Από τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, εξιχνιάστηκαν (4) υποθέσεις διαδικτυακής απάτης και σχηματίσθηκε δικογραφία τακτικής διαδικασίας σε βάρος ημεδαπού, για απάτη μέσω διαδικτύου και πλαστογραφία.
Η διερεύνηση της υπόθεσης ξεκίνησε ύστερα από καταγγελία στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, σύμφωνα με την οποία στο πλαίσιο αγοράς κινητού τηλεφώνου (smartphone) σε συμφέρουσα και δελεαστική τιμή, από γνωστή ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης, ο καταγγέλων κατέθεσε τα χρήματα για την ολοκλήρωση της αγοράς αλλά ποτέ δεν παρέλαβε το κινητό τηλέφωνο.
Στο πλαίσιο της αστυνομικής έρευνας-προανάκρισης διενεργήθηκε ενδελεχής ψηφιακή έρευνα και ανάλυση των δεδομένων και στοιχείων της εν λόγω υπόθεσης και επακολούθησε αλληλογραφία με εμπλεκόμενες εταιρείες του εξωτερικού και τους παρόχους τηλεπικοινωνιών και διαδικτύου.
Από την αξιολόγηση και συνεκτίμηση του προανακριτικού υλικού, ταυτοποιήθηκε η εμπλοκή του ημεδαπού στην υπόθεση, αλλά και σε άλλες (3) παρόμοιες – ομοειδής περιπτώσεις διαδικτυακής απάτης.
Όπως προέκυψε δρούσε:
· είτε μέσω απατηλών αγγελιών που δημοσιεύονταν σε ιστοσελίδες αγοραπωλησιών και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπου με την ιδιότητα του πωλητή, εξαπατούσε ενδιαφερόμενους αγοραστές έξυπνων κινητών τηλεφώνων (smartphones), προσφέροντας εικονικά συσκευές σε ιδιαίτερα συμφέρουσες και δελεαστικές τιμές,
· είτε με την ιδιότητα του αγοραστή εξαπατούσε πωλητές έξυπνων κινητών τηλεφώνων (smartphones) και ειδών τεχνολογίας αποστέλλοντας τους πλαστογραφημένα αποδεικτικά κατάθεσης χρημάτων, απαιτώντας στη συνεχεία την αποστολή των αντικειμένων χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί η κατάθεση των χρημάτων.
Η δικογραφία που σχηματίσθηκε υποβλήθηκε στην αρμόδια Εισαγγελική Αρχή.
Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, στο πλαίσιο της προληπτικής δράσης, με αφορμή τη συγκεκριμένη υπόθεση και ενόψει των διαδικτυακών αγορών κατά την εορταστική περίοδο, συμβουλεύει τους χρήστες του Διαδικτύου:
· Να αποφεύγουν να πραγματοποιούν οικονομικές συναλλαγές μέσω Διαδικτύου από κοινόχρηστους υπολογιστές. Προτιμήστε τον προσωπικό σας υπολογιστή ή κάποιον για τον οποίο είστε βέβαιοι για το επίπεδο ασφάλειας.
· Να προτιμούν ιστοσελίδες / διαδικτυακά καταστήματα που γνωρίζουν, με συνέπεια και εγκυρότητα στις υπηρεσίες τους και παρέχουν εγγυήσεις ασφάλειας.
· Να βεβαιώνονται ότι το ηλεκτρονικό / διαδικτυακό κατάστημα που επιλέγουν για αγορές προϊόντων, μέσω Διαδικτύου, παρέχει βασικές πληροφορίες και τα πλήρη στοιχεία της ταυτότητάς του, όπως υποχρεούται (π.χ. έδρα καταστήματος, ύπαρξη φυσικού καταστήματος, στοιχεία επικοινωνίας, πολιτική επιστροφών, όροι αγορών, πολιτική απορρήτου κ.α.).
· Να βεβαιώνονται ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα διαθέτει σύστημα ασφαλούς πληρωμής («λουκετάκι» στο κάτω μέρος της σελίδας και διεύθυνση που ξεκινά με https://) πριν προχωρήσετε σε οικονομική συναλλαγή μέσω της ιστοσελίδας.
· Να αποφεύγουν τις προσφορές που εμφανίζονται από αναδυόμενα (pop-ups) παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστες ιστοσελίδες.
· Να μην παρέχουν προσωπικά ή οικονομικής φύσεως δεδομένα, αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια και αξιοπιστία της ιστοσελίδας.
· Να αναζητούν τυχόν αξιολογικά σχόλια πελατών – άλλων χρηστών διαδικτύου καθώς και σχετικές κριτικές, πριν προχωρήσουν στη συναλλαγή, στις περιπτώσεις άγνωστων σε αυτούς διαδικτυακών καταστημάτων.
Υπενθυμίζεται ότι οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν, ανώνυμα ή επώνυμα, με την Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος προκειμένου να παρέχουν πληροφορίες ή να καταγγέλλουν παράνομες ή επίμεμπτες πράξεις ή δραστηριότητες που τελούνται μέσω Διαδικτύου, στα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας:
· Τηλεφωνικά: 111 88
· Στέλνοντας μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου e-mail στο: ccu@cybercrimeunit.gov.gr
· Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones) με λειτουργικό σύστημα ios-android: FEELSAFE e-Commerce
· Μέσω Twitter «Γραμμή SOS Cyber Alert»: https://twitter.com/CyberAlertGR
· Επίσης σχετική ενημέρωση από το δικτυακό τόπο: http://cyberalert.gr/
Η διερεύνηση της υπόθεσης ξεκίνησε ύστερα από καταγγελία στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, σύμφωνα με την οποία στο πλαίσιο αγοράς κινητού τηλεφώνου (smartphone) σε συμφέρουσα και δελεαστική τιμή, από γνωστή ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης, ο καταγγέλων κατέθεσε τα χρήματα για την ολοκλήρωση της αγοράς αλλά ποτέ δεν παρέλαβε το κινητό τηλέφωνο.
