργεί η τράπεζα.
_ Όχι. Όποιο μυαλό συνέλαβε αυτή την ιδέα να διαχωρίζει τους ανθρώπους και να εφαρμόζει αυτά τα συστήματα είναι αρρωστημένο μυαλό. Μας γυρίζει 2.500 χρόνια πίσω. Στην αρχαία Αθήνα οι άνθρωποι ήταν χωρισμένοι σε τάξεις σύμφωνα με το εισόδημα. Ήρθε ο Σόλωνας και περισσότερο ο Κλεισθένης και σταμάτησαν αυτόν τον ηλίθιο διαχωρισμό. Εσείς τώρα τι θέλετε; Θέλετε να μας γυρίσετε στην εποχή του Σόλωνα; Για ισότητα μίλησε και η μεγάλη γαλλική επανάσταση. Επιτέλους σε ποια εποχή ζούμε; Δηλαδή εσείς μου λέτε για παράδειγμα έτσι πρέπει να συμπεριφέρομαι και εγώ στο σχολείο μου μιας και είμαι δάσκαλος. Τα παιδιά των φτωχών θα πρέπει να τα ρωτάω και να τα εξετάζω μια φορά το μήνα και μόνο από ένα λεπτό το καθένα και τα παιδιά των πιο πλουσίων κάθε μέρα από και από δέκα λεπτά το καθένα. Αυτός είναι ο κόσμος σας; Αυτή είναι η φιλοσοφία σας και η λογική σας; Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ λέει ο ποιητής. Εμένα αυτός είναι ο κόσμος μου και η φιλοσοφία μου. Τον δικό σας κόσμο, τον κόσμο του κέρδους και μόνο του κέρδους, εγώ αδυνατώ να τον κατανοήσω και δεν θέλω μάλιστα να τον κατανοήσω. Γιατί πέρα και πάνω από τα κέρδη σας, κύριε διευθυντά, υπάρχουν οι άνθρωποι και οι ανάγκες τους.
_ Διευθυντής: Εδώ δεν είναι δημόσιο, είναι ιδιωτικός τομέας και σας παρακαλώ μην τα μπερδεύετε.
_ Είτε δημόσιος είτε ιδιωτικός τομέας παντού οι άνθρωποι είναι άνθρωποι και σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να διαχωρίζονται να ταπεινώνονται και να ευτελίζονται κατ’ αυτόν τον ηλίθιο τρόπο.
Κάπου εδώ έληξε η αντιπαράθεση ανάμεσα σε μένα και τον διευθυντή της τράπεζας και βέβαια ο καθένας κράτησε τις ιδέες του και τις απόψεις του. Θα περίμενα πάντως από τον κύριο διευθυντή της τράπεζας, μιας και αυτός είναι εργαζόμενος μια πιο ανθρώπινη στάση και συμπεριφορά και να μην προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα και να υπερασπίζεται αντιανθρώπινες έως και ρατσιστικές θα έλεγα πρακτικές και λογικές που διαχωρίζουν τους ανθρώπους και όταν μάλιστα δεν τις έβγαλε αυτός. Και φυσικά ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του και να μην ξεχνάμε όλοι μας ότι οι τράπεζες που είναι ιδιωτικές εταιρείες διασώθηκαν και διασώζονται μέχρι και σήμερα με τα λεφτά του κοσμάκη. Χρεοκόπησαν οι ιδιωτικές εταιρείες και το κράτος τους έσωσε με τα χρήματα των απλών ανθρώπων. Τώρα αν αυτό είναι δίκιο ή άδικο επαφίεται στη σκέψη και το νου του καθενός μας. Και βέβαια κάποια στιγμή πρέπει επιτέλους να σταματήσει να κυβερνιέται να καταστρέφεται και να οδηγείτε στον όλεθρο και την καταστροφή ολόκληρος ο πλανήτης από τους μεγαλοτραπεζίτες και τους παγκόσμιους τοκογλύφους. "
Ναύπλιο 22 Νοεμβρίου 2018
Καρανάσιος Στέλιος