O Θεατρικός Όμιλος Ερμιονίδας ανεβάζει την ετήσια θεατρική του παραγωγή που αφορά την ενασχόλησή του με το αρχαίο δράμα και που εντάσσεται ως προ-φεστιβαλική εκδήλωση στο 7ο Φεστιβάλ Θεάτρου «Ερμηνείες στην Ερμιονίδα», τον κορυφαίο πολιτιστικό θεσμό που διοργανώνει για 7η συνεχή χρονιά στον Πολυχώρο Πολιτισμού ARTίκι “Μαράικε Ηλιού Ντε Κόνινγκ” στο Κρανίδι, υπό την καθοδήγηση και επιμέλεια του διακεκριμένου Καθηγητή και κριτικού θεάτρου, Κώστα Γεωργουσόπουλου.
Ο Θ.Ο.Ε. προσέρχεται πάλι πιστά στο ραντεβού του με το αρχαίο δράμα, με το δέος και το σεβασμό που του αρμόζει. Γι αυτό, αφήνεται στα χέρια ικανών και καταξιωμένων επαγγελματιών. Και φέτος λοιπόν, για δεύτερη συνεχή χρονιά, τη σκηνοθεσία και την προσαρμογή του κειμένου έχει αναλάβει ο Κωνσταντίνος Πασσάς, ενώ την κινησιολογία η Μαργαρίτα Τρίκκα, τη μουσική ο Λόλεκ και τους φωτισμούς ο Ίων Ξυπολιάς. Είναι μεγάλη μας τιμή και χαρά που αποδέχτηκαν και πάλι τόσο πρόθυμα το κάλεσμά μας.
Σας περιμένουμε στην υπαίθρια σκηνή του Πολυχώρου ARTίκι Μαράικε Ηλιού ντε Κόνινγκ στο Κρανίδι , για να σας παρουσιάσουμε τη δική μας «Ηλέκτρα».
Σημείωμα του Δημήτρη Ι. Σίδερη, Προέδρου του Θεατρικού Ομίλου Ερμιονίδας και της Οργανωτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ “Ερμηνείες στην Ερμιονίδα”
Ιούλιος 2020
Ήρθανε νύχτες και βροχές και χειμωνιάσαν οι ψυχές
και στο βαθύ το σκοτάδι έχει σταθεί ένα παιδί να ζεσταθεί…
Νίκος Γκάτσος ( από το τραγούδι “Πάει ο καιρός”).
Ζούμε “άχαρες μικρές ζωές…”. Οι καιροί που ζούμε είναι δύσκολοι και αναμένονται να γίνουν δυσκολότεροι. Οι ψυχές των ανθρώπων χειμώνιασαν και το σκοτάδι που διαπερνά όλες τις εκφάνσεις του προσωπικού και του δημόσιου βίου μας είναι βαθύ. Μονάχη μας καταφυγή η τέχνη. Η τέχνη που αναγεννά, η τέχνη που μετουσιώνει και λυτρώνει. Η τέχνη που τελικά δικαιώνει κάθε ανθρώπινη ύπαρξη και φωτίζει όλα τα υπαρξιακά μας σκοτάδια.
Πιστοί στις αρχές μας και παρά τις δυσκολίες, που συνηγορούσαν στο να μη γίνει φέτος το Φεστιβάλ “Ερμηνείες στην Ερμιονίδα”, εμείς αθεράπευτα ρομαντικοί και δεμένοι στο άρμα της τέχνης που δεσμευτήκαμε να υπηρετήσουμε και να προσφέρουμε στον τόπο μας, σας παρουσιάζουμε το φετινό 7ο Φεστιβάλ Θεάτρου “Ερμηνείες στην Ερμιονίδα”, με ένα πρόγραμμα συμπυκνωμένο, αλλά καθόλου υπολειπόμενο σε ποιότητα.
Πιστοί επίσης στο ραντεβού μας με το αρχαίο δράμα, ανεβάζουμε φέτος τη Σοφόκλεια Ηλέκτρα, που την αφιερώνουμε στον μεγάλο του Θεάτρου μας κ. Κώστα Γεωργουσόπουλο, στον άνθρωπο που την πρωτοπαρουσίασε στον τόπο μας το καλοκαίρι του 1968, βαπτίζοντας τους μαθητές του και την τότε κοινωνία στα νάματα του αρχαίου λόγου.
Η τιμητική βραδιά από τους μαθητές του, γι αυτή την προ μισού αιώνα παράσταση, το Μάιο του 2014, στάθηκε η αφορμή να γνωριστούμε και πιάνοντας ο ίδιος το νήμα από το 1968 που το είχε αφήσει, προσέφερε ως αντίδωρο στην περιοχή μας το φεστιβάλ, θεσμό πλέον, “Ερμηνείες στην Ερμιονίδα”, έχοντας και την καλλιτεχνική του εποπτεία. Αυτή η γνωριμία μας, εξαιτίας της τότε παράστασης, στάθηκε η αφορμή για τα μέλη του Θ.Ο.Ε. γνωρίζοντάς τον βαθύτερα, να τον έχουμε σημείο αναφοράς, αρωγό και μεγάλο στήριγμα σε όλα μας τα καλλιτεχνικά ανοίγματα. Το ευχαριστώ σ’ αυτόν τον άνθρωπο δεν αποδίδεται με λόγια. Αποδεικνύεται έμπρακτα με τον τρόπο που μόνο αυτός γνωρίζει : τη θεατρική πράξη. Μονάχα δίνοντας πνοή στα λόγια των τραγικών, μέσα από τις μεταφράσεις του που ευγενικά μας παραχωρεί δωρεάν, μονάχα παίζοντας πολύ και καλό θέατρο, μπορούμε να του προσφέρουμε μικρή αντίχαρη στη μεγάλη χάρη της αναγνώρισης και της τιμής με την οποία μας περιβάλει.
Κλείνοντας στην κατήφεια των καιρών που ζούμε, προστίθεται η θλίψη από την απώλεια της γλυκιάς μας κ. Μαράικε Ηλιού Ντε Κόινγκ , που συμπληρώνει ένα χρόνο απουσίας. Ένα χρόνο ουσιαστικής έλλειψης της χάριτος και της ομορφιάς που εμπεριείχε αυτή η ανεπανάληπτη παρουσία. Μας πληγώνει η απουσία της, αλλά παράλληλα μας ενδυναμώνει η βούλησή της να στηρίξει τον Όμιλό μας. Τι κι αν λείπει η ίδια, η επιθυμία της πλανάται στον αέρα σαν ευλογία. Δεν έχουμε κανένα περιθώριο και καμιά άλλη επιλογή, από το να συνεχίσουμε αυτό που ξεκινήσαμε μαζί. Ακόμα ακούω τη φωνή της : “Δημήτρη, τράβα μπροστά…”
“ΤΡΑΓΙΚΟΣ ΔΙΑΠΛΟΥΣ»
Κώστας Γεωργουσόπουλος
Ιούλιος 2020
Η «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή τον Σεπτέμβριο του 1938 παίχθηκε στην Επίδαυρο, στο φως της ημέρας, από τον θίασο του Εθνικού Θεάτρου με σκηνοθέτη τον Δημήτρη Ροντήρη, συνθέτη τον Δημήτρη Μητρόπουλο, κοστούμια του Αντώνη Φωκά, σκηνικά του Κλεόβουλου Κλώνη και πρωταγωνιστές την Κατίνα Παξινού, την Ελένη Παπαδάκη, τον Θάνο Κωτσόπουλο, την Βάσω Μανωλίδου, τον Μάνο Κατράκη, τον Γιώργο Γληνό, τον Νικόλαο Ροζάν. Μυθικές εποχές, μυθικοί καλλιτέχνες. Ηταν το 1938 η πρώτη φορά που παιζόταν τραγωδία στο Θέατρο της Επιδαύρου από τον 3ο αιώνα π.Χ.
Το 1967 η Χούντα με έστειλε δυσμενώς στο Κρανίδι, μαζί με τη γυναίκα μου, καθηγητές στο Γυμνάσιο. Και με σαράντα, περίπου, μαθητές ανεβάσαμε στο Γήπεδο του Κρανιδίου, και μια παράσταση στην Ερμιόνη, την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, ίσως η πρώτη φορά που έβλεπαν θέατρο σε αυτή τη γωνιά της Ελλάδας.
