Η κεντρική διοίκηση μας καλεί να συμμετέχουμε σε ένα διάλογο για το μέλλον της τοπικής αυτοδιοίκησης μέχρι την 18 Μαρτίου που ολοκληρώνεται η διαβούλευση και το νομοσχέδιο θα οδηγηθεί στις επιτροπές και στην ολομέλεια της Βουλής. Φυσικά δεν μπορούμε να μην διαφωνήσουμε με τις βασικές κατευθύνσεις και τις βασικές αλλαγές που επιφέρει το προτεινόμενο νομοσχέδιο , είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι με τις παρακάτω αντιδημοκρατικές προτάσεις :
1. Την κατάργηση του θεσμού των κοινοτήτων όπως αυτές είχαν εφαρμοστεί με το πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ» και είχαν λειτουργήσει μέχρι σήμερα. Το ομόφωνο ψήφισμα του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Ερμιονίδας εκφράζει με κατηγορηματικό τρόπο την άρνηση μας να αποδεχτούμε την κατάργηση του θεσμού
2. Μειώνει σε αριθμό δημοτικών συμβούλων τα συλλογικά όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης , το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Ερμιονίδας από 27 μέλη στο προτεινόμενο νομοσχέδιο συρρικνώνεται σε 21 μέλη. Αυτό είναι αντιδημοκρατικό μέτρο, μειώνει την συμμετοχή στα θεσμικά όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης και δημιουργεί σοβαρά προβλήματα αποτελεσματικής λειτουργίας στην διοίκηση του δήμου. Η συρρίκνωση των συλλογικών οργάνων της αυτοδιοίκησης εκφράζει λογικές «ελίτ» και «κάστας» στην διοίκηση αυτών των αντιπροσωπευτικών θεσμών.
3. Προτείνει την εκλογή δημάρχου από την πρώτη Κυριακή εάν ο Δήμαρχος και η δημοτική του παράταξη εξασφαλίσει το 43%. Αυτό όμως καταστρατηγεί την φιλοσοφία της τοπικής αυτοδιοίκησης : ο δήμαρχος να μην είναι εκφραστής της εκλογικής δύναμης της παράταξης του σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Α’ Κυριακής , αλλά να εκφράσει την πλειοψηφία των δημοτών του πάνω από 50% της Β’ Κυριακής στις περιπτώσεις που χρειάζεται. Ο δήμαρχος είναι ένα θεσμικό όργανο με συγκεκριμένες αρμοδιότητες και ευθύνες πάνω από την λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου , στο οποίο ο δήμαρχος δεν ψηφίζει αλλά έχει την ευθύνη των προτάσεων και των εισηγήσεων .Άρα δεν μπορώ μα αποδεκτώ έναν παραταξιακό δήμαρχο , το νομοσχέδιο είναι κατώτερο των προσδοκιών για μια σύγχρονη , αποτελεσματική δημοκρατική τοπική αυτοδιοίκηση , η οποία θα υπηρετεί τους δημότες του κάθε τόπου.
Δυστυχώς στο νομοσχέδιο δεν υπάρχουν προτεινόμενες αλλαγές σύμφωνα με τα πάγια αιτήματα των θεσμικών εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Α) προτάσεις για θεσμοθετημένους πόρους για την τοπική αυτοδιοίκηση – μεταφορά αυτών από την κεντρική διοίκηση.
Β) πέρα από τα προβλήματα της κυβερνησιμότητας που προκάλεσε το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής καμία κουβέντα , καμία συζήτηση , καμία πρόταση , για δικαιώματα ελέγχου στην μειοψηφία, στην υποχρεωτικότητα της λογοδοσίας , στην διαφάνεια στην λήψη αποφάσεων , στον περιορισμό των απευθείας αναθέσεων , στο δημοκρατικό προγραμματισμό για τις ανάγκες και την εκτέλεση των αναγκαίων έργων κτλ.
Γ) καμία πρόταση για κατηγοριοποίηση αποφάσεων των συλλογικών οργάνων , στα πλαίσια της απλής πλειοψηφίας των παρόντων, η στα πλαίσια των κανονιστικών αποφάσεων με την πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ, η στα πλαίσια κρίσιμων και σοβαρών αποφάσεων με πλειοψηφία των 2/3 των μελών του Δ.Σ
Ζούμε σε μια δύσκολη εποχή, οι δημότες μας, οι πολίτες της χώρας, ελπίζουν σύντομα να τελειώσει η υγειονομική κρίση και να επανέλθουμε όλοι σταδιακά στην νέα κανονικότητα στην επαναλειτουργία της κοινωνίας. Δεν μπορούμε άλλο να λειτουργούμε με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και με την πίεση να συζητάμε νομοσχέδια μόνο μέσω διαδικτύου με απούσα την κοινωνία. Γιατί τόσο βιασύνη εάν και φανταζόμαστε πολλές σκοπιμότητες. Το εκλογικό σύστημα της μεταπολίτευσης για την τοπική αυτοδιοίκηση , με την σφραγίδα του Κωνσταντίνου Καραμανλή , διατηρήθηκε 25 χρόνια μετά αλλάζουμε τα εκλογικά συστήματα ανάλογα με τις επιδιώξεις της εκάστοτε εξουσίας.
Το ζητούμενο δεν είναι μόνο το εκλογικό σύστημα , είναι η απόφαση για μεγάλες θεσμικές αλλαγές που θα δώσουν δικαιώματα και υποχρεώσεις τόσο στην πλειοψηφία όσο και στην μειοψηφία για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά και οι δυο υπηρετώντας την τοπική κοινωνία και τους ανθρώπους της.
