Αγόρασε σκάφος χωρητικότητας 100 ατόμων για να φέρνει πρόσφυγες και μετανάστες από την Τουρκία, με το κέρδος να ανέρχεται σε 500.000 ευρώ το ταξίδι.
Ήξερε τους μεγάλους «παίκτες» του δουλεμπορίου σε Τουρκία και Ιταλία, μέλη της γεωργιανής μαφίας που τον προμήθευαν με Ουκρανούς skippers (πλοίαρχοι ιστιοφόρων) αλλά και μέλη της μαφίας του Μαυροβουνίου για μεταφορές ναρκωτικών ουσιών. Έκανε τουλάχιστον 3-4 διακινήσεις παράνομων μεταναστών το 6μηνο, από Τουρκία σε Ελλάδα και έπειτα Ιταλία.
«Απέλυε» συνεργούς του που καθυστερούσαν τη διακίνηση παράνομων μεταναστών. Ήταν «πασίγνωστος» σε… ΕΥΠ, EUROPOL ακόμη και στο National Crime Agency του Ηνωμένου Βασιλείου. Η τελευταία διακίνηση με το ιστιοφόρο «Elpida» τού κόστισε 30.000 ευρώ και θα αποκόμιζε πάνω από 100.000 ευρώ, μεταφέροντας 19 παράνομους μετανάστες, που επιβίβασε στο σκάφος μέσα από ένα φυσικό τούνελ στην παραλία Θυμάρι της Βάρκιζας!
Oλα τα παραπάνω συντόνιζε ο 49χρονος Τuncai Korkmaz από την Τουρκία τηλεφωνικώς μέσα από το κατάστημα κράτησης Ναυπλίου, ο οποίος μάλιστα είχε ελληνικό ΑΦΜ στη Δ’ ΔΟΥ Αθηνών. Είχε ένα απίστευτο σχέδιο διάρθρωσης και απόλυτου συντονισμού, έχοντας βρει σπίτια ασφαλείας, φύλακες για τους παράνομους μετανάστες, μηχανικούς για ιστιοπλοϊκά, Ουκρανούς skippers, αχυράνθρωπους ως ιδιοκτήτες σκαφών, διακίνηση μαύρου χρήματος μέσω του συστήματος Hawala, πλαστογράφους.
Τα στελέχη της Υποδιεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος και Εμπορίας Ανθρώπων εξάρθρωσε σημαντικό κομμάτι του κυκλώματος με μία επιχείρηση στο πλαίσιο του προγράμματος EMPACT, σε συνεργασία με το Λιμενικό Σώμα, το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Καταπολέμηση της Παράνομης Διακίνησης Ανθρώπων της EUROPOL και τη National Crime Agency (NCA) του Ηνωμένου Βασιλείου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της δικογραφίας που δημοσιοποιεί ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής, η έρευνα ξεκίνησε από ένα ανώνυμο τηλεφώνημα τον Οκτώβριο του 2019, με τον άγνωστο να δίνει λεπτομέρειες για τη δράση των δουλεμπόρων και τα ψευδώνυμα «Καλού», έγκλειστος στο Ναύπλιο, Madge, Abu Alo και ενός 50χρονου Ελληνα, ο οποίος φαίνεται να ήταν υπεύθυνος για τις ενοικιάσεις ή αγορές σκαφών του κυκλώματος.
Ιστιοφόρα από αγγελίες
Αρχικά οι δουλέμποροι αναζητούσαν ιστιοφόρα σκάφη σε ιστοσελίδες αγγελιών του Διαδικτύου, έχοντας προτίμηση σε αυτά μήκους 10 μέτρων περίπου, κατασκευής μεταξύ 1977-1994, τα οποία κοστολογούνταν από 10.000 έως 15.000€. Μετά την αγορά του σκάφους, τα μέλη της οργάνωσης εντόπιζαν τους υποψήφιους «πελάτες» μέσω ομοεθνών τους κυρίως σε περιοχές του κέντρου της Αθήνας, σε hotspots και στέκια αλλοδαπών.
Από τις 22 Νοεμβρίου 2019 έως και τις 3 Δεκεμβρίου 2019, ο 50χρονος Ελληνας, μέλος του κυκλώματος, διαπραγματεύτηκε εμφανιζόμενος ως μηχανικός σκαφών την αγορά του ιστιοφόρου «Santy Maria» που βρισκόταν στην Ελευσίνα. Παρότι το σκάφος κρίθηκε κατάλληλο από τους δουλεμπόρους δεν τελεσφόρησε η αγορά του γιατί χρειαζόταν μετατροπές. Ακολούθησε η διαπραγμάτευση αγοράς του ιστιοφόρου «EVGENIA», στην Αίγινα, η οποία… ναυάγησε για άγνωστο λόγο.
