Στη Βουλή η απαξίωση των Καλλιτεχνικών Σχολείων της χώρας λόγω της μη ύπαρξης κλάδων εκπαιδευτικών και οργανικών θέσεων ΠΕ Χορού και ΠΕ Κινηματογράφου
Να σταματήσει επιτέλους η απαξίωση του εκπαιδευτικού θεσμού των Καλλιτεχνικών Σχολείων της χώρας, ο σκοπός ίδρυσης των οποίων ακυρώνεται στην πράξη εξαιτίας της μη ύπαρξης κλάδων εκπαιδευτικών και οργανικών θέσεων ΠΕ Χορού και ΠΕ Κινηματογράφου, ζητά η Βουλευτής Β' Πειραιά του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Νίνα Κασιμάτη με ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή και συνυπογράφεται από 27 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προς στους Υπουργούς Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως και Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα.
Η Νίνα Κασιμάτη δηλώνει πως η Τέχνη δεν είναι τυχαία η πρώτη λέξη του άρθρου 16 του Συντάγματος, η διδασκαλία και η προαγωγή της οποίας είναι υποχρέωση του Κράτους, και χαρακτηρίζει «αντίφαση εν τοις όροις» τη μη ύπαρξη κλάδων εκπαιδευτικού προσωπικού και οργανικών θέσεων ΠΕ Χορού και ΠΕ Κινηματογράφου για τις ομώνυμες προσφερόμενες βασικές κατευθύνσεις Τεχνών του διδακτικού προγράμματος των «δημοσίων Καλλιτεχνικών Γυμνασίων-Λυκείων γενικής παιδείας διευρυμένου ωραρίου με έμφαση στις Τέχνες», όπως αυτά ορίζονται στην ιστοσελίδα Υπουργείου Παιδείας.
Με την Κοινοβουλευτική Ερώτηση οι Υπουργοί Παιδείας και Οικονομικών καλούνται να προχωρήσουν άμεσα στην έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης κατ’ εφαρμογή του Άρθρου 6 του νόμου 2817/2000 για τη σύσταση κλάδων εκπαιδευτικού προσωπικού ΠΕ Χορού και ΠΕ Κινηματογράφου, αφού άλλωστε η Διοίκηση έχει συνταγματική υποχρέωση για τον καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων Σχολών Καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και την άρση των αδικαιολόγητων ανισοτήτων που υφίστανται εις βάρος τους, προκειμένου στη συνέχεια να δημιουργηθούν οι αντίστοιχες οργανικές θέσεις καθηγητών ΠΕ Χορού και ΠΕ Κινηματογράφου για την ομαλή και έγκαιρη κάλυψη των πάγιων και διαρκών αναγκών των Καλλιτεχνικών Σχολείων από το επόμενο κιόλας σχολικό έτος 2022-23. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλιστεί η έγκαιρη έναρξη του διδακτικού προγράμματος των Καλλιτεχνικών Σχολείων στις κατευθύνσεις Χορού και Κινηματογράφου, η πλήρης κάλυψη της ύλης των εν λόγω υποχρεωτικών μαθημάτων, η πραγμάτωση και αναβάθμιση των συγκεκριμένων κατευθύνσεων και η σταθερότητα του σχολικού προγράμματος των Καλλιτεχνικών Σχολείων προς όφελος των μαθητών και των μαθητριών τους.
Δυστυχώς όμως, όπως τονίζει η κυρία Κασιμάτη «το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει καν ζητήσει την «απλή γνώμη» του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που είναι κατά νόμον τυπικό προαπαιτούμενο για την έκδοση της σχετικής Κ.Υ.Α.
Το πρόβλημα έγινε ιδιαίτερα οξύ φέτος, αφού το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε τη σχετική πρόσκληση υποβολής αιτήσεων ωρομίσθιων καθηγητών για τις κατευθύνσεις Χορού και Κινηματογράφου στις 28/9/2021, δηλαδή μετά την έναρξη του σχολικού έτους, και ακόμη εκκρεμεί η τοποθέτησή τους κατά παρέκκλιση των χρονικών περιθωρίων, όπως ρητά ορίζονται στην πρόσκληση (Α.Π.:121856/Ε1/28-9-2021).
Ως αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης — όπου οι καθηγητές Χορού και Κινηματογράφου προσλαμβάνονται με τεράστια καθυστέρηση αποκλειστικά ως ωρομίσθιοι χωρίς κλάδο ΠΕ και χωρίς δίκαιη μοριοδότηση, περνώντας από ένα αμφιλεγόμενο σύστημα αξιολόγησης — οι μαθητές και οι μαθήτριες αποστερούνται ακόμη και για το ήμισυ(!!!) του σχολικού έτους τη διδασκαλία των υποχρεωτικών μαθημάτων των κατευθύνσεων Χορού και Κινηματογράφου του διδακτικού προγράμματος, καθώς οι θέσεις δεν αναμένεται να πληρωθούν πριν τον Φεβρούριο του '22. Δηλαδή τα παιδιά στερούνται το εκπαιδευτικό αγαθό που καλλιεργεί την ιδιαίτερη καλλιτεχνική κλίση τους και το Κράτος έχει αναλάβει την ειδική υποχρέωση να παρέχει μέσω της ίδρυσης των Καλλιτεχνικών Σχολείων, σύμφωνα με τις επιλογές που τα ίδια δηλώνουν ελεύθερα ακολουθώντας το όνειρό τους και στις οποίες δίνουν εξετάσεις για την εισαγωγή τους κατόπιν προετοιμασίας με έξοδα των γονέων τους σε πολύ δύσκολες εποχές».
