Το θέμα της εγκατάλειψης και λεηλασίας των υποδομών και του τροχαίου υλικού των ελληνικών σιδηροδρόμων και μάλιστα εκτεταμένες λεηλασίες και καταστροφές, σε δίκτυα που έχουν διακόψει τη λειτουργία τους, όπως στην Πελοπόννησο.
Επισημαίνουμε επίσης τις καταστροφές σε επενδύσεις που έχουν συγχρηματοδοτηθεί με ευρωπαϊκούς πόρους και τονίζει τις επιπτώσεις στο κόστος λειτουργίας αλλά και στη δυνατότητα επαναλειτουργία των γραμμών που έχουν κλείσει.
Ο ακρωτηριασμός του σιδηροδρόμου, αποδεικνύεται ήδη υπεύθυνος για καταστροφές πολλών εκατομμυρίων σε υποδομές που έχουν πληρώσει οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι πολίτες.
Λύση δεν είναι ούτε η εγκατάλειψη πολύτιμων και πανάκριβων υποδομών στο έλεος της λεηλασίας, ούτε όμως και η εσπευσμένη εκποίησή τους.
Σε πρόσφατη παρέμβαση του ο Επικεφαλής της Κίνησης Φίλων Σιδηροδρόμου Πελοποννησιακής Γραμμής επισήμανε την αδιάκοπα συνεχιζόμενη καταστροφή του ανενεργού σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο (ειδικά του ανακατασκευασμένου τμήματος Κορίνθου-Άργους Τρίπολης-Καλαμάτας) η οποία μας αναγκάζει για άλλη μια φορά να αναδείξουμε τη δραματική αναγκαιότητα λήψης επειγόντων μέτρων για την αντιμετώπισή της. Και είναι περιττό να υπενθυμίσουμε πάλι την πολυδάπανη ανακαίνισή της γραμμής που έγινε την προηγούμενη δεκαετία.
Ενεργότερο ρόλο στο όλο εγχείρημα πρέπει να αναλάβουν έμπρακτα με ειδική σύμπραξη τόσο η Περιφέρεια Πελοποννήσου όσο και οι Δήμοι και τα Επιμελητήρια.
Να προβάλουν και να στηρίξουν μέσω του σιδηροδρόμου ένα εναλλακτικό τουριστικό προϊόν της περιοχής και να θέσουν υπό την προστασία τους τα εμβληματικά αρχιτεκτονικά κτήρια κι άλλες μουσειακές υποδομές.
Να στηρίξουν την προστασία ειδικά των απομακρυσμένων αξιόλογων διατηρητέων κτηρίων πέρα από τα ενεργά μισθωμένα κτήρια της ΓΑΙΑΟΣΕ, γιατί η θλιβερή εικόνα των βανδαλισμένων ή εγκαταλελειμμένων κτηρίων κτλ δεν περιποιεί τιμή πρωτίστως για τις περιφερειακές και τοπικές αρχές. Η προστασία αυτής της πολιτιστικής κληρονομιάς να αποτελέσει έτσι ενεργητικά κυρίως τοπικό ζήτημα κάθε περιοχής και ειδικά οι Δήμοι οφείλουν να αναλάβουν βαρύνοντα ρόλο, αφού υπάρξει ειδική σύμβαση παραχώρησης από την ΓΑΙΑΟΣΕ. Σε αυτή την κατεύθυνση των συντηρήσεων πιθανότατα μπορούν να αξιοποιηθούν παραγωγικά και ειδικά προγράμματα απασχόλησης των ΕΣΠΑ.
Δεν υπάρχει πλέον καιρός για χάσιμο, γιατί επιβεβαιώνεται καθημερινά με τον πιο δραματικό τρόπο ότι όσο η γραμμή παραμένει ανενεργή η συνεχιζόμενη καταστροφή της θα ακυρώνει μέρα τη μέρα την προοπτική της επαναλειτουργίας της, ενώ οι απροστάτευτες μνημειώδεις αρχιτεκτονικά υποδομές της σύντομα θα μεταβληθούν σε θλιβερά ερείπια.
Τι σκοπεύει να πράξει η Περιφερειακή Αρχή στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της για να σταματήσει η καταστροφή του Σιδηρόδρομου στην Πελοπόννησο.
