Η επίσκεψη μας ήταν ένα ταξίδι στην ιστορία, τη λαογραφία, την τέχνη, τη γαστρονομία και το φυσικό πλούτο των Ιωαννίνων και της ευρύτερης περιοχής της Ηπείρου. Η παρούσα δράση πλάτυνε αναντίρρητα το γνωστικό ορίζοντα των μαθητών και μαθητριών προσφέροντας τους παράλληλα μια ιδιαίτερα όμορφη, πρωτόγνωρη (αφού είναι η πρώτη φορά που το σχολείο μας πραγματοποιεί κάτι ανάλογο) και ωφέλιμη εμπειρία.
Η αποτελεσματικότητα της βιωματικής προσέγγισης της γνώσης για την δραστηριοποίηση των γνωστικών κινήτρων των μαθητών υπήρξε ένα από πρώτα συμπεράσματα της εκδρομής. Μέσα από στοχευμένες και ενδιαφέρουσες ξεναγήσεις στην πόλη της Άρτας, το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης, το νησί του Αλή Πασά, τα παιδιά προβληματίστηκαν γύρω από ζητήματα της αρχαίας και σύγχρονης ελληνικής ιστορίας αφομοιώνοντας ευχάριστα και δημιουργικά τις ιστορικές πληροφορίες. Ιδιαίτερα σημαντική υπήρξε, επίσης, η συνάντησή τους με το λαογραφικό και πολιτισμικό πλούτο της Ηπείρου: θαύμασαν και εντυπωσιάστηκαν κατά την επίσκεψή τους στο Μέτσοβο και απόρησαν με την αυτάρκεια και την οικονομία των Βλάχων του Μετσόβου αλλά και το πολιτιστικό τους επίπεδο μετά την επίσκεψή τους στο Ίδρυμα Αβέρωφ αλλά και στην Πινακοθήκη του Ιδρύματος.Η περιήγηση στο Νησάκι και στα στενά της πόλης καθώς επίσης και στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «Θεόδωρος Παπαγιάννης», τους γέμισαν εικόνες που θα αξιοποιήσουν δημιουργικά στο μέλλον.
Πέρα ωστόσο από τις μαθησιακές προεκτάσεις, η ψυχαγωγική διάσταση της εκδρομής υπήρξε εξίσου σημαντική. Στο πανέμορφο ανοιξιάτικο τοπίο φωτογραφήθηκαν δίπλα στο περίφημο Γιοφύρι της Άρτας και μέσα από χαλαρωτικούς απογευματινούς περιπάτους στα καλντερίμια, τη λίμνη και το Κάστρο των Ιωαννίνων διαπίστωσαν πόσο άρρηκτα μπορεί να συνυπάρξει το παλιό με το καινούριο σε μια πόλη υψηλής αισθητικής και με «μυρωδιά» κοσμοπολιτισμού. Δεν θα παραλείψουμε να σημειώσουμε την θερμή φιλοξενία, αλλά και την πνευματική ευλογία και τους ευγενικούς λόγους παραίνεσης που δεχθήκαμε κατά την επίσκεψή μας στον συντοπίτη μας Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Άρτης κ. Καλλίνικο. Φυσικά δεν έλειψαν οι απαραίτητες γαστρονομικές στάσεις με τα παραδοσιακά ηπειρωτικά εδέσματα, ο ελεύθερος χρόνος για περιήγηση στο εμπορικό κέντρο αλλά και μια πρώτη γνωριμία με τη νυχτερινή διασκέδαση στους λαϊκούς ρυθμούς της φοιτητούπολης.
Έχουν παρέλθει αρκετές μέρες μετά την εκδρομή και η σωματική και ψυχολογική κόπωση έχει πλέον περάσει, η κριτική ματιά ωστόσο στο θεσμό των σχολικών εκδρομών με οδηγεί στα παρακάτω συμπεράσματα. Δεν είναι μόνο οι καινούριες γνώσεις που αποκομίζουν οι μαθητές, όσο ουσιαστικές και αν είναι αυτές. Είναι κυρίως η εντελώς διαφορετική αίσθηση που διαμορφώνουν για τον κοινωνικό ρόλο του σχολείου. Μακριά για λίγες μέρες από την οικογενειακή «φωλιά» τα παιδιά αυτονομούνται ζώντας συλλογικά τη σχολική ζωή με τρόπο περισσότερο άμεσο και προσωπικό. Ωριμάζουν, ελέγχουν τα όρια τους και δοκιμάζουν τις μεταξύ τους σχέσεις.Και το σημαντικότερο: την επόμενη μέρα στην τάξη,θέλω να πιστεύω ότι θα κοιτούν εμάς τους δασκάλους τους με ακόμη μεγαλύτερη αγάπη κατανόηση και τρυφερότητα.
Την εκδρομή συνόδευσαν οι κ. Βίκυ Κωστοπούλου και Γιάννης Θανάσουλας.
Την εκδρομή συνόδευσαν οι κ. Βίκυ Κωστοπούλου και Γιάννης Θανάσουλας.
Κείμενο: Ανδρέας Τσεκές
Φωτογραφίες: Δημήτρης Γεωργαντάς.