Ο Νίκος Χαρδαλιάς αναφέρθηκε εκτενώς στην απόφαση για την επιβολή των περιοριστικών μέτρων και στο θέμα της καταγραφής των κρουσμάτων στην Αργολίδα.
Ο κύριος Χαρδαλιάς ανέφερε:
«Για να μην ακούγονται ανακρίβειες σε σχέση με κάποιες περιοχές, τα δεδομένα που οδήγησαν στη λήψη πρόσθετων περιοριστικών μέτρων στην Περιφερειακή Ενότητα Αργολίδας ήταν τα εξής: στις 13 Ιανουαρίου η περιοχή είχε 65 ενεργά κρούσματα από την ιχνηλάτηση των οποίων εντοπίστηκαν 156 στενές επαφές. Επιπρόσθετα, πέρα από 14 κρούσματα στο Ναύπλιο και 10 στο Άργος, τα υπόλοιπα ήταν διάσπαρτα στην περιφερειακή ενότητα, γεγονός που καθιστούσε απαραίτητη τη λήψη μέτρων για όλη την περιοχή προκειμένου να αποφευχθεί μια περαιτέρω εξάπλωση του ιού.
Και επειδή διαβάζω αιτιάσεις κάποιων αυτοδιοικητικών που προσπαθούν να εξηγήσουν τις αποφάσεις μας σε σχέση αποκλειστικά και μόνο με τον αριθμό των κρουσμάτων, να υπενθυμίσουμε ότι για να αξιολογηθεί η επιδημιολογική εικόνα μιας περιοχής, δεν εξετάζουμε μόνο τον αριθμό των κρουσμάτων, αλλά και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους, όπως το αν τα κρούσματα ανήκουν σε συγκεκριμένο πυρήνα (cluster) ή είναι διάσπαρτα σε όλη την κοινότητα, πόσες high risk επαφές δείχνει η ιχνηλάτησή τους, αλλά και αν υπήρχε μετακίνηση των κρουσμάτων και των επαφών τους από δήμο σε δήμο.
Παραδείγματος χάριν, στο Δήμο Λιβαδέων μπορεί τα κρούσματα να ήταν 22 αλλά το 64% αυτών και των στενών τους επαφών είχαν τουλάχιστον μία μετακίνηση προς άλλες περιοχές της Βοιωτίας, ενώ το 53% των κρουσμάτων και των στενών επαφών τους στην περιοχή της Θήβας σχετίζονται με επισκέψεις και μετακινήσεις προς τη Λιβαδειά. Άρα η εντός Περιφερειακών ενοτήτων κινητικότητα και η αμοιβαιότητα μετακινήσεων μεταξύ αστικών κέντρων είναι ένα ακόμα κριτήριο για αξιολόγηση.
Στην Πολιτική Προστασία δεν βιαζόμαστε να κλείσουμε περιοχές, αντίθετα έχουμε άμεσα αντανακλαστικά για να προστατεύουμε ανθρώπινες ζωές. Για αυτό και οι αποφάσεις λαμβάνονται και ως προληπτικό μέτρο, ώστε κάθε εστία που εντοπίζεται να ελέγχεται και να στεγανοποιείται άμεσα και αποτελεσματικά, ώστε να αποφευχθεί περαιτέρω διασπορά, χωρίς χαραμάδες εξάπλωσης, χωρίς περιθώρια δημιουργίας επιδημιολογικών πολλαπλασιαστών.
Και για αυτό και η Πολιτική Προστασία διατηρεί πάντα τη δυνατότητα εάν δει σε τοπικό επίπεδο κάποια ανησυχητική έξαρση της πανδημίας ή οποιαδήποτε ένδειξη αυτής, να επιβάλει γρήγορα τοπικά περιοριστικά μέτρα».
Και επειδή διαβάζω αιτιάσεις κάποιων αυτοδιοικητικών που προσπαθούν να εξηγήσουν τις αποφάσεις μας σε σχέση αποκλειστικά και μόνο με τον αριθμό των κρουσμάτων, να υπενθυμίσουμε ότι για να αξιολογηθεί η επιδημιολογική εικόνα μιας περιοχής, δεν εξετάζουμε μόνο τον αριθμό των κρουσμάτων, αλλά και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους, όπως το αν τα κρούσματα ανήκουν σε συγκεκριμένο πυρήνα (cluster) ή είναι διάσπαρτα σε όλη την κοινότητα, πόσες high risk επαφές δείχνει η ιχνηλάτησή τους, αλλά και αν υπήρχε μετακίνηση των κρουσμάτων και των επαφών τους από δήμο σε δήμο.
Παραδείγματος χάριν, στο Δήμο Λιβαδέων μπορεί τα κρούσματα να ήταν 22 αλλά το 64% αυτών και των στενών τους επαφών είχαν τουλάχιστον μία μετακίνηση προς άλλες περιοχές της Βοιωτίας, ενώ το 53% των κρουσμάτων και των στενών επαφών τους στην περιοχή της Θήβας σχετίζονται με επισκέψεις και μετακινήσεις προς τη Λιβαδειά. Άρα η εντός Περιφερειακών ενοτήτων κινητικότητα και η αμοιβαιότητα μετακινήσεων μεταξύ αστικών κέντρων είναι ένα ακόμα κριτήριο για αξιολόγηση.
Στην Πολιτική Προστασία δεν βιαζόμαστε να κλείσουμε περιοχές, αντίθετα έχουμε άμεσα αντανακλαστικά για να προστατεύουμε ανθρώπινες ζωές. Για αυτό και οι αποφάσεις λαμβάνονται και ως προληπτικό μέτρο, ώστε κάθε εστία που εντοπίζεται να ελέγχεται και να στεγανοποιείται άμεσα και αποτελεσματικά, ώστε να αποφευχθεί περαιτέρω διασπορά, χωρίς χαραμάδες εξάπλωσης, χωρίς περιθώρια δημιουργίας επιδημιολογικών πολλαπλασιαστών.
Και για αυτό και η Πολιτική Προστασία διατηρεί πάντα τη δυνατότητα εάν δει σε τοπικό επίπεδο κάποια ανησυχητική έξαρση της πανδημίας ή οποιαδήποτε ένδειξη αυτής, να επιβάλει γρήγορα τοπικά περιοριστικά μέτρα».