Μείωση της φορολογίας στο πετρέλαιο θέρμανσης ζητεί η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας, προκειμένου να επανέλθει στα επίπεδα προ του 2011.
Όπως σημειώνει, από τα μέχρι τώρα στοιχεία, η τιμή εκκίνησης του πετρελαίου θέρμανσης θα είναι περί τα 9,5-10 λεπτά χαμηλότερη από την τιμή εκκίνησης του 2018 (από 1,145 στο 1,05 ευρώ/λίτρο), που σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα έχουν μια ωφέλεια περί τα 95-100 ευρώ το χιλιόλιτρο.
«Ωστόσο, ανεξαρτήτως της διακύμανσης των τιμών, η βαριά φορολογία απλώνει τη σκιά της στο πλέον βασικό μέσο θέρμανσης του πληθυσμού και κάνει τις τιμές απλησίαστες για μεγάλο μέρος των νοικοκυριών» επισημαίνουν οι βενζινοπώλες.
Η ομοσπονδία τους υποστηρίζει ότι από τότε που οι κυβερνήσεις επέβαλαν αλλεπάλληλες αυξήσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) συμπαρασύροντας και την αύξηση του ΦΠΑ, «όχι μόνο δεν εισπράχθηκαν τα προσδοκώμενα έσοδα του κράτους, αλλά είχαμε σειρά σοβαρών παρενεργειών, όπως η καύση υλικών που επιβάρυναν πολλαπλώς το περιβάλλον, η ένταση του παραεμπορίου – λαθρεμπορίου, η μείωση του μεταφορικού έργου, η μείωση της αποδοτικότητας των ενεργοβόρων τομέων της οικονομίας, η αύξηση τιμών σε είδη εξαρτώμενα από την κατανάλωση πετρελαίου και, το χειρότερο, η υπονόμευση της υγείας των πληθυσμών που αδυνατούσαν να εξασφαλίσουν θέρμανση».
70% η πτώση της κατανάλωσης
Μεγάλη υποχώρηση κατά 70% σημειώθηκε στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης τα τελευταία χρόνια της κρίσης, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ) Γιάννη Αληγιζάκη, ενώ η εκτίμηση που υπάρχει όσον αφορά την τιμή που θα αρχίσει να διατίθεται από τις 15 Οκτωβρίου είναι στο 1,02 ευρώ το λίτρο.
Η τιμή προκύπτει με βάση τα τωρινά δεδομένα των διεθνών τιμών και της ισοτιμίας δολαρίου / ευρώ και είναι φθηνότερη σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2018 (1,145 ευρώ) αλλά και με την τιμή που διαμορφώθηκε τον Απρίλιο, στη λήξη της περιόδου διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης στην αγορά (1,079 ευρώ).
Ο κ. Αληγιζάκης μιλώντας σε εκδήλωση του Συνδέσμου, πρότεινε τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο προϊόν, έως ότου όμως δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις γι’ αυτό, πρότεινε τη διεύρυνση του επιδόματος θέρμανσης σε όλες τις οικογένειες με εισόδημα έως 50.000 ευρώ το χρόνο, χωρίς άλλες προϋποθέσεις.
Καθυστερήσεις στον έλεγχο της παραβατικότητας
Ο ΣΕΕΠΕ επανέλαβε την κριτική για καθυστερήσεις στον έλεγχο της παραβατικότητας στην αγορά καυσίμων, παρά τα βήματα που έχουν γίνει, όπως επισημάνθηκε, από την ΑΑΔΕ.
Ωστόσο, το σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών δεν έχει ακόμη εγκατασταθεί σε όλα τα στάδια διακίνησης, δεν μπορεί να γίνει διασταύρωση της ορθότητας των στοιχείων της προμηθεύτριας Εταιρίας, με αυτά που οι πρατηριούχοι καταχωρούν στο σύστημα και η προθεσμία για την πλήρη λειτουργία των συστημάτων εισροών – εκροών στα πρατήρια και τις φορολογικές αποθήκες μετατέθηκε με νόμο που ψηφίστηκε τον Απρίλιο, από το τέλος του 2018, στο τέλος του 2021.
«Η αγορά δεν θα αντέξει ως τότε», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αληγιζάκης. «Το Δημόσιο χάνει πολλά χρήματα, ο καταναλωτής εξαπατάται. Είμαστε διατεθειμένοι να συνεργαστούμε με την ΑΑΔΕ, ακόμη και να συγχρηματοδοτήσουμε αν χρειαστεί προκειμένου το σύστημα εισροών – εκροών να εφαρμοστεί πλήρως το συντομότερο».
Στις προτάσεις του ΣΕΕΠΕ περιλαμβάνεται ακόμη η επέκταση του μεταφορικού ισοδύναμου σε όλα τα νησιά και στο πετρέλαιο θέρμανσης (τώρα επιδοτείται το πετρέλαιο κίνησης και η απλή αμόλυβδη), καθώς και η ταχύτερη καταβολή της επιδότησης.
Όπως σημειώνει, από τα μέχρι τώρα στοιχεία, η τιμή εκκίνησης του πετρελαίου θέρμανσης θα είναι περί τα 9,5-10 λεπτά χαμηλότερη από την τιμή εκκίνησης του 2018 (από 1,145 στο 1,05 ευρώ/λίτρο), που σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα έχουν μια ωφέλεια περί τα 95-100 ευρώ το χιλιόλιτρο.
«Ωστόσο, ανεξαρτήτως της διακύμανσης των τιμών, η βαριά φορολογία απλώνει τη σκιά της στο πλέον βασικό μέσο θέρμανσης του πληθυσμού και κάνει τις τιμές απλησίαστες για μεγάλο μέρος των νοικοκυριών» επισημαίνουν οι βενζινοπώλες.
Η ομοσπονδία τους υποστηρίζει ότι από τότε που οι κυβερνήσεις επέβαλαν αλλεπάλληλες αυξήσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) συμπαρασύροντας και την αύξηση του ΦΠΑ, «όχι μόνο δεν εισπράχθηκαν τα προσδοκώμενα έσοδα του κράτους, αλλά είχαμε σειρά σοβαρών παρενεργειών, όπως η καύση υλικών που επιβάρυναν πολλαπλώς το περιβάλλον, η ένταση του παραεμπορίου – λαθρεμπορίου, η μείωση του μεταφορικού έργου, η μείωση της αποδοτικότητας των ενεργοβόρων τομέων της οικονομίας, η αύξηση τιμών σε είδη εξαρτώμενα από την κατανάλωση πετρελαίου και, το χειρότερο, η υπονόμευση της υγείας των πληθυσμών που αδυνατούσαν να εξασφαλίσουν θέρμανση».
70% η πτώση της κατανάλωσης
Μεγάλη υποχώρηση κατά 70% σημειώθηκε στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης τα τελευταία χρόνια της κρίσης, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ) Γιάννη Αληγιζάκη, ενώ η εκτίμηση που υπάρχει όσον αφορά την τιμή που θα αρχίσει να διατίθεται από τις 15 Οκτωβρίου είναι στο 1,02 ευρώ το λίτρο.
Η τιμή προκύπτει με βάση τα τωρινά δεδομένα των διεθνών τιμών και της ισοτιμίας δολαρίου / ευρώ και είναι φθηνότερη σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2018 (1,145 ευρώ) αλλά και με την τιμή που διαμορφώθηκε τον Απρίλιο, στη λήξη της περιόδου διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης στην αγορά (1,079 ευρώ).
Ο κ. Αληγιζάκης μιλώντας σε εκδήλωση του Συνδέσμου, πρότεινε τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο προϊόν, έως ότου όμως δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις γι’ αυτό, πρότεινε τη διεύρυνση του επιδόματος θέρμανσης σε όλες τις οικογένειες με εισόδημα έως 50.000 ευρώ το χρόνο, χωρίς άλλες προϋποθέσεις.
Καθυστερήσεις στον έλεγχο της παραβατικότητας
Ο ΣΕΕΠΕ επανέλαβε την κριτική για καθυστερήσεις στον έλεγχο της παραβατικότητας στην αγορά καυσίμων, παρά τα βήματα που έχουν γίνει, όπως επισημάνθηκε, από την ΑΑΔΕ.
Ωστόσο, το σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών δεν έχει ακόμη εγκατασταθεί σε όλα τα στάδια διακίνησης, δεν μπορεί να γίνει διασταύρωση της ορθότητας των στοιχείων της προμηθεύτριας Εταιρίας, με αυτά που οι πρατηριούχοι καταχωρούν στο σύστημα και η προθεσμία για την πλήρη λειτουργία των συστημάτων εισροών – εκροών στα πρατήρια και τις φορολογικές αποθήκες μετατέθηκε με νόμο που ψηφίστηκε τον Απρίλιο, από το τέλος του 2018, στο τέλος του 2021.
«Η αγορά δεν θα αντέξει ως τότε», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αληγιζάκης. «Το Δημόσιο χάνει πολλά χρήματα, ο καταναλωτής εξαπατάται. Είμαστε διατεθειμένοι να συνεργαστούμε με την ΑΑΔΕ, ακόμη και να συγχρηματοδοτήσουμε αν χρειαστεί προκειμένου το σύστημα εισροών – εκροών να εφαρμοστεί πλήρως το συντομότερο».
Στις προτάσεις του ΣΕΕΠΕ περιλαμβάνεται ακόμη η επέκταση του μεταφορικού ισοδύναμου σε όλα τα νησιά και στο πετρέλαιο θέρμανσης (τώρα επιδοτείται το πετρέλαιο κίνησης και η απλή αμόλυβδη), καθώς και η ταχύτερη καταβολή της επιδότησης.