V.STAMATIS
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΣΥΣΚΕΥΕΣ
ΕΙΔΗ ΣΠΙΤΙΟΥ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΑΝΑΠΤΥΞΙΚΑΗ ΔΥΝΑΜΗ

Σελίδες

Πέμπτη 3 Οκτωβρίου 2019

Προσαρμογές και τροποποιήσεις διδασκαλίας στην τάξη για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες


Προσαρμογές και τροποποιήσεις διδασκαλίας στην τάξη για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
Γράφει η Κωστοπούλου- Ρέντα Βασιλική
Ψυχοπαιδαγωγός
Εξειδικευμένη στην Αποκατάσταση Μαθησιακών Δυσκολιών.
Επιστημονικός Συνεργάτης Ψυχοπαιδαγωγείν

Πολύ συχνά ακούμε την έκφραση Διαφοροποιημένη Διδασκαλία και Προσαρμογή  .
Τι είναι όμως στην πραγματικότητα αυτή;


Είναι η εφαρμογή του ίδιου  αναλυτικoύ πρόγραμματος αλλά ο εκπαιδευτικός φροντίζει να προσαρμόζει -όποτε αυτό είναι εφικτό  -τις οδηγίες διδασκαλίας ,τις εργασίες μέσα στην τάξη και τις εργασίες του σπιτιού  στις ικανότητες και ανάγκες του παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες.

v  Γιατί είναι δίκαιο και απαραίτητο να διαφοροποιούμε και να προσαρμόζουμε το πρόγραμμά μας μέσα στην τάξη προκειμένου να ανταποκριθούμε στις μαθησιακές ιδιαιτερότητες των μαθητών μας???
Σύμφωνα με την κυρία Παππά(2009) είναι αναγκαίο να γίνεται γιατί:
·         Δίνουμε ευχαρίστηση
·         Δίνουμε αυτοπεποίθηση
·         Μειώνεται το ρίσκο της αποτυχίας
·         Βελτιώνεται η ακαδημαϊκή πρόοδος
·         Γιατί είναι δίκαιο…
 Είμαι «δίκαιος» δεν σημαίνει ότι συμπεριφέρομαι σε όλους τους μαθητές με τον ίδιο ακριβώς τρόπο
  Είμαι «δίκαιος» σημαίνει πως παρέχω στον κάθε μαθητή αυτό που χρειάζεται για να έχει δικαίωμα στην επιτυχία και απόλαυση της μάθησης


v  Παρακάτω είναι κάποιες από τις προσαρμογές που μπορούν να εφαρμοστούν μέσα στην τάξη:
1.Επιτρέψτε σε κάποιες περιπτώσεις τις προφορικές απαντήσεις αντί τις γραπτές. Η έντονη  δυσκολία με την γραφή (δυσγραφία) μετατρέπει τις γραπτές εργασίες σε ιδιαίτερα στρεσογόνα και  δύσκολα καθήκοντα. Ας αναλογιστούμε το απώτερο  στόχο ένός μαθητή: ο στόχος είναι να επιτρέψουμε στο μαθητή να μάθει  να  οργανώνει και να  εκφράζει τη σκέψη πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα.  Η  παράγωγη γραπτού λόγου και η ορθογραφία δεν αποτελεί προτεραιότητα εως ότου η προφορική οργάνωση του λόγου επιτευχτεί.

2. Επιτρέψτε στους μαθητές την τακτική χρήση κάποιων διδακτικών βοηθημάτων όπως σχεδιαγράμματα για να απαντούν σε ερωτήσεις επεξεργασίας κειμένου ή  πίνακες πολλαπλασιασμού για τις  μαθηματικές του πράξεις. Μετά από συστηματική  χρήση αυτών ,σταδιακά αυτό μπορεί να οδηγήσει σε βελτίωση της μνήμης τους και αποκατάσταση των δυσκολιών τους.

3.Προτιμηστε να περιορίσετε το χρόνο διδασκαλίας σας (15-20λεπτα) και μετα δώστε μια πληθώρα εναλλακτικών τρόπων να εξασκήσουν αυτά που διδάξατε.

4. Δώστε μία οδηγία κάθε φορά. Οι μαθητές με δυσλεξία έχουν χαμηλή ταχύτητα  επεξεργασίας πληροφοριών. Για αυτό δυσκολεύονται να βάζουν σε σειρά και να θυμούνται πολλές οδηγίες μαζί.

5. Προεπισκόπηση και Επανάληψη. Κάντε μια εισαγωγή στην νέα έννοια που πρόκειται να διδάξετε και κατόπιν κάνετε επανάληψη. Αυτό βοηθά τη μνήμη και την οργάνωση των σκέψεων. Τα άτομα με δυσλεξία μαθαίνουν οτιδήποτε δίνει νόημα. Το νόημα παρέχει ένα πλαίσιο για καλύτερη αποτύπωση των πληροφοριών στη μνήμη. Η  στείρα παπαγαλία δε βοηθά τα παιδιά με δυσλεξία. Επικεντρωθείτε λοιπόν σε παραδείγματα και εμπειρίες καθημερινής ζωής.

6. Δώστε ξεκάθαρα χρονικά όρια. Ορίστε το χρόνο που μπορούν να έχουν οι μαθητές για να ολοκληρώσουν μια εργασία. Αυτό δίνει περισσότερο κίνητρο και αυξάνει το βαθμό συγκέντρωσης.

7.Επιτρέψτε επιπλέον χρόνο στις εργασίες και τα τεστ. Εξαιτίας της αργής ανάγνωσης και γραφής αλλά και της χαμηλότερης ταχύτητας επεξεργασίας πληροφοριών ,τα χρονομετρημένα τεστ φαίνονται πραγματικά δύσκολα. Δίνοντας επιπλέον χρόνο επιτρέπουμε στο μαθητή μας να επιδείξει  τις πραγματικές του γνώσεις και ικανότητες όπως οι υπόλοιποι συμμαθητές του. Επιδιώκουμε να Συρρικνώνουμε τις ερωτήσεις. Πχ μία μεγάλη ερώτηση τη χωρίζουμε σε δύο ξεχωριστά ερωτήματα.

8.Παρέχουμε ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών ή Σωστό Λάθος.
Στην έκθεση  ή σε μεγάλες ερωτήσεις βαθμολογούμε  το περιεχόμενο και όχι την σύνταξη ή τα ορθογραφικά λάθη. Μία κάλη ιδεα ίσως είναι να υπάρχουν στο τέλος ασκήσεις απόκτησης έξτρα βαθμών σε περίπτωση πολύ χαμηλής βαθμολογίας ή μια κενή σελίδα να γράψει οτιδήποτε γνωρίζει σχετικά με το μάθημα αλλα δεν υπάρχει σε εξεταζόμενη ερώτηση.
9.Προσαρμογές για εργασίες στο σπίτι.
Πάντα δίνουμε εργασία για το σπίτι. Απλά την διαφοροποιούμε-δίνουμε επιλογή .
Περιορίζουμε τις ασκήσεις που απαιτούν πολύ γράψιμο. Εναλλακτικά επιτρέπεται η χρήση Η/Υ .

Βιβλιογραφία

Sunderland, M.(2014),10 Best Accommodations for Students With Dyslexia That Really Work, https://homeschoolingwithdyslexia.com/best-accommodations-dyslexia-homeschool/

Παππά, Α.(2009  ) «Διαφοροποιημένη διδασκαλία στην τάξη των αγγλικών. Από την θεωρία στην πράξη» 3nd National Conference on Special Educational Needs,7 Nοεμβρίου 2009(2nd day conference),Τhessalonika.


ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΝΕΥΡΟΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
Κέντρο Βιολογικής Γεωργίας
ΧΡΩΜΑΤΑ ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΓΟΛΙΔΑ