Τη Μαρία Παπατζέλου τη γνώρισα πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη και ήταν αδύνατο να μη της ζητήσω να μοιραστεί τις σκέψεις της, που όταν δεν αποτελούν θέματα εικαστικής δημιουργίας, γίνονται ποιήματα/ χαϊκού και ιδεογράμματα. Εικαστικός, σκηνογράφος, καθηγήτρια Μέσης Εκπαίδευσης, performer, μια καλλιτέχνιδα πολυδιάστατη και πρωτοπόρος.
Ταξίδεψα στη Πάτρα για να δω την τελευταία της έκθεση-installation με άρωμα Ιαπωνίας όπου παρουσιάστηκε το βιβλίο της «Εσωτερικές συνδέσεις του υγρού ουρανού» (εκδ. Οδός), ανάμεσα σε κιμονό και βεντάλιες σε washi χαρτί-ειδική παραγγελία από τη χώρα του Ανατέλλοντος Ήλιου που αφηγούνταν ιστορίες απέναντι από φωτογραφίες και γερανούς με άρωμα που κατασκευάστηκε ειδικά για τα εκθέματα. Κάπως έτσι «συνδεθήκαμε».
-Θυμάσαι το πρώτο σου έργο;
Θυμάμαι να ζωγραφίζω δύο ήρωες του 1821 στο Δημοτικό, να εντυπωσιάζεται ο δάσκαλος μου και οι συμμαθητές μου και να σκέφτομαι με χαρά να κάτι που κάνω πραγματικά καλά!
-Αν η έμπνευση αποτυπωθεί σε λάθος υλικό, πόσο χάνει;
Κάθε έργο χρειάζεται να χωρέσει στο ιδανικό μέγεθος και να αποτυπωθεί με το ιδανικό υλικό, αλλά ακόμη και τα λάθη μας οδηγούν σε νέες ανακαλύψεις και προσεγγίσεις στο έργο μας.
-Τι αφηγούνται τα έργα σου;
Πρόκειται για τις εσωτερικές συνδέσεις μου με τον κόσμο μέσα μου και γύρω μου.
-Πόσες αναγνώσεις αντέχει ένα έργο;
Όσες και οι θεατές του.
-Θυμάσαι το πρώτο σου έργο;
Θυμάμαι να ζωγραφίζω δύο ήρωες του 1821 στο Δημοτικό, να εντυπωσιάζεται ο δάσκαλος μου και οι συμμαθητές μου και να σκέφτομαι με χαρά να κάτι που κάνω πραγματικά καλά!
-Αν η έμπνευση αποτυπωθεί σε λάθος υλικό, πόσο χάνει;
Κάθε έργο χρειάζεται να χωρέσει στο ιδανικό μέγεθος και να αποτυπωθεί με το ιδανικό υλικό, αλλά ακόμη και τα λάθη μας οδηγούν σε νέες ανακαλύψεις και προσεγγίσεις στο έργο μας.
-Τι αφηγούνται τα έργα σου;
Πρόκειται για τις εσωτερικές συνδέσεις μου με τον κόσμο μέσα μου και γύρω μου.
-Πόσες αναγνώσεις αντέχει ένα έργο;
Όσες και οι θεατές του.
-Ο προσωπικός σου κόσμος απεικονίζεται περιληπτικά ή όχι;
Νομίζω πως χτίζεται μαζί και διαμέσου των έργων μου.
-Είναι τα έργα σου σελίδες ημερολογίου;
Όχι απαραίτητα, αλλά σίγουρα ακολουθούν τις σκέψεις, τις αγωνίες και τα όνειρά μου.
-Πού πιστεύεις ότι εστιάζεται η πρώτη ματιά σε ένα έργο;
Ένα έργο σε αρπάζει με την πρώτη ματιά ή σ’ αφήνει αδιάφορο. Τα πραγματικά δυνατά έργα όμως είναι όσα θα μπορούσες να βλέπεις, να διαβάζεις κάθε μέρα, και είναι διαφορετικά για τον καθένα από εμάς.
-Ανταμείβεσαι ως εικαστικός για το χρόνο που αφιέρωσες στη σύνθεση μιας έκθεσης;
Ναι! Μέσα από το βλέμμα των θεατών που συνομιλούν με τα έργα μου και γιατί κάθε νέα έκθεση κυοφορεί πάντα την επόμενη!
-Τι «πατώματα» προτιμάς όταν δημιουργείς;
Ξύλινα, γεμάτα με τα κομμένα χαρτιά των επικολλήσεων μου.
-Μπερδεύεται το υπαρκτό με το ανύπαρκτο;
Πριν να υπάρξει κάτι, το οτιδήποτε, κάποιος το έχει από πριν ονειρευτεί.
–Με ποιους ταυτίζεσαι;
Με όσους εμμονικά δημιουργούν.
-Αν δεν ήσουν ζωγράφος, τι θα ήσουν;
Συγγραφέας – θα ήθελα πολύ!- ή αρχαιολόγος.
-Η μνήμη τι σχήμα θα είχε;
Σαν οβάλ, μεγάλη πέτρα. Με μια μικρή οπή κάπου στη μέση.
-Είναι το πινέλο μια χειροβομβίδα που απασφαλίζει;
Μάλλον ένα μαχαίρι είναι που μας ξεφλουδίζει αριστοτεχνικά, δημιουργούς και θεατές.
-Υπάρχει ένα κοινό μοτίβο σε όλα τα έργα σου;
Ναι, όσα σύμβολα επανέρχονται διαρκώς στη δουλειά μου.
Νομίζω πως χτίζεται μαζί και διαμέσου των έργων μου.
-Είναι τα έργα σου σελίδες ημερολογίου;
Όχι απαραίτητα, αλλά σίγουρα ακολουθούν τις σκέψεις, τις αγωνίες και τα όνειρά μου.
-Πού πιστεύεις ότι εστιάζεται η πρώτη ματιά σε ένα έργο;
Ένα έργο σε αρπάζει με την πρώτη ματιά ή σ’ αφήνει αδιάφορο. Τα πραγματικά δυνατά έργα όμως είναι όσα θα μπορούσες να βλέπεις, να διαβάζεις κάθε μέρα, και είναι διαφορετικά για τον καθένα από εμάς.
-Ανταμείβεσαι ως εικαστικός για το χρόνο που αφιέρωσες στη σύνθεση μιας έκθεσης;
Ναι! Μέσα από το βλέμμα των θεατών που συνομιλούν με τα έργα μου και γιατί κάθε νέα έκθεση κυοφορεί πάντα την επόμενη!
-Τι «πατώματα» προτιμάς όταν δημιουργείς;
Ξύλινα, γεμάτα με τα κομμένα χαρτιά των επικολλήσεων μου.
-Μπερδεύεται το υπαρκτό με το ανύπαρκτο;
Πριν να υπάρξει κάτι, το οτιδήποτε, κάποιος το έχει από πριν ονειρευτεί.
–Με ποιους ταυτίζεσαι;
Με όσους εμμονικά δημιουργούν.
-Αν δεν ήσουν ζωγράφος, τι θα ήσουν;
Συγγραφέας – θα ήθελα πολύ!- ή αρχαιολόγος.
-Ποιους θα καλούσες σε ένα δείπνο;
Τον Γούντι Άλεν, τον Μπουκόφσκι, τον Μίλαν Κούντερα και την Σιμόν ντε Μπωβουάρ για ένα δείπνο σουρεάλ συν- γραφής!
-Αν χτυπούσε τώρα το τηλέφωνο, ποιος/α θα ήθελες να ήταν;
Οι δύο πιο αγαπημένοι μου φίλοι που μένουν στο εξωτερικό και μου λείπουν πολύ.
-Τι μουσική σε συνοδεύει στο εργαστήριο σου;
Εκτός από λαϊκά σχεδόν τα πάντα, αναλόγως την διάθεση μου, με μία έμφαση στην όπερα και την ηλεκτρονική μουσική.
-Υπάρχει μουσικό κομμάτι που θα ήθελες να ζωγραφίσεις;
Σχεδόν όλα του Moby, του R.Sakamoto και του Κ.Βήτα.
-Η εικαστική σου γλώσσα από που είναι επηρεασμένη;
Έχω πολλές επιρροές όπως και όλοι οι καλλιτέχνες έχουν. Νομίζω πως οι υποσυνείδητες επιρροές, αυτές που αντιλαμβανόμαστε αφού ολοκληρωθεί μία ενότητα έργων μας, είναι και οι περισσότερο επιδραστικές.
-Ποιο είναι το πρόσφατο ερέθισμα που θα ήθελες να απεικονίσεις;
Αυτό της συγχρονικότητας και της έννοιας της επιστροφής.
-Ο χρόνος τι χρώμα θα είχε;
Μάλλον απαλό γκρι, γιατί χωράει τα πάντα.
Τον Γούντι Άλεν, τον Μπουκόφσκι, τον Μίλαν Κούντερα και την Σιμόν ντε Μπωβουάρ για ένα δείπνο σουρεάλ συν- γραφής!
-Αν χτυπούσε τώρα το τηλέφωνο, ποιος/α θα ήθελες να ήταν;
Οι δύο πιο αγαπημένοι μου φίλοι που μένουν στο εξωτερικό και μου λείπουν πολύ.
-Τι μουσική σε συνοδεύει στο εργαστήριο σου;
Εκτός από λαϊκά σχεδόν τα πάντα, αναλόγως την διάθεση μου, με μία έμφαση στην όπερα και την ηλεκτρονική μουσική.
-Υπάρχει μουσικό κομμάτι που θα ήθελες να ζωγραφίσεις;
Σχεδόν όλα του Moby, του R.Sakamoto και του Κ.Βήτα.
-Η εικαστική σου γλώσσα από που είναι επηρεασμένη;
Έχω πολλές επιρροές όπως και όλοι οι καλλιτέχνες έχουν. Νομίζω πως οι υποσυνείδητες επιρροές, αυτές που αντιλαμβανόμαστε αφού ολοκληρωθεί μία ενότητα έργων μας, είναι και οι περισσότερο επιδραστικές.
