Αργολίδα και Λακωνία παραμένουν οι κυρίαρχες δυνάμεις στον εξαγωγικό τομέα των εσπεριδοειδών στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που διαθέτει ο Incofruit-Ελλάς.
Είναι ενδεικτικό ότι για την περίοδο 2020-2021, η Αργολίδα κάλυψε το 50% των εξαγωγών της χώρας, αφού ο συνολικός όγκος έφτασε τους 171.441 τόνους, την ώρα που η Ελλάδα έκανε συνολικά εξαγωγές 342.557 τόνων.
Στην Περιφέρεια Πελοποννήσου ακολούθησε η Λακωνία, με 35.674 τόνους πορτοκαλιών, η Κορινθία με 6.101 τόνους και η Αρκαδία με 58 τόνους, ενώ δεν καταγράφονται εξαγωγές από τη Μεσσηνία.
Χαρακτηριστικό της εξαγωγικής δραστηριότητας στους δύο νομούς είναι ότι η Αργολίδα εξάγει πορτοκάλια σε 30 χώρες, με κυριότερο πελάτη τη Ρουμανία (33.069 τόνους), ενώ η Λακωνία εξάγει σε 22 χώρες με κυριότερο πελάτη επίσης τη Ρουμανία (8.227 τόνους). Ακολουθούν η Κορινθία με εξαγωγές σε 15 χώρες και η Αρκαδία σε 4 χώρες. Τόσο στην Αργολίδα, όσο και στη Λακωνία, ο κύριος όγκος των εξαγωγών κατευθύνεται στις χώρες της ΕΕ. Στην Αργολίδα, από τους 171.441 τόνους οι 131.474 εξάγονται στην ΕΕ, ενώ στη Λακωνία από τους 35.674 οι 27.833 τόνοι.
Αναδιάρθρωση και νέες ποικιλίες
Οι αυξητικές τάσεις που καταγράφονται στον εξαγωγικό τομέα προβληματίζουν τους Έλληνες εξαγωγείς, οι οποίοι βλέπουν ότι είναι πλέον αναγκαίες κάποιες κινήσεις, ώστε η Πελοπόννησος να κρατηθεί ποιοτικά και ποσοτικά στα επίπεδα που απαιτούν οι εξαγωγές.
«Είναι σαφές ότι πρέπει πλέον να προχωρήσουμε σε αναδιάρθρωση της καλλιέργειας, ώστε να πάμε σε καινούργιες ποικιλίες, και παράλληλα οι ήδη υπάρχουσες να καλλιεργούνται με διαφορετικές τεχνικές», επισημαίνει η Μαργαρίτα Λυκοσκούφη από την EXTRA FRUIT SA. Και εξηγεί: «Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε, όταν το 80% των παραγωγών είναι πάνω από 70 ετών. Τι θα ακολουθήσει δηλαδή σε μία πενταετία, όταν θα έχει μεγαλώσει ακόμα περισσότερο ηλικιακά ο αγροτικός πληθυσμός; Απλά θα ερημώσουν. Είναι σημαντικό πλέον να λυθεί οριστικά το πρόβλημα με τα νερά, αφού υπάρχουν περιοχές που ποτίζονται τα δέντρα μία φορά στις οκτώ ημέρες. Έτσι, δεν μπορούμε να έχουμε ανταγωνιστικό πορτοκάλι στο εξωτερικό».
Η ίδια επισημαίνει την ανάγκη «να δημιουργηθούν συνεταιρισμοί που θα αντιμετωπίσουν το προϊόν συνολικά και να μην ενδιαφέρονται απλά πώς να πουλήσουν το προϊόν. Να γίνει ολοκληρωμένη διαχείριση του προϊόντος, από την παραγωγή μέχρι και την πώληση. Να σημειώσω ότι υπάρχει πλέον μείωση της παραγωγής. Πρέπει, λοιπόν, να υπάρχει καλό προϊόν που θα δώσει και καλύτερη τιμή».
Χαρακτηριστικό της εξαγωγικής δραστηριότητας στους δύο νομούς είναι ότι η Αργολίδα εξάγει πορτοκάλια σε 30 χώρες, με κυριότερο πελάτη τη Ρουμανία (33.069 τόνους), ενώ η Λακωνία εξάγει σε 22 χώρες με κυριότερο πελάτη επίσης τη Ρουμανία (8.227 τόνους). Ακολουθούν η Κορινθία με εξαγωγές σε 15 χώρες και η Αρκαδία σε 4 χώρες. Τόσο στην Αργολίδα, όσο και στη Λακωνία, ο κύριος όγκος των εξαγωγών κατευθύνεται στις χώρες της ΕΕ. Στην Αργολίδα, από τους 171.441 τόνους οι 131.474 εξάγονται στην ΕΕ, ενώ στη Λακωνία από τους 35.674 οι 27.833 τόνοι.
Αναδιάρθρωση και νέες ποικιλίες
Οι αυξητικές τάσεις που καταγράφονται στον εξαγωγικό τομέα προβληματίζουν τους Έλληνες εξαγωγείς, οι οποίοι βλέπουν ότι είναι πλέον αναγκαίες κάποιες κινήσεις, ώστε η Πελοπόννησος να κρατηθεί ποιοτικά και ποσοτικά στα επίπεδα που απαιτούν οι εξαγωγές.
«Είναι σαφές ότι πρέπει πλέον να προχωρήσουμε σε αναδιάρθρωση της καλλιέργειας, ώστε να πάμε σε καινούργιες ποικιλίες, και παράλληλα οι ήδη υπάρχουσες να καλλιεργούνται με διαφορετικές τεχνικές», επισημαίνει η Μαργαρίτα Λυκοσκούφη από την EXTRA FRUIT SA. Και εξηγεί: «Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε, όταν το 80% των παραγωγών είναι πάνω από 70 ετών. Τι θα ακολουθήσει δηλαδή σε μία πενταετία, όταν θα έχει μεγαλώσει ακόμα περισσότερο ηλικιακά ο αγροτικός πληθυσμός; Απλά θα ερημώσουν. Είναι σημαντικό πλέον να λυθεί οριστικά το πρόβλημα με τα νερά, αφού υπάρχουν περιοχές που ποτίζονται τα δέντρα μία φορά στις οκτώ ημέρες. Έτσι, δεν μπορούμε να έχουμε ανταγωνιστικό πορτοκάλι στο εξωτερικό».
Η ίδια επισημαίνει την ανάγκη «να δημιουργηθούν συνεταιρισμοί που θα αντιμετωπίσουν το προϊόν συνολικά και να μην ενδιαφέρονται απλά πώς να πουλήσουν το προϊόν. Να γίνει ολοκληρωμένη διαχείριση του προϊόντος, από την παραγωγή μέχρι και την πώληση. Να σημειώσω ότι υπάρχει πλέον μείωση της παραγωγής. Πρέπει, λοιπόν, να υπάρχει καλό προϊόν που θα δώσει και καλύτερη τιμή».
Πηγή: ypaithros.gr