Η αντιπυρική περίοδος που προ ολίγων ημερών ξεκίνησε, μας βρίσκει εν μέσω πανδημίας, με νέα δεδομένα, τα οποία σηματοδοτεί κυρίως η ψήφιση του νέου νομοθετικού πλαισίου που διέπει το Π.Σ. και την Πολιτική Προστασία της χώρας με το Ν.4662/2020.
Το νέο αυτό πλαίσιο, το οποίο εφαρμόζεται σταδιακά και μετά την έκδοση των σχετικών εφαρμοστικών πράξεων, αλλάζει εν πολλοίς την δομή και λειτουργία του πυροσβεστικού μηχανισμού και μένει να δούμε τα αποτελέσματά του στην θωράκιση της χώρας έναντι των κινδύνων από φυσικές ή άλλες καταστροφές.
Σύμφωνα με τα δεδομένα της χρονικής στιγμής, η μέχρι σήμερα προετοιμασία για την επερχόμενη δύσκολη περίοδο, χαρακτηρίζεται από την ενίσχυση σε προσωπικό και μέσα αλλά ταυτόχρονα και από την διατήρηση διαχρονικών προβλημάτων, τα οποία ταλανίζουν εδώ και χρόνια τον πυροσβεστικό μηχανισμό. Αναλυτικότερα έως τώρα:
Για πρώτη φορά από την ανάθεση της δασοπυρόσβεσης στο Π.Σ. μισθώνεται τόσο μεγάλος αριθμός ελικοπτέρων, συνολικά 21 (9 βαρέως τύπου – ενδεικτικά αναφέρουμε ότι 2017 είχαμε 3, το 2018 4, το 2019 6), και (12 μεσαίου τύπου).
Αποκτήθηκαν μέσω προγραμμάτων Ε.Σ.Π.Α. και δωρεών, 83 νέα οχήματα (55 υδροφόρα και 28 επιβατικού τύπου και αναμένονται αρχές Ιουνίου άλλα 43).
Πλέον των 1.200 εποχικών πυροσβεστών εργάζονται από την 1η Μαϊου.
Προσλαμβάνονται 1.300 νέοι εποχικοί πυροσβέστες, με τις διαδικασίες να βρίσκονται σε εξέλιξη.
Ιδρύονται 2 νέες αερομεταφερόμενες μονάδες του Αιγαίου και του Ιονίου με έδρα τη Σάμο και τον Άραξο αντίστοιχα, με την είδη υπάρχουσα στην Ελευσίνα.
Ιδρύονται 80 νέα εποχικά πυροσβεστικά κλιμάκια σε διάφορες περιοχές της χώρας.
Συνεχίζεται το Μ.Ε.Τ.Π.Ε. που θα απαρτίζεται από 200 περίπου πυροσβέστες, οι οποίοι με 25 οχήματα και τον ανάλογο εξοπλισμό θα συνδράμουν στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών.
Χορήγηση Μ.Α.Π. (στολής, αρβυλών, κουκούλα πυρκαγιάς) σε όλους τους πυροσβέστες, μέσω της μεγάλης δωρεάς από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, που θα ενισχύσουν το επίπεδο ασφάλειας καθώς τα μέσα αυτά δεν έχουν χορηγηθεί μετά το έτος 2008.
Τα παραπάνω δεδομένα ενισχύουν την αποτελεσματικότητα του μηχανισμού ενόψει ενός δύσκολου καλοκαιριού, όπως προκύπτει από τα στοιχεία και τις προβλέψεις των μετεωρολόγων. Παρόλο αυτά όμως και το φετεινό καλοκαίρι το Π.Σ. θα κληθεί να λειτουργήσει με έναν στόλο οχημάτων (συνολικά 3.350) με το 12% αυτών να μετράει 30 και άνω χρόνια λειτουργίας, το 20% από 20 έως 30 χρόνια, το 50% από 10 έως και 20 χρόνια και μόνο το 18% , να είναι ηλικίας μικρότερης των 10 ετών.