Το 1972, με παραγγελία του Εθνικού Θεάτρου και σκηνοθέτη τον Σπύρο Ευαγγελάτο, σκηνογράφο τον Γιώργο Πάτσα, μουσικό τον Δημήτρη Τερζάκη, χορογράφο την Μαρία Χορς και πρωταγωνιστές την Αντιγόνη Βαλάκου, τον Πέτρο Φυσσούν, την Αλέκα Κατσέλη, τον Νίκο Τζόγια, τον Δημήτρη Βεάκη, εμφανίστηκα πρώτη φορά ως μεταφραστής στην Επίδαυρο.
Ο δραστήριος φίλος, δάσκαλος Δημήτρης Σίδερης μου έκανε την τιμή να μου προτείνει να οργανώσω ένα φεστιβάλ τραγωδίας και μονολόγων στην Ερμιόνη. Είχα τη χαρά να δω παιγμένες μεταφράσεις μου από τους έξοχους ερασιτέχνες που δίνουν πολιτιστική ανάσα στην Ερμιονίδα. Και να χαρεί και τον κοινό σημαντικά έργα και ερμηνευτές.
Σε μια εποχή, άλλη μια φορά, δύσκολη για τον τόπο το αρχαίο θέατρο γίνεται κυριολεκτικά σωσίβιο, σηματωρός και κιβωτός.
Εύχομαι τη φετινή χρονιά να καλύψει τις ανάγκες ζωής και πνεύματος των κατοίκων του τόπου, έχοντας ως παρηγοριά πως και ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή παίχθηκε στη θανατηφόρο επιδημία του 429 π. Χ.
Όσο έχουμε τέτοιες σανίδες σωτηρίας, θα διαπλέουμε τη φουρτουνιασμένη θάλασσα της φύσης και της ιστορίας.
Σημείωμα του Σκηνοθέτη
Κωνσταντίνος Πασσάς
Ηθοποιός - Σκηνοθέτης
Ιούλιος 2020
Είναι η δεύτερη φορά που συνεργάζομαι με το ΘΟΕ. Είχε προηγηθεί πέρσι η Μήδεια του Ευριπίδη, που κατά γενική ομολογία άφησε πολύ καλές εντυπώσεις.
Φέτος, βιώνοντας αυτές τις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας και αφού αντιμετωπίσαμε θέματα συμμετοχής, ρεπερτορίου, διανομής, καταλήξαμε στην Ηλέκτρα του Σοφοκλή, ένα βαθιά σκοτεινό έργο εκδίκησης χωρίς όμως να κάνουμε καμία έκπτωση στο υψηλό επίπεδο αισθητικής, υποκριτικής, σκηνογραφίας, μουσικής, κινησιολογίας, φωτισμών, ενδυματολογίας και αλληλεπίδρασης όλων αυτών των στοιχείων μεταξύ τους. Ο πήχης είχε ανέβει αρκετά ψηλά και δεν θα επιτρέπαμε σε κανέναν ιό να τον κατεβάσει. Παίρνοντας φυσικά όλα τα μέτρα προστασίας.
Με απασχόλησε πάρα πολύ το θέμα της κάθαρσης για την κεντρική ηρωίδα του έργου, της Ηλέκτρας, που για μένα δεν είναι τόσο καθαρό, όπως το «φως», αλλά αχνοφαίνεται. Παίρνει εκδίκηση, ως ηθικός αυτουργός-συνεργός για τον φόνο του πατέρα της, μέσω της δολοφονίας της Κλυταιμνήστρας και του Αίγισθου από τον Ορέστη. Και μετά τι;
Πάνω σ' αυτόν τον προβληματισμό στηρίχτηκα και δημιούργησα μια ιδιαίτερη συνθήκη κυριολεκτικών και μεταφορικών "δεσμών" για την Ηλέκτρα. Δεσμών της απέραντης θλίψης, του γιγαντιαίου ψυχικού και σωματικού πόνου, των αμέτρητων θρήνων, του ξεπεσμού από την αρχοντική καταγωγή και της υποβάθμισης σε μια δουλική πραγματικότητα, δεσμών της ταπείνωσης, του εξευτελισμού, της καταπάτησης κάθε ανθρώπινου δικαιώματος και αξιοπρέπειας και τέλος, δεσμών της αέναης προσμονής για εκδίκηση και λύτρωση. Ένα συνεχές μαρτύριο που πρέπει πάση θυσία να δια-κοπεί.
