Το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού συζητά διάφορα σενάρια για το νέο λύκειο, τα οποία θα τεθούν στο τραπέζι αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Όπως επιβεβαίωσε και ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης, Οδυσσέας – Ιωάννης Ζώρας, σε πρόσφατη συνέντευξη του, μέχρι στιγμής φαίνεται πως έχει «κλειδώσει» το Εθνικό Απολυτήριο, ωστόσο υπό συζήτηση είναι οι προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες θα χορηγείται.
Εξάλλου, το Εθνικό Απολυτήριο το έχει προαναγγείλει και ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας, από τις πρώτες ημέρες της θητείας του στη νέα κυβέρνηση. Κατά τις προγραμματικές του δηλώσεις, τον Αύγουστο του 2023, ο Κυριάκος Πιερρακάκης είχε επισημάνει ότι θέλει να «ανοίξει τον διάλογο για το Εθνικό Απολυτήριο, καθώς και για ένα κοινά αποδεκτό τρόπο πρόσβασης στα ΑΕΙ, συμβατό τόσο με τις διεθνείς τάσεις όσο και με το κεκτημένο των πανελλήνιων εξετάσεων».
Να σημειωθεί ότι ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου θα εξαρτάται και από τις τρεις τάξεις του λυκείου, ενώ θα παίζει σημαντικό ρόλο και στην εισαγωγή των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Η βασική φιλοσοφία θα είναι η εισαγωγή των μαθητών στο πανεπιστήμιο με βάση τον υπολογισμό βαθμών της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη, καθώς και η ενίσχυση της Τράπεζας Θεμάτων.
Όπως επιβεβαίωσε και ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης, Οδυσσέας – Ιωάννης Ζώρας, σε πρόσφατη συνέντευξη του, μέχρι στιγμής φαίνεται πως έχει «κλειδώσει» το Εθνικό Απολυτήριο, ωστόσο υπό συζήτηση είναι οι προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες θα χορηγείται.
Εξάλλου, το Εθνικό Απολυτήριο το έχει προαναγγείλει και ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας, από τις πρώτες ημέρες της θητείας του στη νέα κυβέρνηση. Κατά τις προγραμματικές του δηλώσεις, τον Αύγουστο του 2023, ο Κυριάκος Πιερρακάκης είχε επισημάνει ότι θέλει να «ανοίξει τον διάλογο για το Εθνικό Απολυτήριο, καθώς και για ένα κοινά αποδεκτό τρόπο πρόσβασης στα ΑΕΙ, συμβατό τόσο με τις διεθνείς τάσεις όσο και με το κεκτημένο των πανελλήνιων εξετάσεων».
Να σημειωθεί ότι ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου θα εξαρτάται και από τις τρεις τάξεις του λυκείου, ενώ θα παίζει σημαντικό ρόλο και στην εισαγωγή των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Η βασική φιλοσοφία θα είναι η εισαγωγή των μαθητών στο πανεπιστήμιο με βάση τον υπολογισμό βαθμών της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη, καθώς και η ενίσχυση της Τράπεζας Θεμάτων.
Τέλος το απολυτήριο λυκείου χωρίς lower ή proficiency;
Ωστόσο, η «βόμβα» που έχει πέσει στο τραπέζι του υπουργείου, είναι το Εθνικό Απολυτήριο να μην χορηγείται σε μαθητές που δεν κατέχουν πιστοποίηση ξένης γλώσσας καθώς και πιστοποίηση Ηλεκτρονικού Υπολογιστή! Μάλιστα, οι πιστοποιήσεις για τα προσόντα αυτά θα γίνονται δεκτές τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα.
Το σκεπτικό πίσω από το σενάριο αυτό είναι διπλό. Πρώτων, το υπουργείο Παιδείας θέλει οι μαθητές που βγαίνουν στην αγορά εργασίας να κατέχουν τα ελάχιστα τυπικά προσόντα που ζητούνται από τους εργοδότες, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα. Δεύτερον, η απόφαση αυτή θα στρέψει ακόμα περισσότερους μαθητές που δεν μπορούν να ανταποκριθούν -είτε οικονομικά, είτε μαθησιακά- στην επαγγελματική εκπαίδευση, δηλαδή στα Επαγγελματικά Λύκεια.
