Το Συνέδριο τελεί υπό την Αιγίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Αργολίδος, του Υπουργείου Πολιτισμού και του Δήμου Ναυπλιέων και συνδιοργανώνεται με την Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (ΔΙΝΕΠΟΚ).
Η Επίσημη τελετή έναρξης του Συνεδρίου έγινε στην αίθουσα του Βουλευτικού στο Ναύπλιο με χαιρετισμούς από τον μητροπολίτη Αργολίδας Νεκτάριο ,ο οποίος καλωσόρισε τους ιεροψάλτες στην Μητρόπολη Αργολίδας καθώς από τους Δημήτριο Καρκαλάτο Πρόεδρο του Συνδέσμου Ιεροψαλτών Αργολίδας, Κωνσταντίνο Πολίτη ,πρόεδρο της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ιεροψαλτών Ελλάδος .
Την εναρκτήρια εκδηλωση παρακολούθησαν μεταξύ άλλων ο βουλευτής Αργολίδας Γιάννης Ανδριανός, ο Δήμαρχος Επιδαύρου Τάσος Χρόνης κα.
Ακολούθησαν Βραβεύσεις στην ειδική εκδήλωση ενάρξεως Προσυνεδρίου Νοτίου Ελλάδος του 3ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου της Ιεροψαλτικής Κοινότητας στην αίθουσα της Πρώτης Βουλής των Ελλήνων ” ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟ” στο Ναύπλιο σε συνεργασία με την Ομοσπονδία Συλλόγων Ιεροψαλτών Ελλάδος ( ΟΜ.Σ.Ι.Ε.), όπου τιμήθηκε και ο κ. Αστέριος Δεβρελής άρχων Μουσικοδιδάσκαλος της Μ.Τ.Χ.Ε. του Γεωργίου Δαρλάση Ιεροψάλτη από την Αργολίδα , καθώς και για την προσφορά τους τον Κωνσταντίνο Πολίτη ,πρόεδρο της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ιεροψαλτών Ελλάδος και τον Δημήτριο Καρκαλάτο Πρόεδρο του Συνδέσμου Ιεροψαλτών Αργολίδος ,όπως και τον νεαρό Αλέξανδρο.
Η Εκδήλωση ολοκληρώθηκε μουσικά από την Μικρή Χορωδία της ΟΜ.Σ.Ι.Ε. με τη συμμετοχή μελών-χορωδών της χορωδίας του Συνδέσμου Ιεροψαλτών Αργολίδος υπ τη Δ/νση του Χοράρχου Χαραλάμπους Συμεωνίδη.
Η διοργάνωση Συνεδρίων της Ιεροψαλτικής Κοινότητας αποτέλεσε διαχρονική, καταστατική επιδίωξη της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ιεροψαλτών Ελλάδος, η οποία κατέστη πλέον αναγκαιότητα, υπαγορευόμενη τόσο από την υποχρέωση παρακολούθησης και διαχείρισής της Ψαλτικής Τέχνης, ως Στοιχείου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, όσο και από την αναγκαιότητα αντιμετώπισης των θεσμικών ζητημάτων που ιεροψαλτικού λειτουργήματος
Το 3ο Διεθνές Συνέδριο της Ιεροψαλτικής Κοινότητας, «ΨΑΛΤΙΚΗ 2.0: Ψαλτική Τέχνη, η Πρόσφυξ Ελληνίς», φιλοδοξεί να κινηθεί σε διαθεματικό και διεπιστημονικό επίπεδο και να αποτελέσει πεδίο ουσιαστικής ανάδειξης της πολυσχιδούς και πολυεπίπεδης υπόστασης του σύγχρονου ψάλτη, ως μιας σημαντικής προσωπικότητας που συνδυάζει την ιδιότητα του εκκλησιαστικού λειτουργού, του πολιτιστικού διαχειριστή, του θεματοφύλακα της παράδοσης, του μουσικοπαιδαγωγού και εν τέλει του «Εθνομουσικού», δηλαδή ενός προσώπου που με τις κατάλληλες (θεσμικές, παιδαγωγικές και κοινωνικές) προϋποθέσεις μπορεί να διαδραματίζει κεντρικό, παραγωγικό ρόλο στην κοινωνική και οικονομική ζωή του τόπου.