-Ποιο είναι το πρόσφατο ερέθισμα που θα ήθελες να απεικονίσεις;
Αυτό της συγχρονικότητας και της έννοιας της επιστροφής.
-Ο χρόνος τι χρώμα θα είχε;
Μάλλον απαλό γκρι, γιατί χωράει τα πάντα.
-Η μνήμη τι σχήμα θα είχε;
Σαν οβάλ, μεγάλη πέτρα. Με μια μικρή οπή κάπου στη μέση.
-Είναι το πινέλο μια χειροβομβίδα που απασφαλίζει;
Μάλλον ένα μαχαίρι είναι που μας ξεφλουδίζει αριστοτεχνικά, δημιουργούς και θεατές.
-Υπάρχει ένα κοινό μοτίβο σε όλα τα έργα σου;
Ναι, όσα σύμβολα επανέρχονται διαρκώς στη δουλειά μου.
-Σε συγκινεί περισσότερο η παρουσία ή η απουσία;
Η παρουσία χρειάζεται την απουσία για να αντιληφθούμε την αξία της. Η απουσία είναι συνώνυμη της ζωής.
-Οφείλει η δράση να έχει ολοκληρωθεί σε ένα έργο;
Το ίδιο το έργο είναι η ολοκλήρωση της δράσης μας για το συγκεκριμένο έργο.
-Ένα καλό όνειρο τι χρώμα θα είχε;
Βαθύ μπλε, σαν την θάλασσα, ή απαλό ροζ.
-Στο βιβλίο σου «Εσωτερικές συνδέσεις του υγρού ουρανού» (εκδ. Οδός), αναφέρεις ότι η γραφή είναι εναλλακτική της ζωγραφικής, όταν μια εικόνα δεν ζωγραφίζεται, καθώς «δεν μπορούν να γίνουν ζωγραφιές όλες οι εικόνες».
Ομολογώ ότι δεν το είχα σκεφτεί!- Ευτυχώς, που υπάρχουν και οι λέξεις!
-Είναι καταπληκτικό πώς η ποίηση στο βιβλίο σου και ειδικά τα χαϊκού ενώνουν δύο χώρες και αναδεικνύουν κοινές αρχές για την ανθρωπότητα. Ενδεικτικά θα αναφερθώ στο ιδιαίτερο χαϊκού «Ένα άγγιγμα /ελαφρύ σαν φτερό / βάρος ασήκωτο». Πόσο βάρος κουβαλάει κάτι που μπορεί να λογίζεται ως σχεδόν αβαρές;
Αυτό, της αβάσταχτης ελαφρότητας του είναι μας (ο Κούντερα το έχει περιγράψει πλήρως ως ιδέα.)
-Τι σχεδιάζεις στο προσεχές μέλλον;
Τρεις νέες εκθέσεις στο εξωτερικό που συζητάω αυτόν τον καιρό και που εύχομαι να πραγματοποιηθούν στα επόμενα 2 χρόνια!
* Η Γκέλη Ντηλιά είναι ποιήτρια και συγγραφέας.
Η παρουσία χρειάζεται την απουσία για να αντιληφθούμε την αξία της. Η απουσία είναι συνώνυμη της ζωής.
-Οφείλει η δράση να έχει ολοκληρωθεί σε ένα έργο;
Το ίδιο το έργο είναι η ολοκλήρωση της δράσης μας για το συγκεκριμένο έργο.
-Ένα καλό όνειρο τι χρώμα θα είχε;
Βαθύ μπλε, σαν την θάλασσα, ή απαλό ροζ.
-Στο βιβλίο σου «Εσωτερικές συνδέσεις του υγρού ουρανού» (εκδ. Οδός), αναφέρεις ότι η γραφή είναι εναλλακτική της ζωγραφικής, όταν μια εικόνα δεν ζωγραφίζεται, καθώς «δεν μπορούν να γίνουν ζωγραφιές όλες οι εικόνες».
Ομολογώ ότι δεν το είχα σκεφτεί!- Ευτυχώς, που υπάρχουν και οι λέξεις!
-Είναι καταπληκτικό πώς η ποίηση στο βιβλίο σου και ειδικά τα χαϊκού ενώνουν δύο χώρες και αναδεικνύουν κοινές αρχές για την ανθρωπότητα. Ενδεικτικά θα αναφερθώ στο ιδιαίτερο χαϊκού «Ένα άγγιγμα /ελαφρύ σαν φτερό / βάρος ασήκωτο». Πόσο βάρος κουβαλάει κάτι που μπορεί να λογίζεται ως σχεδόν αβαρές;
Αυτό, της αβάσταχτης ελαφρότητας του είναι μας (ο Κούντερα το έχει περιγράψει πλήρως ως ιδέα.)
-Τι σχεδιάζεις στο προσεχές μέλλον;
Τρεις νέες εκθέσεις στο εξωτερικό που συζητάω αυτόν τον καιρό και που εύχομαι να πραγματοποιηθούν στα επόμενα 2 χρόνια!
* Η Γκέλη Ντηλιά είναι ποιήτρια και συγγραφέας.