Πάνω από 6-8 μήνες θα πρέπει να αναμένουν οι αγοραστές καινούργιου αυτοκινήτου, λόγω της έλλειψης μικροτσίπ, αν και από το 2022 και μετά οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένουν ομαλοποίηση στις καθυστερήσεις των παραδόσεων.
Η έλλειψη ημιαγωγών συνεχίζει να δημιουργεί μεγάλες αναμονές – ακόμη και ένα χρόνο! – στις παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων με τους πελάτες ανά τον κόσμο να περιμένουν για μήνες να παραλάβουν από την αντιπροσωπεία το καινούργιο μοντέλο τους, ενώ δεν είναι λίγες οι εταιρείες που δίνουν προβλεπόμενο χρόνο παράδοσης το 2023! Πλέον, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αδυνατούν να ακολουθήσουν τις αυξημένες απαιτήσεις, ενώ «φως» στο τούνελ διαβλέπουν οι εταιρείες από το δεύτερο εξάμηνο του 2022.
Ηδη από τις αρχές της χρονιάς οι μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν προβλέψει ότι η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών που έπληξαν και συνεχίζουν να πλήττουν την παραγωγή των αυτοκινήτων, επιδεινώθηκε κατά τη διάρκεια του έτους, ενώ όπως προβλέπεται και μέσα στο 2022 – και ιδιαίτερα το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους – θα συνεχιστούν οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των νέων μοντέλων στους πελάτες τους παγκοσμίως.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες υπολογίζουν ότι οι ελλείψεις, που προκλήθηκαν από την έλλειψη ημιαγωγών, μείωσαν την παγκόσμια παραγωγή κατά 1,3 εκατ. το πρώτο τρίμηνο, ενώ έχει ξεπεράσει τα 2,5 εκατ. το πρώτο εννεάμηνο του 2021.
Κλειστά εργοστάσια
Ποιοι είναι όμως οι παράγοντες που ουσιαστικά έφεραν τις πολύμηνες καθυστερήσεις στις παραδόσεις των μοντέλων; Εκπρόσωποι των αυτοκινητοβιομηχανιών αναφέρουν, ότι το πρόβλημα ξεκίνησε λίγους μήνες μετά την πανδημία, μιας και η αύξηση των πωλήσεων και εξαιτίας του γεγονότος ότι οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες – λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων είχαν κατεβάσει ρολά σε πολλές γραμμές παραγωγής τους – δημιούργησαν μεγάλες αναμονές στις παραγγελίες των καινούργιων τους μοντέλων σε όλο τον κόσμο. Το πρόβλημα επιδεινώθηκε από τις αρχές του 2021, όταν η παγκόσμια έλλειψη τσιπ ανάγκασε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν και άλλο την παραγωγή των μοντέλων.
Το αποτέλεσμα ήταν πολύ λιγότερα οχήματα σε πολλές αντιπροσωπείες. Από το περασμένο καλοκαίρι και ενώ η αγορά αυτοκινήτου βελτιωνόταν – σε σχέση με τη ζήτηση – οι αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να ανεβάζουν τον μέσο όρο παράδοσης των πιο δημοφιλών μοντέλων τους στην αγορά αυτοκινήτου, ενώ οι ελλείψεις στις αντιπροσωπείες ΙΧ σε όλο τον κόσμο ήταν πλέον εμφανείς. Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έφθασαν στο σημείο να παράγουν τον μισό αριθμό αυτοκινήτων και να μετράνε εκατομμύρια χαμένες μονάδες – και παραγγελίες – στην κατασκευή αυτοκινήτων. Επίσης, από τον Σεπτέμβριο και μετά, παρά την αναμενόμενη οικονομική ανάκαμψη, και στη ζήτηση αυτοκινήτων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπάθησαν να αποκαταστήσουν σε μεγάλο βαθμό την πλήρη παραγωγή, όμως οι κατασκευαστές τσιπ δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στον μεγάλο όγκο ανταλλακτικών. Υπολογίζεται ότι, έως τα τέλη του 2021, η έλλειψη ημιαγωγών θα έχει ως αποτέλεσμα ο κλάδος της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας να απωλέσει έως και 180 δισεκατομμύρια ευρώ.