Ευχαριστώ όλους τους συνεργάτες-συντελεστές που με ακολούθησαν εντατικά σ’ αυτήν την δημιουργική, αλλά και κοπιαστική διαδρομή των περίπου σαράντα ημερών. Χρόνος ρεκόρ για το ανέβασμα μιας τέτοιας θηριώδους τραγωδίας.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Κώστας Γεωργουσόπουλος
Προσαρμογή-Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Πασσάς
Μουσική: Λόλεκ
Κινησιολογία: Μαργαρίτα Τρίκκα
Φωτισμοί: Ίων Ξυπολιάς
ΔΙΑΝΟΜΗ (με σειρά εμφάνισης):
ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ: Δημήτρης Ι. Σίδερης
ΟΡΕΣΤΗΣ: Δημήτρης Στρίγκος
ΠΥΛΑΔΗΣ: Κωνσταντίνος Αγγέλης
ΗΛΕΚΤΡΑ: Βίκυ Παπάζογλου
ΧΡΥΣΟΘΕΜΙΣ: Ιωάννα Μέξη
ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ: Tέτα Ντουνέτα
ΑΙΓΙΣΘΟΣ: Κώστας Πεντεδέκας
XOΡΟΣ: Κική Αυλωνίτου-Πέλλα, Mαρίνα Μπαρμπαρή, Ηρώ Σαρδελή, Τζένη Σκλαβούνου
Λόγω των ιδιαίτερων φετινών συνθηκών και του περιορισμένου αριθμού θέσεων, οι κρατήσεις είναι υποχρεωτικές και θα γίνονται αποκλειστικά τηλεφωνικά.
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι για τις παραστάσεις μας καθώς και το 7ο Φεστιβάλ Θεάτρου ‘Ερμηνείες στην Ερμιονίδα’ που θα ακολουθήσει τον επόμενο μήνα, ο Θεατρικός Όμιλος Ερμιονίδας εναρμονίζεται πλήρως με τις οδηγίες για την λειτουργία υπαίθριων αμφιθεάτρων και διαχείρισης κοινού στο πλαίσιο των μέτρων προφύλαξης κατά της εξάπλωσης του covid-19 που εξέδωσε το Υπουργείο Υγείας, προκειμένου να είναι ασφαλής η διεξαγωγή των εκδηλώσεων τόσο για το κοινό, όσο και για τα μέλη του Θ.Ο.Ε. και τους συμμετέχοντες στο Φεστιβάλ.
Αναλυτικές οδηγίες θα βρείτε στο προφίλ του Θεατρικού Ομίλου Ερμιονίδας στο facebook στον σύνδεσμο https://www.facebook.com/profile.php?id=100009241405100
Μετά την «Αντιγόνη» (2018) και τη «Μήδεια» (2019), φέτος παρουσιάζει την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, σε μετάφραση Κώστα Γεωργουσόπουλου.
Ο Θ.Ο.Ε. προσέρχεται πάλι πιστά στο ραντεβού του με το αρχαίο δράμα, με το δέος και το σεβασμό που του αρμόζει. Γι αυτό, αφήνεται στα χέρια ικανών και καταξιωμένων επαγγελματιών. Και φέτος λοιπόν, για δεύτερη συνεχή χρονιά, τη σκηνοθεσία και την προσαρμογή του κειμένου έχει αναλάβει ο Κωνσταντίνος Πασσάς, ενώ την κινησιολογία η Μαργαρίτα Τρίκκα, τη μουσική ο Λόλεκ και τους φωτισμούς ο Ίων Ξυπολιάς. Είναι μεγάλη μας τιμή και χαρά που αποδέχτηκαν και πάλι τόσο πρόθυμα το κάλεσμά μας.
Σας περιμένουμε στην υπαίθρια σκηνή του Πολυχώρου ARTίκι Μαράικε Ηλιού ντε Κόνινγκ στο Κρανίδι , για να σας παρουσιάσουμε τη δική μας «Ηλέκτρα».