Τέλη Δεκεμβρίου 2019 αγόρασαν το ιστιοφόρο «Elpida», έναντι 14.000 ευρώ. Οι αγοραστές ήταν… Γάλλοι, όπως είπε στον ιδιοκτήτη ο 35χρονος Ιρακινός μεσολαβητής του κυκλώματος. Το σκάφος θα κατέπλεε με προορισμό το Μαυροβούνιο και ο χειριστής του σκάφους (skipper) ονομαζόταν ΚΟΛΙΕΣΝΙΚ.
Στις 25 Ιανουαρίου 2020, οι αστυνομικοί εντόπισαν το «Elpida» στο λιμάνι της Μαραθόπολης Μεσσηνίας, στο οποίο επέβαιναν δύο άνδρες. Την επόμενη μέρα το σκάφος απέπλευσε και κατευθύνθηκε βόρεια, κατά μήκος της ακτογραμμής του Κυπαρισσιακού κόλπου φθάνοντας έως το λιμάνι του Κατάκολου και μερικές μέρες αργότερα στο λιμάνι της Κυπαρισσίας. Το «δεξί χέρι» του αρχηγού ενημέρωσε έναν Ελληνα μηχανικό σκαφών ότι έχουν τεχνικό πρόβλημα το GPS και ο αυτόματος πιλότος του σκάφους, δίνοντας εντολή να επιστρέψουν στην Αττική.
Στο Θυμάρι
Την 1η Φεβρουαρίου 2020 το σκάφος έφθασε σε απόσταση περίπου 400 μέτρων μετά το τέλος του οικισμού Θυμάρι στη Βάρκιζα. Μέσα στην καμπίνα του σκάφους υπήρχε τουλάχιστον ένα άτομο και στο πίσω μέρος του σκάφους ήταν δεμένη μια φουσκωτή βάρκα.
Οι αστυνομικοί άκουγαν τις συνομιλίες των δουλεμπόρων, που καθοδηγούσαν οδηγούς και τσιλιαδόρους για το σημείο επιβίβασης στο σκάφος.
Κάποια στιγμή ακούν τον παρακάτω διάλογο:
– «Υπαρχηγός»: Αδερφέ, φύγετε. Τους βρήκε εντάξει!
– Μέλος: Τους βρήκε;
– «Υπαρχηγός»: Ναι, ναι. Τους βρήκε εντάξει, φύγε…
– Μέλος: Εγινε, αδερφέ.
– «Υπαρχηγός»: Να σου πω. Αμα δεις μπάτσους στον γυρισμό, πάρε, κάνε μου μια κλήση και πες μου.
– Μέλος: Εντάξει…
Οι αστυνομικοί διαπίστωναν τις αφίξεις πέντε τουλάχιστον αυτοκινήτων από διαφορετικές κατευθύνσεις, τα οποία μετέφεραν τους παράνομους μετανάστες προκειμένου να επιβιβαστούν στο ιστιοφόρο. Λίγο μετά τα μεσάνυχτα τη σκυτάλη πήρε το Λιμενικό Σώμα, εντοπίζοντας το σκάφος κοντά στην Υδρα, με τους Ουκρανούς χειριστές να μη σταματούν και να κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς. Υστερα από χρονικό διάστημα 50 λεπτών, το σκάφος «Elpida» ακινητοποιήθηκε 3 μίλια νοτιοδυτικά του σημείου εντοπισμού του. Εκτός από τους δύο Ουκρανούς χειριστές, εντοπίστηκαν στην καμπίνα άλλα 19 άτομα, εκ των οποίων τέσσερα παιδιά.
Σημειώνεται ότι από το σκάφος απουσίαζαν τα απαραίτητα σωστικά μέσα, γεγονός που έθετε σε σοβαρό κίνδυνο τη ζωή των επιβατών. Οι Ουκρανοί χειριστές, 46 και 29 χρόνων, τήρησαν αρνητική στάση και δεν απολογήθηκαν στους αστυνομικούς.