Στο πλαίσιο της αστυνομικής έρευνας-προανάκρισης διενεργήθηκε ενδελεχής ψηφιακή έρευνα και ανάλυση των δεδομένων και στοιχείων της εν λόγω υπόθεσης και επακολούθησε αλληλογραφία με εμπλεκόμενες εταιρείες του εξωτερικού και τους παρόχους τηλεπικοινωνιών και διαδικτύου.
Από την αξιολόγηση και συνεκτίμηση του προανακριτικού υλικού, ταυτοποιήθηκε η εμπλοκή του ημεδαπού στην υπόθεση, αλλά και σε άλλες (3) παρόμοιες – ομοειδής περιπτώσεις διαδικτυακής απάτης.
Όπως προέκυψε δρούσε:
· είτε μέσω απατηλών αγγελιών που δημοσιεύονταν σε ιστοσελίδες αγοραπωλησιών και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπου με την ιδιότητα του πωλητή, εξαπατούσε ενδιαφερόμενους αγοραστές έξυπνων κινητών τηλεφώνων (smartphones), προσφέροντας εικονικά συσκευές σε ιδιαίτερα συμφέρουσες και δελεαστικές τιμές,
· είτε με την ιδιότητα του αγοραστή εξαπατούσε πωλητές έξυπνων κινητών τηλεφώνων (smartphones) και ειδών τεχνολογίας αποστέλλοντας τους πλαστογραφημένα αποδεικτικά κατάθεσης χρημάτων, απαιτώντας στη συνεχεία την αποστολή των αντικειμένων χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί η κατάθεση των χρημάτων.
Η δικογραφία που σχηματίσθηκε υποβλήθηκε στην αρμόδια Εισαγγελική Αρχή.
Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, στο πλαίσιο της προληπτικής δράσης, με αφορμή τη συγκεκριμένη υπόθεση και ενόψει των διαδικτυακών αγορών κατά την εορταστική περίοδο, συμβουλεύει τους χρήστες του Διαδικτύου:
· Να αποφεύγουν να πραγματοποιούν οικονομικές συναλλαγές μέσω Διαδικτύου από κοινόχρηστους υπολογιστές. Προτιμήστε τον προσωπικό σας υπολογιστή ή κάποιον για τον οποίο είστε βέβαιοι για το επίπεδο ασφάλειας.
· Να προτιμούν ιστοσελίδες / διαδικτυακά καταστήματα που γνωρίζουν, με συνέπεια και εγκυρότητα στις υπηρεσίες τους και παρέχουν εγγυήσεις ασφάλειας.
· Να βεβαιώνονται ότι το ηλεκτρονικό / διαδικτυακό κατάστημα που επιλέγουν για αγορές προϊόντων, μέσω Διαδικτύου, παρέχει βασικές πληροφορίες και τα πλήρη στοιχεία της ταυτότητάς του, όπως υποχρεούται (π.χ. έδρα καταστήματος, ύπαρξη φυσικού καταστήματος, στοιχεία επικοινωνίας, πολιτική επιστροφών, όροι αγορών, πολιτική απορρήτου κ.α.).
· Να βεβαιώνονται ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα διαθέτει σύστημα ασφαλούς πληρωμής («λουκετάκι» στο κάτω μέρος της σελίδας και διεύθυνση που ξεκινά με https://) πριν προχωρήσετε σε οικονομική συναλλαγή μέσω της ιστοσελίδας.
· Να αποφεύγουν τις προσφορές που εμφανίζονται από αναδυόμενα (pop-ups) παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστες ιστοσελίδες.
· Να μην παρέχουν προσωπικά ή οικονομικής φύσεως δεδομένα, αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια και αξιοπιστία της ιστοσελίδας.
· Να αναζητούν τυχόν αξιολογικά σχόλια πελατών – άλλων χρηστών διαδικτύου καθώς και σχετικές κριτικές, πριν προχωρήσουν στη συναλλαγή, στις περιπτώσεις άγνωστων σε αυτούς διαδικτυακών καταστημάτων.
Υπενθυμίζεται ότι οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν, ανώνυμα ή επώνυμα, με την Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος προκειμένου να παρέχουν πληροφορίες ή να καταγγέλλουν παράνομες ή επίμεμπτες πράξεις ή δραστηριότητες που τελούνται μέσω Διαδικτύου, στα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας:
· Τηλεφωνικά: 111 88
· Στέλνοντας μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου e-mail στο: ccu@cybercrimeunit.gov.gr
· Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones) με λειτουργικό σύστημα ios-android: FEELSAFE e-Commerce
· Μέσω Twitter «Γραμμή SOS Cyber Alert»: https://twitter.com/CyberAlertGR
· Επίσης σχετική ενημέρωση από το δικτυακό τόπο: http://cyberalert.gr/