Σημείωμα του Δημήτρη Ι. Σίδερη, Προέδρου του Θεατρικού Ομίλου Ερμιονίδας και της Οργανωτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ “Ερμηνείες στην Ερμιονίδα”
Ιούλιος 2020
Ήρθανε νύχτες και βροχές και χειμωνιάσαν οι ψυχές
και στο βαθύ το σκοτάδι έχει σταθεί ένα παιδί να ζεσταθεί…
Νίκος Γκάτσος ( από το τραγούδι “Πάει ο καιρός”).
Ζούμε “άχαρες μικρές ζωές…”. Οι καιροί που ζούμε είναι δύσκολοι και αναμένονται να γίνουν δυσκολότεροι. Οι ψυχές των ανθρώπων χειμώνιασαν και το σκοτάδι που διαπερνά όλες τις εκφάνσεις του προσωπικού και του δημόσιου βίου μας είναι βαθύ. Μονάχη μας καταφυγή η τέχνη. Η τέχνη που αναγεννά, η τέχνη που μετουσιώνει και λυτρώνει. Η τέχνη που τελικά δικαιώνει κάθε ανθρώπινη ύπαρξη και φωτίζει όλα τα υπαρξιακά μας σκοτάδια.
Πιστοί στις αρχές μας και παρά τις δυσκολίες, που συνηγορούσαν στο να μη γίνει φέτος το Φεστιβάλ “Ερμηνείες στην Ερμιονίδα”, εμείς αθεράπευτα ρομαντικοί και δεμένοι στο άρμα της τέχνης που δεσμευτήκαμε να υπηρετήσουμε και να προσφέρουμε στον τόπο μας, σας παρουσιάζουμε το φετινό 7ο Φεστιβάλ Θεάτρου “Ερμηνείες στην Ερμιονίδα”, με ένα πρόγραμμα συμπυκνωμένο, αλλά καθόλου υπολειπόμενο σε ποιότητα.
Πιστοί επίσης στο ραντεβού μας με το αρχαίο δράμα, ανεβάζουμε φέτος τη Σοφόκλεια Ηλέκτρα, που την αφιερώνουμε στον μεγάλο του Θεάτρου μας κ. Κώστα Γεωργουσόπουλο, στον άνθρωπο που την πρωτοπαρουσίασε στον τόπο μας το καλοκαίρι του 1968, βαπτίζοντας τους μαθητές του και την τότε κοινωνία στα νάματα του αρχαίου λόγου.
Η τιμητική βραδιά από τους μαθητές του, γι αυτή την προ μισού αιώνα παράσταση, το Μάιο του 2014, στάθηκε η αφορμή να γνωριστούμε και πιάνοντας ο ίδιος το νήμα από το 1968 που το είχε αφήσει, προσέφερε ως αντίδωρο στην περιοχή μας το φεστιβάλ, θεσμό πλέον, “Ερμηνείες στην Ερμιονίδα”, έχοντας και την καλλιτεχνική του εποπτεία. Αυτή η γνωριμία μας, εξαιτίας της τότε παράστασης, στάθηκε η αφορμή για τα μέλη του Θ.Ο.Ε. γνωρίζοντάς τον βαθύτερα, να τον έχουμε σημείο αναφοράς, αρωγό και μεγάλο στήριγμα σε όλα μας τα καλλιτεχνικά ανοίγματα. Το ευχαριστώ σ’ αυτόν τον άνθρωπο δεν αποδίδεται με λόγια. Αποδεικνύεται έμπρακτα με τον τρόπο που μόνο αυτός γνωρίζει : τη θεατρική πράξη. Μονάχα δίνοντας πνοή στα λόγια των τραγικών, μέσα από τις μεταφράσεις του που ευγενικά μας παραχωρεί δωρεάν, μονάχα παίζοντας πολύ και καλό θέατρο, μπορούμε να του προσφέρουμε μικρή αντίχαρη στη μεγάλη χάρη της αναγνώρισης και της τιμής με την οποία μας περιβάλει.
Κλείνοντας στην κατήφεια των καιρών που ζούμε, προστίθεται η θλίψη από την απώλεια της γλυκιάς μας κ. Μαράικε Ηλιού Ντε Κόινγκ , που συμπληρώνει ένα χρόνο απουσίας. Ένα χρόνο ουσιαστικής έλλειψης της χάριτος και της ομορφιάς που εμπεριείχε αυτή η ανεπανάληπτη παρουσία. Μας πληγώνει η απουσία της, αλλά παράλληλα μας ενδυναμώνει η βούλησή της να στηρίξει τον Όμιλό μας. Τι κι αν λείπει η ίδια, η επιθυμία της πλανάται στον αέρα σαν ευλογία. Δεν έχουμε κανένα περιθώριο και καμιά άλλη επιλογή, από το να συνεχίσουμε αυτό που ξεκινήσαμε μαζί. Ακόμα ακούω τη φωνή της : “Δημήτρη, τράβα μπροστά…”
“ΤΡΑΓΙΚΟΣ ΔΙΑΠΛΟΥΣ»
Κώστας Γεωργουσόπουλος
Ιούλιος 2020
Η «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή τον Σεπτέμβριο του 1938 παίχθηκε στην Επίδαυρο, στο φως της ημέρας, από τον θίασο του Εθνικού Θεάτρου με σκηνοθέτη τον Δημήτρη Ροντήρη, συνθέτη τον Δημήτρη Μητρόπουλο, κοστούμια του Αντώνη Φωκά, σκηνικά του Κλεόβουλου Κλώνη και πρωταγωνιστές την Κατίνα Παξινού, την Ελένη Παπαδάκη, τον Θάνο Κωτσόπουλο, την Βάσω Μανωλίδου, τον Μάνο Κατράκη, τον Γιώργο Γληνό, τον Νικόλαο Ροζάν. Μυθικές εποχές, μυθικοί καλλιτέχνες. Ηταν το 1938 η πρώτη φορά που παιζόταν τραγωδία στο Θέατρο της Επιδαύρου από τον 3ο αιώνα π.Χ.
Το 1967 η Χούντα με έστειλε δυσμενώς στο Κρανίδι, μαζί με τη γυναίκα μου, καθηγητές στο Γυμνάσιο. Και με σαράντα, περίπου, μαθητές ανεβάσαμε στο Γήπεδο του Κρανιδίου, και μια παράσταση στην Ερμιόνη, την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, ίσως η πρώτη φορά που έβλεπαν θέατρο σε αυτή τη γωνιά της Ελλάδας.
Το 1972, με παραγγελία του Εθνικού Θεάτρου και σκηνοθέτη τον Σπύρο Ευαγγελάτο, σκηνογράφο τον Γιώργο Πάτσα, μουσικό τον Δημήτρη Τερζάκη, χορογράφο την Μαρία Χορς και πρωταγωνιστές την Αντιγόνη Βαλάκου, τον Πέτρο Φυσσούν, την Αλέκα Κατσέλη, τον Νίκο Τζόγια, τον Δημήτρη Βεάκη, εμφανίστηκα πρώτη φορά ως μεταφραστής στην Επίδαυρο.
Ο δραστήριος φίλος, δάσκαλος Δημήτρης Σίδερης μου έκανε την τιμή να μου προτείνει να οργανώσω ένα φεστιβάλ τραγωδίας και μονολόγων στην Ερμιόνη. Είχα τη χαρά να δω παιγμένες μεταφράσεις μου από τους έξοχους ερασιτέχνες που δίνουν πολιτιστική ανάσα στην Ερμιονίδα. Και να χαρεί και τον κοινό σημαντικά έργα και ερμηνευτές.
Σε μια εποχή, άλλη μια φορά, δύσκολη για τον τόπο το αρχαίο θέατρο γίνεται κυριολεκτικά σωσίβιο, σηματωρός και κιβωτός.
Εύχομαι τη φετινή χρονιά να καλύψει τις ανάγκες ζωής και πνεύματος των κατοίκων του τόπου, έχοντας ως παρηγοριά πως και ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή παίχθηκε στη θανατηφόρο επιδημία του 429 π. Χ.
Όσο έχουμε τέτοιες σανίδες σωτηρίας, θα διαπλέουμε τη φουρτουνιασμένη θάλασσα της φύσης και της ιστορίας.
Σημείωμα του Σκηνοθέτη
Κωνσταντίνος Πασσάς
Ηθοποιός - Σκηνοθέτης
Ιούλιος 2020
Είναι η δεύτερη φορά που συνεργάζομαι με το ΘΟΕ. Είχε προηγηθεί πέρσι η Μήδεια του Ευριπίδη, που κατά γενική ομολογία άφησε πολύ καλές εντυπώσεις.
