Σύμφωνα με δημοσιεύματα των ημερών, ενημερωθήκαμε για το πρόβλημα βιωσιμότητας που αντιμετωπίζει ο Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Γιατί όταν σου χρωστάνε περισσότερα από 4.000.000 €, τότε πρόκειται για πρόβλημα βιωσιμότητας, ενός φορέα που επιτελεί ύψιστη κοινωνική και περιβαλλοντική αποστολή.
Αυτή της κεντρικής διαχείρισης των απορριμμάτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου.
Σκοπός του Περιφερειακού Συνδέσμου ΦοΔΣΑ Περιφέρειας Πελοποννήσου είναι η ολοκληρωμένη διαχείριση των στερεών αποβλήτων, σύμφωνα με το Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων και ειδικότερα η εξειδίκευση και υλοποίηση των στόχων και των δράσεων αυτού για την προσωρινή αποθήκευση, μεταφόρτωση, θαλάσσια μεταφορά, επεξεργασία, ανάκτηση και διάθεση των στερεών αποβλήτων της χωρικής του αρμοδιότητας.
Πρόκειται για αρμοδιότητες των Δήμων, που λόγω της μεγάλης και ευαίσθητης σημασίας τους, συναποφασίστηκε, όλοι οι Δήμοι της Περιφέρειας, να συστήσουν αυτόν τον Σύνδεσμο για την συνολική και καλύτερη διαχείριση των στερεών αποβλήτων.
Οι ΦοΔΣΑ έχουν κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και αποτελούν δημόσια νομικά πρόσωπα ειδικού σκοπού. Της Περιφέρειας Πελοποννήσου διοικείται από 53μελές Διοικητικό Συμβούλιο στο οποίο συμμετέχουν αιρετοί αντιπρόσωποι όλων των Δήμων της Περιφέρειας.
Η τιμολογιακή πολιτική των ΦΟΔΣΑ, καθορίζεται στη βάση της επίτευξης των στόχων της ολοκληρωμένης διαχείρισης των Αστικών Στερεών Αποβλήτων και της κυκλικής οικονομίας, λαμβάνοντας υπόψη τις γεωγραφικές και πληθυσμιακές, κοινωνικές και οικονομικές ιδιαιτερότητες των Ο.Τ.Α..
Η τιμολογιακή πολιτική προσδιορίζεται από:
α) την εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει»,
β) την αρχή της ανταποδοτικότητας και της διαφάνειας,
γ) τη δημιουργία κινήτρων για τη μείωση του όγκου και της επικινδυνότητας των αποβλήτων και της ανακύκλωσης - ανάκτησής τους και
δ) την κάλυψη του συνόλου των απαιτήσεων που θέτει η κείμενη περιβαλλοντική νομοθεσία.
Οι πόροι του ΦοΔΣΑ είναι κυρίως οι ετήσιες εισφορές, τα τέλη και οι εισπράξεις από το αντίτιμο των υπηρεσιών που παρέχουν προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και προς τρίτους. Οπότε είναι ζωτικής σημασίας οι Δήμοι να πληρώνουν τις οφειλές τους, προκειμένου να είναι βιώσιμος ο Φορέας και να εξακολουθεί να επιτελεί την αποστολή του.
Ενημερωθήκαμε ότι η συνολική οφειλή ανέρχεται σε 4.016.045,38 € και οι οφειλέτες είναι οι εξυπηρετούμενοι Δήμοι. Δυστυχώς, πρωταθλητής στις οφειλές αναδεικνύεται ο Δήμος Ναυπλιέων και ο απερχόμενος Δήμαρχος κ. Κωστούρος με συνολικές οφειλές ύψους 1.600.325,88 €. Το 40% δηλαδή των οφειλών σε έναν Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, όπου συμμετέχουν 26 Δήμοι της Περιφέρειας Πελοποννήσου, προέρχονται από 1 Δήμο, τον Δήμο μας.
Όπως γίνεται αντιληπτό, όταν ένας Δήμος δεν πληρώνει για το αντίτιμο των υπηρεσιών που δέχεται από έναν φορέα στη σύσταση και στη διοίκηση του οποίου συμμετέχει, τότε το πρόβλημα είναι μεγάλο.
Αλλά δυστυχώς το πρόβλημα δεν είναι μόνο οι οφειλές. Είναι η γενικότερη απαξίωση του ΦοΔΣΑ από τον κ. Κωστούρο. Και αυτό γιατί ενώ στο Διοικητικό Συμβούλιό του συμμετέχουν 53 μέλη ως εκπρόσωποι των 26 Δήμων της Περιφέρειας, ενώ υπάρχουν 15 Δήμαρχοι και 8 Αντιδήμαρχοι, ο Δήμος μας εκπροσωπείται από Δημοτικούς Συμβούλους. Ο κ. Κωστούρος, με την διπλή ιδιότητα του Δημάρχου και του Αντιδημάρχου Καθαριότητας, απαξιοί να συμμετέχει στις συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του. Απαξιοί να βρίσκει λύσεις στα προβλήματα ενός Φορέα που ασκεί νευραλγικές αρμοδιότητες των Δήμων. Αλλά όταν χρωστάς 1.600.325,88 € δεν είναι εύκολο να κουνάς το δάκτυλο σε συναδέλφους…
Ο ΦοΔΣΑ πληρώνεται από τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας, που πληρώνουν όλοι οι δημότες, μέσα από τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας… Και τα τέλη αυτά αυξάνονται όπως αυξάνονται και οι λογαριασμοί του ρεύματος… Αλλά τα χρήματα των δημοτών φαίνεται ότι σπαταλούνται αλλού αντί για εκεί που προορίζονται. Γιατί δεν δικαιολογούνται αυτές οι οφειλές σε μια ανταποδοτική υπηρεσία.
Δεν πρέπει ο Δήμος Ναυπλιέων να θεωρηθεί υπεύθυνος για την αποτυχία ενός Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, όπου συμμετέχουν άλλοι 26 Δήμοι της Περιφέρειας.
Πρέπει οι δημότες να γνωρίζουν που ξοδεύονται τα χρήματά τους. Δεν δικαιολογείται να αυξάνονται τα δημοτικά τέλη και να αυξάνεται και το ποσό που χρωστάει ο Δήμος για μια ανταποδοτική υπηρεσία που πληρώνεται αμιγώς από τα χρήματα των δημοτών.
Η οικονομική διαχείριση του κ. Κωστούρου φαίνεται τραγική.
Οι οφειλές στον ΦοΔΣΑ είναι τεράστιες ενώ άγνωστες είναι και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δήμου για απλήρωτα τιμολόγια άνω των 90 ημερών.
Αλήθεια κ. Κωστούρο, σε τι ποσό κυμαίνονται αυτές οι οφειλές; Υπάρχουν δαπάνες που είναι ακόμα ατιμολόγητες από τους προμηθευτές, με αποτέλεσμα αυτοί να εκβιάζονται από εσάς αναφορικά με την εξόφλησή τους;
Το Ναύπλιο οφείλει να αλλάξει και θα αλλάξει. Με Όραμα Δημιουργίας για το Ναύπλιο του 2030.
Δημήτρης Ορφανός
Υποψήφιος Δήμαρχος Ναυπλιέων