ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Τρίτη 22 Μαρτίου 2022

Γ. Γκιόλας: Μόνο για τις μεγάλες ιδιοκτησίες οι μειώσεις στον ΕΝΦΙΑ με απόφαση της κυβέρνησης

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 12:44:00 μ.μ. | |
Γ. Γκιόλας
Μιλώντας στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων στις 21-3-2022, ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Αργολίδας Γιάννης Γκιόλας αναφέρθηκε στις μειώσεις που ανακοίνωσε το Οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης και τη διαπίστωση πως οι μεγάλες ιδιοκτησίες βγαίνουν για μία ακόμη φορά ωφελημένες, ενώ καμία ουσιαστική μείωση δεν αναφέρεται για τα λαϊκά στρώματα και τους οικονομικά ασθενείς.


Ακόμη, καυτηρίασε την κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου για τα φυσικά πρόσωπα, αφού διαπιστώνεται ότι και αυτή η κυβερνητική απόφαση ευνοεί σκανδαλωδώς τους εύπορους και τους έχοντες, ενώ για μια ακόμη φορά αποστρέφει το πρόσωπό της από όσους έχουν πραγματική ανάγκη φορολογικής ελάφρυνσης.

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας:

Θέλω να περιλάβω στη σημερινή ομιλία μου, κυρίως, τα αναφερόμενα στη φερόμενη μείωση του ΕΝΦΙΑ. Μια πρώτη γενική παρατήρηση, που νομίζω, έτυχε προβολής και σημασίας και από προλαλήσαντες. Δεν υπάρχει καμία αναφορά για το συνολικό κόστος της παρέμβασης στις σχετικές συνοδευτικές Εκθέσεις. Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχουν Εκθέσεις, παρά μόνο μία φημολογούμενη μείωση των βεβαιωμένων φόρων στο συνολικόποσό των 350 εκατομμυρίων, ποσό που επανατοποθέτησε, ο κ . Υπουργός, με την έναρξη της διαδικασίας στη συνεδρίαση της Πέμπτης και τις έφερε στο ύψος των 360 εκατομμυρίων πάλι αυθαιρέτως και χωρίς επακριβείς υπολογισμούς. Δεν περιέχεται, συνεπώς, επίσημη Εκθεση που να συνοδεύει το νομοσχέδιο, δεν υπολογίζεται καθόλου στην Εκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, και κυρίως, δεν περιέχεται αναλυτική αναφορά που να καταδεικνύει τη μέθοδο που πρυτάνευσε για τη μείωση και το ποσοστό της, σε τι ποσοστό ανά κατηγορία ανήλθε αυτό, βάσει ποιων κριτηρίων σε άλλες μειώθηκε και κατά πόσο, σε ποιες έμεινε σταθερή και σε ποιες κατηγορίες και γιατί αυξήθηκε. Δεν υπάρχει, δηλαδή ανάλυση, σκοπιμότητας, πως έγινε η μέτρηση και βάσει ποιων κριτηρίων η αποδοτικότητα των ληφθέντων μέτρων.

Εμβαθύνοντας στις αλλαγές, παρατηρούμε ότι στην ουσία δεν δημιουργούνται νέοι πίνακες για τους φορολογικούς συντελεστές. Ενας μηχανισμός, δηλαδή, ο οποίος είναι περισσότερο τυπολατρικός ανά τιμής ζώνης. Στην ουσία, βλέπουμε μετατοπίσεις στη φορολογική ζώνη ανά κατηγορία. Αυτό μπορεί να φαίνεται άνευ ουσίας και άνευ μεγάλης σημασίας, στην πραγματικότητα όμως υποκρύπτεται μεθόδευση. Επί παραδείγματι: Στα ακίνητα που υπάγονται σε ζώνες από 2.000 έως 3.000 ευρώ οι δύο κλίμακες 2 500 και 2503 έχουν μείωση τριών κλάσεων και ειδικότερα από το συντελεστή του 4,5 και του 6, που αντιστοιχεί στα 2-2,5 και 2,5- 3 πάμε συλλήβδην και για τα 2 στα 3,7 άρα, σε αντίστοιχα ποσοστά μείωσης 38% και 41% είναι τα ψηλότερα απ’ όλο τον πίνακα.

Αν θέλαμε να εφαρμόσουμε ένα συντελεστή μείωσης προοδευτικού χαρακτήρα, που θα ευνοούσε περισσότερο της χαμηλής αξίας περιουσίας ή έστω σύμφωνα με τη δικήσας λογική θα μείωνε εξίσου όλες- πράγμα το οποίο δεν είναι και το κοινωνικά αποδεκτό-θα έπρεπε να είχατε μειώσει τουλάχιστον στο ίδιο ποσοστό και το φόρο των μικρότερης αξίας περιουσιών από τα 750 μέχρι και τα 2000. Όπου τα ποσοστά σαφώς υπολείπονται αυτής της ανώτερης κλάσης που είπα, το 43 κλπ., και είναι μόνον το 3% στη μικρή κατηγορία 24 και 18. Υπολείπονται δηλαδή σαφώς κατά τον πολύ ανώτερο 38 και 41% που ανάγονται στα ακίνητα όπως προείπα αξίας αντικειμενικής 2000 έως 3000 ευρώ. Να σημειώσουμε ότι στη χαμηλή κατηγορία των 750 έως 1051 ευρώ που κατά τεκμήριο ανήκουν στις λαϊκές τάξεις η μείωση είναι μόλις 3%.