Φέτος, βιώνοντας αυτές τις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας και αφού αντιμετωπίσαμε θέματα συμμετοχής, ρεπερτορίου, διανομής, καταλήξαμε στην Ηλέκτρα του Σοφοκλή, ένα βαθιά σκοτεινό έργο εκδίκησης χωρίς όμως να κάνουμε καμία έκπτωση στο υψηλό επίπεδο αισθητικής, υποκριτικής, σκηνογραφίας, μουσικής, κινησιολογίας, φωτισμών, ενδυματολογίας και αλληλεπίδρασης όλων αυτών των στοιχείων μεταξύ τους. Ο πήχης είχε ανέβει αρκετά ψηλά και δεν θα επιτρέπαμε σε κανέναν ιό να τον κατεβάσει. Παίρνοντας φυσικά όλα τα μέτρα προστασίας.
Με απασχόλησε πάρα πολύ το θέμα της κάθαρσης για την κεντρική ηρωίδα του έργου, της Ηλέκτρας, που για μένα δεν είναι τόσο καθαρό, όπως το «φως», αλλά αχνοφαίνεται. Παίρνει εκδίκηση, ως ηθικός αυτουργός-συνεργός για τον φόνο του πατέρα της, μέσω της δολοφονίας της Κλυταιμνήστρας και του Αίγισθου από τον Ορέστη. Και μετά τι;
Πάνω σ' αυτόν τον προβληματισμό στηρίχτηκα και δημιούργησα μια ιδιαίτερη συνθήκη κυριολεκτικών και μεταφορικών "δεσμών" για την Ηλέκτρα. Δεσμών της απέραντης θλίψης, του γιγαντιαίου ψυχικού και σωματικού πόνου, των αμέτρητων θρήνων, του ξεπεσμού από την αρχοντική καταγωγή και της υποβάθμισης σε μια δουλική πραγματικότητα, δεσμών της ταπείνωσης, του εξευτελισμού, της καταπάτησης κάθε ανθρώπινου δικαιώματος και αξιοπρέπειας και τέλος, δεσμών της αέναης προσμονής για εκδίκηση και λύτρωση. Ένα συνεχές μαρτύριο που πρέπει πάση θυσία να δια-κοπεί.
Η Ηλέκτρα έχει μεταμορφωθεί σε ένα αγρίμι μέσα σε ένα τεράστιο κλουβί. Κι αυτό δεν είναι αποτέλεσμα δικής της επιλογής. Άλλοι εξουσιάζουν τις επιλογές και τις επιθυμίες της.
Όλη αυτή η σύλληψη διαμόρφωσε το σκηνικό χώρο και σαφώς τη σκηνοθεσία, την υποκριτική και τη συσχέτιση των ρόλων , όπου τελικά η λύτρωση έρχεται μέσα από την εκδίκηση αλλά και ταυτόχρονα μέσα από την αποτίναξη των δεσμών και την καινούργια, ελεύθερη πορεία ζωής που ανοίγεται μπροστά στην Ηλέκτρα και την προσφέρουν, τα αιματοβαμμένα χέρια του μητροκτόνου αδελφού της. Αυτή είναι η δική μου ανάγνωση. Και πιστεύω ο θεατής θα ταυτιστεί με αυτά τα δεσμά της Ηλέκτρας, είτε είναι προσωπικοί του φόβοι, είτε αγωνίες, είτε συμβιβασμοί, είτε αγκυλώσεις, είτε αποδοχή βίας, είτε στέρηση λόγου, δικαιωμάτων και επιλογών, αλλά κυρίως με την λυτρωτική ανάγκη να σπάσει αυτές τις περιοριστικές αλυσίδες, που αρκετές φορές μας εγκλωβίζουν σε μια ζωή που δεν θέλουμε ούτε μας αξίζει να ζούμε.