Ως προς τον στόλο των πυροσβεστικών αεροσκαφών, από τα 14 CANADAIR CL-215 επιχειρησιακά διαθέσιμα είναι τα 9, από τα 7 CANADΑΙR CL- 415 διαθέσιμα είναι τα 6 κατ΄ εκτίμηση του Γ.Ε.Α. και σταδιακά μέχρι αρχές Ιουλίου, ενώ σε ετοιμότητα βρίσκονται και τα 19 αεροσκάφη τύπου PZL. Είναι ολοφάνερο και επισημαίνεται από κάθε πλευρά, ότι η ανανέωση του στόλου των πυροσβεστικών αεροσκαφών με αγορά αεροσκαφών νέας τεχνολογίας CL- 515 και σταδιακή απόσυρση των «γερασμένων» CL-215, είναι πλέον άκρως απαραίτητη.
Ο σημαντικότερος όμως παράγοντας, ο οποίος διαδραματίζει πάντα τον καθοριστικότερο ρόλο, είναι ο ανθρώπινος, είναι ο πυροσβέστης, ο οποίος θα κληθεί στις δυσκολότερες συνθήκες, να προστατεύσει το κοινωνικό σύνολο της χώρας.
Αυτός θα εργαστεί πάλι πολλές ώρες απλήρωτης υπερεργασίας, με αμέτρητες επιφυλακές, (τελευταία καταγραφή που έγινε το 2015 ανέδειξε τους εξουθενωτικούς ρυθμούς εργασίας για το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού της υπηρεσίας με την μη λήψη 235.971 οφειλόμενων αδειών και την μη λήψη 703.088 αναπαύσεων – ενδιαφέρον θα έχει και μία καταγραφή στο τέλος της αντιπυρικής περιόδου).
Χωρίς τους στοιχειώδεις κανόνες υγείας και ασφάλειας.
Χωρίς το επάγγελμά του – παρότι το Π.Σ. από το 1998, έτος ανάληψης της δασοπυρόσβεσης, μετράει 22 νεκρούς και πολλούς τραυματίες στο καθήκον- να χαρακτηρίζεται ούτε επικίνδυνο ούτε ανθυγιεινό (αν και έχουμε καταθέσει ανάλογη μελέτη στη Δϊυπουργική Επιτροπή των Υπουργείων Εσωτερικών, Εργασίας, Οικονομικών, Υγείας, Διοικ. Ανασυγκρότησης, για την επεξεργασία και υποβολή πρότασης μεταρρύθμισης του καθεστώτος χορήγησης επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.
Με το μέσο όρος ηλικίας όλων την χρονική αυτή στιγμή (11.140 μονίμων πυροσβεστών, 2.670 Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης και 1.200 εποχικών πυροσβεστών) να ξεπερνάει τα 44 έτη!!!
Το Π.Σ. είναι και θα παραμείνει – γιατί επάξια ανταποκρίνεται στον σπουδαίο ρόλο του – η κύρια δομή, ο βασικός πυλώνας της πολιτικής προστασίας της χώρας, έτσι όπως ορθά αναφέρεται και στο νέο νομοθετικό πλαίσιο της.
Το φετεινό καλοκαίρι βρίσκεται προ των πυλών και η επιτυχία στην αντιμετώπιση της μεγάλης πρόκλησης, απαιτεί την αρτιότερη προετοιμασία του Π.Σ., ως φορέα καταστολής των δασικών πυρκαγιών, σε συνδυασμό με το καλύτερο δυνατό επίπεδο πρόληψης και των άλλων συναρμοδίων φορέων της πολιτικής προστασίας της χώρας.