Αυτό, όπως είναι φυσικό, έχει σηκώσει θύελλα αντιδράσεων, καθώς προσθέτει επιπλέον κόστος στις οικογένειες, οι οποίες ήδη επιβαρύνονται με το κόστος των φροντιστηρίων. Υπενθυμίζουμε ότι, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ, οι γονείς με παιδιά στο γυμνάσιο και στο λύκειο ξοδεύουν κατά μέσο όρο 500€ ευρώ τον μήνα σε φροντιστήρια.
Εάν η απόφαση αυτή ισχύσει τότε, πηγές του υπουργείου επισημαίνουν στο proson, πως θα δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να μπορούν να αποκτούν δωρεάν πιστοποίηση ξένης γλώσσας, μέσω του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας.
Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη πρόταση δεν αφορά μόνο την αγγλική γλώσσα, αλλά ένα πλήθος ξένων γλωσσών που -αν ισχύσει η πρόταση- θα οριστούν βάσει Υπουργικής Απόφασης. Σε κάθε περίπτωση οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν την άνοιξη, όπου αναμένεται το νέο μεγάλο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την αναμόρφωση της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Πώς θα είναι οι νέες πανελλαδικές
Το σίγουρο είναι ότι το νέο λύκειο θα φέρει και νέες πανελλήνιες εξετάσεις, καθώς, όπως σχολιάζουν υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου, το σύστημα της Ελλάδας είναι «παρωχημένο». Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, για να εισαχθούν στα πανεπιστήμια οι υποψήφιοι θα συνεχίσουν να δίνουν πανελλήνιες εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα για κάθε επιστημονικό πεδίο. Ωστόσο, ο βαθμός για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα προκύπτει συναρτήσει του αποτελέσματος των πανελλαδικών εξετάσεων, της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, αλλά και του βαθμού του Εθνικού Απολυτηρίου.
Το σχέδιο βρίσκεται υπό διαμόρφωση, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, ο βασικός κορμός περιλαμβάνει το Εθνικό Απολυτήριο και την Τράπεζα Θεμάτων σε όλες τις τάξεις του λυκείου, στα θέματα της οποίας θα μπορούν έχουν πρόσβαση οι μαθητές.
Οι βασικές αλλαγές που έχουν «πέσει» στο τραπέζι είναι οι εξής:
Α΄ Λυκείου.
Στην Α΄ Λυκείου οι μαθητές θα εξετάζονται σε όλα τα μαθήματα, με επιτήρηση των εξετάσεων και διόρθωση των γραπτών από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Τα μισά θέματα θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα του μαθήματος και τα άλλα μισά με κλήρωση από αναβαθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων.
Β΄ και Γ΄ Λυκείου
Από τη Β’ Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν επιστημονικό προσανατολισμό και θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα. Το ένα μάθημα θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας και οι μαθητές θα επιλέγουν τα υπόλοιπα τρία, ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θέλουν να σπουδάσουν.Για το πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών υποχρεωτικά μαθήματα θα είναι τα Αρχαία, τα Λατινικά και η Ιστορία.
Για το πεδίο Θετικών Επιστημών υποχρεωτικά μαθήματα θα είναι τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Χημεία.
Για τις Επιστήμες Υγείας υποχρεωτικά μαθήματα θα είναι η Βιολογία, η Χημεία και η Φυσική.
Για το πεδίο Οικονομίας – Πληροφορικής υποχρεωτικά μαθήματα θα είναι τα Μαθηματικά, οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και η Πληροφορική.
Στις εξετάσεις των τεσσάρων μαθημάτων όλα τα θέματα θα επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων και θα είναι τα ίδια για κάθε σχολείο, ενώ η επιτήρηση αυτών των εξετάσεων και η διόρθωση των γραπτών θα γίνονται από καθηγητές άλλου σχολείου.
Τελικός βαθμός
Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος θα προκύπτει από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και τον βαθμό των τετραμήνων που θα βάζει ο καθηγητής. Αλλά ο βαθμός του καθηγητή θα προσαρμόζεται (πιθανόν +/-3) στον βαθμό των γραπτών εξετάσεων.
Ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των δύο τελευταίων ή και των τριών τάξεων.
Εάν θα μετρούν οι βαθμοί μόνο των δύο τάξεων, η βαρύτητά τους θα είναι 30%-40% για τη Β’ Λυκείου και 60%-70% για τη Γ’ Λυκείου. Εάν μετρά και ο βαθμός της Α’ Λυκείου, τα ποσοστά θα είναι 10% για την Α’, 30% για τη Β’ και 60% για τη Γ’ Λυκείου.