Όλη αυτή η σύλληψη διαμόρφωσε το σκηνικό χώρο και σαφώς τη σκηνοθεσία, την υποκριτική και τη συσχέτιση των ρόλων , όπου τελικά η λύτρωση έρχεται μέσα από την εκδίκηση αλλά και ταυτόχρονα μέσα από την αποτίναξη των δεσμών και την καινούργια, ελεύθερη πορεία ζωής που ανοίγεται μπροστά στην Ηλέκτρα και την προσφέρουν, τα αιματοβαμμένα χέρια του μητροκτόνου αδελφού της. Αυτή είναι η δική μου ανάγνωση. Και πιστεύω ο θεατής θα ταυτιστεί με αυτά τα δεσμά της Ηλέκτρας, είτε είναι προσωπικοί του φόβοι, είτε αγωνίες, είτε συμβιβασμοί, είτε αγκυλώσεις, είτε αποδοχή βίας, είτε στέρηση λόγου, δικαιωμάτων και επιλογών, αλλά κυρίως με την λυτρωτική ανάγκη να σπάσει αυτές τις περιοριστικές αλυσίδες, που αρκετές φορές μας εγκλωβίζουν σε μια ζωή που δεν θέλουμε ούτε μας αξίζει να ζούμε.
Ευχαριστώ όλους τους συνεργάτες-συντελεστές που με ακολούθησαν εντατικά σ’ αυτήν την δημιουργική, αλλά και κοπιαστική διαδρομή των περίπου σαράντα ημερών. Χρόνος ρεκόρ για το ανέβασμα μιας τέτοιας θηριώδους τραγωδίας.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Κώστας Γεωργουσόπουλος
Προσαρμογή-Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Πασσάς
Μουσική: Λόλεκ
Κινησιολογία: Μαργαρίτα Τρίκκα
Φωτισμοί: Ίων Ξυπολιάς
ΔΙΑΝΟΜΗ (με σειρά εμφάνισης):
ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ: Δημήτρης Ι. Σίδερης
ΟΡΕΣΤΗΣ: Δημήτρης Στρίγκος
ΠΥΛΑΔΗΣ: Κωνσταντίνος Αγγέλης
ΗΛΕΚΤΡΑ: Βίκυ Παπάζογλου
ΧΡΥΣΟΘΕΜΙΣ: Ιωάννα Μέξη
ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ: Tέτα Ντουνέτα
ΑΙΓΙΣΘΟΣ: Κώστας Πεντεδέκας
XOΡΟΣ: Κική Αυλωνίτου-Πέλλα, Mαρίνα Μπαρμπαρή, Ηρώ Σαρδελή, Τζένη Σκλαβούνου
Λόγω των ιδιαίτερων φετινών συνθηκών και του περιορισμένου αριθμού θέσεων, οι κρατήσεις είναι υποχρεωτικές και θα γίνονται αποκλειστικά τηλεφωνικά.
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι για τις παραστάσεις μας καθώς και το 7ο Φεστιβάλ Θεάτρου ‘Ερμηνείες στην Ερμιονίδα’ που θα ακολουθήσει τον επόμενο μήνα, ο Θεατρικός Όμιλος Ερμιονίδας εναρμονίζεται πλήρως με τις οδηγίες για την λειτουργία υπαίθριων αμφιθεάτρων και διαχείρισης κοινού στο πλαίσιο των μέτρων προφύλαξης κατά της εξάπλωσης του covid-19 που εξέδωσε το Υπουργείο Υγείας, προκειμένου να είναι ασφαλής η διεξαγωγή των εκδηλώσεων τόσο για το κοινό, όσο και για τα μέλη του Θ.Ο.Ε. και τους συμμετέχοντες στο Φεστιβάλ.
Αναλυτικές οδηγίες θα βρείτε στο προφίλ του Θεατρικού Ομίλου Ερμιονίδας στο facebook στον σύνδεσμο https://www.facebook.com/profile.php?id=100009241405100
Το κύριο μέρος του 7ου Φεστιβάλ Θεάτρου 'Ερμηνείες στην Ερμιονίδα' με τις επαγγελματικές παραστάσεις και την παρουσία διακεκριμένων εκπροσώπων του ελληνικού θεάτρου θα πραγματοποιηθεί το β’ 15νθήμερο του Αυγούστου.
f θεατρικός όμιλος ερμιονίδας – πολυχώρος Artiki
Πληροφορίες και κρατήσεις θέσεων: 698 698 2224.
f θεατρικός όμιλος ερμιονίδας – πολυχώρος Artiki
Πληροφορίες και κρατήσεις θέσεων: 698 698 2224.