Η αυξητική τάση των τελευταίων εβδομάδων στον αριθμό κρουσμάτων , νοσηλευομένων και διασωληνωμένων με Covid-19 , επιβάλλει την εφαρμογή σχεδίου έκτακτης ανάγκης για την αναχαίτιση της πανδημίας και τη «θωράκιση» του ΕΣΥ .
Αυτό το σχέδιο πρέπει να περιλαμβάνει:
Την αυστηροποίηση των μέτρων Δημόσιας Υγείας για την αποτροπή της εκθετικής διασποράς κρουσμάτων στο γενικό πληθυσμό, με αντιμετώπιση πρώτα και κύρια του συνωστισμού στα μαζικά μέσα μεταφοράς , μείωση των μαθητών ανά τάξη στα σχολεία , στοχευμένη πρόληψη και ενισχυμένη υγειονομική εποπτεία των κλειστών δομών ειδικής ευαλωτότητας ( γηροκομεία, προνοιακά ιδρύματα, προσφυγικά camps, καταυλισμοί Ρομά, φυλακές κλπ) .
Την επιστράτευση και κεντρική διαχείριση από το Υπουργείο Υγείας όλων των κλινών ΜΕΘ του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα , με ακύρωση του διπλασιασμού του νοσηλείου στις ιδιωτικές ΜΕΘ.
Την κεντρική διαχείριση όλων των διαγνωστικών τεστ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα , με ανακοστολόγηση , συνταγογράφηση και αποζημίωση τους από τον ΕΟΠΥΥ, με συγκεκριμένα κλινικά και επιδημιολογικά κριτήρια.
Την ενεργό εμπλοκή της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας στη διαχείριση της κρίσης, με μέριμνα για κατ’οίκον φροντίδα χρόνιων ασθενών και συστηματική παρακολούθηση ευπαθών ομάδων που έχουν αυξημένη πιθανότητα να νοσήσουν σοβαρά από covid.
Αποφυγή με κάθε τρόπο ενός άτυπου lockdown εντός του ΕΣΥ , όπως έγινε στην φάση της «καραντίνας» , με αποδιοργάνωση της τακτικής λειτουργίας των νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας και με κίνδυνο «παράπλευρων απωλειών» λόγω μη έγκαιρης και επαρκούς φροντίδας άλλων σοβαρών νοσημάτων .
Παράταση της θητείας όλων των συμβασιούχων στο ΕΣΥ και πλάνο 15.000 μόνιμων προσλήψεων γιατρών , νοσηλευτών , λοιπού προσωπικού και επαγγελματιών Δημόσιας Υγείας . Δεν είναι δυνατόν στην αιχμή της πανδημίας ο Πρωθυπουργός να παρουσιάζει στη ΔΕΘ σχέδιο 15.000 προσλήψεων στις Ένοπλες Δυνάμεις και να μην έχει αντίστοιχο σχέδιο για το Δημόσιο Σύστημα Υγείας .
Ειδικά για την ΠΦΥ , πρέπει να τονίσουμε ότι όσοι ασχολούνται με την πολιτική υγείας διεθνώς εισηγούνται με έμφαση την ενσωμάτωση της στη διαχείριση της πανδημίας . Κάτι το οποίο δεν έγινε μέχρι στιγμής με ευθύνη του Υπουργείου Υγείας . Δεν υπήρξε η πολιτική βούληση να αξιοποιηθεί ενεργά η ΠΦΥ και το ανθρώπινο δυναμικό της στην αντιμετώπιση ύποπτων ή επιβεβαιωμένων κρουσμάτων που δεν χρειάζονται νοσοκομειακή υποστήριξη ( πάνω από το 80% του συνόλου) .
