Ένα από τα μεγαλύτερα και πιο συζητημένα περιβαλλοντικά έργα της δεκαετίας που μας πέρασε μπαίνει σε τροχιά κατασκευής καθώς ξεκίνησε η εγκατάσταση των εργοταξίων. Πρόκειται για το πολύπαθο ΣΔΙΤ Πελοποννήσου, το οποίο ενεργοποιήθηκε στις αρχές του έτους.
Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει στο ypodomes.com, o θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Πελοποννήσου, Α. Τσουκαλάς, τα εργοτάξια που έχουν στηθεί αφορούν στη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ) στην Αρκαδία και τους 2 Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην Κορινθία και την Αργολίδα καθώς έχουν ξεκινήσει οι εργασίες για τη διαμόρφωση των εδαφών και την είσοδο του απαραίτητου εξοπλισμού. Ο κ. Τσουκαλάς επισημαίνει πως η εγκατάσταση των εργοταξίων στις άλλες δύο ΜΕΑ είναι θέμα ημερών.
Το έργο αξίας 168 εκ. ευρώ και η σημασία του
Σε αυτό το σημείο να υπενθυμίσουμε πως πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ στη χώρα μας, στο οποίο ανάδοχος είναι η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ (ΤΕΝΕΡΓ), με το ύψος την επένδυσης να ανέρχεται στα 168 εκ. ευρώ.
Μέσω του έργου αυτού θα λυθεί ένα σημαντικό πρόβλημα στην Περιφέρεια Πελοποννήσου που έχει να κάνει με το ακανθώδες ζήτημα της διαχείρισης απορριμμάτων. Επιπλέον, από τη στιγμή που η ΤΕΝΕΡΓ θα αναλάβει τη διαχείριση των απορριμμάτων, τότε οι Έλληνες φορολογούμενοι θα πάψουν να πληρώνουν τα πρόστιμα που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τη διαχείριση απορριμμάτων στην Περιφέρεια, τα οποία κατά την περίοδο 2015-2018 ανήλθαν στα 15 εκ. ευρώ ανά εξάμηνο.
Όπως επισημαίνει ο κ. Τσουκαλάς, βάσει των όρων της σύμβασης το παραπάνω αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός 10μήνου από την ανάληψη των εργασιών εκ μέρους του αναδόχου. Επομένως, οι φορολογούμενοι αναμένεται να πάρουν μία οικονομική ανάσα μέχρι τα τέλη του 2021.
Σε αυτό το σημείο να υπενθυμίσουμε πως πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ στη χώρα μας, στο οποίο ανάδοχος είναι η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ (ΤΕΝΕΡΓ), με το ύψος την επένδυσης να ανέρχεται στα 168 εκ. ευρώ.
Μέσω του έργου αυτού θα λυθεί ένα σημαντικό πρόβλημα στην Περιφέρεια Πελοποννήσου που έχει να κάνει με το ακανθώδες ζήτημα της διαχείρισης απορριμμάτων. Επιπλέον, από τη στιγμή που η ΤΕΝΕΡΓ θα αναλάβει τη διαχείριση των απορριμμάτων, τότε οι Έλληνες φορολογούμενοι θα πάψουν να πληρώνουν τα πρόστιμα που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τη διαχείριση απορριμμάτων στην Περιφέρεια, τα οποία κατά την περίοδο 2015-2018 ανήλθαν στα 15 εκ. ευρώ ανά εξάμηνο.
Όπως επισημαίνει ο κ. Τσουκαλάς, βάσει των όρων της σύμβασης το παραπάνω αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός 10μήνου από την ανάληψη των εργασιών εκ μέρους του αναδόχου. Επομένως, οι φορολογούμενοι αναμένεται να πάρουν μία οικονομική ανάσα μέχρι τα τέλη του 2021.
Η πορεία του φακέλου χρηματοδότησης
Στα της χρηματοδότησης η Περιφέρεια μαζί με τα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς και Ανάπτυξης και Επενδύσεων στράφηκαν προς τους κοινοτικούς πόρους διεκδικώντας το ποσό των 62 εκ. ευρώ. Ωστόσο, η Κομισιόν έβγαλε “κίτρινη” κάρτα στο φάκελο που είχε υποβληθεί.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η Περιφέρεια σε συνεργασία με το ΥΠΕΝ και το ΥΠΑΝ να έχουν ξεκινήσει από το φθινόπωρο του προηγούμενου έτους μία σειρά διασκέψεων (δια ζώσης και από απόσταση) με στόχο την εκ νέου υποβολή του φακέλου στην ειδική επιτροπή DG REGIO της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από την οποία το έργο είχε δεχθεί “κίτρινη” κάρτα, με στόχο την επίτευξη της μεγαλύτερης δυνατής χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ 2007-2013 όπου και είχε ενταχθεί το έργο.
