Συνεχίζεται η κινητικότητα για την ενεργοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. Το δίκτυο σε ένα μεγάλο τμήμα του έχει καταστεί ανενεργό και έχει αφήσει εκτός αρκετές πόλεις της Πελοποννήσου.
ΟΣΕ και υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μελετούν τα τμήματα που δεν λειτουργούν και αυτά είναι από την Κάτω Αχαγιά μέχρι την Καλαμάτα και από την Κόρινθο μέχρι την Τρίπολη και την Καλαμάτα.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ, Σπύρο Πατέρα, στο σχεδιασμό του Οργανισμού είναι να μπορέσουν να επαναλειτουργήσουν δύο τμήματα. Το πρώτο είναι το Κάτω Αχαγιά-Πύργος το οποίο είναι σε φάση μελετητικής ωρίμανσης, ενώ είναι σε εξέλιξη η διασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου. Ο στόχος είναι ο διαγωνισμός να προκηρυχθεί το αμέσως επόμενο διάστημα.
Το δεύτερο έργο αφορά στην ανάταξη του τμήματος Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο το οποίο είναι επίσης σε εξέλιξη το "κλείδωμα" της χρηματοδότησης από το ΠΕΠ Πελοποννήσου καθώς υπάρχει ως έργο-γέφυρα στο ΕΣΠΑ. Το κλειδί για το έργο είναι η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της μελέτης σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου. Στόχος είναι να ληφθεί το πράσινο φως της Περιφέρειας Πελοποννήσου μέσα στο 2023, γεγονός που θα σημάνει και την έναρξη υλοποίησης του έργου μέσα από τη δημοπράτηση του.
Ο ευρύτερος σχεδιασμός
Αμφότερα τα έργα αφορούν σε πρώτη φάση στην ανάταξη της υφιστάμενης μετρικής γραμμής προκειμένου αυτή να λειτουργήσει με χαρακτηριστικά προαστιακού και τουριστικού δικτύου. Τα δύο έργα είναι πρώτα σε επίπεδο προτεραιότητας για τον ΟΣΕ, καθώς εντάσσονται στον ευρύτερο σχεδιασμό της Πελοποννήσου, ενώ τρέχουν οι μελέτες και η χρηματοδότηση τους.
Παράλληλα εξετάζεται συνολικά το δίκτυο της Πελοποννήσου και θα εκπονηθεί μια ευρύτερη μελέτη από τον ΟΣΕ. Σκοπός της η ολιστική αντιμετώπιση για ένα ενιαίο δίκτυο. Υπάρχουν πολλές παράμετροι που πρέπει να ληφθούν υπόψη σε αυτό το εγχείρημα και για αυτό σχεδιάζεται η πρόσληψη συμβούλων όπου βάσει των προδιαγραφών που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα συμβάλουν στην όλη διαδικασία προκειμένου να ληφθούν μελλοντικά οι αποφάσεις για ένα από τα ιστορικότερα σιδηροδρομικά δίκτυα της χώρας.
Θα ληφθούν υπόψη όλα τα σχετικά κριτήρια όπως ο χαρακτήρας του δικτύου, η διασύνδεση πολιτισμικών, τουριστικών και εμπορευματικών χώρων, η διασύνδεση με το βόρειο άξονα της Πελοποννήσου, η διαθεσιμότητα συρμών και φυσικά το ενδιαφέρον των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων για τη λειτουργία τους, καθώς και λοιπά λειτουργικά και ενεργειακά ζητήματα.
Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό μια Επιτροπή υπό τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά. Σκοπός της είναι η προώθηση της διαδικασίας που θα οδηγήσει ύστερα από πολλά χρόνια στην αναβίωση του δικτύου.