Πού πήγαν τα τσιπ
Οι αναλυτές της αγοράς αυτοκινήτου αναφέρουν, ότι η έλλειψη ημιαγωγών ξεκίνησε παράλληλα με την έναρξη της πανδημίας, όπου εκατομμύρια εργαζόμενοι, στους οποίους εφαρμόστηκε η τηλεργασία, οδήγησε τους κατασκευαστές ημιαγωγών να ενισχύουν τις μεγάλες ανάγκες που δημιουργήθηκαν στις εταιρείες τεχνολογίας – κατασκευής υπολογιστών, οθονών κ.ά. – με αποτέλεσμα να «αδειάσουν» τα ράφια των αυτοκινητοβιομηχανιών, που πλέον είναι εξαρτημένες από τα τσιπ για την κατασκευή αυτοκινήτων. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι αυτοκινητοβιομηχανίες να προβαίνουν σε αναγκαστική μείωση της παραγωγής των ΙΧ, εξαιτίας του ότι δεν υπήρχε η απαιτούμενη ποσότητα για την κάλυψη των αναγκών.
Οι αναλυτές της αγοράς αυτοκινήτου αναφέρουν, ότι η έλλειψη ημιαγωγών ξεκίνησε παράλληλα με την έναρξη της πανδημίας, όπου εκατομμύρια εργαζόμενοι, στους οποίους εφαρμόστηκε η τηλεργασία, οδήγησε τους κατασκευαστές ημιαγωγών να ενισχύουν τις μεγάλες ανάγκες που δημιουργήθηκαν στις εταιρείες τεχνολογίας – κατασκευής υπολογιστών, οθονών κ.ά. – με αποτέλεσμα να «αδειάσουν» τα ράφια των αυτοκινητοβιομηχανιών, που πλέον είναι εξαρτημένες από τα τσιπ για την κατασκευή αυτοκινήτων. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι αυτοκινητοβιομηχανίες να προβαίνουν σε αναγκαστική μείωση της παραγωγής των ΙΧ, εξαιτίας του ότι δεν υπήρχε η απαιτούμενη ποσότητα για την κάλυψη των αναγκών.
Αναμονές και ευκαιρίες
Οι αναλυτές της αγοράς αυτοκινήτου, αναφέρουν ότι πάνω από το 60% των υποψήφιων αγοραστών, παρά την έλλειψη των ημιαγωγών αλλά και τις ανατιμήσεις σε αρκετά νέα μοντέλα, «επιμένουν» και είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ακόμη και πιο ακριβά το νέο τους μοντέλο, παρόλο που μπορεί να το παραλάβουν μετά από αρκετούς μήνες. Οσον αφορά τον χρόνο αναμονής, πλέον, σε πολλά μοντέλα οι αναμονές έχουν υπερβεί τους 8-10 μήνες, ενώ αν οι απαιτήσεις των αγοραστών – ιδιαίτερα για παραγγελίες σε δημοφιλή μοντέλα με ιδιαίτερο εξοπλισμό, κινητήρα κ.ά. – τότε είναι πολύ πιθανόν να αγγίξουν και τον ένα χρόνο. Στη Ελλάδα, οι αναμονές ξεπερνούν τους 6-8 μήνες, στα περισσότερα μοντέλα, όμως, υπάρχουν και οι ευκαιρίες, που θα πρέπει, μετά από έρευνα αγοράς, οι υποψήφιοι αγοραστές να εντοπίσουν. Οπως, σε πολλά ιαπωνικά, κορεάτικα αλλά και ευρωπαϊκά μοντέλα – ακόμη και στην κατηγορία των μικρών SUV – που οι αντιπροσωπείες δίνουν σήμερα αναμονή 3-4 μήνες. Πλέον, από τη «γλώσσα» των πωλητών αυτοκινήτων το «ετοιμοπαράδοτο» έχει εξαφανιστεί, ενώ με τον όρο αναμονή ή λίγο χρονικό διάστημα είναι οι παραδόσεις μερικών εβδομάδων.
