Προφανώς οι κύριοι αυτοί δεν έχουν αντιληφθεί ότι εκπροσωπούμε χιλιάδες οικογένειες εργαζομένων που εδώ και χρόνια έχουν δώσει τα διαπιστευτήρια τους στην ελληνική κοινωνία, πληρώνοντας με πολλές θυσίες και αίμα την πίστη στο καθήκον της ασφάλειας των συμπολιτών μας.
Δυστυχώς και το αναφέρουμε με αίσθημα λύπης και ταυτόχρονα αγανάκτησης, τα ζητήματα που θίγονται επί συναπτά έτη τέτοια εποχή παραμένουν άλυτα, τόσο ως προς την ενίσχυση του Π.Σ. με έμψυχο δυναμικό όσο και στα γενικότερα θέματα βελτίωσης της οργάνωσης και κατ’επέκταση της αποτελεσματικότητας του μηχανισμού, που θα κληθεί για ένα ακόμα καλοκαίρι με το ίδιο γερασμένο και εξαντλημένο προσωπικό να δώσει τις μεγάλες μάχες της προάσπισης της ασφάλειας της ζωής και της περιουσίας των συμπολιτών μας.
Η απαρίθμηση τους γνωστή και επαναλαμβανόμενη:
1. Θετική η πρόσφατη ρύθμιση για ενίσχυση της οργανικής δύναμης του Π.Σ. κατά 3.600
θέσεις, που δεν συνοδεύτηκε όμως, όπως ζητήθηκε και από εμάς, από μία τεκμηριωμένη και ουσιώδη καταγραφή των αναγκών ανά νομό και περιφέρεια της επικράτειας, ούτε βεβαίως και από προκήρυξη πρόσληψης νέων πυροσβεστών ώστε να καλυφθεί μέρος των κενών αυτών. Για μία ακόμα περίοδο τα κενά και τα γενικότερα προβλήματα που υπάρχουν σε έμψυχο δυναμικό, θα κληθούν οι ίδιοι πυροσβέστες μέσω της απλήρωτης υπερεργασίας να καλύψουν, με την συνήθη τακτική των συνεχών επιφυλακών, που από έκτακτο μέτρο έγινε πλέον μόνιμο.
2. Ανανέωση του γερασμένου στόλου των οχημάτων, θέμα που αναμένουμε να εξελιχθεί
θετικά λόγω της ένταξης του Π.Σ. στο Σχέδιο 2.0. καθώς και στο πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ. Για την ώρα τα προβλήματα παραμένουν και επιδεινώνονται. Η ενεργοποίηση οχημάτων ηλικίας 50 χρόνων αποτελεί αρνητικό δείγμα γραφής που επιβεβαιώνει τους ισχυρισμούς μας.
3. Η χορήγηση μέσων ατομικής προστασίας του πυροσβεστικού προσωπικού, που
καρκινοβατεί παρά τις γενναίες δωρεές των εθνικών ευεργετών, που καλύπτουν τις ανεπάρκειες της πολιτείας σε μεγάλο βαθμό μέχρι σήμερα. Επιβάλλεται και εδώ και το αναφέρουμε χρόνια, σοβαρός προγραμματισμός για την συνεχή κάλυψη του προσωπικού με μέσα, καθώς κάθε αποστολή που επιτελεί εμπεριέχει τον κίνδυνο και ανθυγιεινές για την ίδια του τη ζωή συνθήκες.
4. Θεσμοθέτηση της υπερεργασίας που καλείται τους θερινούς μήνες να προσφέρει το
πυροσβεστικό προσωπικό, καθώς τεχνηέντως και με το πρόσχημα του ειδικού μισθολογίου με το οποίο ο έλληνας μόνιμος πυροσβέστης αμείβεται, έχει εξαιρεθεί από την αμοιβή του. Η χορήγηση αμοιβής για πρόσθετη εργασία κρίνεται ως προσχηματική με στόχο την αναπλήρωσή της εξαιτίας των κενών σε προσωπικό.
5.Προκήρυξη Σχολής Αρχιπυροσβεστών, ένα αίτημα για το οποίο η προηγούμενη φυσική ηγεσία είχε προωθήσει σχετικό σχέδιο Π.Δ. προς την πολιτική ηγεσία, αλλά δεν ευοδώθηκε τελικά με ευθύνη κάποιων, απογοητεύοντας για μια ακόμα φορά τους συναδέλφους που διακαώς το ανάμεναν.
6.Επίδομα επικινδυνότητας της εργασίας μας: Στο θέμα αυτό η πολιτεία με τον ίδιο
προσχηματικό λόγο του ειδικού μισθολογίου, στο οποίο είναι ενταγμένο το μόνιμο προσωπικό του Π.Σ., κατάφερε λίγο πριν την έναρξη της νέας αντιπυρικής περιόδου να διχάσει και να διαιρέσει το πυροσβεστικό, αποφασίζοντας την χορήγησή του επιλεκτικά. Κρίνουμε απαράδεκτο και κατ’ ουσία επικίνδυνο αυτόν τον διαχωρισμό σε συναδέλφους που μαζί, σαν μια γροθιά δίνουν τον καθημερινό και άκρως επικίνδυνο αγώνα της προστασίας από κάθε καταστροφή των συμπολιτών μας και απαιτούμε την άμεση χορήγησή του και στο μόνιμο προσωπικό.
Επίσης ως προς τον υπό διαμόρφωση για την φετινή περίοδο επιχειρησιακό σχεδιασμό και τις αρρυθμίες που συλλήβδην παρατηρούνται, υπογραμμίζονται τα εξής:
1.Στον επιχειρησιακό σχεδιασμό του έτους 2023,αναφέρεται και η αποτύπωση της αμοιβαίας ενίσχυσης των Υπηρεσιών που ανήκουν σε διαφορετικές ΠΕ.ΠΥ.Δ. σε επίπεδο επικράτειας. Στο θέμα αυτό δυστυχώς δεν τηρείται καμία πρόβλεψη του σχεδίου καθώς στις πλείστες των περιπτώσεων δεν αποστέλλονται τα προβλεπόμενα οχήματα (κατά προτεραιότητα UNIMOG διπλής καμπίνας ως οχήματα 1ης ανταπόκρισης) ενώ τα άτομα που απαρτίζουν το εκάστοτε πλήρωμα δεν πληρούν τον ανάλογο αριθμό (4άτομα), για ευνόητους λόγους (ξεκούραση προσωπικού και αποδοτικότητα αυτού). Επιπλέον πρέπει να υπάρξουν αλλαγές στο χρόνο αλλαγής των πληρωμάτων, ώστε οι εναλλαγές να πραγματοποιούνται ανά 12 ώρες με ανάλογο χρόνο ξεκούρασης του προσωπικού σε ξενοδοχείο ή άλλον κατάλληλο χώρο, καθώς οι αντοχές ενός ανθρώπου εξαντλούνται πέραν αυτού του διαστήματος και πλέον τίθεται άμεσος κίνδυνος για την σωματική του ακεραιότητα. Επίσης λόγω της διασποράς των πεζοπόρων τμημάτων των ΠΕ.ΠΥ.Δ. όλης της επικράτειας σε μεγάλο δείκτη επικινδυνότητας, σε πολλές ΔΙ.Π.Υ.Ν. με Διαταγές των Διοικητών τους, εκπέμπονται επιπλέον ομάδες πεζοπόρων τμημάτων σε δείκτη 3 και 4 από τις Υπηρεσίες, υπαγόμενες σε αυτές, γεγονός που αποδυναμώνει έτι περισσότερο την επιχειρησιακή τους δυνατότητα, ως προς την αντιμετώπιση ενδεχόμενων συμβάντων που θα προκύψουν στην περιοχή τους.Οι ως άνω παρατηρήσεις και επισημάνσεις σχετίζονται άμεσα με την πρόθεση του Α.Π.Σ., όπως αποτυπώνεται στην υπ’αριθμ. 11616 οικ.Φ.702.15/26-02-2021 Διαταγή Α.Π.Σ., με βάση την οποία συντάχθηκε ο επιχειρησιακός σχεδιασμός της περιόδου 2021, που ρητά υπογραμμίζει ότι η σύνταξη του σχεδιασμού οφείλει να λαμβάνει υπόψη την πραγματική καταγραφή των δεδομένων και να τίθενται ρεαλιστικοί στόχοι όσον αφορά την επιχειρησιακή αξιοποίηση του συνόλου του προσωπικού και των διατιθέμενων μέσων.
2.Δείκτης επικινδυνότητας του Ημερήσιου Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς – Στάδια επιχειρησιακής ετοιμότητας: Οι πέντε διαφορετικές κατηγορίες κινδύνου πυρκαγιάς αυτονόητα απαιτούν και κλιμάκωση της ετοιμότητας και των μέτρων από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Έως σήμερα η αντιμετώπιση των επιπέδων κινδύνων πυρκαγιάς (κατηγοριών 1,2 και 3), που συνθέτουν το 1ο Στάδιο Επιχειρησιακής Ετοιμότητας, δεν διαφοροποιούνται ως προς τα μέτρα και τις δράσεις των φορέων που εμπλέκονται στον σχεδιασμό, με αποτέλεσμα να προκαλούνται φαινόμενα σύγχυσης και αρρυθμιών κυρίως στο επίπεδο ετοιμότητας των φορέων. Από τα παραπάνω συνάγεται ότι η πλήρης αξιοποίηση του Ημερησίου Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς απαιτεί τον ακριβή καθορισμό των μέτρων κλιμάκωσηςαπό όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Επίσης μέγιστο πρόβλημα, το οποίο εγείρει επιπλέον ζητήματα διαχείρισης και αποτελεί το εφεύρημα κάποιων, παρουσιάζεται τις ημέρες που ο δείκτης επικινδυνότητας μιας οποιαδήποτε περιοχής, επηρεάζει και τις όμορες περιοχές, επιβάλλοντας μέτρα αυξημένου σταδίου επικινδυνότητας, την ώρα που οι επικρατούσες συνθήκες δεν επιβάλλουν κάτι τέτοιο.
Όλα όσα αναφέρουμε παραπάνω απαιτούν την θετική ματιά πρώτα της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, που σε συνεργασία με την νέα φυσική ηγεσία θα δρομολογήσουν και τις ανάλογες λύσεις. Για την ώρα όπως προείπαμε δεν διαφαίνεται καμία τέτοια πρόθεση από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας, γεγονός που οφείλουμε να κοινοποιήσουμε προς πάσα κατεύθυνση. Οφείλουν άπαντες να κατανοήσουν ότι το προσωπικό του Π.Σ. προσφέρει τα μέγιστα και δεν είναι αναλώσιμο! Απαιτούμε λύσεις, ειδάλλως οι κρυπτόμενοι θα πληρώσουν και το ανάλογο τίμημα! Μην ξεχνούν: Όλοι αξιολογούνται, ακόμα και αυτοί…
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Δυστυχώς και το αναφέρουμε με αίσθημα λύπης και ταυτόχρονα αγανάκτησης, τα ζητήματα που θίγονται επί συναπτά έτη τέτοια εποχή παραμένουν άλυτα, τόσο ως προς την ενίσχυση του Π.Σ. με έμψυχο δυναμικό όσο και στα γενικότερα θέματα βελτίωσης της οργάνωσης και κατ’επέκταση της αποτελεσματικότητας του μηχανισμού, που θα κληθεί για ένα ακόμα καλοκαίρι με το ίδιο γερασμένο και εξαντλημένο προσωπικό να δώσει τις μεγάλες μάχες της προάσπισης της ασφάλειας της ζωής και της περιουσίας των συμπολιτών μας.
Η απαρίθμηση τους γνωστή και επαναλαμβανόμενη:
1. Θετική η πρόσφατη ρύθμιση για ενίσχυση της οργανικής δύναμης του Π.Σ. κατά 3.600
θέσεις, που δεν συνοδεύτηκε όμως, όπως ζητήθηκε και από εμάς, από μία τεκμηριωμένη και ουσιώδη καταγραφή των αναγκών ανά νομό και περιφέρεια της επικράτειας, ούτε βεβαίως και από προκήρυξη πρόσληψης νέων πυροσβεστών ώστε να καλυφθεί μέρος των κενών αυτών. Για μία ακόμα περίοδο τα κενά και τα γενικότερα προβλήματα που υπάρχουν σε έμψυχο δυναμικό, θα κληθούν οι ίδιοι πυροσβέστες μέσω της απλήρωτης υπερεργασίας να καλύψουν, με την συνήθη τακτική των συνεχών επιφυλακών, που από έκτακτο μέτρο έγινε πλέον μόνιμο.
2. Ανανέωση του γερασμένου στόλου των οχημάτων, θέμα που αναμένουμε να εξελιχθεί
θετικά λόγω της ένταξης του Π.Σ. στο Σχέδιο 2.0. καθώς και στο πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ. Για την ώρα τα προβλήματα παραμένουν και επιδεινώνονται. Η ενεργοποίηση οχημάτων ηλικίας 50 χρόνων αποτελεί αρνητικό δείγμα γραφής που επιβεβαιώνει τους ισχυρισμούς μας.
3. Η χορήγηση μέσων ατομικής προστασίας του πυροσβεστικού προσωπικού, που
καρκινοβατεί παρά τις γενναίες δωρεές των εθνικών ευεργετών, που καλύπτουν τις ανεπάρκειες της πολιτείας σε μεγάλο βαθμό μέχρι σήμερα. Επιβάλλεται και εδώ και το αναφέρουμε χρόνια, σοβαρός προγραμματισμός για την συνεχή κάλυψη του προσωπικού με μέσα, καθώς κάθε αποστολή που επιτελεί εμπεριέχει τον κίνδυνο και ανθυγιεινές για την ίδια του τη ζωή συνθήκες.
4. Θεσμοθέτηση της υπερεργασίας που καλείται τους θερινούς μήνες να προσφέρει το
πυροσβεστικό προσωπικό, καθώς τεχνηέντως και με το πρόσχημα του ειδικού μισθολογίου με το οποίο ο έλληνας μόνιμος πυροσβέστης αμείβεται, έχει εξαιρεθεί από την αμοιβή του. Η χορήγηση αμοιβής για πρόσθετη εργασία κρίνεται ως προσχηματική με στόχο την αναπλήρωσή της εξαιτίας των κενών σε προσωπικό.
5.Προκήρυξη Σχολής Αρχιπυροσβεστών, ένα αίτημα για το οποίο η προηγούμενη φυσική ηγεσία είχε προωθήσει σχετικό σχέδιο Π.Δ. προς την πολιτική ηγεσία, αλλά δεν ευοδώθηκε τελικά με ευθύνη κάποιων, απογοητεύοντας για μια ακόμα φορά τους συναδέλφους που διακαώς το ανάμεναν.
6.Επίδομα επικινδυνότητας της εργασίας μας: Στο θέμα αυτό η πολιτεία με τον ίδιο
προσχηματικό λόγο του ειδικού μισθολογίου, στο οποίο είναι ενταγμένο το μόνιμο προσωπικό του Π.Σ., κατάφερε λίγο πριν την έναρξη της νέας αντιπυρικής περιόδου να διχάσει και να διαιρέσει το πυροσβεστικό, αποφασίζοντας την χορήγησή του επιλεκτικά. Κρίνουμε απαράδεκτο και κατ’ ουσία επικίνδυνο αυτόν τον διαχωρισμό σε συναδέλφους που μαζί, σαν μια γροθιά δίνουν τον καθημερινό και άκρως επικίνδυνο αγώνα της προστασίας από κάθε καταστροφή των συμπολιτών μας και απαιτούμε την άμεση χορήγησή του και στο μόνιμο προσωπικό.
Επίσης ως προς τον υπό διαμόρφωση για την φετινή περίοδο επιχειρησιακό σχεδιασμό και τις αρρυθμίες που συλλήβδην παρατηρούνται, υπογραμμίζονται τα εξής:
1.Στον επιχειρησιακό σχεδιασμό του έτους 2023,αναφέρεται και η αποτύπωση της αμοιβαίας ενίσχυσης των Υπηρεσιών που ανήκουν σε διαφορετικές ΠΕ.ΠΥ.Δ. σε επίπεδο επικράτειας. Στο θέμα αυτό δυστυχώς δεν τηρείται καμία πρόβλεψη του σχεδίου καθώς στις πλείστες των περιπτώσεων δεν αποστέλλονται τα προβλεπόμενα οχήματα (κατά προτεραιότητα UNIMOG διπλής καμπίνας ως οχήματα 1ης ανταπόκρισης) ενώ τα άτομα που απαρτίζουν το εκάστοτε πλήρωμα δεν πληρούν τον ανάλογο αριθμό (4άτομα), για ευνόητους λόγους (ξεκούραση προσωπικού και αποδοτικότητα αυτού). Επιπλέον πρέπει να υπάρξουν αλλαγές στο χρόνο αλλαγής των πληρωμάτων, ώστε οι εναλλαγές να πραγματοποιούνται ανά 12 ώρες με ανάλογο χρόνο ξεκούρασης του προσωπικού σε ξενοδοχείο ή άλλον κατάλληλο χώρο, καθώς οι αντοχές ενός ανθρώπου εξαντλούνται πέραν αυτού του διαστήματος και πλέον τίθεται άμεσος κίνδυνος για την σωματική του ακεραιότητα. Επίσης λόγω της διασποράς των πεζοπόρων τμημάτων των ΠΕ.ΠΥ.Δ. όλης της επικράτειας σε μεγάλο δείκτη επικινδυνότητας, σε πολλές ΔΙ.Π.Υ.Ν. με Διαταγές των Διοικητών τους, εκπέμπονται επιπλέον ομάδες πεζοπόρων τμημάτων σε δείκτη 3 και 4 από τις Υπηρεσίες, υπαγόμενες σε αυτές, γεγονός που αποδυναμώνει έτι περισσότερο την επιχειρησιακή τους δυνατότητα, ως προς την αντιμετώπιση ενδεχόμενων συμβάντων που θα προκύψουν στην περιοχή τους.Οι ως άνω παρατηρήσεις και επισημάνσεις σχετίζονται άμεσα με την πρόθεση του Α.Π.Σ., όπως αποτυπώνεται στην υπ’αριθμ. 11616 οικ.Φ.702.15/26-02-2021 Διαταγή Α.Π.Σ., με βάση την οποία συντάχθηκε ο επιχειρησιακός σχεδιασμός της περιόδου 2021, που ρητά υπογραμμίζει ότι η σύνταξη του σχεδιασμού οφείλει να λαμβάνει υπόψη την πραγματική καταγραφή των δεδομένων και να τίθενται ρεαλιστικοί στόχοι όσον αφορά την επιχειρησιακή αξιοποίηση του συνόλου του προσωπικού και των διατιθέμενων μέσων.
2.Δείκτης επικινδυνότητας του Ημερήσιου Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς – Στάδια επιχειρησιακής ετοιμότητας: Οι πέντε διαφορετικές κατηγορίες κινδύνου πυρκαγιάς αυτονόητα απαιτούν και κλιμάκωση της ετοιμότητας και των μέτρων από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Έως σήμερα η αντιμετώπιση των επιπέδων κινδύνων πυρκαγιάς (κατηγοριών 1,2 και 3), που συνθέτουν το 1ο Στάδιο Επιχειρησιακής Ετοιμότητας, δεν διαφοροποιούνται ως προς τα μέτρα και τις δράσεις των φορέων που εμπλέκονται στον σχεδιασμό, με αποτέλεσμα να προκαλούνται φαινόμενα σύγχυσης και αρρυθμιών κυρίως στο επίπεδο ετοιμότητας των φορέων. Από τα παραπάνω συνάγεται ότι η πλήρης αξιοποίηση του Ημερησίου Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς απαιτεί τον ακριβή καθορισμό των μέτρων κλιμάκωσηςαπό όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Επίσης μέγιστο πρόβλημα, το οποίο εγείρει επιπλέον ζητήματα διαχείρισης και αποτελεί το εφεύρημα κάποιων, παρουσιάζεται τις ημέρες που ο δείκτης επικινδυνότητας μιας οποιαδήποτε περιοχής, επηρεάζει και τις όμορες περιοχές, επιβάλλοντας μέτρα αυξημένου σταδίου επικινδυνότητας, την ώρα που οι επικρατούσες συνθήκες δεν επιβάλλουν κάτι τέτοιο.
Όλα όσα αναφέρουμε παραπάνω απαιτούν την θετική ματιά πρώτα της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, που σε συνεργασία με την νέα φυσική ηγεσία θα δρομολογήσουν και τις ανάλογες λύσεις. Για την ώρα όπως προείπαμε δεν διαφαίνεται καμία τέτοια πρόθεση από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας, γεγονός που οφείλουμε να κοινοποιήσουμε προς πάσα κατεύθυνση. Οφείλουν άπαντες να κατανοήσουν ότι το προσωπικό του Π.Σ. προσφέρει τα μέγιστα και δεν είναι αναλώσιμο! Απαιτούμε λύσεις, ειδάλλως οι κρυπτόμενοι θα πληρώσουν και το ανάλογο τίμημα! Μην ξεχνούν: Όλοι αξιολογούνται, ακόμα και αυτοί…
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΛΑΥΡΑΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