Το απαράδεκτο αυτό συνολικά καθεστώς, οι παράμετροι του οποίου έχουν παρατεθεί αναλυτικά στην Κοινοβουλευτική Ερώτηση, προκαλεί αναγκαστική αλλαγή των συντεταγμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, μαρασμό των καλλιτεχνικών κατευθύνσεων του Χορού και Κινηματογράφου και απογοήτευση των παιδιών που υποχρεώνονται να τις εγκαταλείπουν, όπως καταγγέλλουν με αγωνία οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων των Καλλιτεχνικών Σχολείων Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Περιστερίου, Γέρακα και Αθηνών και η Πανελλήνια Ένωση Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων, ενώ σε πολύπλευρες ενέργειες για τη διεκδίκηση των εργασιακών, οικονομικών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων τους, κι ενός άρτιου Καλλιτεχνικού Σχολείου, έχουν προχωρήσει η Ένωση Καθηγητών Χορού και Κινηματογράφου Καλλιτεχνικών Σχολείων – που υπηρετούν επί χρόνια με αυταπάρνηση, ακόμη και με εθελοντική εργασία για τις εισαγωγικές εξετάσεις των παιδιών, καθώς όταν αυτές διεξάγονται δεν έχουν προσληφθεί ακόμα – το Σωματείο Εργαζομένων στον Χώρο του Χορού (Σ.Ε.ΧΩ.ΧΟ.) και η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών (Ε.Ε.Σ.),υποστηριζόμενοι από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (Π.Ο.Θ.Α.) και το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (Σ.Ε.Η.).
Η ερώτηση
Αναλυτικά, η ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ:
Θέμα: Η μη ύπαρξη οργανικών θέσεων καθηγητών Χορού και Κινηματογράφου ακυρώνει τα Καλλιτεχνικά Σχολεία, τη λειτουργία και τον σκοπό ίδρυσής τους – Να εκδοθεί άμεσα η Κ.Υ.Α. για τη σύσταση κλάδων εκπαιδευτικού προσωπικού Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) Χορού και Κινηματογράφου κατ' άρθρο 6 παρ. 1 ν. 2817/2000.
Η από 26/11/2021 επιστολή του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Καλλιτεχνικού Σχολείου Κερατσινίου-Δραπετσώνας, στη συνέχεια οι αντίστοιχες διαδοχικές επιστολές των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων των Καλλιτεχνικών Σχολείων Περιστερίου, Γέρακα και Αθηνών και το υπόμνημα της Πανελλήνιας Ένωσης Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων με θέμα όλων τα κενά εκπαιδευτικών και διδασκαλίας στα υποχρεωτικά μαθήματα-καλλιτεχνικές κατευθύνσεις του Χορού και του Κινηματογράφου, ενώ συμπληρώθηκε ο τρίτος μήνας του σχολικού έτους 2021-22 και δεν προβλέπεται ουσιαστική πλήρωσή τους πριν από τον Φεβρουάριο του 2022, καθώς και η έγκαιρη και πολύπλευρη κινητοποίηση της Ένωσης Καθηγητών Χορού και Κινηματογράφου Καλλιτεχνικών Σχολείων που έχει προηγηθεί και υποστηρίζεται από το Σωματείο Εργαζομένων στον Χώρο του Χορού (Σ.Ε.ΧΩ.ΧΟ.), την Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών (Ε.Ε.Σ.), την Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (Π.Ο.Θ.Α.), το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (Σ.Ε.Η.), ανέδειξαν το μείζον αίτιο της δυσλειτουργίας των Καλλιτεχνικών Σχολείων εις βάρος μαθητών και καθηγητών. Πρόκειται για τη δομική υποστελέχωση όλων των Καλλιτεχνικών Σχολείων της χώρας λόγω της έλλειψης οργανικών θέσεων καθηγητών Χορού και Κινηματογράφου, που προκύπτει από την κατ’ αρχήν μη ύπαρξη κλάδων εκπαιδευτικού προσωπικού Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης Χορού και Κινηματογράφου για τις ομώνυμες προσφερόμενες βασικές κατευθύνσεις Τεχνών στα Καλλιτεχνικά Σχολεία, ενώ οι ανάγκες καθηγητών αυτών των ειδικοτήτων, που είναι υποχρεωτικά μαθήματα, είναι εγγενώς πάγιες και διαρκείς.
Το παράδοξο αυτό καθεστώς, όπως θα αναλυθεί στη συνέχεια λεπτομερώς, αφενός συνιστά δυσμενή διάκριση εις βάρος των διδασκόντων των ανωτέρω μαθημάτων ως προς τα επαγγελματικά τους δικαιώματα και, αφετέρου, οι εξ αυτού συνεπαγόμενες κυβερνητικές/διοικητικές καθυστερήσεις στην πρόσληψή τους ως αποκλειστικά ωρομισθίων εκπαιδευτικών χωρίς εκπαιδευτικό κλάδο ΠΕ κάθε σχολικό έτος (μάλιστα φέτος η σχετική πρόσκληση υποβολής αιτήσεων καθηγητών για τις κατευθύνσεις Χορού και Θεάτρου-Κινηματογράφου εκδόθηκε από το Υπουργείο στις 28/9/2021, δηλαδή μετά την έναρξη του σχολικού έτους, και ακόμη εκκρεμεί η τοποθέτησή τους κατά παρέκκλιση των χρονικών περιθωρίων, όπως ρητά ορίζονται στην πρόσκληση με Α.Π.:121856/Ε1/28-9-2021), προκαλούν κενές διδακτικές ώρες, αναγκαστική αλλαγή των συντεταγμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, μαρασμό των καλλιτεχνικών κατευθύνσεων του Χορού και Κινηματογράφου, εν τέλει την υποβάθμιση των Καλλιτεχνικών Σχολείων και την ακύρωση του σκοπού ίδρυσης και της λειτουργίας τους, αφού οι μαθητές και οι μαθήτριες φτάνουν να αποστερούνται ακόμη και για το ήμισυ(!!!) του σχολικού έτους τη διδασκαλία των υποχρεωτικών μαθημάτων Τέχνης. Δηλαδή τα παιδιά αποστερούνται το εκπαιδευτικό αγαθό που καλλιεργεί την ιδιαίτερη καλλιτεχνική κλίση τους και το Κράτος έχει αναλάβει να παρέχει μέσω της ίδρυσης των Καλλιτεχνικών Σχολείων, σύμφωνα με τις επιλογές κατεύθυνσης που τα ίδια δηλώνουν ελεύθερα και στις οποίες δίνουν εξετάσεις για την εισαγωγή και φοίτησή τους.
Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Τα Καλλιτεχνικά Σχολεία της Ελλάδας είναι Δημόσια Σχολεία Δευτεροβάθμιας Γενικής Εκπαίδευσης. Ιδρύθηκαν με το Νόμο 3194/2003 (ΦΕΚ 267/τ.Α/ 20-11-2003) και περιλαμβάνουν σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 107922/Γ7/3-10-2003 (ΦΕΚ 1497/τ.Β/10-10-2003) τις κατευθύνσεις: α) Εικαστικών Τεχνών, β) Θεάτρου-Κινηματογράφου και γ) Χορού.
Σκοπός των Καλλιτεχνικών Σχολείων είναι η εξοικείωση, η προετοιμασία, η ενθάρρυνση και η υποστήριξη του ενδιαφέροντος των μαθητών για τις Τέχνες καθώς και η καλλιέργεια και η εκπαίδευση των δεξιοτήτων τους. Οι μαθητές εμβαθύνουν στην κατεύθυνση που επιθυμούν να ακολουθήσουν σύμφωνα με την κλίση τους: Καλών Τεχνών, Θεάτρου-Κινηματογράφου και Χορού (Κλασικού και Σύγχρονου).
Το Πρόγραμμα των Καλλιτεχνικών Σχολείων περιλαμβάνει, εκτός από όλα τα μαθήματα Γενικής Παιδείας των Γενικών Γυμνασίων-Λυκείων, τα μαθήματα Καλλιτεχνικής Παιδείας των τριών κατευθύνσεων. Σε αυτό το πλαίσιο έχουν συνταχθεί Προγράμματα Σπουδών με τις Υπουργικές αποφάσεις 7888/Δ2/ΦΕΚ 166/τ.Β΄/ 1-2-2016 και 7885/Δ2/ΦΕΚ 190/τ.Β΄/ 3-2-2016) για όλα τα μαθήματα των καλλιτεχνικών κατευθύνσεων.
Το ωρολόγιο πρόγραμμα των Καλλιτεχνικών Σχολείων, Γυμνασίων και Λυκείων, είναι διευρυμένο και σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 106486/Δ2/29-6-2016 διαμορφώνεται σε σαράντα (40) ώρες εβδομαδιαίως.
