V.STAMATIS
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΣΥΣΚΕΥΕΣ
ΕΙΔΗ ΣΠΙΤΙΟΥ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΑΝΑΠΤΥΞΙΚΑΗ ΔΥΝΑΜΗ

Σελίδες

Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου 2022

Η μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο

Μαθητές
Γράφει η Κωστοπούλου Βασιλική
Ψυχοπαιδαγωγός
Ειδικευμένη στην Αποκατάσταση Μαθησιακών Δυσκολιών
Επιστημονική Συνεργάτης « Ψυχο-παιδαγωγειν»
Μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών Ελλάδος

Τέλος πια το Δημοτικό, τα μικρούλια… Ήρθε η ώρα να μπεις στον κόσμο των μεγαλύτερων παιδιών…».

Θυμάσαι πώς ήταν για σένα όταν ξεκινούσες το Γυμνάσιο; Πώς ένιωθες; Τι σκεφτόσουν; Πώς ήταν τον πρώτο καιρό;

Συνήθως όλα αυτά τα ξεχνάμε μεγαλώνοντας .

Οι μεταβάσεις είναι πολύ σημαντικές διαδικασίες και πολλές φορές κουβαλούν και αμφιθυμικά συναισθήματα

Η μετάβαση λοιπόν από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο προκαλεί στα περισσότερα παιδιά άγχος και ανησυχία έντονο φόβο για πιθανή ανεπάρκεια και δυσκολία να ανταποκριθούν και να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις και τις δυσκολίες της πρώτης τάξης του Γυμνασίου.

Ταυτόχρονα έρχεται και σταδιακά το πέρασμα στην εφηβεία. Οι ορμονικές αλλαγές φυσικά δυσκολεύουν το παιδί με την διαχείριση των συναισθημάτων του και των συμπεριφορών του.

Ο ρόλος του γονέα, δεν είναι φυσικά να φοβίσει και να αγχώσει το παιδί του επιπλέον αλλά να το στηρίξει στο νέο του ξεκίνημα. Κουβέντες όπως «Θα πας Γυμνάσιο και θα δεις τα ζόρια..» ή «κοίτα μην μείνεις στην ίδια τάξη», κτλ, ακούγονται απειλητικά για το παιδί και γεννάνε άγχος και ανησυχία και δυσκολεύει την ομαλή ένταξή του .

Ας δούμε 2 νέες παραμέτρους που αφορούν τα παιδιά στο Γυμνάσιο .


Ακαδημαϊκές Απαιτησεις:

Οι εργασίες γίνονται πιο δύσκολες, το διάβασμα περισσότερο και οι καθηγητές δε δίνουν πια «μασημένη τροφή» στα παιδιά.

Ο γονιός πρέπει τότε να βοηθήσει το παιδί να ανακαλύψει σε τι είναι καλό και να μην επικεντρωθεί αποκλειστικά σε αυτά που το παιδί μπορεί να βρίσκει δύσκολα ή και αδιάφορα.

Καλό είναι ο γονιός να βοηθήσει το παιδί με την οργάνωση του διαβάσματός του και των υπόλοιπων δραστηριοτήτων του. Ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα στο γραφείο, με τις δραστηριότητες και τις υποχρεώσεις του παιδιού κάθε ημέρα, μπορεί να αποδειχτεί πολύτιμο εργαλείο.

Η Little συμβουλεύει, ακόμα, τους γονείς να βρίσκονται δίπλα στο παιδί όταν όταν εκείνο το ζητά. «Μην περιμένετε να πάρετε τους βαθμούς του πρώτου τριμήνου για να δείτε πώς τα πάει με τα μαθήματα. Δώστε του να καταλάβει ότι είστε δίπλα του, στο διάβασμά του.

Και παρόλο που οι βαθμοί είναι σημαντικοί, δεν είναι το παν. Η εμμονή για το πώς θα καταφέρει το παιδί να έχει το μεγαλύτερο βαθμό σε όλη την τάξη μπορεί να επισκιάσει άλλες σημαντικές πτυχές της σχολικής του εμπειρίας στο Γυμνάσιο, όπως το να κάνει φίλους, να αναπτύξει τα ταλέντα του και να ανακαλύψει τις πιθανές ηγετικές του ικανότητες.

Οι ειδικοί συνιστούν στους γονείς να αποφύγουν τις επιπλήξεις αν οι πρώτοι βαθμοί του παιδιού στο Γυμνάσιο είναι χαμηλότεροι από το αναμενόμενο. Ο πρώτος χρόνος στο Γυμνάσιο αποτελεί ένα μεγάλο μεταβατικό στάδιο, στο οποίο πολλά παιδιά μπορεί αρχικά να δυσκολευτούν.