Αντίστοιχα μέχρι τις ζώνες των 2000 ευρώ που κατέχει μια συγκριτικά πολύ μεγάλη μερίδα συμπολιτών μας, της «μεσαίας τάξης» που επαίρεστε ότι θέλετε να την ευνοήσετε οι μειώσεις είναι μόλις 24% και 18% ενόψει και σε σύγκριση με τις ανώτερες των 2500-3000- που πλέον δεν τις λες «μεσαίες» είναι προς τα πάνω - και σε αυτές που έχετε επιφέρει μείωση 38% και 41% στις πλέον εύπορες.

Εν τέλει, και σε ακίνητα περιουσίες των 3500 έως 4500 ευρώ σε ζώνη, που δεν είναι ότι ανήκουν στα μεσαία στρώματα, αφού βάσει των τιμών αυτών ένα και μόνο ακίνητο 120τετραγωνικών κοστίζει από 420.000 έως 540.000 ευρώ. Δεν κάνετε την παραμικρή αύξηση. Αυτοί είναι οι «μεσαίοι» κατ’ εσάς; Όύτε ίχνος κοινωνικής μέριμνας δεν διακρίνεται στις επιλογές σας. Εξακολουθείτε να πιέζετε τους αδύναμους και αυτούς που δεν αντέχουν να επιβαρύνονται ακόμη και τα 100, 200 ευρώ με τον ΕΝΦΙΑ του μικρού διαμερίσματος στις λαϊκές γειτονιές ή ένα παλιό μικρό φτωχόσπιτο σε ένα χωριό στην περιφέρεια, ώστε τα 350εκατομμύρια ευρώ που θα μειωθούν οι συνολικές εισπράξεις, τελικώς, ελαφρύνουν κυρίως τους μεγαλοιδιοκτήτες.

Το επόμενο σημαντικό σημείο είναι η κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου για τα φυσικά πρόσωπα. Πράγματι, παραμένει μόνο στα νομικά πρόσωπα, αλλά μεταφέρεται ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ ως επιπρόσθετος στον κυρίως φόρο, αφαιρώντας τόσο νομικά όσο και φυσικά πρόσωπα. Παρατηρούνται επίσης, εξωφρενικές μειώσεις, αλλά για ποιους πάλι; Πάλι για τους εύπορους. Αποκλείοντας λοιπόν από το συμπληρωματικό φόρο το διόλου ευκαταφρόνητο όριο της αξίας των 250 χιλιάδων, - που τα 300 και τα 400; - το όριο πλέον ορίζεται στις 400.000 ευρώ, με εκπτώσεις που ξεκινούν από το 60% και καταλήγουν για αξίες πάνω από τα δύο εκατομμύρια σε έκπτωση της τάξης του 13,4%. Δηλαδή, τα αντικείμενα αξίας 2 εκατομμυρίων. Μπορεί να φαίνεται η μείωση αυτή μικρή, αλλά εδώ γιατί δεν ακολουθείτε το παράδειγμα του κυρίως φόρου;

Ας πάρουμε λοιπόν ένα πρακτικό παράδειγμα για να αποδείξουμε ότι οι αυξήσεις στις αντικειμενικές ζώνες άνω των 5.000 ευρώ είναι καθαρά επικοινωνιακές και ότι επικαλύπτονται από τις αλλαγές στον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ. Το συγκεκριμένο παράδειγμα και μ αυτό κλείνω. Σπίτι 300 τετραγωνικών μέτρων στη ζώνη άνω των 5.000ευρώ, - δυστυχώς δεν υπήρχαν και παραδείγματα και όφειλα κι εγώ με τους συνεργάτες μου να βρούμε και να αποτιμήσουμε κάποια - που είναι η ζώνη που συγκεκριμένα επικαλείστε την αύξηση σε ποσοστό 25% έτσι αναγράφει, πλήρωνε κυρίως φόρο 3.900ευρώ. Τώρα πληρώνει 4.860 κατ’ εσάς αύξηση. Επιβάρυνση δηλαδή 960 ευρώ. Η μείωση όμως μέσω του μειωμένου επιπρόσθετου φόρου που αντικαθιστά τον συμπληρωματικό αν αυτό το ακίνητο αξίζει 1.000.000, είναι 7.000 ευρώ. Συνολική επιβάρυνση μηδέν. Συνολική μείωση 2.540 ευρώ. Αρα και γι’ αυτούς τα υψηλά, τα ρετιρέ που λέμε, της τάξης των 5.000τετραγωνικών και άνω για τα οποία δήθεν επιβάλλετε αύξηση, στην πραγματικότητα έχουν όφελος, έχουν μείωση, καθόλου υποδεέστερη αυτών που θα έπρεπε αντικειμενικά.

Ευχαριστώ
ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