Στην Α΄ τάξη των Καλλιτεχνικών Γυμνασίων εγγράφονται μαθητές απόφοιτοι των Δημοτικών Σχολείων κατόπιν επιλογής (εισαγωγικών εξετάσεων). Η διαδικασία επιλογής των μαθητών που θα φοιτήσουν στην Α΄ τάξη των Καλλιτεχνικών Γυμνασίων διενεργείται το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου κάθε σχολικού έτους. Κάθε μαθητής-τρια μπορεί να είναι υποψήφιος-α σε περισσότερες από μία κατευθύνσεις. Εάν επιλεγεί σε περισσότερες από μία κατευθύνσεις, θα εγγραφεί στην κατεύθυνση που θα επιλέξει ο ίδιος-α τελικά.
Τα κριτήρια για τον καθορισμό του αριθμού των μαθητών που δέχεται ένα σχολείο είναι η κτηριακή υποδομή του σχολείου και γενικότερα όλες οι αναγκαίες προϋποθέσεις που εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία του σχολείου. Ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα δεν μπορεί να υπερβαίνει τους εικοσιπέντε (25) μαθητές.
Οι αιτήσεις για συμμετοχή στη διαδικασία επιλογής μαθητών υποβάλλονται από τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών στο Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο στο οποίο υπάγεται ο τόπος κατοικίας τους από 15 Μαΐου μέχρι 15 Ιουνίου κάθε έτους. Όσον αφορά στην κατεύθυνση Χορού, οι γονείς/κηδεμόνες μαζί με την αίτηση συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής πρέπει να προσκομίσουν Ιατρικές Βεβαιώσεις υγείας και καλής φυσικής/ορθοπεδικής κατάστασης από Παθολόγο/Παιδίατρο και από Ορθοπεδικό γιατρό, στις οποίες θα αναφέρεται η δυνατότητα φοίτησης των μαθητών στην κατεύθυνση Χορού των Καλλιτεχνικών Γυμνασίων.
Για την επιλογή των μαθητών που θα φοιτήσουν στην Α΄ τάξη των Καλλιτεχνικών Γυμνασίων συγκροτείται για κάθε Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο και για κάθε μία από τις κατευθύνσεις «Επιτροπή Επιλογής Μαθητών», η οποία ορίζεται με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης ύστερα από εισήγηση του Καλλιτεχνικού Σχολείου και έγκριση της Επιτροπής Καλλιτεχνικών Σχολείων του Υπουργείου Παιδείας. Στα Καλλιτεχνικά Λύκεια και συγκεκριμένα στην Α΄ τάξη αυτών εγγράφονται αυτοδικαίως οι απόφοιτοι των Καλλιτεχνικών Γυμνασίων και/ή μαθητές από άλλα γυμνάσια μετά από κατατακτήριες εξετάσεις.
Σήμερα στη χώρα μας λειτουργούν υπερτοπικώς 9+1 Καλλιτεχνικά Σχολεία:
1. Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα
2. Καλλιτεχνικό Σχολείο Αθήνας
3. Καλλιτεχνικό Σχολείο Περιστερίου
4. Καλλιτεχνικό Σχολείο Κερατσινίου - Δραπετσώνας
5. Καλλιτεχνικό Σχολείο Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης
6. Καλλιτεχνικό Σχολείο Ηρακλείου Κρήτης
7. Καλλιτεχνικό Σχολείο Κοζάνης
8. Καλλιτεχνικό Σχολείο Μεσολογγίου
9. Καλλιτεχνικό Σχολείο Ναυπλίου Αργολίδας
10. Καλλιτεχνικό Σχολείο Έδεσσας Πέλλας (σε κατάσταση μελλοντικής λειτουργίας την επόμενη σχολική χρονιά)
Το Διδακτικό Προσωπικό των Καλλιτεχνικών Σχολείων διακρίνεται σε:
· Εκπαιδευτικούς Γενικών Μαθημάτων
· Εκπαιδευτικούς-Καλλιτέχνες, εξειδικευμένους στη διδασκαλία των μαθημάτων των ορισμένων κατευθύνσεων, δηλαδή α) Εικαστικών Τεχνών β) Θεάτρου-Κινηματογράφου και γ) Χορού.
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Αυτή τη στιγμή, λόγω του νομικού κενού στο οποίο βρίσκονται οι καθηγητές Χορού και Κινηματογράφου, δηλαδή της μη ύπαρξης αντίστοιχων κλάδων ΠΕ και οργανικών θέσεων, καθώς και των συνεπαγόμενων κυβερνητικών/διοικητικών καθυστερήσεων στην πρόσληψή τους ως αποκλειστικά ωρομισθίων, τα Καλλιτεχνικά Σχολεία δυσλειτουργούν, γιατί τα υποχρεωτικά μαθήματα των δύο εκ των τριών βασικών καλλιτεχνικών κατευθύνσεων δεν πραγματοποιούνται. Τα κενά που δημιουργούνται λόγω αυτής της απουσίας των καθηγητών ξεκινούν από ογδόντα ώρες (80) στις τάξεις του Γυμνασίων και φτάνουν τις εκατόν εξήντα ώρες (160) την εβδομάδα. Οι ώρες αυτές καλύπτονται από πενήντα δύο ωρομίσθιους, που κάθε χρόνο όπως και για την φετινή σχολική χρονιά (2021-22) προσλαμβάνονται με καθυστέρηση δύο, τριών ακόμη και τεσσάρων μηνών από την έναρξη του Σχολικού Έτους, με προφανείς επιπτώσεις για τους ίδιους και για τις προσφερόμενες ώρες εκπαίδευσης των μαθητών-τριών στις Τέχνες στα Καλλιτεχνικά Σχολεία.
Η ΛΥΣΗ
Προκειμένου να δοθεί λύση στο διαρθρωτικό αυτό πρόβλημα των Καλλιτεχνικών Σχολείων, στις 19/7/2021 κατατέθηκε αίτημα στο Υπουργείο Παιδείας για τη σύσταση κλάδων εκπαιδευτικού προσωπικού Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) Χορού και (ΠΕ) Κινηματογράφου από τους κάτωθι:
α) «Ιδιώτες Εξειδικευμένοι στα Διδακτικά Αντικείμενα των Κατευθύνσεων Θεάτρου-Κινηματογράφου και Χορού» που διδάσκουν ως ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί τα μαθήματα Σύγχρονου Χορού - Κίνηση/Χορός - Θεατρική Κίνηση- Αυτοσχεδιασμό σε Καλλιτεχνικά Σχολεία της χώρας εδώ και έτη.
β) «Ιδιώτες Εξειδικευμένοι στα Διδακτικά Αντικείμενα των Κατευθύνσεων Θεάτρου-Κινηματογράφου και Χορού» που διδάσκουν ως ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί το μάθημα του Κινηματογράφου σε Καλλιτεχνικά Σχολεία της χώρας εδώ και έτη.
γ) Σωματεία που δραστηριοποιούνται στον Χορό και τον Κινηματογράφο, όπως η «Ένωση Καθηγητών Χορού και Κινηματογράφου Καλλιτεχνικών Σχολείων» που δραστηριοποιείται στον εκπαιδευτικό χώρο της τέχνης του Χορού και απαρτίζεται κατά πλειοψηφία από ωρομίσθιους καθηγητές με ορισμένο στόχο της την προαγωγή και διεκδίκηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των μελών της, το «Σωματείο Εργαζομένων στον Χώρο του Χορού» (Σ.Ε.ΧΩ.ΧΟ.) που έχει στόχο την προάσπιση και την διαφύλαξη των εργασιακών, οικονομικών και κοινωνικών συμφερόντων των μελών του, καθώς και η « Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών» (Ε.Ε.Σ.) που συμμετέχει και συμπαραστέκεται σε ευρύτερες πνευματικές, πολιτιστικές και επαγγελματικές προσπάθειες για την προάσπιση εργασιακών και επαγγελματικών κατακτήσεων και κοινωνικών δικαιωμάτων.
Το αίτημα επίσης υποστηρίζεται από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (Π.Ο.Θ.Α.), το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (Σ.Ε.Η.) και την Πανελλήνια Ένωση Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων.
Από το άρθρο 6 παρ. 1 του v. 2817/2000 (ΦΕΚ Α' 78) προβλέπεται: «η σύσταση κλάδου και θέσεων εκπαιδευτικού προσωπικού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η κατανομή αυτών κατά ειδικότητες [...] γίνονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομικών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
Προκειμένου να εκδοθεί η εν λόγω Κ.Υ.Α. από τους αρμόδιους υπουργούς (πλέον, Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υπουργός Οικονομικών) απαιτείται προηγουμένως απλή γνώμη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής κατ’ άρθρο 2 ν. 3966/2011.
Ωστόσο, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων δεν έχει καν ζητήσει τη σχετική γνώμη του Ι.Ε.Π. ούτε επιδεικνύει ενδιαφέρον για το ότι, εξαιτίας αυτής της κατάστασης, όλα τα Καλλιτεχνικά Σχολεία της χώρας δυσλειτουργούν και φέτος, ενώ ακυρώνεται ο ιδρυτικός σκοπός τους, απογοητεύοντας τους μαθητές που εισάγονται στα Καλλιτεχνικά Σχολεία με εξετάσεις για να καλλιεργήσουν την ορισμένη καλλιτεχνική κλίση τους, όσο και τους γονείς που δαπανούν για την προετοιμασία των παιδιών τους στις επιλεγόμενες από αυτά κατευθύνσεις.
Η σύσταση των εν λόγω εκπαιδευτικών κλάδων ΠΕ θα επιτρέψει στους αιτούντες την απασχόληση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση όχι μόνο ως ωρομισθίων, αλλά και ως μονίμων εκπαιδευτικών (και αναπληρωτών) και θα έχει ως αποτέλεσμα τόσο την εξασφάλιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων όσο και την πραγμάτωση του εκπαιδευτικού προγράμματος των Καλλιτεχνικών Σχολείων.
Ειδικότερα, από την ίδρυση των Καλλιτεχνικών Σχολείων έως και σήμερα εργάζονται μόνο ως ωρομίσθιοι καθηγητές.
Συγκεκριμένα, ελλείψει ύπαρξης κλάδων ΠΕ Χορού και ΠΕ Κινηματογράφου, καλούνται κάθε έτος να υποβάλλουν εκ νέου αιτήσεις και δικαιολογητικά, προκειμένου να κρίνονται και, εφόσον επιλέγονται, να συνάπτουν σύμβαση διδασκαλίας έως το τέλος της εκάστοτε σχολικής χρονιάς.
Μάλιστα, δεδομένου ότι η σχετική Πρόσκληση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων δημοσιεύεται μετά την έναρξη της εκάστοτε σχολικής χρονιάς, αντίστοιχα οι συμβάσεις τους ξεκινούν μερικούς μήνες αργότερα με αποτέλεσμα τη δυσλειτουργία των Καλλιτεχνικών Σχολείων και ειδικότερα τον μαρασμό των δύο εκ των τριών καλλιτεχνικών κατευθύνσεων στις οποίες εισάγονται οι μαθητές κατόπιν ιδιωτικής προετοιμασίας και εξετάσεων.
Ως εκ τούτου, η σύσταση εκπαιδευτικών κλάδων ΠΕ Χορού και ΠΕ Κινηματογράφου και εν συνεχεία η δημιουργία αντίστοιχων οργανικών θέσεων καθηγητών είναι επιτακτική ανάγκη γιατί:
α. Θα εξασφαλίσει την έγκαιρη έναρξη του διδακτικού προγράμματος των Καλλιτεχνικών Σχολείων στις κατευθύνσεις Χορού και Κινηματογράφου, την πλήρη κάλυψη της ύλης των εν λόγω υποχρεωτικών μαθημάτων, την πραγμάτωση και αναβάθμιση των συγκεκριμένων κατευθύνσεων και την σταθερότητα του σχολικού προγράμματος των Καλλιτεχνικών Σχολείων προς όφελος των μαθητών και των μαθητριών τους.
και
β. Θα αναβαθμίσει τα εργασιακά δικαιώματα, τις οικονομικές απολαβές και την κοινωνική ασφάλιση των διδασκόντων στις κατευθύνσεις Χορού και Κινηματογράφου. Παράλληλα, με τον τρόπο αυτό, θα αρθεί και η αδικαιολόγητη διάκριση που υφίστανται έναντι όλων των άλλων συναδέλφων τους τόσο στα Καλλιτεχνικά όσο και στα λοιπά σχολεία.
ΝΟΜΙΚΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΑΙΤΗΜΑΤΟΣ
Η υπό κρίσιν ανάγκη σύστασης των εκπαιδευτικών κλάδων ΠΕ Χορού και ΠΕ Κινηματογράφου απορρέει τόσο από το Σύνταγμα όσο και από τη νομολογία των Ανωτάτων Δικαστηρίων. Συγκεκριμένα:
α. Η κάλυψη των αναγκών της δημόσιας εκπαίδευσης με ωρομίσθιο προσωπικό πρέπει να γίνεται μόνο κατ' εξαίρεση και εφόσον έχουν προηγουμένως πληρωθεί οι θέσεις με τακτικό προσωπικό και αναπληρωτές καθηγητές. Έτσι, σύμφωνα με την 125/2012 απόφαση του Αρείου Πάγου, κατ’ αρχήν «τίθεται ο κανόνας της κάλυψης των διδακτικών αναγκών από το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό με την εξάντληση του εβδομαδιαίου υποχρεωτικού ωραρίου διδασκαλίας Για την κάλυψη των διδακτικών αναγκών, στην περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικών ή άλλων έκτακτων αναγκών που δημιουργούνται κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, προβλέπεται η πρόσληψη προσωρινών αναπληρωτών με πλήρες ωράριο. Τέλος, όταν οι διδακτικές ανάγκες δεν δικαιολογούν τον διορισμό μόνιμου εκπαιδευτικού, προβλέπεται η πρόσληψη προσωρινού αναπληρωτή με μειωμένο ωράριο. [...] Ειδικά για την διδασκαλία μαθημάτων ξένης γλώσσας, φυσικής αγωγής, μουσικής, εισαγωγής σε νέες τεχνολογίες και καλλιτεχνικών, με τις διατάξεις του ν.3194/2ΟΟ3, παρέχεται η δυνατότητα πρόσληψης και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών. Η δυνατότητα αυτή, όμως, εντάσσεται στο ως άνω σύστημα κάλυψης των διδακτικών αναγκών των δημοτικών σχολείων και δεν το ανατρέπει, ως εκ τούτου δε, η δυνατότητα ανάθεσης διδακτικού έργου σε ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς έχει χαρακτήρα όλως επικουρικό και δεν έρχεται να υποκαταστήσει ούτε την ανάθεση υπερωριακής απασχόλησης στους μόνιμους εκπαιδευτικούς ούτε την πρόσληψη προσωρινών αναπληρωτών».
