Ο λόγος που δημιουργήθηκε αυτό το σπάνιας ομορφιάς μνημείο πρίν από 180 και πλέον χρόνια ήταν για να αποδώσει φόρο τιμής στα θύματα μιας επιδημίας εκείνης της εποχής. Πιο συγκεκριμένα αυτή η επιδημία ήταν ο κοιλιακός τύφος που αποδεκάτισε εκατομμύρια ανθρώπους στις αρχές του 18ου αιώνα ενώ επιδημία τύφου αναφέρεται ακόμα και στην αρχαία Ελλάδα.
Αυτος ο ιός - βακτήριο λοιπόν αποδεκάτισε παράλληλα με τον πληθυσμό των κατοίκων του Ναυπλίου και τη φρουρά που συνόδευε τον τότε βασιλιά Όθωνα και που είχε έρθει από την Γερμανία.
Η ιστορία του μνημείου.
Στις 25 Ιανουαρίου 1833, ο 17χρονος βασιλιάς Όθων έφτασε στην πρωτεύουσα του νεοελληνικού κράτους, το Ναύπλιο. Όταν η αρμάδα που τον συνόδευε πέρασε το Ναβαρίνο, άναψαν φωτιές από βουνό σε βουνό και στο Ιτς Καλέ ρίχτηκαν κανονιές. Χιλιάδες άνθρωποι κατέφθασαν στο Ναύπλιο για να τον υποδεχτούν. Ανάμεσα τους και ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, ο οποίος κατέθεσε τα όπλα του μπροστά στα πόδια του Όθωνα για να δείξει ότι θα υπηρετήσει την νέα τάξη πραγμάτων. Ο νεαρός Όθων, συνοδευόταν από Βαυαρούς συμβούλους και αξιωματούχους. Παρέμεινε στην πρωτεύουσα για 11 μήνες.
Στο διάστημα αυτό διάβαζε ελληνική ιστορία και έκανε ταξίδια για να γνωρίσει την νέα του πατρίδα. Ωστόσο, το μεσογειακό κλίμα και οι φτωχικές συνθήκες που επικρατούσαν στη χώρα, δυσχέραιναν την καθημερινότητα των Βαυαρών. Το κλίμα ήταν βαρύ, με αποτέλεσμα να αρρωσταίνουν συχνά. Πολλοί Βαυαροί ακόλουθοι προσβλήθηκαν από κοιλιακό τύφο και έχασαν τη ζωή τους. Μερικά χρόνια αργότερα, ενώ η πρωτεύουσα είχε μεταφερθεί στην Αθήνα, ο πατέρας του Όθωνα, Λουδοβίκος Α’, ζήτησε από τον Βαυαρό γλύπτη, Κρίστιαν Ζίγκελ να φιλοτεχνήσει γλυπτό στη μνήμη των συμπατριωτών του που πέθαναν στο Ναύπλιο.
Ο Ζίγκελ σμίλευσε πάνω σε βράχο στο συνοικισμό Πρόνοια, ένα τεράστιο γλυπτό που είχε τη μορφή λιονταριού. Στη γερμανική επιγραφή που υπάρχει κάτω από το γλυπτό αναγράφεται: «Οι αξιωματικοί και οι στρατιώτες της βασιλικής βαυαρικής μεραρχίας προς του συμπατριώτες τους. Ανηγέρθη από τον βασιλέα Λουδοβίκο Α’ της Βαυαρίας. Το εποίησε ο Χριστιανός Ερρίκος Ζίγκελ». Φέρει ομοιότητες με το «λιοντάρι της Κέας», το αρχαίο γλυπτό που σμιλεύτηκε στο βράχο της χώρας του νησιού τον 6ο αιώνα π.Χ. και τον λέοντα της Λουκέρνης του Μπέρτελ Θορβάλντσεν.