ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2023

Η Κατάκτηση της Παιδείας μέσω της Εκπαίδευσης στην Αργολίδα (γράφει ο Κωνσταντίνος Κουβαράς)

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 1:51:00 μ.μ. | | |
Κωνσταντίνος Κουβαράς
Από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα, το Ελληνικό πνεύμα αποτελεί τον πιο ζωογόνο φορέα δημιουργίας πολιτισμού στην ανθρωπότητα. Αυτό που διακρίνει τον Ελληνισμό σε σχέση με τους άλλους πολιτισμούς είναι ότι είναι ανθρωποκεντρικός, βάζει δηλαδή στο κέντρο του ενδιαφέροντος τον άνθρωπο με τις αδυναμίες και τις ατέλειές του, μη εξιδανικευμένος.

Διαχρονικά η κατάκτηση της Ελληνική παιδείας μέσω της εκπαίδευσης ήταν το ζητούμενο, κάτι που παραμένει και για τον τόπο μας, την Αργολίδα. Εδώ αξίζει να ορίσουμε διακρίνοντας τις δύο έννοιες, την εκπαίδευση και την παιδεία, οι οποίες δεν ταυτίζονται αλλά δύνανται να αλληλοσυμπληρωθούν. Η εκπαίδευση αναφέρεται στις γνώσεις που μπορούμε να αποκτήσουμε είτε σε σχολικό είτε σε πανεπιστημιακό επίπεδο σε συγκεκριμένα αντικείμενα όπως η γλώσσα, τα μαθηματικά, η ιστορία, η φυσική κλπ, καθώς και ποιο εφαρμοσμένα σε πρακτικές σχολές, όπως ηλεκτρολόγος ψυκτικός κλπ.

Από την άλλη, η παιδεία, ανώτερη της εκπαίδευσης κατ’ εμέ, αναφέρεται στις αξίες που έχουμε/καλλιεργούμε ως άνθρωποι, όπως το φιλότιμο, το μεράκι, η μπέσα, η προκοπή, η ευρύτητα του πνεύματος και της συνείδησής μας, καθώς και μια ζέση να εργαζόμαστε για το γενικότερο καλό, εκκινώντας από την οικογένεια και καταλήγοντας στην κοινωνία. Επίσης, χέρι-χέρι με την εκπαίδευση και την παιδεία πηγαίνει ο αθλητισμός, καθώς όπως έλεγαν και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι νους υγιής εν σώματι υγιεί.

Στο παρόν άρθρο δεν θα αναλύσουμε τα περί της εκπαίδευσης, καθώς θεωρώ ότι λίγο πολύ, παρόλες τις ελλείψεις, όλες οι οικογένειες και τα σχολεία μας παλεύουν γι’ αυτήν. Αλλά για την παιδεία στην Αργολίδα, η οποία ούσα η κατάκτησή της πιο φευγαλέα και δύσκολη, αποτελεί εν τούτοις το τελικό διακύβευμα της ανθρώπινης ύπαρξης.

Συγκεκριμένα, για να κατακτήσουμε την πολυπόθητη παιδεία, θα πρέπει να αναμορφώσουμε την εκπαίδευση στα σχολεία μας, ακολουθώντας τα εξής βήματα:

α) Εκσυγχρονισμός των κτηριακών υποδομών και του εξοπλισμού των σχολικών συγκροτημάτων, όπου απαιτείται

β) Δημιουργία/εμπλουτισμός βιβλιοθήκης σε κάθε σχολείο, με ενσωματωμένο χώρο ανάγνωσης, η οποία θα αποτελεί και τον πυρήνα του σχολικού κυττάρου. Η κάθε βιβλιοθήκη, κατά το δύναμιν, θα περιλαμβάνει μια ευρεία γκάμα λογοτεχνικών και επιστημονικών βιβλίων στα ελληνικά αλλά και σε ξένες γλώσσες. Επίσης η δημιουργία αναγνωστηρίου με οπτικοακουστικά μέσα θα εμπλουτίζει την κάθε βιβλιοθήκη, και θα μαθαίνει στα παιδιά να συνυπάρχουν με τα βιβλία.

γ) Διοργάνωση λογοτεχνικών και επιστημονικών ημερίδων, όπου θα προσκαλείται κάθε φορά ένας λογοτέχνης ή επιστήμονας, ο οποίος θα αναπτύσσει ένα αντικείμενο στα παιδιά, με την διενέργεια ανοιχτής συζήτησης.

δ) Δημιουργία σχολικής εφημερίδας, η οποία θα μπορούσε να τυπώνεται κάθε δίμηνο, με ποικίλη ύλη.

ε) Δημιουργία μαθητικών χορευτικών/μουσικών συγκροτημάτων, τα οποία θα μπορούν να συμμετέχουν σε διάφορες εκδηλώσεις και φεστιβάλ, εμφυσώντας το συμμετοχικό πνεύμα στα παιδιά.

στ) Διενέργεια μαθητικών αθλητικών αγώνων
που θα προάγουν το ευ αγωνίζεσθαι και το ομαδικό πνεύμα.

ζ) Αγώνες λόγου και τέχνης και με άλλα σχολεία.


η) Συμμετοχή σε διαδραστικές εκδρομές που θα εξάπτουν την φαντασία των μαθητών και θα διευρύνουν το πνεύμα τους. Παραδείγματος χάριν:
πέραν της επίσκεψης σε έναν αρχαιολογικό χώρο ή σ’ ένα μουσείο, να περιλαμβάνεται και επίσκεψη σε ζωντανή αρχαιολογική ανασκαφή
επίσκεψη σε εν λειτουργία βιομηχανία
επίσκεψη σε εν λειτουργία επιστημονικό εργαστήριο ιδρύματος ερευνών/πανεπιστημίου

θ) Προαγωγή του καλλιτεχνικού πνεύματος των μαθητών,
μέσω της παραίνεσης στα παιδιά να συμμετέχουν ενεργά στην διακόσμηση του σχολείου με καλλιτεχνικές δημιουργίες εσωτερικού/εξωτερικού χώρου.

ι) Περιβαλλοντικές δράσεις, π.χ. καθαρισμού των παραλιών, που δημιουργούν οικολογική συνείδηση στους μαθητές.

κ) Επίσκεψη σε σχολεία ειδική αγωγής και κοινές δράσεις,
όπως θεατρικό παιχνίδι, προς ευαισθητοποίηση των μαθητών.

Για να μπορέσουν να υλοποιηθούν οι ως άνω δράσεις, θα πρέπει να υπάρχει αγαστή συνεργασία κάθε φορά μεταξύ της διεύθυνσης και του διδασκαλικού προσωπικού από την μία, και των γονέων από την άλλη. Επίσης είναι κομβικής σημασίας η Σχολική Επιτροπή του Δήμου μας να ενεργοποιηθεί για να βρει κονδύλια για την υλοποίηση των περισσοτέρων από τα ως άνω βήματα.

Οι πηγές χρηματοδότησης όπως έχει αναφερθεί σε παλαιότερα άρθρα μπορούν να προέλθουν από εθνικούς πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.), το Ε.Σ.Π.Α. 2021-2027 (Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης), το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» (με ορίζοντα έως το 2026 - NextGenerationEU), τις Συμπράξεις Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.), τα ποικίλα Ιδρύματα κ.α. Και πιο συγκεκριμένα υπηρεσίες όπως η Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (Ε.Δ. ΕΣΠΑ Υ.ΠΑΙ.Θ.), και η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης (Ε.Υ.Δ.) του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος (Π.Ε.Π.) «Πελοπόννησος» 2021-2027 της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Τέλος ας προσπαθήσουμε να στρέψουμε τα παιδιά μας στον αθλητισμό, μαθαίνοντάς τους να εκτονώνονται μέσω το ευ αγωνίζεσθαι. Αυτό γίνεται αναβαθμίζοντας και πολλαπλασιάζοντας τους χώρους άθλησης στον Δήμο μας. Και με κάτι ακόμη· συντηρώντας τους σωστά. Ας λάβουμε υπόψη μας ένα απλό παράδειγμα· η πλειοψηφία σχεδόν των γηπέδων μπάσκετ στο Ναύπλιο, στερούνται τα καλάθια τους δίχτυα. Αν κάτι κάνει το μπάσκετ τόσο συναρπαστικό, είναι το άκουσμα του «χλατς» σε μια εύστοχη βολή. Παρατήρησα ότι όταν τοποθετήθηκαν δίχτυα στις ρακέτες των παραλιακών γηπέδων μπάσκετ στο Ναύπλιο, η επισκεψιμότητα ανέβηκε στο κατακόρυφο από πριν. Όταν χάλασαν, επανήλθε στους λιγοστούς θαμώνες όπως πριν.

Καμιά φορά, η παιδεία απέχει στη ζωή μας ένα διχτάκι δρόμος…

Με εκτίμηση,

Κωνσταντίνος Κουβαράς

Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Ναυπλιέων
Με το Όραμα Δημιουργίας – Δημήτρης Ορφανός

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