Μάλιστα τόσο η Περιφέρεια όσο και τα δύο Υπουργεία είναι σε ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με την ειδική ομάδα JASPERS μέσω της οποίας θα γίνει για πρώτη φορά η υποβολή του φακέλου. Όπως τονίζει ο κ. Τσουκαλάς, τον Απρίλιο αναμένονται εξελίξεις καθώς θα αξιολογηθούν τα πρώτα παραδοτέα από την ειδική ομάδα, ενώ η Περιφέρεια δείχνει μεγάλη αισιοδοξία για τη θετική εξέλιξη της εν λόγω υπόθεσης μέχρι τον Οκτώβριο του 2021.
Το έργο και τα χαρακτηριστικά του
Το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου αποτελεί το 4ο έργο διαχείρισης απορριμμάτων που έχει συμβασιοποιηθεί και ακολουθεί αυτά της Δυτικής Μακεδονίας, της Περιφέρειας Ηπείρου και των Σερρών. Το έργο, η δυναμικότητα του οποίου ανέρχεται στους 200000 τόνους απορριμμάτων ανά έτος, περιλαμβάνει τη δημιουργία 3 μονάδων επεξεργασίας στερεών αποβλήτων στην Παλαιοχούνη Αρκαδίας (Δήμος Τρίπολης), στη Σκάλα Λακωνίας (Δήμος Ευρώτα) και στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας (Δήμος Οιχαλίας), καθώς και 2 Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στη Νέα Κίο (Αργολίδα) και το Σπαθοβούνι (Κορινθία).
Στα της χρηματοδότησης η Περιφέρεια μαζί με τα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς και Ανάπτυξης και Επενδύσεων στράφηκαν προς τους κοινοτικούς πόρους διεκδικώντας το ποσό των 62 εκ. ευρώ. Ωστόσο, η Κομισιόν έβγαλε “κίτρινη” κάρτα στο φάκελο που είχε υποβληθεί.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η Περιφέρεια σε συνεργασία με το ΥΠΕΝ και το ΥΠΑΝ να έχουν ξεκινήσει από το φθινόπωρο του προηγούμενου έτους μία σειρά διασκέψεων (δια ζώσης και από απόσταση) με στόχο την εκ νέου υποβολή του φακέλου στην ειδική επιτροπή DG REGIO της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από την οποία το έργο είχε δεχθεί “κίτρινη” κάρτα, με στόχο την επίτευξη της μεγαλύτερης δυνατής χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ 2007-2013 όπου και είχε ενταχθεί το έργο.
Μάλιστα τόσο η Περιφέρεια όσο και τα δύο Υπουργεία είναι σε ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με την ειδική ομάδα JASPERS μέσω της οποίας θα γίνει για πρώτη φορά η υποβολή του φακέλου. Όπως τονίζει ο κ. Τσουκαλάς, τον Απρίλιο αναμένονται εξελίξεις καθώς θα αξιολογηθούν τα πρώτα παραδοτέα από την ειδική ομάδα, ενώ η Περιφέρεια δείχνει μεγάλη αισιοδοξία για τη θετική εξέλιξη της εν λόγω υπόθεσης μέχρι τον Οκτώβριο του 2021.
Το έργο και τα χαρακτηριστικά του
Το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου αποτελεί το 4ο έργο διαχείρισης απορριμμάτων που έχει συμβασιοποιηθεί και ακολουθεί αυτά της Δυτικής Μακεδονίας, της Περιφέρειας Ηπείρου και των Σερρών. Το έργο, η δυναμικότητα του οποίου ανέρχεται στους 200000 τόνους απορριμμάτων ανά έτος, περιλαμβάνει τη δημιουργία 3 μονάδων επεξεργασίας στερεών αποβλήτων στην Παλαιοχούνη Αρκαδίας (Δήμος Τρίπολης), στη Σκάλα Λακωνίας (Δήμος Ευρώτα) και στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας (Δήμος Οιχαλίας), καθώς και 2 Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στη Νέα Κίο (Αργολίδα) και το Σπαθοβούνι (Κορινθία).