Τους προηγούμενους μήνες ζήσαμε μια πρωτόγνωρη για τα μέχρι σήμερα δεδομένα υγειονομική κρίση λόγω της πανδημίας του COVID19. Η μεγάλη αδυναμία ήταν και είναι το Εθνικό μας Σύστημα Υγείας, που για πάρα πολλά χρόνια συρρικνώθηκε, σε ιατρικό παραϊατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό και υποδομές, λόγω των μνημονίων.
Η υγειονομική κρίση ανέδειξε την τεράστια αξία του ∆ημόσιου Συστήματος Υγείας και ταυτόχρονα την ανάγκη ουσιαστικής στήριξής του, με επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό, υποδομές, εξοπλισμό και μέσα.
Θα πρέπει να πιστώσουμε ως θετικό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, παρά το ότι το μεγαλύτερο διάστημα κυβέρνησε σε συνθήκες μνημονίων, εν τούτοις, κατάφερε να ανακόψει και να ισορροπήσει την καθοδική πορεία του δημοσίου συστήματος υγείας, ώστε να μην έχουμε μειώσεις ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, αλλά 19.500 προσλήψεις.
Ζούμε στη χώρα που με καθυστέρηση, όταν επιτέλους επικράτησε ο επιστημονικός ορθολογισμός, τότε ήταν που οι λαλίστατοι νεοφιλελεύθεροι ανακάλυψαν το δημόσιο σύστημα υγείας, το κοινωνικό κράτος και το ρόλο του. Ανακάλυψαν εντελώς προσχηματικά το ΕΣΥ, που μέχρι τότε ήθελαν και συνεχίζουν και μετά την πανδημία να θέλουν, να γκρεμίσουν μέσω των Σ∆ΙΤ.
Ζούμε στη χώρα που οι υγειονομικοί «ήρωες με τις πράσινες και λευκές μπλούζες», το έμψυχο κεφάλαιο κάθε συστήματος, συνεχίζουν ... χειροκροτούμενοι, να εργάζονται χωρίς επάρκεια υλικών και του απαραίτητου εξοπλισμού αυτοπροστασίας.
Καλή η επικοινωνιάκη προσπάθεια με τα χειροκροτήματα και τους νεοφώτιστους χειροκροτητές του δημοσίου συστήματος υγείας, αλλά δεν φτάνει ! Ο στόχος ήταν και είναι, η επιβράδυνση της εξάπλωσης της νόσου, ώστε να μπορέσει να ανταπεξέλθει ομαλά το δημόσιο σύστημα υγείας της χώρας.
Η ήπια πορεία της πανδημίας στη χώρα μας, ήταν αποτέλεσμα ενός συνδυασμού επιδημιολογικών παραγόντων και της μεγάλης υπευθυνότητας που επέδειξαν οι πολίτες στην τήρηση των μέτρων. Στόχος δεν είναι η επικοινωνιακή κυβερνητική διαχείρηση και αυτό, έστω και τώρα, πρέπει να γίνει αντιληπτό.
Η κυβέρνηση είχε τη δυνατότητα όλο αυτό το διάστημα να αξιοποιήσει και να ενισχύσει ουσιαστικά το ΕΣΥ, με προσλήψεις γιατρών και νοσηλευτών, να στηρίξει την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, να φροντίσει για τη διενέργεια διαγνωστικών τεστ.
Επίσης, δε δεσμεύθηκε ούτε για την ένταξη όλου του υγειονομικού προσωπικού του ΕΣΥ σε καθεστώς ΒΑΕ, με κάλυψη του ασφαλιστικού κόστους από τον κρατικό προϋπολογισμό, ούτε για τη μισθολογική αναβάθμιση των γιατρών και των υπόλοιπων εργαζομένων. ∆υστυχώς όμως ο προηγούμενος χρόνος δεν κερδήθηκε.
Η κυβέρνηση της Ν∆ όχι μόνο δεν προχώρησε σε ένα συνολικό σχέδιο ουσιαστικής ενίσχυσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας ,αλλά προσπάθησε να αντιμετωπίσει την υγειονομική κρίση και τις ανάγκες που αυτή #support_PublicHealt h δημιουργούσε με μια διαχειριστική λογική.
Η προσπάθεια αντιμετώπισης της κρίσης κυρίως στο επίπεδο των Νοσοκομείων και των ΜΕΘ και ταυτόχρονα η αποδυνάμωση του ρόλου των δημόσιων δομών της ΠΦΥ, είχε σαν αποτέλεσμα να προκύψουν ακάλυπτες υγειονομικές ανάγκες στους πολίτες.
Γίνεται σαφές, ότι η αντιμετώπιση της πανδημίας τόσο στο προηγούμενο διάστημα όσο και στο μέλλον, απαιτούν την οργανωμένη συμμετοχή της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και του επιστημονικού της δυναμικού όλων των ειδικοτήτων που διαθέτει και αποτελεί το μεγάλο της προσόν. Απαιτείται ένα οργανωμένο σχέδιο που θα εξασφαλίζει την καθολική και συστηματική εποπτεία στην κοινότητα. Ο Κορονοϊός δεν πρέπει να μας αποπροσανατολίσει από όλες τις άλλες χρόνιες νόσους ή επείγουσες καταστάσεις που αντιμετωπίζονται στα ΚΥ. Αν γίνει αυτό, η νοσηρότητα και η θνησιμότητα θα αυξηθούν.
Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, οφείλει να είναι το μεγαλύτερο ανάχωμα ροής προς τα Νοσοκομεία για την αντιμετώπιση των αναγκών.
Στην κατεύθυνση αυτή:
• Απαιτείται η ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης στην ΠΦΥ, με ανάπτυξη του θεσμού του οικογενειακού γιατρού και των Τοπικών Μονάδων Υγείας (ΤΟΜΥ) στο πλαίσιο του πρώτου πυλώνα του ΕΣΥ.
• Κρίνεται αναγκαία η ενίσχυση των ΚΥ με ανθρώπινο δυναμικό. Το Υπουργείο Υγείας πρέπει καταρχήν να ολοκληρώσει τις διαδικασίες πρόσληψη 456 μονίμων ιατρών ΕΣΥ, που είχαν προκηρυχθεί την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και μετά από 9 μήνες δεν έχουν προχωρήσει και ταυτόχρονα να προγραμματίσει νέες. Οι επικουρικοί γιατροί αποτελούν προσωρινή λύση ανάγκης. Οι θέσεις τους πρέπει να προκηρυχθούν και να μετατραπούν σε μόνιμες με ειδική μοριοδότηση.
• Ενίσχυση των ΚΥ σε υποδομές και ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό καθώς και ενίσχυση των εργαστηρίων.
• Αναβάθμιση των αποδοχών των γιατρών και του υπόλοιπου προσωπικού στο ΕΣΥ, που θα περιλαμβάνει σταδιακή αποκατάσταση μισθολογικών απωλειών, επέκταση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας , ένταξη στα ΒΑΕ όλων των υγειονομικών • Για την αποτελεσματικότητα απαιτείται σωστός προγραμματισμός και όχι σπασμωδικές κινήσεις. Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανασυγκρότησης της δημόσιας ΠΦΥ με στόχευση τη διαφύλαξη και ενίσχυση του δημοσίου χαρακτήρα της.
• Οι όποιες συνέργειες πρέπει να υπάρξουν και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση μέσω του προγράμματος «Βοήθεια στο σπίτι» ή με τις «Κινητές Μονάδες Υγείας»(ΚΟΜΥ) ώστε να εξασφαλιστεί η κοινοτική και η κατ ́οίκον φροντίδα.
• Επίσης σημαντικός είναι και ο συμπληρωματικός ρόλος του «ιδιωτικού τομέα υγείας» (συμβεβλημένων ιατρών ΕΟΠΥΥ και μη) ώστε να μπορούν να συμβάλλουν στην κάλυψη των αναγκών που προκύπτουν.
• Όλα τα προηγούμενα έχουν σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη χρήστη των υπηρεσιών υγείας.