Συνεπώς, από τη στιγμή που οι διδακτικές ανάγκες των Καλλιτεχνικών Σχολείων όσον αφορά στα μαθήματα Χορού και Κινηματογράφου είναι πάγιες και διαρκείς, η διδασκαλία τους δεν μπορεί να γίνεται αποκλειστικά από συμβασιούχους ωρομίσθιους καθηγητές.
β. Η σύσταση κλάδων ΠΕ Χορού και ΠΕ Κινηματογράφου συνάδει με τη φύση των Σχολών και τη διαβάθμιση των τίτλων σπουδών των αποφοίτων. Ειδικότερα, οι εν λόγω Σχολές, δημόσιες και ιδιωτικές, λειτουργούν βάσει του ν. 1158/1981 (ΦΕΚ Α' 127) ως Ανώτερες, ενώ «η καλλιτεχνική εκπαίδευση ανήκει εις τρίτην βαθμίδα εκπαιδεύσεως» (άρθρο 1).
Άλλωστε ήδη για τους απόφοιτους των Σχολών Δραματικής Τέχνης που λειτουργούν με τον ίδιο ως άνω νόμο, έχει συσταθεί ο κλάδος ΠΕ 91.02 Δραματικής Τέχνης (άρθρο 29 παρ.1 του ν.4521/2Ο18, ΦΕΚ Α' 38), πρώην ΠΕ 18.41 — Δραματικής Τέχνης (ΚΥΑ Δ2/13934/12.2.2ΟΟ1, ΦΕΚ Β' 1493), και σε αυτόν μπορούν να έχουν πρόσβαση, εφόσον έχουν το πτυχίο της Σχολής τους και πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας. Ως εκ τούτου, πλέον για την απόδοση κλάδου ΠΕ δεν είναι απαραίτητη η κατοχή τίτλου σπουδών Ελληνικού Πανεπιστημίου, αλλά αρκεί και η κατοχή τίτλου σπουδών «Ανώτερης Σχολής».
Επιπροσθέτως, η διαφοροποίησή τους από τους αποφοίτους των Σχολών Δραματικής Τέχνης συνιστά αδικαιολόγητη δυσμενή μεταχείριση εις βάρος τους και είναι αντίθετη με την συνταγματική αρχή της ισότητας σύμφωνα με το άρθρο 4 Συντ., η οποία επιβάλλει στο νομοθέτη και τη Διοίκηση να μεταχειρίζονται με τον ίδιο τρόπο τις ουσιωδώς όμοιες καταστάσεις.
γ. Περαιτέρω, με τη ρύθμιση του άρθρου 79 του ν. 4481/2017 (ΦΕΚ ΑΡ 100) προβλέφθηκε ότι οι τίτλοι των παλαιών απόφοιτων των Σχολών του v. 1158/1981 που είχαν χορηγηθεί έως την ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 3149/2003 (ΦΕΚ Α' 141), είναι ισότιμοι με τους τίτλους σπουδών που χορηγούσαν τα Τ.Ε.Ι. Σημειωτέον ότι μετά την «ανωτατοποίηση» τους τα Τ.Ε.Ι. από κοινού με τα Πανεπιστήμια συνιστούσαν Α.Ε.Ι. (βλ. πλέον το άρθρο 1 ν. 4485/2017), ενώ πλέον με σειρά νόμων τα Τ.Ε.Ι. έχουν απορροφηθεί από τα Πανεπιστήμια (ν . 4610/2019, v. 4589/2019).
δ. Εντέλει, η σύσταση των σχετικών κλάδων (ΠΕ) θα άρει το σύστημα αξιολόγησης βάσει του οποίου έως και σήμερα κρίνονται και το οποίο δεν στηρίζεται σε σταθερά και αξιοκρατικά κριτήρια. Ειδικότερα, σε αντίθεση με τους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς (δηλαδή αυτούς που έχουν εκπαιδευτικό κλάδο) που κρίνονται μέσω ενός αδιάβλητου και προκαθορισμένου ηλεκτρονικού συστήματος μοριοδότησης του Υπουργείου Παιδείας, βασίζονται στην εκ των πραγμάτων υποκειμενική κρίση μιας Επιτροπής, η οποία μάλιστα συνήθως αργεί να συνεδριάσει και να αποφασίσει για τις σχετικές αιτήσεις. Ως εκ τούτου, η σύσταση των υπό κρίση εκπαιδευτικών κλάδων θα άρει την αδικαιολόγητη αυτή διαφοροποίηση που ισχύει σε σχέση με τους λοιπούς συναδέλφους τους.