Η ιστορία μας αποδεικνύει ότι δεν μπορεί να υπάρξει αποτελεσματική καταστολή χωρίς την πρόληψη και αυτή δυστυχώς στις πλείστες των περιπτώσεων, χαρακτηρίζεται ανεπαρκής. Τα παραδείγματα του πρόσφατου παρελθόντος, με τις καταστροφικές συνέπειες, πρέπει να αποτελέσουν απευκταίο παράδειγμα και ταυτόχρονα οδηγό για το μέλλον.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Π.Ο.Ε.Υ.Π.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΛΑΥΡΑΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Σύμφωνα με τα δεδομένα της χρονικής στιγμής, η μέχρι σήμερα προετοιμασία για την επερχόμενη δύσκολη περίοδο, χαρακτηρίζεται από την ενίσχυση σε προσωπικό και μέσα αλλά ταυτόχρονα και από την διατήρηση διαχρονικών προβλημάτων, τα οποία ταλανίζουν εδώ και χρόνια τον πυροσβεστικό μηχανισμό. Αναλυτικότερα έως τώρα:
Για πρώτη φορά από την ανάθεση της δασοπυρόσβεσης στο Π.Σ. μισθώνεται τόσο μεγάλος αριθμός ελικοπτέρων, συνολικά 21 (9 βαρέως τύπου – ενδεικτικά αναφέρουμε ότι 2017 είχαμε 3, το 2018 4, το 2019 6), και (12 μεσαίου τύπου).
Αποκτήθηκαν μέσω προγραμμάτων Ε.Σ.Π.Α. και δωρεών, 83 νέα οχήματα (55 υδροφόρα και 28 επιβατικού τύπου και αναμένονται αρχές Ιουνίου άλλα 43).
Πλέον των 1.200 εποχικών πυροσβεστών εργάζονται από την 1η Μαϊου.
Προσλαμβάνονται 1.300 νέοι εποχικοί πυροσβέστες, με τις διαδικασίες να βρίσκονται σε εξέλιξη.
Ιδρύονται 2 νέες αερομεταφερόμενες μονάδες του Αιγαίου και του Ιονίου με έδρα τη Σάμο και τον Άραξο αντίστοιχα, με την είδη υπάρχουσα στην Ελευσίνα.
Ιδρύονται 80 νέα εποχικά πυροσβεστικά κλιμάκια σε διάφορες περιοχές της χώρας.
Συνεχίζεται το Μ.Ε.Τ.Π.Ε. που θα απαρτίζεται από 200 περίπου πυροσβέστες, οι οποίοι με 25 οχήματα και τον ανάλογο εξοπλισμό θα συνδράμουν στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών.
Χορήγηση Μ.Α.Π. (στολής, αρβυλών, κουκούλα πυρκαγιάς) σε όλους τους πυροσβέστες, μέσω της μεγάλης δωρεάς από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, που θα ενισχύσουν το επίπεδο ασφάλειας καθώς τα μέσα αυτά δεν έχουν χορηγηθεί μετά το έτος 2008.
Τα παραπάνω δεδομένα ενισχύουν την αποτελεσματικότητα του μηχανισμού ενόψει ενός δύσκολου καλοκαιριού, όπως προκύπτει από τα στοιχεία και τις προβλέψεις των μετεωρολόγων. Παρόλο αυτά όμως και το φετεινό καλοκαίρι το Π.Σ. θα κληθεί να λειτουργήσει με έναν στόλο οχημάτων (συνολικά 3.350) με το 12% αυτών να μετράει 30 και άνω χρόνια λειτουργίας, το 20% από 20 έως 30 χρόνια, το 50% από 10 έως και 20 χρόνια και μόνο το 18% , να είναι ηλικίας μικρότερης των 10 ετών.