Διαβεβαιώστε, λοιπόν, το παιδί ότι θα καταφέρει σιγά-σιγά να βελτιώσει και το διάβασμα και τους βαθμούς του και παροτρύνετέ το να έρχεται σε εσάς κάθε φορά που αντιμετωπίζει δυσκολίες σε κάποιο μάθημα.

Οικογενειακές σχέσεις

Από τη στιγμή που τα παιδιά θα μπουν στο Γυμνάσιο, η επιρροή των γονιών πάνω τους μειώνεται σημαντικά, ενώ αντίστροφα αυξάνεται η επιρροή των συμμαθητών τους. Οι έφηβοι, βέβαια, συνεχίζουν να χρειάζονται τη στενή σχέση με τους γονείς τους, άρα το μυστικό εδώ είναι μετά από σκέψη να τους θέτουν οι γονείς όρια, ενώ ταυτόχρονα θα αυξάνουν λίγο-λίγο τις ελευθερίες τους.

Η Dr. Little, λοιπόν, συμβουλεύει τους γονείς να «δουλεύουν» καθημερινά στο να βελτιώνουν την σχέση με το παιδί τους. Να το ακούν και να μιλούν μαζί του όσο περισσότερο γίνεται. Αρκεί να μην περιμένουν αυτό να γίνεται «στημένα» και σε συγκεκριμένους χρόνους. Καλό είναι, μάλιστα να γνωρίζουν ότι για τα αγόρια είναι, κατά κανόνα, πιο δύσκολο να ανοιχτούν.

Η ειδικός συμβουλεύει να ξεκινήσετε μία κουβέντα καθώς θα κάνετε μία εργασία παρέα, π.χ. θα καθαρίζετε την αποθήκη ή θα πλένετε το αυτοκίνητο.

Επίσης, φροντίστε να δώσετε στο παιδί σας να καταλάβει ότι του έχετε εμπιστοσύνη και ότι ενδιαφέρεστε για τους φίλους του. Για να το πείσετε, μάλιστα, μια καλή ιδέα είναι να έχετε το σπίτι σας ανοιχτό για τους φίλους του παιδιού.

Στις ηλικίες αυτές των παιδιών, είναι σημαντικό, λένε οι ειδικοί, να επαναλαμβάνετε συχνά τις οικογενειακές σας αξίες και να ανανεώνετε διαρκώς τους κανόνες, αφαιρώντας παλιούς και θέτοντας νέους.

«Οι γονείς που ακολουθούν θετικές μεθόδους διαχείρισης της συμπεριφοράς του παιδιού δυσκολεύονται λιγότερο όταν αυτό περνά εφηβεία, σε σχέση με γονείς που είναι πιο ασυνεπείς ή χαλαροί σε θέματα οικογενειακής διαχείρισης», λέει η Little και εξηγεί ότι «τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν ότι έχουν ευθύνες και ότι πρέπει να λογοδοτούν για τις πράξεις τους. Απλά αυτό χρειάζεται χρόνο για να καθιερωθεί».

Οδηγίες επιβίωσης για γονείς

Αν η σχέση σας με το παιδί σας είναι ιδιαίτερα επικοινωνιακή, θα έχετε πάντα καλή εικόνα του πώς προσαρμόζεται μέρα με τη μέρα στο σχολείο και θα μπορείτε να επέμβετε γρήγορα αν χρειαστεί.

Όπως λέει η Dr. Little, «οι περισσότεροι έφηβοι έχουν πολλές φορές ασταθή, ασυνεπή συμπεριφορά. Το μυστικό για να τα βγάζετε πέρα μαζί τους είναι να αποφεύγετε το αυστηρό, δικτατορικό ύφος και να προτιμάτε κάποιο που θα σας επιτρέπει να ακούτε και να δίνετε λύσεις.

Πηγές:

1) Κατσαούνη Μαρία ,(2018) Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. ile:///F:/ΜΑΘΗΣΗ/BACK%20UP%20VASILIKI/Αρθρα%20Μαθησιακες%20Δυσκολίες/Η%20μετάβαση%20από%20το%20Δημοτικό%20στο%20Γυμνάσιο..mhtml

2) mom.me


ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΝΕΥΡΟΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
Κέντρο Βιολογικής Γεωργίας
ΧΡΩΜΑΤΑ ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΓΟΛΙΔΑ