ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ

Δευτέρα 9 Μαρτίου 2020

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στην εκμάθησης της Ιστορίας;

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 6:45:00 μ.μ. | |
Πώς μπορούμε να  βοηθήσουμε τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στην εκμάθησης της Ιστορίας;
Γράφει η Κωστοπούλου-Ρέντα Βασιλική
Ψυχοπαιδαγωγός
Εξειδικευμένη στην Αποκατάσταση Μαθησιακών Δυσκολιών
Υπεύθυνη Μαθησιακού Τμήματος Ψυχο-παιδαγωγείν

Η εκμάθηση της ιστορίας είναι ένα απαιτητικά γνωστικό μάθημα. Η ιστορία απαιτεί από το παιδί να συγκρατήσει στην μνήμη του μεγάλο όγκο πληροφοριών όπως ονόματα ημερομηνίες ή σειρά γεγονότων.

Πολύ συχνά όμως παρατηρείται ανάμεσα στους μαθητές να δυσκολεύονται πολύ να πουν από μνήμης το κείμενο που την προηγούμενη μέρα ή ακόμα και πριν από λίγο διάβασαν.

Αυτό σημαίνει ότι έχουν αδύναμη μνήμη εργασίας. «Η εργασιακή μνήμη αποτελεί ένα σύνολο ικανοτήτων, το οποίο βοηθά τους ανθρώπους να διατηρούν τις πληροφορίες στη μνήμη τους (στη βραχυπρόθεσμη μνήμη) και όταν έρθει η στιγμή να χρησιμοποιούνται αυτές οι πληροφορίες (έχουν μεταφερθεί στη μακροπρόθεσμη μνήμη), οι οποίες είναι οργανωμένες, ώστε να ολοκληρωθεί μια εργασία, να λυθεί μια άσκηση, να πει ένα μάθημα της Ιστορίας ή τον πολλαπλασιασμό».(Δημητριάδου,2017)

Σε αυτό το άρθρο θα παρουσιαστούν μερικές τεχνικές και βήματα που αν εφαρμοστούν συστηματικά μπορούν να βοηθήσουν ειδικά στην μελέτη της Ιστορίας αλλά και άλλων θεωρητικών μαθημάτων .

1.Αριθμεί την κάθε παράγραφο

2.Διαβάζει την πρώτη παράγραφο και σταματά. Υπογραμμίζει με έναν υπογραμμιστή τις σημαντικότερες πληροφορίες της παραγράφου. Σε ένα μικρό post it που θα το κολλήσει ακριβώς δίπλα από την παράγραφο μπορεί να τις καταγράψει. Αυτό θα συνεχίσει και θα το κάνει για όλες τις παραγράφους. Έτσι ενισχύεται η κατανόηση και στο τέλος με τη βοήθεια των σημειώσεων αυτών μπορεί να εξιστορήσει το μάθημα. (καλό είναι τα post it αυτά να τα κρατήσει γιατί θα βοηθήσουν πολύ σε μελλοντική επανάληψη που πιθανόν να χρειαστεί για κάποιο τεστ.)

3.Επίσης, μπορεί για κάθε παράγραφο (ή για τις δυσκολότερες ίσως) να κάνει μια ζωγραφιά που να αντιστοιχεί στο περιεχόμενο της παραγράφου. Πάνω στην ζωγραφιά θα γράψει όλες τις βασικές πληροφορίες της παραγράφου. Έτσι, με την οπτικοποιηση του κειμένου ενισχύεται η μνήμη του παιδιού.(Σε παιδιά που αγαπούν την ζωγραφική λειτουργεί πολύ αποτελεσματικά αυτή η τεχνική)

4.Μία άλλη τεχνική είναι χρήση γραφικών οργανωτών. Γραφικοί οργανωτές όπως σχεδιαγράμματα με εικόνες και τις πληροφορίες οργανωμένες στην σειρά μπορούν επίσης να διευκολύνουν τα παιδιά να οργανώσουν την σκέψη τους και να απομνημονεύσουν αποτελεσματικά το μάθημα τους.

5.Η τεχνολογία μπορεί επίσης να συμβάλλει με τον εξής παραγωγικό τρόπο: Ανάλογα με την θεματική ενότητα που διδάσκονται μπορούν να αναζητήσουν σχετικά βιντεακια στο διαδίκτυο. Πλούσιο οπτικό υλικό π.χ. σχετικά με την μυθολογία τον τρωικό πόλεμο και ιστορικές λεπτομέρειες σε μορφή ταινίας ή αφήγησης μπορούν να έχουν καταπληκτικά αποτελέσματα στην απομνημόνευση πολύπλοκων γεγονότων.

6.Πολύ σημαντική είναι η χρήση μιας χρονογραμμής όπου με την σειρά και επιγραμματικά να καταγράφονται τα γεγονότα σε χρονολογική σειρά.

7.Επιπλέον, η χρήση χαρτών κατά την μελέτη θεωρείται απαραίτητη ώστε το παιδί να μπορεί να παρακολουθεί την πορεία που ακολουθήθηκε σε συγκεκριμένα γεγονότα.

8.Τέλος είναι εξίσου μεγάλης σημασίας όταν υπάρχει η δυνατότητα να γίνονται επισκέψεις σε μουσεία ή σε αρχαιολογικούς χώρους ώστε να συνδέονται οι πληροφορίες που διδάσκονται με την πραγματικότητα .

Πηγές:

Δημητριάδου Ι., (2017) «Η δυσκολία στην αποστήθιση είναι ένδειξη μαθησιακής δυσκολίας?» https://www.liberal.gr/news/i-duskolia-stin-apostithisi-einai-endeixi-mathisiakis-duskolias/170287

Κώστα Ζώτου Μ.,( 2019) « 9 τρόποι για να μάθει το παιδί σας πιο εύκολα το μάθημα της Ιστορίας» https://www.infokids.gr/9-tropoi-gia-na-mathei-to-paidi-sas-pio-ey/
“Sunderland M., (2019) Choosing a Homeschool History Curriculum”
http://homescoolingwitdylexia.com/choosing-homeschool-history-currculum/
ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