Ως προς τον στόλο των πυροσβεστικών αεροσκαφών, από τα 14 CANADAIR CL-215 επιχειρησιακά διαθέσιμα είναι τα 9, από τα 7 CANADΑΙR CL- 415 διαθέσιμα είναι τα 6 κατ΄ εκτίμηση του Γ.Ε.Α. και σταδιακά μέχρι αρχές Ιουλίου, ενώ σε ετοιμότητα βρίσκονται και τα 19 αεροσκάφη τύπου PZL. Είναι ολοφάνερο και επισημαίνεται από κάθε πλευρά, ότι η ανανέωση του στόλου των πυροσβεστικών αεροσκαφών με αγορά αεροσκαφών νέας τεχνολογίας CL- 515 και σταδιακή απόσυρση των «γερασμένων» CL-215, είναι πλέον άκρως απαραίτητη.
Ο σημαντικότερος όμως παράγοντας, ο οποίος διαδραματίζει πάντα τον καθοριστικότερο ρόλο, είναι ο ανθρώπινος, είναι ο πυροσβέστης, ο οποίος θα κληθεί στις δυσκολότερες συνθήκες, να προστατεύσει το κοινωνικό σύνολο της χώρας.
Αυτός θα εργαστεί πάλι πολλές ώρες απλήρωτης υπερεργασίας, με αμέτρητες επιφυλακές, (τελευταία καταγραφή που έγινε το 2015 ανέδειξε τους εξουθενωτικούς ρυθμούς εργασίας για το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού της υπηρεσίας με την μη λήψη 235.971 οφειλόμενων αδειών και την μη λήψη 703.088 αναπαύσεων – ενδιαφέρον θα έχει και μία καταγραφή στο τέλος της αντιπυρικής περιόδου).
Χωρίς τους στοιχειώδεις κανόνες υγείας και ασφάλειας.
Χωρίς το επάγγελμά του – παρότι το Π.Σ. από το 1998, έτος ανάληψης της δασοπυρόσβεσης, μετράει 22 νεκρούς και πολλούς τραυματίες στο καθήκον- να χαρακτηρίζεται ούτε επικίνδυνο ούτε ανθυγιεινό (αν και έχουμε καταθέσει ανάλογη μελέτη στη Δϊυπουργική Επιτροπή των Υπουργείων Εσωτερικών, Εργασίας, Οικονομικών, Υγείας, Διοικ. Ανασυγκρότησης, για την επεξεργασία και υποβολή πρότασης μεταρρύθμισης του καθεστώτος χορήγησης επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.
Με το μέσο όρος ηλικίας όλων την χρονική αυτή στιγμή (11.140 μονίμων πυροσβεστών, 2.670 Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης και 1.200 εποχικών πυροσβεστών) να ξεπερνάει τα 44 έτη!!!
Το Π.Σ. είναι και θα παραμείνει – γιατί επάξια ανταποκρίνεται στον σπουδαίο ρόλο του – η κύρια δομή, ο βασικός πυλώνας της πολιτικής προστασίας της χώρας, έτσι όπως ορθά αναφέρεται και στο νέο νομοθετικό πλαίσιο της.
Το φετεινό καλοκαίρι βρίσκεται προ των πυλών και η επιτυχία στην αντιμετώπιση της μεγάλης πρόκλησης, απαιτεί την αρτιότερη προετοιμασία του Π.Σ., ως φορέα καταστολής των δασικών πυρκαγιών, σε συνδυασμό με το καλύτερο δυνατό επίπεδο πρόληψης και των άλλων συναρμοδίων φορέων της πολιτικής προστασίας της χώρας.
Η ιστορία μας αποδεικνύει ότι δεν μπορεί να υπάρξει αποτελεσματική καταστολή χωρίς την πρόληψη και αυτή δυστυχώς στις πλείστες των περιπτώσεων, χαρακτηρίζεται ανεπαρκής. Τα παραδείγματα του πρόσφατου παρελθόντος, με τις καταστροφικές συνέπειες, πρέπει να αποτελέσουν απευκταίο παράδειγμα και ταυτόχρονα οδηγό για το μέλλον.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Π.Ο.Ε.Υ.Π.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΛΑΥΡΑΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