Επειδή εν όψει όλων των ανωτέρω, και ιδίως της υποχρέωσης της Διοίκησης προς καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των Σχολών Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης (άρθρο 16 παρ. 7 Συντ.) και της υποχρέωσης προς άρση των αδικαιολόγητων ανισοτήτων που υφίστανται εις βάρος τους (άρθρο 4 παρ. 1 Συντ.), η Διοίκηση οφείλει κατά δέσμια αρμοδιότητα να συστήσει κλάδους εκπαιδευτικού προσωπικού Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) Χορού και (ΠΕ) Κινηματογράφου, όπως προκύπτει και από τη νομολογία του ΣτΕ 4917/2012 και 2040/2017. Και εν συνεχεία πρέπει να συστήσει αντίστοιχες οργανικές θέσεις καθηγητών.
Επειδή η μη ύπαρξη κλάδων εκπαιδευτικού προσωπικού και οργανικών θέσεων ΠΕ Χορού και ΠΕ Κινηματογράφου – που είναι βασικές κατευθύνσεις του διδακτικού προγράμματος των δημόσιων Καλλιτεχνικών Γυμνασίων-Λυκείων γενικής παιδείας διευρυμένου ωραρίου με έμφαση στις Τέχνες – συνιστά αντίφαση εν τοις όροις που απαξιώνει τα Καλλιτεχνικά Σχολεία και ακυρώνει τον σκοπό ίδρυσής τους, γιατί αποστερεί από τους μαθητές και τις μαθήτριες που εισάγονται στα Καλλιτεχνικά Σχολεία τη διδασκαλία υποχρεωτικών μαθημάτων των κατευθύνσεων Τέχνης, δηλαδή τη δυνατότητα να καλλιεργήσουν εγκαίρως, ολοκληρωμένα και δωρεάν τις ιδιαίτερες καλλιτεχνικές κλίσεις τους, όπως προσδοκούν με την εισαγωγή τους κατόπιν εξετάσεων, για τις οποίες προετοιμάζονται δαπάναις των γονέων τους και κατόπιν της απόφασής τους να φοιτήσουν σε ένα σχολείο, που συνήθως βρίσκεται μακριά από το σπίτι τους, για την εκπλήρωση των ιδιαίτερων προσδοκιών και ονείρων τους.
Επειδή η Τέχνη δεν αναφέρεται τυχαία πρώτη μαζί με την Επιστήμη στην πρώτη παράγραφο του άρθρου 16 του ελληνικού Συντάγματος, όπου ρητά ορίζεται: «H τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες, η ανάπτυξη και η προαγωγή τους αποτελεί υποχρέωση του Kράτους». Και επειδή αυτή η υποχρέωση του Κράτους ανάπτυξης και προαγωγής της Τέχνης και της διδασκαλίας της ισχύει για όλα τα σχολεία της χώρας ανεξαιρέτως, πολλώ δε μάλλον για τα Καλλιτεχνικά Σχολεία όπου συνιστά ειδική υποχρέωση του Κράτους.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί
Προτίθεσθε να προχωρήσετε στην έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης κατ' άρθρο 6 παρ. 1 του ν. 2817/2000 για τη σύσταση κλάδων εκπαιδευτικού προσωπικού ΠΕ Χορού και ΠΕ Κινηματογράφου, προκειμένου στη συνέχεια να δημιουργηθούν και οι αντίστοιχες οργανικές θέσεις καθηγητών Χορού και Κινηματογράφου στα Καλλιτεχνικά Σχολεία για την ομαλή και έγκαιρη κάλυψη των πάγιων και διαρκών αναγκών τους;
Προτίθεται το Υπουργείο Παιδείας να ζητήσει άμεσα γι’ αυτόν τον σκοπό την «απλή γνώμη» του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που είναι τυπικό προαπαιτούμενο για την έκδοση της Κ.Υ.Α. σύμφωνα με το άρθρο 2 ν. 3966/2011;
Συνεπώς, προτίθεσθε σύμφωνα με τους ανωτέρω όρους να εξασφαλίσετε ότι από το επόμενο σχολικό έτος 2022-23 οι μαθητές και οι μαθήτριες όλων των Καλλιτεχνικών Σχολείων της χώρας θα διδάσκονται από την πρώτη μέρα τα υποχρεωτικά μαθήματα όλων ανεξαιρέτως των προσφερόμενων κατευθύνσεων Τεχνών (Εικαστικά, Θέατρο-Κινηματογράφος, Χορός), που επιλέγουν σύμφωνα με την καλλιτεχνική κλίση τους, αλλά και για την καλλιέργεια των οποίων εισάγονται κατόπιν εξετάσεων και προετοιμασίας τους;
ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
Νίνα Κασιμάτη
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Βαρδάκης Σωκράτης
Βασιλικός Βασίλης
Δρίτσας Θοδωρής
Ζαχαριάδης Κώστας
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Καλαματιανός Διονύσης
Κατρούγκαλος Γιώργος
Καφαντάρη Χαρά
Κόκκαλης Βασίλης
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κώστας
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπουρνούς Γιάννης
Νοτοπούλου Κατερίνα
Πούλου Παναγιού
Ραγκούσης Γιάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης
Σκουρολιάκος Παναγιώτης
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Χαρίτου Δημήτρης
Χρηστίδου Ραλλία