Το ναυάγιο, η σύλληψη το 2016 και ο «επιχειρησιακός» υπαρχηγός, KAREM
Ο 49χρονος Τούρκος συντονιστής τον Ιούλιο του 2015 οργάνωσε τη μεταφορά από τα παράλια της Τουρκίας στις ακτές της Τήλου και της Ψερίμου 170 πολιτών τρίτων χωρών. Στις 17 Ιουνίου 2016 αποπειράθηκαν να διευκολύνουν την παράνομη έξοδο 67 πολιτών τρίτων χωρών με πλοίο από τα παράλια της Μεσσηνίας στην Ιταλία, ωστόσο το πλοίο βυθίστηκε με αποτέλεσμα να διατρέξουν σοβαρό κίνδυνο οι παράνομοι μετανάστες. Συνελήφθη δύο μέρες αργότερα από τους αστυνομικούς του Τμήματος Ασφαλείας Αργους κατηγορούμενος για εγκληματική οργάνωση, ληστεία, διευκόλυνση εξόδου πολιτών τρίτων χωρών και πρόκληση ναυαγίου.
Πιο σκληρός, σύμφωνα με το ποινικό παρελθόν του, ήταν ο 35χρονος «επιχειρησιακός» υπαρχηγός, ο KAREM από το Ιράκ. Στις 19 Φεβρουαρίου 2011 είχε συλληφθεί από υπαλλήλους του ΣΔΟΕ γιατί οδηγούσε όχημα με κλεμμένες πινακίδες. Στις 24 Σεπτεμβρίου 2011 συνελήφθη από αστυνομικούς του Α.Τ. Ομονοίας, για αντίσταση, σωματική βλάβη, εξύβριση και παράβαση νόμου περί όπλων. Πέταξε το κράνος στο πρόσωπο αστυνομικού και προσπάθησε να τους τραυματίσει με μια λεπίδα. Το 2011 και το 2012 συνελήφθη σε Ιωάννινα και Μεσολόγγι για διακίνηση παράνομων μεταναστών.
Στις 28 Οκτωβρίου 2019 συνελήφθη μαζί με συγκατηγορούμενό του από αστυνομικούς του Τμήματος Ασφαλείας Καλλιθέας για ναρκωτικά και παράνομη οπλοφορία. Αγόραζε ναρκωτικά ενώ στην κατοχή του βρέθηκε ένα στιλέτο…
Από την έντυπη έκδοση
Ήξερε τους μεγάλους «παίκτες» του δουλεμπορίου σε Τουρκία και Ιταλία, μέλη της γεωργιανής μαφίας που τον προμήθευαν με Ουκρανούς skippers (πλοίαρχοι ιστιοφόρων) αλλά και μέλη της μαφίας του Μαυροβουνίου για μεταφορές ναρκωτικών ουσιών. Έκανε τουλάχιστον 3-4 διακινήσεις παράνομων μεταναστών το 6μηνο, από Τουρκία σε Ελλάδα και έπειτα Ιταλία.
«Απέλυε» συνεργούς του που καθυστερούσαν τη διακίνηση παράνομων μεταναστών. Ήταν «πασίγνωστος» σε… ΕΥΠ, EUROPOL ακόμη και στο National Crime Agency του Ηνωμένου Βασιλείου. Η τελευταία διακίνηση με το ιστιοφόρο «Elpida» τού κόστισε 30.000 ευρώ και θα αποκόμιζε πάνω από 100.000 ευρώ, μεταφέροντας 19 παράνομους μετανάστες, που επιβίβασε στο σκάφος μέσα από ένα φυσικό τούνελ στην παραλία Θυμάρι της Βάρκιζας!
Oλα τα παραπάνω συντόνιζε ο 49χρονος Τuncai Korkmaz από την Τουρκία τηλεφωνικώς μέσα από το κατάστημα κράτησης Ναυπλίου, ο οποίος μάλιστα είχε ελληνικό ΑΦΜ στη Δ’ ΔΟΥ Αθηνών. Είχε ένα απίστευτο σχέδιο διάρθρωσης και απόλυτου συντονισμού, έχοντας βρει σπίτια ασφαλείας, φύλακες για τους παράνομους μετανάστες, μηχανικούς για ιστιοπλοϊκά, Ουκρανούς skippers, αχυράνθρωπους ως ιδιοκτήτες σκαφών, διακίνηση μαύρου χρήματος μέσω του συστήματος Hawala, πλαστογράφους.