Η σημερινή συγκυρία της υψηλής διασποράς κρουσμάτων στο γενικό πληθυσμό και της αυξανόμενης πίεσης στο ΕΣΥ , επιβάλλει ένα διαφορετικό μοντέλο οργάνωσης των υπηρεσιών ΠΦΥ με βασικό «μοχλό» τις δημόσιες δομές ( Κέντρα Υγείας αστικού και αγροτικού τύπου, ΤΟΜΥ, ΠΙ ), οι οποίες με τη συνέργεια Κινητών Μονάδων Υγείας και συμβεβλημένων με τον ΕΟΠΥΥ γιατρών του ιδιωτικού τομέα και πάντα σε επιστημονική διασύνδεση με τον ΕΟΔΥ, θα αναλάβουν πλήρως την προ-νοσοκομειακή διαχείριση της πανδημίας . Με στόχο να μειωθούν δραστικά οι προσελεύσεις ύποπτων για covid-19 περιστατικών στα ΤΕΠ των νοσοκομείων . Με τον τρόπο αυτό η πρόσβαση – εξυπηρέτηση των πολιτών έχει λιγότερο κόστος χρόνου , τα νοσοκομεία αποφορτίζονται , ειδικά στην εφημερία τους, και μπορούν να εστιαστούν στη φροντίδα των ασθενών με σοβαρή συμπτωματολογία , διατηρώντας παράλληλα την τακτική τους λειτουργία για την κάλυψη των υπόλοιπων υγειονομικών αναγκών των πολιτών.
Τα βασικά στοιχεία μιας καλά προετοιμασμένης εμπλοκής της ΠΦΥ στο σχεδιασμό του Υπουργείου Υγείας , είναι :
O ορισμός συγκεκριμένων Κέντρων Υγείας ( αγροτικού ή αστικού τύπου) ως μονάδες ΠΦΥ-Covid , διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη λειτουργία οργανωμένου «ιατρείου-covid» σε κάθε δομή ΠΦΥ.
Τα ΚΥ που είναι μονάδες ΠΦΥ-Covid έχουν την ευθύνη για την παρακολούθηση όσων περιστατικών ( επιβεβαιωμένων ή όχι για covid-19 ) έχουν λάβει οδηγίες από τον ΕΟΔΥ να παραμείνουν σπίτι.
Για κάθε ΚΥ-μονάδα covid ορίζεται Κινητή Μονάδα Υγείας που είναι διασυνδεδεμένη επιστημονικά μαζί του , η οποία είναι επιφορτισμένη με την κατ’ οίκον φροντίδα και την λήψη δειγμάτων σε τόπους κατοικίας / εργασίας.
Οι δομές ΠΦΥ λειτουργούν σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας ως κέντρα ενημέρωσης και παροχής οδηγιών για τον πληθυσμό αναφοράς τους , διενεργούν μαζικούς εμβολιασμούς ( όταν υπάρξουν ασφαλή και αποτελεσματικά εμβόλια ) , αναπτύσσουν υπηρεσίες τηλε-συμβουλευτικής με ιατρική συνδρομή , φροντίζουν για τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση του υγειονομικού προσωπικού στα νέα πρωτόκολλα , αξιοποιούν την τηλεϊατρική στις απομακρυσμένες και νησιωτικές δομές υγείας .
Ειδικά αυτή την περίοδο της αναμενόμενης έξαρσης κρουσμάτων στο χώρο της εκπαίδευσης , η ΠΦΥ οφείλει να συμβάλλει στην προάσπιση της σχολικής υγείας , στην ενημέρωση και υγειονομική εποπτεία των εκπαιδευτικών και των μαθητών, στην ευαισθητοποίηση τους για τα θέματα Δημόσιας Υγείας , στη συνεργασία με τα σχολεία και τους Δήμους.
Η πανδημία όμως ανέδειξε και την ανάγκη οργανωμένων και αναβαθμισμένων υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας. Η ΠΦΥ και το επιστημονικό δυναμικό της μπορούν να συνεισφέρουν σ’ αυτή την κατεύθυνση σε διασύνδεση με τις Διευθύνσεις Δημόσιας των Περιφερειών , παρεμβαίνοντας στην κοινότητα και υλοποιώντας δράσεις πρόληψης, προαγωγής υγείας , προστασίας ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, Ιατρικής της Εργασίας .
Χωρίς όλα τα παραπάνω συνδυαστικά, η κατάσταση στο υγειονομικό σκέλος κινδυνεύει όντως να γίνει μη διαχειρίσιμη.
Το Τμήμα Υγείας της Νομαρχιακής Επιτροπής Αργολίδας ΣΥΡΙΖΑ -Π.Σ.