Παράλληλα, σκοπός του Συνεδρίου είναι η καθολική ενότητα της Ιεροψαλτικής Κοινότητας και η ουσιαστική ενεργοποίηση αξιόλογων στελεχών της, τα οποία έχουν το προνόμιο εκτός της ψαλτικής τέχνης να διακρίνονται σε μια αξιοθαύμαστη και πολυσχιδή έκταση που καλύπτει το σύνολο, σχεδόν, των επιστημονικών πεδίων και των επαγγελμάτων, διατηρώντας ένα ιδιαίτερο προνόμιο «πολυδιάστατης» οπτικής, ικανής και αναγκαίας για την ορθή αποτίμηση της αναπτυξιακής προοπτικής του Ψαλτικού Λειτουργήματος, εντός και εκτός της εκκλησιαστικής του αποστολής.
Το Συνέδριο ασφαλώς υπηρετεί και έναν δεύτερο, εξίσου βασικό ρόλο, πλάι στον επιστημονικό χαρακτήρα του, να προβάλλει στην τοπική κοινωνία αλλά και διεθνώς, την τεράστια πολιτιστική αξία της ψαλτικής τέχνης, προβάλλοντας τις διακεκριμένες χορωδίες των Συλλόγων Ιεροψαλτών, καθώς και διακεκριμένους Ιεροψάλτες – καλλιτέχνες, διανθίζοντας τις εργασίες του με Συναυλίες και κάθε λογής παράλληλα δρώμενα καλλιτεχνικής υφής.
Θέμα του 3ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου της Ιεροψαλτικής Κοινότητας με τίτλο «ΨΑΛΤΙΚΗ 2.0: Ψαλτική Τέχνη, η Πρόσφυξ Ελληνίς» θα αποτελέσει η προσφυγική υπόσταση και καταγωγή της ψαλτικής τέχνης, καθώς τα κέντρα στα οποία άνθισε βρίσκονται εκτός των συνόρων της σύγχρονης Ελλάδας και κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, πλήθος δασκάλων και ψαλτών εκτοπίστηκαν βιαίως από τις πατρογονικές τους εστίες και μεγάλα κέντρα του Ελληνισμού και της Ρωμιοσύνης (Πόλη, Σμύρνη, Πόντος) και εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα
Στο πλαίσιο του Συνεδρίου θα παρουσιαστεί το ομώνυμο λεύκωμα που επιμελήθηκε η ΟΜΣΙΕ και θα τιμηθεί ο θεσμός του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ως κορυφαίου θεματοφύλακα της ψαλτικής τέχνης και η μνήμη του μακαριστού Αρχιμανδρίτου Δοσιθέου Κανέλλου, Καθηγουμένου της ιστορικής Ιεράς Μονής Τατάρνης Καρπενησίου.
ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΔΕΒΡΕΛΗΣ
Γεννήθηκε στη Γαλάτιστα Χαλκιδικής το 1933 .Διακεκριμένος πρωτοψάλτης, μελοποιός και καθηγητής βυζ. μουσικής. Μαθήτευσε στον ιεροψάλτη πατέρα του και στους: Κων/νο Μπεκιάρη (από το 1943) και Θεμ. Γεωργιάδη (από το 1945).
Γεννήθηκε στη Γαλάτιστα Χαλκιδικής το 1933 .Διακεκριμένος πρωτοψάλτης, μελοποιός και καθηγητής βυζ. μουσικής. Μαθήτευσε στον ιεροψάλτη πατέρα του και στους: Κων/νο Μπεκιάρη (από το 1943) και Θεμ. Γεωργιάδη (από το 1945).
Από το 1953 συνδέθηκε φιλικά και συνεργάστηκε με τον Αθ. Παναγιωτίδη. `Ηταν επί 20ετία πρωτοψάλτης στον Άγιο Φανούριο Θεσ/νίκης. `
Ως το 1970 είχε αναλάβει και τη διαδασκαλία της βυζ. μουσικής στο φροντιστήριο του Σωματείου Ιεροψαλτών Θεσ/νίκης “Ιωάννης ο Δαμασκηνός”.
