Μέσα σε λίγα μόνο χρόνια οι αγορές των αγροτών έχουν εξαπλωθεί στην Ιταλία και προσφέρουν μια μεγάλη οικονομική και κοινωνική ευκαιρία, ακριβώς επειδή επιτρέπουν άμεσες επαφές μεταξύ παραγωγών και καταναλωτών, αναφέρει ο εταίρος της EURACTIV Sicilia Agricoltura.
Οι γεωργοί λαμβάνουν όλα τα οικονομικά οφέλη από την απευθείας πώληση χωρίς καμία διαμεσολάβηση που επιβαρύνει την τελική τιμή του προϊόντος. Οι καταναλωτές, από την άλλη πλευρά, έχουν την ευκαιρία να αγοράσουν σε χαμηλότερη τιμή και να συναντήσουν τους παραγωγούς των προϊόντων που αγοράζουν.
Με αυτόν τον τρόπο, ανακαλύπτουν εκ νέου μια ανθρώπινη σύνδεση με τους παραγωγούς, η οποία θα μπορούσε να θεωρηθεί και ως διασφάλιση ποιότητας.
Η Coldiretti εγκαινίασε το 2008 το δίκτυο «Campagna Amica», το οποίο αποτελείται από πάνω από χίλιες αγροτικές αγορές στην Ιταλία.
Οι αγορές αγροτών δεν αντιπροσωπεύουν μόνο χώρους εμπορικών ανταλλαγών, αλλά και γνήσια σημεία συνάντησης όπου καθίσταται δυνατή η διοργάνωση εκπαιδευτικών εκδηλώσεων, ψυχαγωγικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων.
Το μεγαλύτερο δίκτυο στον κόσμο
Η Ιταλία διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο άμεσων πωλήσεων αγροτικών προϊόντων παγκοσμίως, ξεπερνώντας τη Γαλλία και τις ΗΠΑ μέσα σε λίγα χρόνια, σύμφωνα με έρευνα της Coldiretti και της ιταλικής εταιρείας Ixè.
Σχεδόν έξι στους δέκα Ιταλούς αγόρασαν τοπικά προϊόντα απευθείας από τους αγρότες τουλάχιστον μία φορά το μήνα κατά το τελευταίο έτος.
«Όλα αυτά συνέβαλαν στη δημιουργία του εξαιρετικού δικτύου Campagna Amica, το οποίο περιλαμβάνει 130.000 ιταλικές εκμεταλλεύσεις που πωλούν τα προϊόντα τους απευθείας», δήλωσε η Coldiretti.
Σχετική μελέτη που πραγματοποιήθηκε από την ιταλική ISMEA διαπιστώνει ότι οι δαπάνες των Ιταλών καταναλωτών στις αγορές αγροτών ξεπέρασαν τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η εμπειρία της Σικελίας
«Όλο και περισσότεροι καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα απευθείας από τους παραγωγούς», δήλωσε ο πρόεδρος της Coldiretti Sicilia, Francesco Ferreri.
«Η συντόμευση της αλυσίδας εφοδιασμού σήμερα σημαίνει μεγαλύτερη εγγύηση, αλλά πάνω απ’ όλα βοηθά να διατηρηθεί ζωντανός ο οικονομικός τομέας», κατέληξε.
Παράλληλα με την εμπειρία της Campagna Amica, υπάρχουν πολλές άλλες πρωτοβουλίες που φέρνουν κοντά τους καταναλωτές και τους παραγωγούς τροφίμων. Ενδεικτικά, στο Παλέρμο υπάρχουν πολλές αγροτικές αγορές, ορισμένες από τις οποίες ανοίγουν σε καθημερινή βάση.
«Η ένωσή μας άνοιξε δύο αγορές: μια «κλασική» στα προάστια με εβδομαδιαίες πωλήσεις, και μια άλλη που βρίσκεται στο κέντρο της πόλης», εξήγησε ο πρόεδρος της αγοράς γεωργικών προϊόντων στο Παλέρμο, Francesco Scaglione.
Πρόσθεσε, ακόμη, ότι πολλοί ηλικιωμένοι μένουν στο κέντρο της πόλης και δυσκολεύονται να αγοράσουν και να καταναλώσουν φρέσκα προϊόντα, ενώ «εδώ είναι βέβαιοι ότι μπορούν να τα βρουν καθημερινά».
Πρόσφατος νόμος που εγκρίθηκε στη Σικελία αποσκοπεί στη διαφύλαξη των μικρών συστημάτων παραγωγής και της γεωργίας, εισάγοντας τη δυνατότητα μετατροπής, μεταποίησης και πώλησης προϊόντων εντός των ίδιων εταιρειών, καθώς και στις τοπικές αγορές.
Θα είναι ευθύνη των δήμων να προωθήσουν τη συντόμευση της αλυσίδας εφοδιασμού εντός της επικράτειάς τους, προκειμένου να ενθαρρύνουν την αγορά των προϊόντων με άμεση σχέση με την περιοχή παραγωγής τους και να εξασφαλίσουν επαρκή πληροφόρηση στους καταναλωτές σχετικά με τα προϊόντα, την προέλευση και την εξειδίκευση.