Τέρμα οι αυτοσχεδιασμοί της τελευταίας στιγμής απαιτείται δημοκρατικό όραμα για την λειτουργία της αυτοδιοίκησης.
Τάσος Λάμπρου
Επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης ΠΡΟ.ΣΥ.ΕΡ.
Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Ερμιονίδας
1. Την κατάργηση του θεσμού των κοινοτήτων όπως αυτές είχαν εφαρμοστεί με το πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ» και είχαν λειτουργήσει μέχρι σήμερα. Το ομόφωνο ψήφισμα του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Ερμιονίδας εκφράζει με κατηγορηματικό τρόπο την άρνηση μας να αποδεχτούμε την κατάργηση του θεσμού
2. Μειώνει σε αριθμό δημοτικών συμβούλων τα συλλογικά όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης , το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Ερμιονίδας από 27 μέλη στο προτεινόμενο νομοσχέδιο συρρικνώνεται σε 21 μέλη. Αυτό είναι αντιδημοκρατικό μέτρο, μειώνει την συμμετοχή στα θεσμικά όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης και δημιουργεί σοβαρά προβλήματα αποτελεσματικής λειτουργίας στην διοίκηση του δήμου. Η συρρίκνωση των συλλογικών οργάνων της αυτοδιοίκησης εκφράζει λογικές «ελίτ» και «κάστας» στην διοίκηση αυτών των αντιπροσωπευτικών θεσμών.
3. Προτείνει την εκλογή δημάρχου από την πρώτη Κυριακή εάν ο Δήμαρχος και η δημοτική του παράταξη εξασφαλίσει το 43%. Αυτό όμως καταστρατηγεί την φιλοσοφία της τοπικής αυτοδιοίκησης : ο δήμαρχος να μην είναι εκφραστής της εκλογικής δύναμης της παράταξης του σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Α’ Κυριακής , αλλά να εκφράσει την πλειοψηφία των δημοτών του πάνω από 50% της Β’ Κυριακής στις περιπτώσεις που χρειάζεται. Ο δήμαρχος είναι ένα θεσμικό όργανο με συγκεκριμένες αρμοδιότητες και ευθύνες πάνω από την λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου , στο οποίο ο δήμαρχος δεν ψηφίζει αλλά έχει την ευθύνη των προτάσεων και των εισηγήσεων .Άρα δεν μπορώ μα αποδεκτώ έναν παραταξιακό δήμαρχο , το νομοσχέδιο είναι κατώτερο των προσδοκιών για μια σύγχρονη , αποτελεσματική δημοκρατική τοπική αυτοδιοίκηση , η οποία θα υπηρετεί τους δημότες του κάθε τόπου.
Δυστυχώς στο νομοσχέδιο δεν υπάρχουν προτεινόμενες αλλαγές σύμφωνα με τα πάγια αιτήματα των θεσμικών εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Α) προτάσεις για θεσμοθετημένους πόρους για την τοπική αυτοδιοίκηση – μεταφορά αυτών από την κεντρική διοίκηση.
Β) πέρα από τα προβλήματα της κυβερνησιμότητας που προκάλεσε το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής καμία κουβέντα , καμία συζήτηση , καμία πρόταση , για δικαιώματα ελέγχου στην μειοψηφία, στην υποχρεωτικότητα της λογοδοσίας , στην διαφάνεια στην λήψη αποφάσεων , στον περιορισμό των απευθείας αναθέσεων , στο δημοκρατικό προγραμματισμό για τις ανάγκες και την εκτέλεση των αναγκαίων έργων κτλ.
Γ) καμία πρόταση για κατηγοριοποίηση αποφάσεων των συλλογικών οργάνων , στα πλαίσια της απλής πλειοψηφίας των παρόντων, η στα πλαίσια των κανονιστικών αποφάσεων με την πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ, η στα πλαίσια κρίσιμων και σοβαρών αποφάσεων με πλειοψηφία των 2/3 των μελών του Δ.Σ
Ζούμε σε μια δύσκολη εποχή, οι δημότες μας, οι πολίτες της χώρας, ελπίζουν σύντομα να τελειώσει η υγειονομική κρίση και να επανέλθουμε όλοι σταδιακά στην νέα κανονικότητα στην επαναλειτουργία της κοινωνίας. Δεν μπορούμε άλλο να λειτουργούμε με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και με την πίεση να συζητάμε νομοσχέδια μόνο μέσω διαδικτύου με απούσα την κοινωνία. Γιατί τόσο βιασύνη εάν και φανταζόμαστε πολλές σκοπιμότητες. Το εκλογικό σύστημα της μεταπολίτευσης για την τοπική αυτοδιοίκηση , με την σφραγίδα του Κωνσταντίνου Καραμανλή , διατηρήθηκε 25 χρόνια μετά αλλάζουμε τα εκλογικά συστήματα ανάλογα με τις επιδιώξεις της εκάστοτε εξουσίας.
Το ζητούμενο δεν είναι μόνο το εκλογικό σύστημα , είναι η απόφαση για μεγάλες θεσμικές αλλαγές που θα δώσουν δικαιώματα και υποχρεώσεις τόσο στην πλειοψηφία όσο και στην μειοψηφία για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά και οι δυο υπηρετώντας την τοπική κοινωνία και τους ανθρώπους της.
Τέρμα οι αυτοσχεδιασμοί της τελευταίας στιγμής απαιτείται δημοκρατικό όραμα για την λειτουργία της αυτοδιοίκησης.
Τάσος Λάμπρου
Επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης ΠΡΟ.ΣΥ.ΕΡ.
Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Ερμιονίδας