Το 1967 άρχισε να εκδίδει βιβλία με τον γενικό τίτλο “Πηδάλιον Βυζ. Μουσικής”. `Εκτοτε κυκλοφόρησαν τα εξής: “Τριώδιον” (1967), “Μεγάλη Εβδομάς” (1968), “Πεντηκοστάριον” (1969), “Θεία Λειτουργία” (1974), “Ιερατικόν-Λειτουργικόν” (1975), “Δωδεκαήμερον” (1978), “Μέθοδος Βυζαντινής Μουσικής” (1984), “Ακάθιστος Ύμνος” (1988), “Εγκόλπιον” (1989). Σήμερα εξακολουθεί να εργάζεται εντατικά και να προσφέρει πολύτιμο και παραγωγικό έργο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΑΡΛΑΣΗΣ
Από τους πρωτεργάτες της ΟΜΣΙΕ ο Γιώργος Δαρλάσης είναι καλλίφωνος πρωτοψάλτης και χοράρχης. Γεννήθηκε στο Ηραίο Ναυπλίου το έτος 1955 και από μικρή ηλικία στράφηκε προς το ιερό αναλόγιο και την ψαλτική τέχνη. Μαθήτευσε κατ’ αρχήν, στην γενέτειρά του, κοντά στους Ευάγγελο Δεμοίρο, πρωτοψάλτη μαθητή του Αθανασίου Καραμάνη, Αλέξανδρο Μπιτζή, πρωτοψάλτη του Ι.Ν. Αγίου Πέτρου Άργους και Παναγιώτη Κωστόπουλο, πρωτοψάλτη και μουσικοδιδάσκαλο.
Από τους πρωτεργάτες της ΟΜΣΙΕ ο Γιώργος Δαρλάσης είναι καλλίφωνος πρωτοψάλτης και χοράρχης. Γεννήθηκε στο Ηραίο Ναυπλίου το έτος 1955 και από μικρή ηλικία στράφηκε προς το ιερό αναλόγιο και την ψαλτική τέχνη. Μαθήτευσε κατ’ αρχήν, στην γενέτειρά του, κοντά στους Ευάγγελο Δεμοίρο, πρωτοψάλτη μαθητή του Αθανασίου Καραμάνη, Αλέξανδρο Μπιτζή, πρωτοψάλτη του Ι.Ν. Αγίου Πέτρου Άργους και Παναγιώτη Κωστόπουλο, πρωτοψάλτη και μουσικοδιδάσκαλο.
Στη συνέχεια φοίτησε στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών, όπου είχε δάσκαλο τον Πρωτοψάλτη και Καθηγητή Χρήστο Χατζηνικολάου και έλαβε πτυχίο Βυζαντινής Μουσικής με «Άριστα». Αργότερα συνέχισε τις σπουδές του και έλαβε Δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής από το Ωδείου Κιάτου - Κορινθίας με καθηγητή τον Δημήτριο Γερονικολό.
Έχει μαθητεύσει επίσης, κοντά στους μεγάλους πρωτοψάλτες Αθανάσιο Πέττα, Κων/νο Γιαννούτσο, Γρηγόριο Νταραβάνογλου και Δημήτριο Νεραντζή.
Διατέλεσε ψάλτης, αρχικά, στον ενοριακό ιερό ναό Αγίου Νικολάου Ηραίου Μιδέας, από το 1973 μέχρι το 1980, και στη συνέχεια ανέλαβε ως πρωτοψάλτης στον Ι.Ν. Αγίου Βασιλείου Άργους, όπου υπηρετεί μέχρι και σήμερα.
Έχει στο ενεργητικό του, έντονη και πλούσια δραστηριότητα, με πολυσχιδή και πολύτιμη προσφορά στη λειτουργική μας μουσική.
Από το 1979 πρωτοστατεί μέσα στην ιεροψαλτική κοινότητα ως Πρόεδρος του Συνδέσμου Ιεροψαλτών Αργολίδας, ως Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΟΜΣΙΕ, ως ραδιοφωνικός και τηλεοπτικός παραγωγός στα τοπικά μέσα της Πελοποννήσου αλλά και ως ένας ενεργός και δημιουργικός πολίτης.
Είναι έγγαμος, πατέρας δύο τέκνων και μιας εγγονής, συνταξιούχος δικαστικός υπάλληλος, μετά από 35ετή (1980-2016) ευδόκιμη υπηρεσία. Για το έργο και την δράση του έχει τιμηθεί από την τοπική εκκλησία και πολλούς φορείς της Αργολίδας.
