Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, συμμετείχε σε ευρεία σύσκεψη στην Πάτρα, την οποία συγκάλεσε ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Απόστολος Κατσιφάρας, σχετικά με την ανάπτυξη δικτύων διανομής φυσικού αερίου σε τρεις πόλεις: Πάτρα, Αγρίνιο και Πύργο. Στη σύσκεψη συμμετείχαν δήμαρχοι, βουλευτές και τοπικοί φορείς από τις Περιφερειακές Ενότητες Αιτωλοακαρνανίας, Αχαΐας και Ηλείας.
«Σήμερα είναι μια πολύ σημαντική ημέρα», τόνισε ο Υπουργός. «Το έργο ανάπτυξης δικτύων διανομής φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα είναι ένα στρατηγικό εγχείρημα». Το έργο για τις τρεις πόλεις, συνολικού προϋπολογισμού 33,2 εκατ. ευρώ, σχεδιάστηκε και οφείλει να υλοποιηθεί εντός του τρέχοντος ΕΣΠΑ, από το οποίο έχει ήδη διασφαλίσει χρηματοδότησή.
Ο κ. Σταθάκης εξήγησε ότι η επέκταση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου εντάσσεται στο γενικότερο ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας, με ορίζοντα το 2030 και την επίτευξη των τριών βασικών στόχων(κατανάλωση 32% λιγότερης ενέργεια σε όλους τους τομείς, παραγωγή του 32% των ενεργειακών αναγκών από ΑΠΕ, αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας).
Στο πλαίσιο αυτό, οι ΑΠΕ θα αυξηθούν, ο λιγνίτης θα απομειωθεί, ενώ το φυσικό αέριο θα λειτουργήσει ως σταθεροποιητικός παράγοντας προς τη μετάβαση σε έναν «πράσινο» μέλλον καθαρής ενέργειας.
«Αναπόσπαστο τμήμα του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα είναι η επέκταση του φυσικού αερίου σε 35 πόλεις έως το 2023», επισήμανε ο κ. Σταθάκης. «Η Ελλάδα καθίσταται ένα διεθνές κέντρο διαμετακόμισης φυσικού αερίου με την κατασκευή σημαντικών έργων υποδομής, μεγάλων αγωγών φυσικού αερίου, όπως TAP, IGB, East Med, ενώ με την επικύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών υπάρχει η προοπτική διασύνδεσης με φυσικό αέριο της Θεσσαλονίκης με τα Σκόπια. Προνομιακό πεδίο αποτελεί το LNG, καθώς θα συμβάλει στη διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών».
Αναφερόμενος στη ΔΕΔΑ που υλοποιεί το έργο, ο Υπουργός σημείωσε ότι γίνεται σε μια ιδιαίτερα ευνοϊκή συγκυρία, καθώς η ΔΕΔΑ θα ενσωματωθεί στη «ΔΕΠΑ Υποδομών», η οποία θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο και θα κατέχει όλα τα δίκτυα της χώρας. Το εμπορικό κομμάτι της ΔΕΠΑ θα διαχωριστεί, όπως προβλέπει το σχετικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή.
Βάσει του προγράμματος ανάπτυξης δικτύων διανομής φυσικού αερίου της ΔΕΔΑ, ξεκινάει το καλοκαίρι η πρώτη φάση κατασκευών σε 18 πόλεις, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2023. Σε προχωρημένο στάδιο ωρίμανσης βρίσκεται η δεύτερη φάση, που αφορά, μεταξύ άλλων, τις τρεις πόλεις της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
«Κλειδί για την επιτυχία αυτής της προσπάθειας είναι η στενή συνεργασία με την τοπική κοινωνία και τους φορείς.
“Η Δυτική Ελλάδα αποτέλεσε υπόδειγμα διαλόγου και επίτευξης συναινέσεων για την υλοποίηση του έργου, σε αντίθεση με γειτονικές περιφέρειες, όπου υπήρξαν προβλήματα, τα οποία ευελπιστούμε να ξεπεραστούν”, επισήμανε ο Υπουργός
Επιπρόσθετα περιέγραψε τα σημαντικά οφέλη από την παροχή φυσικού αερίου, καθώς θα επιτρέψει τημείωση του ενεργειακού κόστους για τους οικιακούς χρήστες, τους εμπόρους και τις βιομηχανίες, θα τονώσει την τοπική οικονομία, ενισχύοντας τις αναπτυξιακές προοπτικές και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και θα συμβάλλει στην περιβαλλοντική αναβάθμιση των πόλεων.
ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ 18 ΠΟΛΕΙΣ
Το πρώτο “κύμα” ξεκινά με τη δημοπράτηση το αμέσως επόμενο διάστημα μεγάλων έργων αεριοδότησης σε τρεις Περιφέρειες δίνοντας πρόσβαση στο φυσικό αέριο σε συνολικά 18 πόλεις (6 ανά Περιφέρεια):
– Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης: Αλεξανδρούπολη, Δράμα, Καβάλα, Κομοτηνή, Ξάνθη και Ορεστιάδα.
– Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας: Αλεξάνδρεια (Ημαθίας), Βέροια, Γιαννιτσά, Κατερίνη, Κιλκίς και Σέρρες.
– Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας: Άμφισσα, Θήβα, Καρπενήσι, Λαμία, Λιβαδειά και Χαλκίδα.
Τα βασικά κριτήρια της επιλογής, κατά προτεραιότητα, των τριών Περιφερειών ήταν η αντιμετώπιση τηςενεργειακής φτώχειας και η γειτνίαση σε πρώτη φάση με τους αγωγούς μεταφοράς (ΔΕΣΦΑ και ΤΑΡ).
ΔΕΥΤΕΡΟ “ΚΥΜΑ” ΣΥΝΔΕΣΕΩΝ
Σε δεύτερη φάση έρχονται τέσσερις Περιφέρειες: Δυτικής Μακεδονίας, Δυτικής Ελλάδας, Ηπείρου και Πελοποννήσου. Για τις δύο πρώτες η διαδικασία βρίσκεται σε πιο προχωρημένο στάδιο, έχει ήδη υπογραφεί η απόφαση ένταξης στο ΠΔΕ από το υπουργείο Οικονομικών, ενώ για Ήπειρο – Πελοπόννησο έχουν ξεκινήσει οι μελέτες κόστους – οφέλους.
Έως το 2023 αναμένεται να κατασκευαστούν 850 χλμ. δικτύου και να γίνουν 15.000 συνδέσεις. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 135 εκατ. ευρώ, με χρηματοδοτική στρατηγική αντίστοιχη των έργων της πρώτης φάσης.
Στους επόμενους λίγους μήνες θα γίνει η πρόσκληση για ένταξη στα ΠΕΠ και θα ξεκινήσει η συζήτηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα επενδύσεων για την κάλυψη του κόστους.
Σημειώνεται ότι όπου δεν μπορεί να “πάει” αγωγός μεταφοράς θα υπάρξουν έργα σύνδεσης είτε με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG – Καρπενήσι, Άμφισσα, Βέροια, Γιαννιτσά, Ορεστιάδα) ή με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG – Πάτρα, Αγρίνιο, Πύργος).
ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ 2019 Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΔΜΗΕ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ 400kV ΠΡΟΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ
Ο Υπουργός στάθηκε, επίσης, σε ένα ακόμα σημαντικό ενεργειακό έργο της περιοχής: Ο ΑΔΜΗΕ επεκτείνει το σύστημα 400 kV προς την Πελοπόννησο,[σύστημα μεταφοράς υπερυψηλής τάσης 400 κιλοβόλτ] με τη συμβασιοποίηση των έργων του λεγόμενου “Διαδρόμου Α” (ΚΥΤ Μεγαλόπολης, υφιστάμενη ΓΜ 400 kV Αχελώου – Διστόμου που περιλαμβάνει και το πρώτο υποβρύχιο καλώδιο 400 kV στην Ελλάδα, μεταξύ Ρίου και Αντιρρίου). Το έργο, σημείωσε, θα δημιουργήσει ηλεκτρικό χώρο για πρόσθετη παραγωγή από ΑΠΕ και Ενεργειακές Κοινότητες και θα επιτρέψει τη λειτουργία στη μέγιστη παραγωγική δυναμικότητα της μονάδας ηλεκτρισμού Μεγαλόπολη V, της μεγαλύτερης των Βαλκανίων. Το πρότζεκτ, με συνολικό προϋπολογισμού 105 εκατ. ευρώ, θα ολοκληρωθεί εντός του 2019 και θα έχει άμεσα οφέλη στην Πελοπόννησο αλλά και σε όλη τη χώρα.