Τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής αναφορικά με την πληρότητα των ξενοδοχείων της Μεσσηνίας το 2022 και τα στοιχεία του Αερολιμένα «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» για τις αφίξεις επιβατών διεθνών πτήσεων του φετινού πρώτου οκταμήνου, επιβεβαιώνονται αυτά που όλοι «υποπτευόμασταν».
Ο τουρισμός στην Πελοπόννησο βρίσκεται σε καθοδική τροχιά και η περιφερειακή μας οικονομία αντιμετωπίζει άμεσα τον κίνδυνο της συρρίκνωσης.
Η ανάπτυξη της τουριστικής οικονομίας, η εμπέδωση ενός προορισμού ως κορυφαίας επιλογής ανάμεσα στα εκατομμύρια παγκοσμίως και τελικά το χτίσιμο ενός brand για να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τους παίκτες που «κατευθύνουν» εκατομμύρια επισκεπτών ανά την υφήλιο δεν είναι προφανώς μια απλή διαδικασία. Απαιτεί κόπο. Τεχνογνωσία. Επιμονή. Σχέδιο. Και ασφαλώς θέλει χρόνο για να καρποφορήσει και να γίνει εισόδημα στις τσέπες των επιχειρήσεων, αλλά και των απασχολούμενων στην τουριστική βιομηχανία.
Σήμερα λοιπόν, απαιτείται άμεσα η υλοποίηση ενός σχεδίου αναδόμησης του τουριστικού προϊόντος της Πελοποννήσου, που θα υπακούει στο εξής τρίπτυχο: «Επανεκκίνηση δράσεων για την προσέλκυση των αεροπορικών συνδέσεων που χάθηκαν και νέων εταιρειών- ενίσχυση των μικρομεσαίων επενδύσεων με κεφάλαια άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ για υφιστάμενες και νέες επιχειρήσεις – εντατικοποίηση των συνεργειών με την ιδιωτική οικονομία για την προβολή και την εξωστρέφεια».
Θα μου πείτε πως οι μεγαλοστομίες και οι υποσχέσεις είναι πλούσιες, οι δεσμεύσεις και οι πράξεις αποδεικνύονται πτωχές….(θυμηθείτε τον Αντώνη Σαμαρά πέρυσι τον Οκτώβρη που δεσμευόταν μαζί με τον αρμόδιο υπουργό για 350 εκατομμύρια επενδύσεις και τελεφερικ στην Βέργα…).
Εμείς, από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε την περιφερειακή διοίκηση βάλαμε μπροστά ένα συγκροτημένο σχέδιο διαμόρφωσης ενός ισχυρού περιφερειακού brand, που θα μπορούσε να βγάλει την Πελοπόννησο από την αφάνεια και να της δώσει κομμάτι της τουριστικής οικονομίας της χώρας, αλλά και της Ευρώπης. Προσοχή: ένα σχέδιο που το χρηματοδοτήσαμε γενναία από ευρωπαϊκούς πόρους, δημιουργώντας ένα πρότυπο χρηματοδοτικό εργαλείο που σήμερα «αντιγράφουν» πολλές περιφέρειας της χώρας. Δημιουργήσαμε την «Μυθική Πελοπόννησο», συγχρονίζοντας για πρώτη φορά τις επιδιώξεις του κάθε μοναδικού τόπου της Πελοποννήσου σε έναν μεγαλύτερο, κοινό και σπουδαίο σκοπό: να κάνουμε την Πελοπόννησο γνωστή, να τονώσουμε την περιφερειακή μας οικονομία και ασφαλώς, ο κεντρικός μας στόχος να αυξήσουμε το εισόδημα του Πελοποννήσιου πολίτη.
Ενδεικτικά θα αναφέρω λίγα πράγματα, κυρίως με σκοπό να αποδείξουμε ότι εμείς μπορούμε από την πρώτη μέρα που θα μας αναθέσουν εκ νέου καθήκοντα οι πολίτες να επανακάμψουμε στις πρώτες θέσεις και να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις ενός μέλλοντος που συνεχώς αλλάζει. Αναδείξαμε το Διεθνή Αερολιμένα «Καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλο» με ένα καινοτόμο πρόγραμμα συνδιαφήμισης, το οποίο αποτέλεσε πρότυπο και για άλλους προορισμούς. Συνεργαστήκαμε με τους μεγαλύτερους διεθνείς αερομεταφορείς Aegean, EasyJet, British Airways, Brussels Airways, Swiss, NIKI, Austrian, Edelweiss ,CEDAR, Ryanair με εκατοντάδες ώρες διαπραγμάτευσης και 1.200 email επικοινωνίας σε περίοδο capital control. Με το λιγοστό προσωπικό μας και πολύ δουλειά προβάλαμε την Πελοπόννησο σε Αεροδρόμια της Ευρώπης, με 30 ετήσιες καμπάνιες σε ΜΜΕ Αεροπορικών Εταιρειών, 561.000 Impressions της Πελοποννήσου σε portal αεροπορικών εταιρειών, 226.000 newsletter από αεροπορικές εταιρείες για την Πελοπόννησο, διαφημιστική on-line καμπάνια και ειδικά αφιερώματα της Πελοποννήσου στα μεγαλύτερα διεθνή μέσα. Το αεροδρόμιο μας βραβεύτηκε το 2019 στο σημαντικότερο διεθνές γεγονός για τις αεροπορικές εταιρείες “Routes Europe Marketing Awards” στο Ανόβερο.
Τα αποτελέσματα; Θεαματικά. Από τις 64.653 Αφίξεις και Αναχωρήσεις επιβατών το 2011 φτάσαμε σε 286.042 Αφίξεις και Αναχωρήσεις επιβατών το 2018 και παράλληλα πετύχαμε σύνδεση με περισσότερους από 30 προορισμούς διεθνώς. Πετύχαμε 1843% αύξηση συνδεσιμότητας του αεροδρομίου της Καλαμάτας την περίοδο [2007-2018], 17% μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης της επιβατικής κίνησης [2009 -2018] και 157.4 εκ Ευρώ οφέλη στην οικονομία της Περιφέρεια Πελοποννήσου [2011-2018].
Σήμερα, η εικόνα είναι πολύ διαφορετική: 17.292 λιγότεροι επιβάτες διεθνών πτήσεων από πέρυσι, εκατομμύρια εισοδήματος χαμένα για την τοπική οικονομία, την ώρα που τα μεγέθη του τουρισμού για την χώρα στο σύνολο της βαίνουν αυξητικά! Για να μπορέσεις να λύσεις ένα πρόβλημα, πρέπει να έχεις μελετήσει και προσεγγίσει τις αιτίες που το δημιούργησαν. Στην περίοδο της πανδημίας οι αεροπορικές εταιρείες ελλείψει πόρων περιόρισαν τη συνδεσιμότητα τους στους διάσημους προορισμούς με τις λιγότερες επισφάλειες και επανεξέτασαν την επένδυση σε περιφερειακούς προορισμούς όπως το αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Η στασιμότητα και η οπισθοχώρηση που επιδείξαμε ως προορισμός τα προηγούμενα έτη στην υποστήριξη των εταιρειών μέσω συν διαφήμισης, οδήγησε στη μη διατήρηση συνδεσιμότητας και πτήσεων με την Καλαμάτα. Ακόμη πιο σύνθετη η εικόνα με τη Γερμανική αγορά στην οποία είχαμε επενδύσει αρκετά τα προηγούμενα έτη. Το υψηλό αεροπορικό κόστος από Γερμανία, ο πληθωρισμός και η άνοδος των τιμών, η αβεβαιότητα στο ενεργειακό περιβάλλον οδήγησαν σε φθηνότερους προορισμούς όπως είναι η Τουρκία. Τώρα ήταν η ώρα για συνδιαφήμιση με τις αεροπορικές εταιρείες και διατήρηση των πτήσεων με την Καλαμάτα, κάτι το οποίο δε συνέβη, με εξαιρετικά αρνητικά αποτελέσματα για τους επαγγελματίες της Πελοποννήσου.
Οι πόροι για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων μειώθηκαν δραματικά! Στο ΠΕΠ Πελοποννήσου, η πρόβλεψη σήμερα για τις κρατικές ενισχύσεις είναι εξευτελιστικές (18 εκατομμύρια ευρώ για την επόμενη πενταετία!), ενώ το Ταμείο Ανάκαμψης (για την διαχείριση του οποίου ακούσαμε τον κ. Βορίδη να λέει απερίφραστα ότι θέλει για τοπικό διαχειριστή τον κ. Πτωχό) προορίζεται όπως μέχρι σήμερα φαίνεται για τους επιχειρηματικούς κολοσσούς μόνο. Παράλληλα, το κράτος αρνείται σθεναρά να θέσει περιορισμούς για νέες επενδύσεις σε τόπους που έχουν υπερβεί κατά πολύ την φέρουσα ικανότητα, με αποτέλεσμα να συνεχίσουν να «τρέχουν» προγράμματα κρατικών ενισχύσεων για προορισμούς που διαθέτουν ήδη το 85% των υποδομών στο σύνολο της χώρας.
Ήλθε η ώρα να συνεχίσουμε στο μέλλον. Ένα μέλλον που κρύβει κινδύνους, ευκαιρίες και προκλήσεις. Το έργο μας για την αύξηση των μεγεθών της τοπικής οικονομίας και του εισοδήματος του κάθε Πελοποννήσιου είναι η καλύτερη εγγύηση, ότι εμείς μπορούμε να οδηγήσουμε τον τόπο μας στο φωτεινό μέλλον που αξίζει σε αυτόν και τους συμπατριώτες μας. Ξεκινάμε τις δράσεις που ατόνισαν και ξαναφέρνουμε στην Πελοπόννησο τους διεθνείς παίκτες που έφυγαν ή δεν έχουμε ακόμη προσεγγίσει. Φέρνουμε την Μυθική Πελοπόννησο ξανά στο προσκήνιο και συνεχίζουμε τις συνέργειες με τον ιδιωτικό τομέα, σε μια συνταγή που έχει αποδειχτεί εξαιρετικά πετυχημένη. Αυξάνουμε τον προϋπολογισμό για επενδύσεις στο ΠΕΠ Πελοποννήσου και μοχλεύουμε και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία για να φτάσουμε κατ’ ελάχιστο τα 500 εκατομμύρια, ενισχύοντας παράλληλα τις υπηρεσίες της περιφέρειας για να πετύχουμε ταχύτερες διαδικασίες ελέγχου και πληρωμών. Τέλος, διεκδικούμε κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης, όχι αποκλειστικά με βάση τον σχεδιασμό της κυβέρνησης, αλλά σε διαπραγμάτευση μαζί της, με ιεράρχηση των προτεραιοτήτων της Πελοποννήσου και των αναγκών των συμπατριωτών μας. Η Μεσσηνία και η Πελοπόννησος δεν μπορεί να γυρίζει πίσω σε πτωχές από αξιοπιστία, ρεαλισμό και τεχνογνωσία ετερόφωτες λύσεις.
Η ανάπτυξη της τουριστικής οικονομίας, η εμπέδωση ενός προορισμού ως κορυφαίας επιλογής ανάμεσα στα εκατομμύρια παγκοσμίως και τελικά το χτίσιμο ενός brand για να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τους παίκτες που «κατευθύνουν» εκατομμύρια επισκεπτών ανά την υφήλιο δεν είναι προφανώς μια απλή διαδικασία. Απαιτεί κόπο. Τεχνογνωσία. Επιμονή. Σχέδιο. Και ασφαλώς θέλει χρόνο για να καρποφορήσει και να γίνει εισόδημα στις τσέπες των επιχειρήσεων, αλλά και των απασχολούμενων στην τουριστική βιομηχανία.
Σήμερα λοιπόν, απαιτείται άμεσα η υλοποίηση ενός σχεδίου αναδόμησης του τουριστικού προϊόντος της Πελοποννήσου, που θα υπακούει στο εξής τρίπτυχο: «Επανεκκίνηση δράσεων για την προσέλκυση των αεροπορικών συνδέσεων που χάθηκαν και νέων εταιρειών- ενίσχυση των μικρομεσαίων επενδύσεων με κεφάλαια άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ για υφιστάμενες και νέες επιχειρήσεις – εντατικοποίηση των συνεργειών με την ιδιωτική οικονομία για την προβολή και την εξωστρέφεια».
Θα μου πείτε πως οι μεγαλοστομίες και οι υποσχέσεις είναι πλούσιες, οι δεσμεύσεις και οι πράξεις αποδεικνύονται πτωχές….(θυμηθείτε τον Αντώνη Σαμαρά πέρυσι τον Οκτώβρη που δεσμευόταν μαζί με τον αρμόδιο υπουργό για 350 εκατομμύρια επενδύσεις και τελεφερικ στην Βέργα…).
Εμείς, από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε την περιφερειακή διοίκηση βάλαμε μπροστά ένα συγκροτημένο σχέδιο διαμόρφωσης ενός ισχυρού περιφερειακού brand, που θα μπορούσε να βγάλει την Πελοπόννησο από την αφάνεια και να της δώσει κομμάτι της τουριστικής οικονομίας της χώρας, αλλά και της Ευρώπης. Προσοχή: ένα σχέδιο που το χρηματοδοτήσαμε γενναία από ευρωπαϊκούς πόρους, δημιουργώντας ένα πρότυπο χρηματοδοτικό εργαλείο που σήμερα «αντιγράφουν» πολλές περιφέρειας της χώρας. Δημιουργήσαμε την «Μυθική Πελοπόννησο», συγχρονίζοντας για πρώτη φορά τις επιδιώξεις του κάθε μοναδικού τόπου της Πελοποννήσου σε έναν μεγαλύτερο, κοινό και σπουδαίο σκοπό: να κάνουμε την Πελοπόννησο γνωστή, να τονώσουμε την περιφερειακή μας οικονομία και ασφαλώς, ο κεντρικός μας στόχος να αυξήσουμε το εισόδημα του Πελοποννήσιου πολίτη.
Ενδεικτικά θα αναφέρω λίγα πράγματα, κυρίως με σκοπό να αποδείξουμε ότι εμείς μπορούμε από την πρώτη μέρα που θα μας αναθέσουν εκ νέου καθήκοντα οι πολίτες να επανακάμψουμε στις πρώτες θέσεις και να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις ενός μέλλοντος που συνεχώς αλλάζει. Αναδείξαμε το Διεθνή Αερολιμένα «Καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλο» με ένα καινοτόμο πρόγραμμα συνδιαφήμισης, το οποίο αποτέλεσε πρότυπο και για άλλους προορισμούς. Συνεργαστήκαμε με τους μεγαλύτερους διεθνείς αερομεταφορείς Aegean, EasyJet, British Airways, Brussels Airways, Swiss, NIKI, Austrian, Edelweiss ,CEDAR, Ryanair με εκατοντάδες ώρες διαπραγμάτευσης και 1.200 email επικοινωνίας σε περίοδο capital control. Με το λιγοστό προσωπικό μας και πολύ δουλειά προβάλαμε την Πελοπόννησο σε Αεροδρόμια της Ευρώπης, με 30 ετήσιες καμπάνιες σε ΜΜΕ Αεροπορικών Εταιρειών, 561.000 Impressions της Πελοποννήσου σε portal αεροπορικών εταιρειών, 226.000 newsletter από αεροπορικές εταιρείες για την Πελοπόννησο, διαφημιστική on-line καμπάνια και ειδικά αφιερώματα της Πελοποννήσου στα μεγαλύτερα διεθνή μέσα. Το αεροδρόμιο μας βραβεύτηκε το 2019 στο σημαντικότερο διεθνές γεγονός για τις αεροπορικές εταιρείες “Routes Europe Marketing Awards” στο Ανόβερο.
Τα αποτελέσματα; Θεαματικά. Από τις 64.653 Αφίξεις και Αναχωρήσεις επιβατών το 2011 φτάσαμε σε 286.042 Αφίξεις και Αναχωρήσεις επιβατών το 2018 και παράλληλα πετύχαμε σύνδεση με περισσότερους από 30 προορισμούς διεθνώς. Πετύχαμε 1843% αύξηση συνδεσιμότητας του αεροδρομίου της Καλαμάτας την περίοδο [2007-2018], 17% μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης της επιβατικής κίνησης [2009 -2018] και 157.4 εκ Ευρώ οφέλη στην οικονομία της Περιφέρεια Πελοποννήσου [2011-2018].
Σήμερα, η εικόνα είναι πολύ διαφορετική: 17.292 λιγότεροι επιβάτες διεθνών πτήσεων από πέρυσι, εκατομμύρια εισοδήματος χαμένα για την τοπική οικονομία, την ώρα που τα μεγέθη του τουρισμού για την χώρα στο σύνολο της βαίνουν αυξητικά! Για να μπορέσεις να λύσεις ένα πρόβλημα, πρέπει να έχεις μελετήσει και προσεγγίσει τις αιτίες που το δημιούργησαν. Στην περίοδο της πανδημίας οι αεροπορικές εταιρείες ελλείψει πόρων περιόρισαν τη συνδεσιμότητα τους στους διάσημους προορισμούς με τις λιγότερες επισφάλειες και επανεξέτασαν την επένδυση σε περιφερειακούς προορισμούς όπως το αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Η στασιμότητα και η οπισθοχώρηση που επιδείξαμε ως προορισμός τα προηγούμενα έτη στην υποστήριξη των εταιρειών μέσω συν διαφήμισης, οδήγησε στη μη διατήρηση συνδεσιμότητας και πτήσεων με την Καλαμάτα. Ακόμη πιο σύνθετη η εικόνα με τη Γερμανική αγορά στην οποία είχαμε επενδύσει αρκετά τα προηγούμενα έτη. Το υψηλό αεροπορικό κόστος από Γερμανία, ο πληθωρισμός και η άνοδος των τιμών, η αβεβαιότητα στο ενεργειακό περιβάλλον οδήγησαν σε φθηνότερους προορισμούς όπως είναι η Τουρκία. Τώρα ήταν η ώρα για συνδιαφήμιση με τις αεροπορικές εταιρείες και διατήρηση των πτήσεων με την Καλαμάτα, κάτι το οποίο δε συνέβη, με εξαιρετικά αρνητικά αποτελέσματα για τους επαγγελματίες της Πελοποννήσου.
Οι πόροι για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων μειώθηκαν δραματικά! Στο ΠΕΠ Πελοποννήσου, η πρόβλεψη σήμερα για τις κρατικές ενισχύσεις είναι εξευτελιστικές (18 εκατομμύρια ευρώ για την επόμενη πενταετία!), ενώ το Ταμείο Ανάκαμψης (για την διαχείριση του οποίου ακούσαμε τον κ. Βορίδη να λέει απερίφραστα ότι θέλει για τοπικό διαχειριστή τον κ. Πτωχό) προορίζεται όπως μέχρι σήμερα φαίνεται για τους επιχειρηματικούς κολοσσούς μόνο. Παράλληλα, το κράτος αρνείται σθεναρά να θέσει περιορισμούς για νέες επενδύσεις σε τόπους που έχουν υπερβεί κατά πολύ την φέρουσα ικανότητα, με αποτέλεσμα να συνεχίσουν να «τρέχουν» προγράμματα κρατικών ενισχύσεων για προορισμούς που διαθέτουν ήδη το 85% των υποδομών στο σύνολο της χώρας.
Ήλθε η ώρα να συνεχίσουμε στο μέλλον. Ένα μέλλον που κρύβει κινδύνους, ευκαιρίες και προκλήσεις. Το έργο μας για την αύξηση των μεγεθών της τοπικής οικονομίας και του εισοδήματος του κάθε Πελοποννήσιου είναι η καλύτερη εγγύηση, ότι εμείς μπορούμε να οδηγήσουμε τον τόπο μας στο φωτεινό μέλλον που αξίζει σε αυτόν και τους συμπατριώτες μας. Ξεκινάμε τις δράσεις που ατόνισαν και ξαναφέρνουμε στην Πελοπόννησο τους διεθνείς παίκτες που έφυγαν ή δεν έχουμε ακόμη προσεγγίσει. Φέρνουμε την Μυθική Πελοπόννησο ξανά στο προσκήνιο και συνεχίζουμε τις συνέργειες με τον ιδιωτικό τομέα, σε μια συνταγή που έχει αποδειχτεί εξαιρετικά πετυχημένη. Αυξάνουμε τον προϋπολογισμό για επενδύσεις στο ΠΕΠ Πελοποννήσου και μοχλεύουμε και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία για να φτάσουμε κατ’ ελάχιστο τα 500 εκατομμύρια, ενισχύοντας παράλληλα τις υπηρεσίες της περιφέρειας για να πετύχουμε ταχύτερες διαδικασίες ελέγχου και πληρωμών. Τέλος, διεκδικούμε κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης, όχι αποκλειστικά με βάση τον σχεδιασμό της κυβέρνησης, αλλά σε διαπραγμάτευση μαζί της, με ιεράρχηση των προτεραιοτήτων της Πελοποννήσου και των αναγκών των συμπατριωτών μας. Η Μεσσηνία και η Πελοπόννησος δεν μπορεί να γυρίζει πίσω σε πτωχές από αξιοπιστία, ρεαλισμό και τεχνογνωσία ετερόφωτες λύσεις.