Τα στελέχη της Υποδιεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος και Εμπορίας Ανθρώπων εξάρθρωσε σημαντικό κομμάτι του κυκλώματος με μία επιχείρηση στο πλαίσιο του προγράμματος EMPACT, σε συνεργασία με το Λιμενικό Σώμα, το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Καταπολέμηση της Παράνομης Διακίνησης Ανθρώπων της EUROPOL και τη National Crime Agency (NCA) του Ηνωμένου Βασιλείου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της δικογραφίας που δημοσιοποιεί ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής, η έρευνα ξεκίνησε από ένα ανώνυμο τηλεφώνημα τον Οκτώβριο του 2019, με τον άγνωστο να δίνει λεπτομέρειες για τη δράση των δουλεμπόρων και τα ψευδώνυμα «Καλού», έγκλειστος στο Ναύπλιο, Madge, Abu Alo και ενός 50χρονου Ελληνα, ο οποίος φαίνεται να ήταν υπεύθυνος για τις ενοικιάσεις ή αγορές σκαφών του κυκλώματος.
Ιστιοφόρα από αγγελίες
Αρχικά οι δουλέμποροι αναζητούσαν ιστιοφόρα σκάφη σε ιστοσελίδες αγγελιών του Διαδικτύου, έχοντας προτίμηση σε αυτά μήκους 10 μέτρων περίπου, κατασκευής μεταξύ 1977-1994, τα οποία κοστολογούνταν από 10.000 έως 15.000€. Μετά την αγορά του σκάφους, τα μέλη της οργάνωσης εντόπιζαν τους υποψήφιους «πελάτες» μέσω ομοεθνών τους κυρίως σε περιοχές του κέντρου της Αθήνας, σε hotspots και στέκια αλλοδαπών.
Από τις 22 Νοεμβρίου 2019 έως και τις 3 Δεκεμβρίου 2019, ο 50χρονος Ελληνας, μέλος του κυκλώματος, διαπραγματεύτηκε εμφανιζόμενος ως μηχανικός σκαφών την αγορά του ιστιοφόρου «Santy Maria» που βρισκόταν στην Ελευσίνα. Παρότι το σκάφος κρίθηκε κατάλληλο από τους δουλεμπόρους δεν τελεσφόρησε η αγορά του γιατί χρειαζόταν μετατροπές. Ακολούθησε η διαπραγμάτευση αγοράς του ιστιοφόρου «EVGENIA», στην Αίγινα, η οποία… ναυάγησε για άγνωστο λόγο.
Τέλη Δεκεμβρίου 2019 αγόρασαν το ιστιοφόρο «Elpida», έναντι 14.000 ευρώ. Οι αγοραστές ήταν… Γάλλοι, όπως είπε στον ιδιοκτήτη ο 35χρονος Ιρακινός μεσολαβητής του κυκλώματος. Το σκάφος θα κατέπλεε με προορισμό το Μαυροβούνιο και ο χειριστής του σκάφους (skipper) ονομαζόταν ΚΟΛΙΕΣΝΙΚ.
Στις 25 Ιανουαρίου 2020, οι αστυνομικοί εντόπισαν το «Elpida» στο λιμάνι της Μαραθόπολης Μεσσηνίας, στο οποίο επέβαιναν δύο άνδρες. Την επόμενη μέρα το σκάφος απέπλευσε και κατευθύνθηκε βόρεια, κατά μήκος της ακτογραμμής του Κυπαρισσιακού κόλπου φθάνοντας έως το λιμάνι του Κατάκολου και μερικές μέρες αργότερα στο λιμάνι της Κυπαρισσίας. Το «δεξί χέρι» του αρχηγού ενημέρωσε έναν Ελληνα μηχανικό σκαφών ότι έχουν τεχνικό πρόβλημα το GPS και ο αυτόματος πιλότος του σκάφους, δίνοντας εντολή να επιστρέψουν στην Αττική.
Στο Θυμάρι
Την 1η Φεβρουαρίου 2020 το σκάφος έφθασε σε απόσταση περίπου 400 μέτρων μετά το τέλος του οικισμού Θυμάρι στη Βάρκιζα. Μέσα στην καμπίνα του σκάφους υπήρχε τουλάχιστον ένα άτομο και στο πίσω μέρος του σκάφους ήταν δεμένη μια φουσκωτή βάρκα.
Οι αστυνομικοί άκουγαν τις συνομιλίες των δουλεμπόρων, που καθοδηγούσαν οδηγούς και τσιλιαδόρους για το σημείο επιβίβασης στο σκάφος.
Κάποια στιγμή ακούν τον παρακάτω διάλογο:
– «Υπαρχηγός»: Αδερφέ, φύγετε. Τους βρήκε εντάξει!
– Μέλος: Τους βρήκε;
– «Υπαρχηγός»: Ναι, ναι. Τους βρήκε εντάξει, φύγε…
– Μέλος: Εγινε, αδερφέ.
– «Υπαρχηγός»: Να σου πω. Αμα δεις μπάτσους στον γυρισμό, πάρε, κάνε μου μια κλήση και πες μου.
– Μέλος: Εντάξει…
Οι αστυνομικοί διαπίστωναν τις αφίξεις πέντε τουλάχιστον αυτοκινήτων από διαφορετικές κατευθύνσεις, τα οποία μετέφεραν τους παράνομους μετανάστες προκειμένου να επιβιβαστούν στο ιστιοφόρο. Λίγο μετά τα μεσάνυχτα τη σκυτάλη πήρε το Λιμενικό Σώμα, εντοπίζοντας το σκάφος κοντά στην Υδρα, με τους Ουκρανούς χειριστές να μη σταματούν και να κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς. Υστερα από χρονικό διάστημα 50 λεπτών, το σκάφος «Elpida» ακινητοποιήθηκε 3 μίλια νοτιοδυτικά του σημείου εντοπισμού του. Εκτός από τους δύο Ουκρανούς χειριστές, εντοπίστηκαν στην καμπίνα άλλα 19 άτομα, εκ των οποίων τέσσερα παιδιά.
Σημειώνεται ότι από το σκάφος απουσίαζαν τα απαραίτητα σωστικά μέσα, γεγονός που έθετε σε σοβαρό κίνδυνο τη ζωή των επιβατών. Οι Ουκρανοί χειριστές, 46 και 29 χρόνων, τήρησαν αρνητική στάση και δεν απολογήθηκαν στους αστυνομικούς.
Το ναυάγιο, η σύλληψη το 2016 και ο «επιχειρησιακός» υπαρχηγός, KAREM
Ο 49χρονος Τούρκος συντονιστής τον Ιούλιο του 2015 οργάνωσε τη μεταφορά από τα παράλια της Τουρκίας στις ακτές της Τήλου και της Ψερίμου 170 πολιτών τρίτων χωρών. Στις 17 Ιουνίου 2016 αποπειράθηκαν να διευκολύνουν την παράνομη έξοδο 67 πολιτών τρίτων χωρών με πλοίο από τα παράλια της Μεσσηνίας στην Ιταλία, ωστόσο το πλοίο βυθίστηκε με αποτέλεσμα να διατρέξουν σοβαρό κίνδυνο οι παράνομοι μετανάστες. Συνελήφθη δύο μέρες αργότερα από τους αστυνομικούς του Τμήματος Ασφαλείας Αργους κατηγορούμενος για εγκληματική οργάνωση, ληστεία, διευκόλυνση εξόδου πολιτών τρίτων χωρών και πρόκληση ναυαγίου.
Πιο σκληρός, σύμφωνα με το ποινικό παρελθόν του, ήταν ο 35χρονος «επιχειρησιακός» υπαρχηγός, ο KAREM από το Ιράκ. Στις 19 Φεβρουαρίου 2011 είχε συλληφθεί από υπαλλήλους του ΣΔΟΕ γιατί οδηγούσε όχημα με κλεμμένες πινακίδες. Στις 24 Σεπτεμβρίου 2011 συνελήφθη από αστυνομικούς του Α.Τ. Ομονοίας, για αντίσταση, σωματική βλάβη, εξύβριση και παράβαση νόμου περί όπλων. Πέταξε το κράνος στο πρόσωπο αστυνομικού και προσπάθησε να τους τραυματίσει με μια λεπίδα. Το 2011 και το 2012 συνελήφθη σε Ιωάννινα και Μεσολόγγι για διακίνηση παράνομων μεταναστών.
Στις 28 Οκτωβρίου 2019 συνελήφθη μαζί με συγκατηγορούμενό του από αστυνομικούς του Τμήματος Ασφαλείας Καλλιθέας για ναρκωτικά και παράνομη οπλοφορία. Αγόραζε ναρκωτικά ενώ στην κατοχή του βρέθηκε ένα στιλέτο…
Από την έντυπη έκδοση
του Ελεύθερου Τύπου