Οι αναλυτές της αγοράς αυτοκινήτου, αναφέρουν ότι πάνω από το 60% των υποψήφιων αγοραστών, παρά την έλλειψη των ημιαγωγών αλλά και τις ανατιμήσεις σε αρκετά νέα μοντέλα, «επιμένουν» και είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ακόμη και πιο ακριβά το νέο τους μοντέλο, παρόλο που μπορεί να το παραλάβουν μετά από αρκετούς μήνες. Οσον αφορά τον χρόνο αναμονής, πλέον, σε πολλά μοντέλα οι αναμονές έχουν υπερβεί τους 8-10 μήνες, ενώ αν οι απαιτήσεις των αγοραστών – ιδιαίτερα για παραγγελίες σε δημοφιλή μοντέλα με ιδιαίτερο εξοπλισμό, κινητήρα κ.ά. – τότε είναι πολύ πιθανόν να αγγίξουν και τον ένα χρόνο. Στη Ελλάδα, οι αναμονές ξεπερνούν τους 6-8 μήνες, στα περισσότερα μοντέλα, όμως, υπάρχουν και οι ευκαιρίες, που θα πρέπει, μετά από έρευνα αγοράς, οι υποψήφιοι αγοραστές να εντοπίσουν. Οπως, σε πολλά ιαπωνικά, κορεάτικα αλλά και ευρωπαϊκά μοντέλα – ακόμη και στην κατηγορία των μικρών SUV – που οι αντιπροσωπείες δίνουν σήμερα αναμονή 3-4 μήνες. Πλέον, από τη «γλώσσα» των πωλητών αυτοκινήτων το «ετοιμοπαράδοτο» έχει εξαφανιστεί, ενώ με τον όρο αναμονή ή λίγο χρονικό διάστημα είναι οι παραδόσεις μερικών εβδομάδων.
Και στο βάθος ανατιμήσεις
Με την αυτοκινητοβιομηχανία να υποφέρει από την έλλειψη ημιαγωγών, οι πελάτες κινδυνεύουν να υποστούν ανατιμήσεις, μιας και την προβλεπόμενη ημερομηνία παράδοσής τους ίσως να αναγκάσει τον νέο ιδιοκτήτη καινούργιου αυτοκινήτου να το πληρώσει πιο ακριβό. Αρκετές εταιρείες δεν μπορούν να εγγυηθούν ή και να «κλειδώσουν» την τιμή του αυτοκινήτου κατά την παραγγελία, αναφέροντας στον πελάτη ότι αυτή θα καθοριστεί με πιθανή ανατίμηση, όταν γίνει η παραλαβή και πριν από την παράδοση σε αυτόν από την αντιπροσωπεία. Πάντως, ελάχιστες αντιπροσωπείες στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, αντιλαμβανόμενες την ανασφάλεια που έχει προκληθεί, εξασφαλίζουν στους πελάτες τους «κλειδωμένη τιμή» κατά την παραγγελία.
Τι συστήνουν οι εταιρείες
Οι υποψήφιοι αγοραστές να προβαίνουν σε έρευνα αγοράς, μιας και υπάρχουν αρκετά μοντέλα ετοιμοπαράδοτα, εφόσον δεν υπάρχουν μεγάλες απαιτήσεις – σε εξοπλισμό κ.ά.
Λίγες εταιρείες διαθέτουν προγράμματα «κλειδώματος» της τιμής, με την παραγγελία.
Ο χρόνος αναμονής μπορεί να αλλάζει ακόμη και για το ίδιο μοντέλο. Για παράδειγμα ένα μοντέλο βενζίνης να έχει αναμονή 3 – 4 μήνες, ενώ το ίδιο αυτοκίνητο με πιο πλούσιο εξοπλισμό να ξεπερνά τους 6 – 8 μήνες.