Γραμματεύς-Λογιστής Ιεράς Μητροπόλεως Αργολίδος
Πρωτοψάλτης του Ιερου Μητροπολιτικού Ναού Αγίου Γεωργίου Ναυπλίου
Υποδιευθυντής καί Καθηγητής της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής της Ι.Μ. Αργολίδος
Ο Δημήτριος Καρκαλάτος του Κων/νου και της Χρυσούλας γεννήθηκε στο Ναύπλιο το έτος 1968. Γόνος αγροτικής οικογένειας από το χωρίον Λευκάκια Ναυπλίου με προσφυγική καταγωγή καθ΄όσον ο παππούς του πατερας της μητέρας του Χρυσούλας μετοίκησε στό Ναύπλιο απο την Φώκαια της Μικράς Ασίας μετά την Μικρασιατική καταστροφή το έτος 1922. Από ηλικίας 5 ετών γαλουχήθηκε στα νά ματα της Ορθοδόξου Πίστεως και την Βυζαντινή Εκκλησιαστική μουσική από τον Πνευματικο του πατέρα καί πρώτο Δάσκαλό του αείμνηστο π Ελευθέριο Τσίρο καλίφωνο Ιερέα και γνώστη της Βυζαντινής Μουσικής μέ ιδιαίτερο χάρισμα τη μεταδοτικότητα. Ο π. Ελευθέριος Τσίρος υπήρξε από τους πρώτους καί καλύτερους μαθητές του Αριστείδη Ευστρατόπουλου.
Περατώσας τίς Γυμνασιεκές καί μεταλυκειακές σπουδές και τή Στρατιωτική του Θητεία Διορίστηκε το έτος 1989 Γραμματεύς -Λογιστής της Ι.Μ. Αργολίδος από το μακαριστό Μητροπόλίτη Αργολίδος κυρό Ιάκωβο τον Β΄Παχή , 'οπου υπηρετεί μέχρι σήμερα.Από του έτους 1982 καί σε ηλικία 14 ετών διορίζεται Ιεροψάλτης του Ι.Ν. Υπαπαντής του Χριστού Λευκακίων εν Συνεχεια Ιεροψάλτης του Ιερου Ναού Αγ. Νικολάου Αγ. Αδριανου καί του Ι. Ν Ευαγγελιστρίας Ναυπλίου από δέ του έτους 2006, διακονεί το Δεξιό Αναλόγιο ως Πρωτοψάλτης του Ιερου Μητροπολιτικού Ναού Αγίου Γεωργίου Ναυπλίου.Τά πρώτα μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής τά διδάχθηκε από τόν π. Ελευθέριο Τσίρο ,Παναγιώτη Δαμιανό και επί εξαετίαν και πλέον στό Δημοτικό Ωδείο του ΄Αργους από τον Πρωτοψάλτη και Διδάσκαλο της Βυζαντινής Μουσικής κ. Παναγιώτη Κωστόπουλο όπου διδάχθηκε επιστημονικά πλέον όλα τα εγκύκλια μαθήματα τηςς Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής, Εμαθήτευσε ακόμη στούς; Δασκάλους Χρήστο Χατζηνικολάου, Διαμαντή Μαυραγάνη και τόν Μεγάλο Δάσκαλο Χρύσανθο Θεοδοσόπουλο οπου μυήθηκε στα μυστικα΄της Πατριαρχικής Παραδόσεως. Τίτλοι σπουδών Πτυχίον Βυζαντινής Μουσικής μέ τον βαθμόν άριστα εκ του Εθνικού Ωδείου Αθηνών, Δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής μετόν βαθμόν άριστα εκ του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών καθώς και Δίπλωμα Μουσικοδιδασκάλου αλλά και τιμητικό Δίπλωμα Μουσικοδιδασκάλου εκ του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών με τόν βαθμόν Αριστα. Έχει νυμφευθεί τήν θυγατέρα του Ιερέως Σπυρίδωνος Σταυροπούλου Φωτεινή Σταυροπούλου με την οποία έχει αποκτήσει 3 τέκνα την Χρυσούλα την Κατερίνα και την Κων/να Ελένη