Η υιοθεσία είναι μια πράξη αγάπης και ευθύνης, ιδιότητες που προσιδιάζουν απόλυτα στην ιδιοσυγκρασία των παιδιών/εφήβων, που δεν περιμένουν παρά μια σπίθα για να πάρουν φωτιά και να αλλάξουν τον κόσμο.
Αυτήν τη σπίθα άναψε το Πρόγραμμά μας με τη μορφή εθελοντικής δράσης, που στόχευε στη φροντίδα αυτής της μικρής πλατείας-μια πρωτοβουλία με παράπλευρα μηνύματα και πολλές αναγνώσεις.
Η μικρή πλατεία είχε διαμορφωθεί λίγο πριν την πανδημία χωρίς καλά καλά να προλάβει να λειτουργήσει, λόγω των περιοριστικών μέτρων που ακολούθησαν.
Στο διάστημα αυτό, κάποιες φορές κατά το σούρουπο και λίγο πριν κλειστούμε στα σπίτια μας εξαιτίας των περιστάσεων, πρόβαλαν κάποια παιδιά –με ποδήλατα ή όχι- και την πλαισίωναν ως φρουροί προστασίας της ελευθερίας της, ως τόπο συνάντησης, συναναστροφής και όσμωσης.
Με την άρση των περιορισμών, άρχισε να γεμίζει από νέους, κυρίως, που ήθελαν και θέλουν να επικοινωνήσουν, καθώς επίσης και από μητέρες με μικρά παιδιά στα καρότσια, από ηλικιωμένους που συνόδευαν ή συνοδεύονταν για μια αλλαγή εικόνων και παραστάσεων, για μια ανάσα. Στα πλαίσια αυτά, οι μαθητές μας ενεργοποιήθηκαν άμεσα δίνοντας με τη δική τους παρουσία το δικό τους «στίγμα», σε αυτήν την καθημερινή γιορτή της ελεύθερης συνάντησης ολοένα και περισσότερων συμπολιτών μας.
Πήραν, λοιπόν, τις μπογιές τους και έδωσαν χρώμα στην πλατεία και στην ζωή μας. Και αφού καθάρισαν, έβαψαν, ζωγράφισαν, καλλώπισαν τον χώρο αποτύπωσαν σε ταμπέλες μέσα στο γρασίδι συνθήματα-μηνύματα όπως : «ας αγαπήσουμε ξανά τη γη», «σέβομαι το περιβάλλον και τον άνθρωπο», «ας δώσουμε στη γη ανάσα ζωής»…. Και τέλος έδωσαν και όνομα στην πλατεία : Πλατεία Φιλίας και Αλληλεγγύης.
Τι άλλο θα μπορούσε να είναι πιο αληθινό, πιο κατάλληλο για να αποτυπώσει το μήνυμα της ψυχής τους;
Οι έφηβοι, όπως γνωρίζουμε και όπως διαπιστώνουμε, δημιουργούν μια δική τους μικρή κοινωνία, η οποία έχει πολλές σχέσεις με τον κόσμο των ενηλίκων, αλλά ασφαλώς έχει και τα δικά της ξεχωριστά χαρακτηριστικά.
Η θέση του εφήβου σε αυτήν την κοινωνία και οι προσωπικές σχέσεις που αναπτύσσει με τους συνομηλίκους του, έχουν μεγάλη σημασία για την ομαλή του ανάπτυξη.
Στην πράξη, η αφόρμηση για το όνομα της πλατείας δόθηκε από το ίδιο το σχολικό συγκρότημα που φιλοξενεί μαθητές τριων σχολείων, δύο Γυμνασίων και ενός Λυκείου, με στοιχεία διαφορετικότητας από το φύλο και το ηλικιακό στάδιο μέχρι τη χώρα προέλευσης σε κάποιες περιπτώσεις, ώστε οι έννοιες της φιλίας και της αλληλεγγύης να είναι αυτονόητες, ουσιαστικές, οικείες για να εκφράσουν το όνομα-μήνυμα της πλατείας.
Διερευνώντας τις έννοιες αυτές, οι μαθητές έφεραν στην επιφάνεια πολλά στοιχεία, κάποια από τα οποία θεωρήθηκαν σημαντικά για να διαμοιραστούν ενδεικτικά με την κοινότητα, όπως : η έννοια της φιλίας έχει ως κύριο χαρακτηριστικό την αμοιβαία αφοσίωση, κατανόηση και ειλικρίνεια μεταξύ των μελών της και δεν καθορίζεται από τη φυλή, το χρώμα, την εθνικότητα ή την ηλικία.
Οι φιλίες κτίζονται, κυρίως, την περίοδο της ενηλικίωσης, -συνήθως στην εφηβεία- και παίζουν ρόλο στην ανάπτυξη του ατόμου, της προσωπικότητας, της σωματικής και ψυχικής υγείας, ενώ αποτελούν σημαντικό και αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας.
Για τον Αριστοτέλη η φιλία είναι ένα είδος αρετής ή τουλάχιστον συνυφασμένη με την αρετή, είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι με τις αξίες που αντιπροσωπεύουν και που αποτελούν κίνητρο της διατήρησης των φιλικών δεσμών.
Για τον Ευάγγελο Παπανούτσο, για να κλείσουμε τη σύντομη παρέμβαση, φίλος είναι ο παραστάτης και σύμμαχός μας στον τραχύ αγώνα να υπάρξουμε, να σηκώσουμε το βάρος της ανθρωποσύνης, χωρίς να συντριβούμε ή να ευτελιστούμε.
Επιπλέον, η ανθρώπινη αλληλεγγύη, η ανάγκη να βοηθούμε, να προσφέρουμε στον συνάνθρωπο που υποφέρει, είναι ένα συναίσθημα πηγαίο και συγκινητικό. Σαν πράξη είναι ουσιαστική και μεγαλειώδης και ταυτόχρονα ενέχει μεγάλη ευθύνη, απαιτεί προσήλωση στους ανθρώπους και μάλιστα σε κρίσεις και σε συνθήκες που δημιουργούνται μεγάλα προβλήματα και χρήζουν βοήθειας.
Επανερχόμενοι στην πλατεία, θα ομολογήσουμε ότι οι μαθητές εργάστηκαν με απίστευτη αφοσίωση, συνεργατικότητα, δημιουργικότητα και φαντασία.
Μας κατέπληξαν και μας ξεπέρασαν. Τους χαρήκαμε και τους ευχόμαστε ολόψυχα να έχουν ενσυναίσθηση, να είναι δημιουργικοί και δοτικοί και να αναπτύξουν ένα υψηλό αξιακό σύστημα με σταθερότητα και προσήλωση στον άνθρωπο. Κλείνουμε, παραθέτοντας ένα ποίημα για τη φιλία.