Μεταφρασμένο από Ειρήνη Σωτηροπούλου
Οι γεωργοί λαμβάνουν όλα τα οικονομικά οφέλη από την απευθείας πώληση χωρίς καμία διαμεσολάβηση που επιβαρύνει την τελική τιμή του προϊόντος. Οι καταναλωτές, από την άλλη πλευρά, έχουν την ευκαιρία να αγοράσουν σε χαμηλότερη τιμή και να συναντήσουν τους παραγωγούς των προϊόντων που αγοράζουν.
Με αυτόν τον τρόπο, ανακαλύπτουν εκ νέου μια ανθρώπινη σύνδεση με τους παραγωγούς, η οποία θα μπορούσε να θεωρηθεί και ως διασφάλιση ποιότητας.
Η Coldiretti εγκαινίασε το 2008 το δίκτυο «Campagna Amica», το οποίο αποτελείται από πάνω από χίλιες αγροτικές αγορές στην Ιταλία.
Οι αγορές αγροτών δεν αντιπροσωπεύουν μόνο χώρους εμπορικών ανταλλαγών, αλλά και γνήσια σημεία συνάντησης όπου καθίσταται δυνατή η διοργάνωση εκπαιδευτικών εκδηλώσεων, ψυχαγωγικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων.
Το μεγαλύτερο δίκτυο στον κόσμο
Η Ιταλία διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο άμεσων πωλήσεων αγροτικών προϊόντων παγκοσμίως, ξεπερνώντας τη Γαλλία και τις ΗΠΑ μέσα σε λίγα χρόνια, σύμφωνα με έρευνα της Coldiretti και της ιταλικής εταιρείας Ixè.
Σχεδόν έξι στους δέκα Ιταλούς αγόρασαν τοπικά προϊόντα απευθείας από τους αγρότες τουλάχιστον μία φορά το μήνα κατά το τελευταίο έτος.
«Όλα αυτά συνέβαλαν στη δημιουργία του εξαιρετικού δικτύου Campagna Amica, το οποίο περιλαμβάνει 130.000 ιταλικές εκμεταλλεύσεις που πωλούν τα προϊόντα τους απευθείας», δήλωσε η Coldiretti.
Σχετική μελέτη που πραγματοποιήθηκε από την ιταλική ISMEA διαπιστώνει ότι οι δαπάνες των Ιταλών καταναλωτών στις αγορές αγροτών ξεπέρασαν τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η εμπειρία της Σικελίας
«Όλο και περισσότεροι καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα απευθείας από τους παραγωγούς», δήλωσε ο πρόεδρος της Coldiretti Sicilia, Francesco Ferreri.
«Η συντόμευση της αλυσίδας εφοδιασμού σήμερα σημαίνει μεγαλύτερη εγγύηση, αλλά πάνω απ’ όλα βοηθά να διατηρηθεί ζωντανός ο οικονομικός τομέας», κατέληξε.
Παράλληλα με την εμπειρία της Campagna Amica, υπάρχουν πολλές άλλες πρωτοβουλίες που φέρνουν κοντά τους καταναλωτές και τους παραγωγούς τροφίμων. Ενδεικτικά, στο Παλέρμο υπάρχουν πολλές αγροτικές αγορές, ορισμένες από τις οποίες ανοίγουν σε καθημερινή βάση.
«Η ένωσή μας άνοιξε δύο αγορές: μια «κλασική» στα προάστια με εβδομαδιαίες πωλήσεις, και μια άλλη που βρίσκεται στο κέντρο της πόλης», εξήγησε ο πρόεδρος της αγοράς γεωργικών προϊόντων στο Παλέρμο, Francesco Scaglione.
Πρόσθεσε, ακόμη, ότι πολλοί ηλικιωμένοι μένουν στο κέντρο της πόλης και δυσκολεύονται να αγοράσουν και να καταναλώσουν φρέσκα προϊόντα, ενώ «εδώ είναι βέβαιοι ότι μπορούν να τα βρουν καθημερινά».
Πρόσφατος νόμος που εγκρίθηκε στη Σικελία αποσκοπεί στη διαφύλαξη των μικρών συστημάτων παραγωγής και της γεωργίας, εισάγοντας τη δυνατότητα μετατροπής, μεταποίησης και πώλησης προϊόντων εντός των ίδιων εταιρειών, καθώς και στις τοπικές αγορές.
Θα είναι ευθύνη των δήμων να προωθήσουν τη συντόμευση της αλυσίδας εφοδιασμού εντός της επικράτειάς τους, προκειμένου να ενθαρρύνουν την αγορά των προϊόντων με άμεση σχέση με την περιοχή παραγωγής τους και να εξασφαλίσουν επαρκή πληροφόρηση στους καταναλωτές σχετικά με τα προϊόντα, την προέλευση και την εξειδίκευση.
Μεταφρασμένο από Ειρήνη Σωτηροπούλου