Ο αντιπυρικός σχεδιασμός μπαίνει στην τελική φάση του, αφού οι λεπτομέρειες γύρω από πέντε κυρίαρχους άξονες αρχίζουν να κλειδώνουν σε συσκέψεις επί συσκέψεων με ανταλλαγή εισηγήσεων και αποφάσεων ανάμεσα σε Μαξίμου, υπουργείο Πολιτικής Προστασίας και συναρμόδια υπουργεία.
Μετά και την ανάληψη καθηκόντων του νέου αρχηγού της Πυροσβεστικής, αντιστράτηγου Αλέξιου Ράπανου, η κυβέρνηση αγωνιά για την επίλυση εκκρεμοτήτων μέχρι το τέλος του μήνα. Και αυτό γιατί τα «αποκαλυπτήρια» προσδιορίζονται ακόμα και για τις αρχές του Μαρτίου, προφανώς ως ένα σινιάλο ετοιμότητας προς τους πολίτες από το αρμόδιο υπουργείο Κλιματικής Κρίσης.
Ο σχεδιασμός που παρουσιάζουν «ΤΑ ΝΕΑ» συμπυκνώνεται στις λέξεις «έλληνες δασοκομάντος – ευρωπαίοι πυροσβέστες – περισσότερα εναέρια μέσα – διυπουργικός συντονισμός – επιστημονική συμβολή», ενώ οι προσπάθειες (και οι μεγαλύτερες ανησυχίες) εστιάζουν στην αποτροπή των λεγόμενων mega fires, οι οποίες γίνονται ανεξέλεγκτες, όπως έχει πει δημόσια ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης, φτάνοντας σε θερμικό «φορτίο» 600 βαθμών Κελσίου.
Δασοκομάντος
Πρώτο βήμα είναι η συγκρότηση ομάδων δασοκομάντος, όπως έχει προαναγγείλει ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Η νομοθετική ρύθμιση δεν αποκλείεται να κατατεθεί σήμερα και σε κάθε περίπτωση είναι στα σκαριά, με στόχο της κυβέρνησης να δημιουργήσει ειδικό σώμα συνολικά 400-500 δασοπυροσβεστών, προσελκύοντας και από τους κόλπους των εποχικών πυροσβεστών.
Οι ομάδες κρούσης θα είναι αερομεταφερόμενες, δηλαδή θα έχουν έδρα ανά την επικράτεια (όπως Αττική, Θεσσαλονίκη, Κρήτη κ.α.), αλλά με ελικόπτερα θα μεταφέρονται στα πεδία ανάγκης. Η ελληνική πλευρά είναι σε ανοιχτή γραμμή με ΗΠΑ και Γαλλία για την υποστήριξη του πρότζεκτ σε επίπεδο εκπαίδευσης και παροχής τεχνογνωσίας – για παράδειγμα, στη χρήση του «αντιπυρός».
Ευρωκόμβος
Δεύτερο σημείο του σχεδιασμού αφορά την εγκατάσταση στην Ελλάδα ευρωπαίων πυροσβεστών υποστηρικτικά προς το έργο του προσωπικού της Πυροσβεστικής, στο πλαίσιο πιλοτικού προγράμματος.
Συγκεκριμένα, αναμένονται περίπου 200 άνθρωποι μαζί με τον εξοπλισμό τους για δυόμισι μήνες (Ιούλιο – Αύγουστο και πιθανώς τον μισό Σεπτέμβριο) από Γαλλία, Νορβηγία, Ρουμανία, Σλοβενία, Σλοβακία, Κροατία κ.λπ.
Επιπλέον, όπως προέκυψε από τις πρόσφατες διαβουλεύσεις του Στυλιανίδη με ευρωπαίους αξιωματούχους στη γαλλική πόλη Λιλ, η Ελλάδα θα αποτελέσει από φέτος κόμβο φιλοξενώντας δύο εναέρια μέσα του μηχανισμού rescEU.
Εναέρια μέσα
Σε ό,τι αφορά αεροσκάφη και ελικόπτερα, η φιλοσοφία της πολιτικής ηγεσίας του αρμόδιου υπουργείου είναι πως αυτά «δεν είναι πανάκεια», ωστόσο κρίνεται αναγκαία η ενίσχυση του στόλου της αεροπυρόσβεσης σε σχέση με πέρυσι – όχι μόνο αριθμητικά, όπως σχολιάζουν ενημερωμένες πηγές, αλλά κυρίως με πιο στοχευμένες κινήσεις ανάλογα με τις ανάγκες μέσα από τις διαγωνιστικές διαδικασίες της υπηρεσίας NSPA του ΝΑΤΟ.
Οι διαδικασίες για τις μισθώσεις μέσων εξελίσσονται «σε νέα βάση», όπως υποστηρίζουν υψηλόβαθμοι κυβερνητικοί παράγοντες, αφότου έκλεισε με τροπολογία μια διαχρονική «τρύπα» οφειλών σχεδόν 8,5 εκατ. ευρώ (και συνεπώς ένα κενό αξιοπιστίας της χώρας) προς το NATO Support and Procurement Agency. Στο κυβερνητικό πλάνο περιλαμβάνεται πάντως και για φέτος ένα ρωσικό Beriev-200.
Συντονισμός
Σε επίπεδο συντονισμού, το βάρος πέφτει στην προετοιμασία δήμων – περιφερειών (υπό τον συντονισμό του υπουργείου Εσωτερικών), στην προστασία μνημείων και αρχαιολογικών χώρων, όπως η Επίδαυρος, η αρχαία Ολυμπία, οι Δελφοί και οι Μυκήνες (υπό το υπουργείο Πολιτισμού) και σε εργασίες καθαρισμού και διάνοιξης αντιπυρικών ζωνών (υπό το υπουργείο Περιβάλλοντος) με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Αντίστοιχα, συντονισμός επιδιώκεται με την επιστημονική κοινότητα για αξιολόγηση δεδομένων με συγκεκριμένα συστήματα. Στην κατεύθυνση αυτή δείχνει η προσπάθεια για διαύλους με πανεπιστήμια και ιδρύματα (Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΕΜΠ, «Δημόκριτος» κ.ο.κ.). Δημόσια πάντως ο Στυλιανίδης έχει διατυπώσει την ανάγκη να υπάρχει Εθνικός Συντονιστής Διαχείρισης Κρίσεων, κατά προτίμηση ένστολος, που να έχει επιχειρησιακές και ελεγκτικές δυνατότητες για τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων, σε συνεννόηση με την πολιτική ηγεσία.
Σε επίπεδο συντονισμού, το βάρος πέφτει στην προετοιμασία δήμων – περιφερειών (υπό τον συντονισμό του υπουργείου Εσωτερικών), στην προστασία μνημείων και αρχαιολογικών χώρων, όπως η Επίδαυρος, η αρχαία Ολυμπία, οι Δελφοί και οι Μυκήνες (υπό το υπουργείο Πολιτισμού) και σε εργασίες καθαρισμού και διάνοιξης αντιπυρικών ζωνών (υπό το υπουργείο Περιβάλλοντος) με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Αντίστοιχα, συντονισμός επιδιώκεται με την επιστημονική κοινότητα για αξιολόγηση δεδομένων με συγκεκριμένα συστήματα. Στην κατεύθυνση αυτή δείχνει η προσπάθεια για διαύλους με πανεπιστήμια και ιδρύματα (Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΕΜΠ, «Δημόκριτος» κ.ο.κ.). Δημόσια πάντως ο Στυλιανίδης έχει διατυπώσει την ανάγκη να υπάρχει Εθνικός Συντονιστής Διαχείρισης Κρίσεων, κατά προτίμηση ένστολος, που να έχει επιχειρησιακές και ελεγκτικές δυνατότητες για τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων, σε συνεννόηση με την πολιτική ηγεσία.
«Αίθουσα Πολέμου»
Επίσης, κατά τον Πρωθυπουργό, απαιτείται αναβάθμιση της «αίθουσας πολέμου» (war room) ώστε το ενιαίο Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (ΕΣΚΕΔΙΚ) να αποτελεί στρατηγείο διαχείρισης έκτακτων αναγκών με παρόντες τους αρμοδίους (υπουργούς, στελέχη ΕΛ.ΑΣ., ΔΕΔΔΗΕ, ΕΚΑΒ, περιφερειών, δήμων κ.λπ.) και με διασύνδεση οποιουδήποτε άλλου συντονιστικού συστήματος.