Ο Ηρακλής, ένας από τους πιο γνωστούς ήρωες της ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας, ήταν γιος του Δία και της Αλκμήνης, εγγονού του Περσέα. Στην απεικόνιση του Ηρακλή, που βρέθηκε στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης, ο Ηρακλής έχει κουραστεί από την ενδέκατη προσπάθεια, αυτή του κήπου των Εσπερίδων.
Ο Ηρακλής της συλλογής «Farnese», όπως είναι γνωστός στους περισσότερους, είναι αντίγραφο της ρωμαϊκής περιόδου του γλύπτη Γλύκωνα από το αυθεντικό χάλκινο άγαλμα του Λύσιππου ή από το εργαστήριο του Λύσιππου, που χτίστηκε τον τέταρτο αιώνα προ Χριστού. Το αντίγραφο με την υπογραφή του Αθηναίου γλύπτη Γλύκωνα είναι χαραγμένο στο αντίγραφο του Αρχαιολογικού Μουσείου της Νάπολης. Το άγαλμα έχει ύψος 3,17 μ. και βρέθηκε στα Λουτρά του Καρακάλλα στη Ρώμη γύρω στο 1546 και, χωρίς κάποια ανατομικά θραύσματα, αναστηλώθηκε από τον Γκουλιέλμο Ντέλα Πόρτα, έναν από τους μαθητές του Μιχαήλ Άγγελου. Ωστόσο, όταν ολόκληρη η συλλογή Farnese έφτασε στη Νάπολη στα τέλη του δέκατου όγδοου αιώνα, αυτά τα στοιχεία αποκατάστασης αφαιρέθηκαν και αντικαταστάθηκαν με τα αρχικά θραύσματα που βρέθηκαν στο μεταξύ. Έχοντας μπει στη συλλογή του καρδινάλιου Alessandro Farnese, ο Ηρακλής παρέμεινε εκτεθειμένος στη Ρώμη για μεγάλο χρονικό διάστημα στην ομώνυμη αίθουσα στο Palazzo Farnese, που εκείνη την εποχή στέγαζε τα περισσότερα από τα αναστηλωμένα αρχαία γλυπτά. Το 1787 κληρονομήθηκε, μαζί με την υπόλοιπη συλλογή, από τον Κάρολο του Μπουρμπόν, γιο της Ελισαμπέτα Φαρνέζε, και όλα τα αγάλματα μεταφέρθηκαν στη Νάπολη και τοποθετήθηκαν στο Palazzo di Capodimonte πριν μεταφερθούν στο τότε Βασιλικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης. .
Ο Λύσιππος, αλλά και ο Γλύκων παρουσιάζουν τον Ηρακλή σε θέση με αίσθημα κούρασης μετά τη δοκιμασία της ενδέκατης επιχείρησης στην οποία ο ήρωας κρατά τα μήλα των Εσπερίδων στο χέρι πίσω από την πλάτη του. Ο Ηρακλής απεικονίζεται εξουθενωμένος, ακουμπισμένος στο ρόπαλό του, αφού έχει καταφέρει τον ενδέκατο άθλο του και έχει υπομείνει τις δοκιμασίες της ζωής. Πρόκειται για μια ειδική περίπτωση απεικόνισης ενός ήρωα, με ένα θανατηφόρο χαρακτηριστικό, όπως η κούραση, που ακυρώνεται στα χαρακτηριστικά του. Το εντυπωσιακό στυλ και η στάση του σώματος δημιουργούν αυτή την ιδιαίτερη και μοναδική μορφολογική απόδοση του ανθρώπινου σώματος, τη λεγόμενη αντίθετη ή σταυρωτή στάση, που είναι η στάση του σώματος στο γλυπτό. Αποδόθηκε για πρώτη φορά στα μέσα του 5ου αιώνα π.Χ. από τους Έλληνες γλύπτες του αυστηρού στυλ, στην περίοπτη γλυπτική διάταξη του σώματος σύμφωνα με την οποία η ανθρώπινη μορφή τοποθετείται έτσι ώστε το βάρος να πέφτει στο ένα πόδι απελευθερώνοντας το άλλο που είναι λυγισμένο στο γόνατο, αυτή η «ήρεμη δύναμη» που γίνεται σύμβολο στην ελληνική τέχνη.
Ρωμαϊκά αντίγραφα αυτού του τύπου υπάρχουν σε όλη τη Μεσόγειο. Στο Άργος, όταν σε λίγα χρόνια θα εγκαινιαστεί το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης, ο επισκέπτης θα μπορεί να θαυμάσει τον Ηρακλή στην πλατεία της πόλης.
Ακόμη, στη γειτονική μας Τουρκία, στην πόλη της Αττάλειας, ο ίδιος τύπος αγάλματος του Ηρακλή υπάρχει μέσα στο Αρχαιολογικό Μουσείο και σε μια από τις κεντρικές πλατείες της πόλης. Όλες αυτές οι παρεμβάσεις οδήγησαν σε αύξηση των επισκεπτών του Αρχαιολογικού Μουσείου της Αττάλειας από 45.000 σε 315.000 επισκέπτες από το 2010 έως το 2011.
Ελπίζεται ότι κάτι παρόμοιο θα μπορούσε να συμβεί στο Άργος τα επόμενα χρόνια. Τουλάχιστον ο Δήμαρχος κ. Δημήτριος Καμπόσος ελπίζει σε τουριστική ροή τα επόμενα χρόνια. Σε αυτή την κατεύθυνση θα είναι και άλλα προγράμματα που αφορούν την αρχαιολογία και την ιστορία της πατρίδας του σε μια από τις αρχαιότερες πόλεις της ευρωπαϊκής ηπείρου."
Πηγή: www.positanonews.it/