Για την
Περιφερειακή Παράταξη “Πελοπόννησος Οικολογική”
Δήμητρα Λυμπεροπούλου
Επισημαίνουμε επίσης τις καταστροφές σε επενδύσεις που έχουν συγχρηματοδοτηθεί με ευρωπαϊκούς πόρους και τονίζει τις επιπτώσεις στο κόστος λειτουργίας αλλά και στη δυνατότητα επαναλειτουργία των γραμμών που έχουν κλείσει.
Ο ακρωτηριασμός του σιδηροδρόμου, αποδεικνύεται ήδη υπεύθυνος για καταστροφές πολλών εκατομμυρίων σε υποδομές που έχουν πληρώσει οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι πολίτες.
Λύση δεν είναι ούτε η εγκατάλειψη πολύτιμων και πανάκριβων υποδομών στο έλεος της λεηλασίας, ούτε όμως και η εσπευσμένη εκποίησή τους.
Σε πρόσφατη παρέμβαση του ο Επικεφαλής της Κίνησης Φίλων Σιδηροδρόμου Πελοποννησιακής Γραμμής επισήμανε την αδιάκοπα συνεχιζόμενη καταστροφή του ανενεργού σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο (ειδικά του ανακατασκευασμένου τμήματος Κορίνθου-Άργους Τρίπολης-Καλαμάτας) η οποία μας αναγκάζει για άλλη μια φορά να αναδείξουμε τη δραματική αναγκαιότητα λήψης επειγόντων μέτρων για την αντιμετώπισή της. Και είναι περιττό να υπενθυμίσουμε πάλι την πολυδάπανη ανακαίνισή της γραμμής που έγινε την προηγούμενη δεκαετία.
Ενεργότερο ρόλο στο όλο εγχείρημα πρέπει να αναλάβουν έμπρακτα με ειδική σύμπραξη τόσο η Περιφέρεια Πελοποννήσου όσο και οι Δήμοι και τα Επιμελητήρια.
Να προβάλουν και να στηρίξουν μέσω του σιδηροδρόμου ένα εναλλακτικό τουριστικό προϊόν της περιοχής και να θέσουν υπό την προστασία τους τα εμβληματικά αρχιτεκτονικά κτήρια κι άλλες μουσειακές υποδομές.
Να στηρίξουν την προστασία ειδικά των απομακρυσμένων αξιόλογων διατηρητέων κτηρίων πέρα από τα ενεργά μισθωμένα κτήρια της ΓΑΙΑΟΣΕ, γιατί η θλιβερή εικόνα των βανδαλισμένων ή εγκαταλελειμμένων κτηρίων κτλ δεν περιποιεί τιμή πρωτίστως για τις περιφερειακές και τοπικές αρχές. Η προστασία αυτής της πολιτιστικής κληρονομιάς να αποτελέσει έτσι ενεργητικά κυρίως τοπικό ζήτημα κάθε περιοχής και ειδικά οι Δήμοι οφείλουν να αναλάβουν βαρύνοντα ρόλο, αφού υπάρξει ειδική σύμβαση παραχώρησης από την ΓΑΙΑΟΣΕ. Σε αυτή την κατεύθυνση των συντηρήσεων πιθανότατα μπορούν να αξιοποιηθούν παραγωγικά και ειδικά προγράμματα απασχόλησης των ΕΣΠΑ.
Δεν υπάρχει πλέον καιρός για χάσιμο, γιατί επιβεβαιώνεται καθημερινά με τον πιο δραματικό τρόπο ότι όσο η γραμμή παραμένει ανενεργή η συνεχιζόμενη καταστροφή της θα ακυρώνει μέρα τη μέρα την προοπτική της επαναλειτουργίας της, ενώ οι απροστάτευτες μνημειώδεις αρχιτεκτονικά υποδομές της σύντομα θα μεταβληθούν σε θλιβερά ερείπια.
Τι σκοπεύει να πράξει η Περιφερειακή Αρχή στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της για να σταματήσει η καταστροφή του Σιδηρόδρομου στην Πελοπόννησο.
Για την
Περιφερειακή Παράταξη “Πελοπόννησος Οικολογική”
Δήμητρα Λυμπεροπούλου