ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ

Τετάρτη 23 Ιουνίου 2021

Απάντηση του Συλλόγου Απανταχού Ναυπλιέων "Ο Ναύπλιος" στους ισχυρισμούς του Συλλόγου Κουρουνιωτών Χίου

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 5:42:00 μ.μ. | | |
Απάντηση του Συλλόγου Απανταχού Ναυπλιέων "Ο Ναύπλιος" στους ισχυρισμούς του Συλλόγου Κουρουνιωτών  Χίου
Αξιότιμε Δήμαρχε Χίου, κ. Κάρμαντζη,

με την παρούσα θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι ήλθε σε γνώση μας η από 13 Οκτωβρίου τ. ε. επιστολή που αποστείλατε στον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Αργολίδος κ. Νεκτάριο στην οποία ομοψηφώντας με τον Σύλλογο Κουρουνιωτών – Εγρηγοριανών Χίου «Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος», αιτείσθε επιστροφή ιερών εικόνων που ανήκουν στην περιουσία του Ιερού Ναού τουΓενεσίου της Θεοτόκου Ναυπλίου.

Πρέπει, εν πρώτοις, να σας γνωστοποιήσουμε ότι ένας εκ των βασικότερων σκοπών της ιδρύσεως του Συλλόγου των Απανταχού Ναυπλιέων «Ο ΝΑΥΠΛΙΟΣ», όπως προκύπτει και εκ του καταστατικού του, είναι η προάσπιση και η προώθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλεως του Ναυπλίου, στην οποία, σαφώς, εντάσσονται και τα εκκλησιαστικά και θρησκευτικά μνημεία της πόλης μας. Η σύνδεση δε του Συλλόγου μας με τον Ι. Ν. του Γενεσίου της Θεοτόκου είναι άρρηκτη, δεδομένου ότι, τόσο κατά το παρελθόν όσο και εν προσφάτοιςκαιροίς, ο Σύλλογός μας συνέδραμε παντοιοτρόπως τον ιστορικό Ιερό Ναό. Ειδικότερα δε, με ενέργειες του Συλλόγου μας ανεγέρθη μνημείο για τον πολιούχο του Ναυπλίου, νεομάρτυρα Άγιο Αναστάσιο, το οποίο βρίσκεται παραπλεύρως του Ιερού Ναού, στο σημείο όπου υπάρχει το ελαιόδεντρο στο οποίο απαγχονίσθηκε από τους Οθωμανούς.

Έχοντας υπ’ όψη μας τα έγγραφα που προβάλλονται ως εχέγγυα τεκμήρια από τον Σύλλογο Κουρουνιωτών – Εγρηγοριανών Χίου «Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος» και με τα οποία ζητούνται να επιστραφούν εικόνες από την περιουσία του Ι. Ν. Γενεσίου Θεοτόκου Ναυπλίου, έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

1. Το κείμενο που υπάρχει στις σελίδες 40-41 των «Χιακών Μελετημάτων», δεν είναι τίποτε άλλο από καταγραφή μιάς προφορικής παραδόσεως. Ακόμη και τα χειρόγραφα, αντίγραφα των οποίων απεστάλησαν στον Εφημέριο του Ι. Ναού, π. Διονύσιο Ταμπάκη, και πουαναφέρουν ό,τι καταγράφεται στα «Χιακά Μελετήματα», δεν επέχουν θέση συμβολαιογραφικής πράξεως, νομικών εγγράφων,ούτε καν απλών εγγράφων.

2. Ακόμη και αν δοθεί βάση στα όσα καταγράφονται στις σελίδες 40-41 των «Χιακών Μελετημάτων», προκύπτει ότι οι αιτούμενες εικόνες δεν «φυγαδεύτηκαν» στον Ι. Ν. Γενεσίου της Θεοτόκου στο Ναύπλιο, αλλά σε κάποιο Ναό της Παναγίας στις Σπέτσες. Από αυτόν τον Ναό ίσως δόθηκαν ή δωρήθηκαν οι εικόνες στον Ι. Ν. Γενεσίου της Θεοτόκου Ναυπλίου, χωρίς όμως και αυτό το στοιχείο να είναι ασφαλές, ούτε να αποδεικνύεται από οιασδήποτε μορφής έγγραφο. Εντύπωση δε προκαλεί ότι, σύμφωνα με την αναφορά που ευρίσκεται στα «Χιακά Μελετήματα», ο Σταμάτιος Χίος, κάτοικος Σπετσών, αναζήτησε τις εικόνες χωρίς όμως εν τέλει να μεταβεί στο όχι μακριά των Σπετσών ευρισκόμενο Ναύπλιο. Ακόμη μεγαλύτερη εντύπωση προκαλεί -αν δεχθεί κανείς, επαναλαμβάνουμε, τα όσα καταγράφονται στα «Χιακά Μελετήματα»-, ότι ποτέ και κανείς εκ της νήσου Χίου ήλθε να προβάλει αυτό ή παρόμοιο αίτημα περί «επιστροφής φυγαδευθεισών εικόνων», είτε μετά την ίδρυση του Νεοελληνικού Κράτους, είτε μετά τις 11 Νοεμβρίου 1912, όταν και απελευθερώθηκε η Χίος.

3. Ο ιστορικός Ιερός Ναός του Γενεσίου της Θεοτόκου έχοντας παρουσία στην πόλη του Ναυπλίου η οποία υπερβαίνει τα 500 έτη, έχει στην κατοχή του σπάνια και ανυπολόγιστης αξίας ιεράκειμήλια τα οποία άπαντα καταγράφηκαν ως περιουσία του Ιερού Ναού, λαμβάνοντας επί τούτοις έγκριση από την Ιερά Μητρόπολη Αργολίδος διά του εγγράφου με αριθμ. Πρωτ. 734/10-7-2007, αντίγραφο του οποίου και σας επισυνάπτουμε. Ως εκ τούτου, όλα όσα ανήκουν ως περιουσία στον Ι. Ν. Γενεσίου της Θεοτόκου Ναυπλίου, έχουν καταγραφεί και εγκριθείαπό την Ι. Μ. Αργολίδος. Σε κάθε περίπτωση, σε αυτό το σημείο πρέπει και τυπικώς να αναφερθεί ότι βάσει της νομολογίας, μετά από είκοσι (20) έτη απόλλυται η χρησικτησία επί κινητής περιουσίας (Άρθρο 1045 Α.Κ.).

4. Απορίας άξιον είναι και μας προκαλεί εντύπωση η ευκολία της άμεσης αναγνώρισης των εικόνων στον Ι.Ν. του Γενεσίου της Θεοτόκου Ναυπλίου από τα μέλη του Συλλόγου Κουρουνιωτών, ενώ όπως εσείς ισχυρίζεστε, προβάλλοντας τα σχετικά αναφερόμενα στα «Χιακά Μελετήματα», οι εν λόγω εικόνες έχουν φύγει από τη Χίο από τις 6 Μαΐου του 1822. Επομένως, λογικόν είναι να εξάγεται το συμπέρασμα, πως τα μέλη του Συλλόγου αναγνώρισαν εικόνες στον Ναό της Παναγίας Ναυπλίου, ενώ δεν τις είχαν δει ποτέ, ούτε οι ίδιοι, ούτε οι πρόγονοί τους, διακόσια έτη πριν.

Κατακλείοντας την παρούσα επιστολή, ως δείγμα αναγνώρισης της ευλάβειας τόσο της δικήςσας όσο και του Συλλόγου Κουρουνιωτών – Εγρηγοριανών Χίου «Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος», ιδιαιτέρως προς την Αγία Ματρώνα την Χιοπολίτιδα, θα επαναφέραμε την πρόταση που εξ αρχής έκανε ο Εφημέριος του Ι. Ν. Γενεσίου της Θεοτόκου Ναυπλίου να δημιουργηθούν αντίγραφα της εικόνας/των εικόνων που είδαν οι εκπρόσωποι του Συλλόγου που επισκέφθηκαν τον Ι. Ναό και συνομίλησαν με τον π. Διονύσιο Ταμπάκη, μόνον και εφ’ όσον αποδειχθεί η πατρότητα και η γνησιότητα των εν λόγω εικόνων, ζήτημα το οποίο για τον Ι. Ν. του Γενεσίου της Θεοτόκου Ναυπλίου παραμένει αδιευκρίνιστο και αστήρικτο ιστορικά και ενδεχομένως ερευνητέο.


Μετά τιμής

ΤΟ Δ.Σ.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΝΑΥΠΛΙΕΩΝ «Ο ΝΑΥΠΛΙΟΣ»

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:

1. κ. ΓΕΝΙΚΟΝ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

2. κ. ΔΗΜΑΡΧΟΝ ΝΑΥΠΛΙΕΩΝ

3. Ι. Μ. ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ

4. Σύλλογο Κουρουνιωτών – Εγρηγοριανών Χίου «Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος»

5. π. Διονύσιον Ταμπάκη, Εφημέριον Ι. Ν. Γενεσίου Θεοτόκου Ναυπλίου


ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