Ικέτιδες του Αισχύλου
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
23 - 24 Αυγούστου
Εξήντα χρόνια μετά την πρώτη παρουσίασή της στην Επίδαυρο, το Θέατρο Τέχνης "Κάρολος Κουν” και το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζουν την εμβληματική τραγωδία του Αισχύλου "Ικέτιδες", με τη σκηνοθετική υπογραφή της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του Θεάτρου Τέχνης Μαριάννας Κάλμπαρη. Ένας θίασος εξαιρετικών ερμηνευτών πρωταγωνιστεί στην παράσταση για τις βαθιές ρίζες της πατριαρχίας και τον τρόπο με τον οποίο καθόρισαν τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία από τους αρχαίους χρόνους μέχρι σήμερα. Λένα Παπαληγούρα, Λουκία Μιχαλοπούλου, Γιάννης Τσορτέκης και Άκης Σακελλαρίου ηγούνται του θιάσου στην παράσταση που σηματοδοτεί την επιστροφή της κορυφαίας Ελληνίδας τραγωδού Λυδίας Κονιόρδου στο αργολικό θέατρο. Στις παραστάσεις της Επιδαύρου, η Μαρίνα Σάττι εμφανίζεται ως σολίστ, μαζί με τις χορωδούς από το δικό της γυναικείο χορωδιακό σχήμα Chóres, που παίρνουν μέρος στον εντυπωσιακό πενηνταμελή Χορό. Η πρεμιέρα της περιοδείας σε επιλεγμένες πόλεις σε όλη την Ελλάδα έχει οριστεί για τις 21 Ιουλίου στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Δελφών, ενώ αναμένουμε τις ημερομηνίες για τα ανοιχτά θέατρα της Αττικής. Οι "Ικέτιδες” θα ταξιδέψουν στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 στις 23 και 24 Αυγούστου.
Το έργο
Οι "Ικέτιδες” είναι το πρώτο και το μοναδικό έργο που έχει διασωθεί από την τετραλογία του Αισχύλου "Δαναΐδες". Πρωταγωνιστής είναι ο Χορός των πενήντα Δαναΐδων, που μαζί με τον πατέρα τους Δαναό ζητούν άσυλο στο Άργος -τον τόπο που κάποτε εγκατέλειψε κυνηγημένη από τον "οίστρο" η πρόγονός τους Ιώ- προκειμένου να ξεφύγουν από τους εξαδέλφους τους, τους πενήντα γιους του Αιγύπτου, που απαιτούν να τις παντρευτούν με τη βία.
Ο μύθος θέτει το ζήτημα της ταυτότητας και της θέσης της γυναίκας στην κοινωνία, εξιστορώντας παράλληλα το χρονικό της μετανάστευσης και της επικράτησης του ελληνικού φύλου στη χώρα των Πελασγών, των λεγόμενων "Προελλήνων".
Οι ”Ικέτιδες” μιλούν για τις ανάγκες που οδηγούν τους ανθρώπους να ξεριζωθούν από τη γη τους, την άγρια μοίρα του πρόσφυγα, την αξία της δικαιοσύνης, τις αρχές της δημοκρατίας. Πάνω απ’ όλα όμως μιλούν για τον αγώνα της Γυναίκας ενάντια στον Άνδρα που με τη βία ζητά να της επιβληθεί.
Η παράσταση
Επιθυμώντας να επανασυστήσει στο κοινό τον εν πολλοίς άγνωστο μύθο των Δαναΐδων αλλά και το συναρπαστικό κείμενο του Αισχύλου, η παράσταση έρχεται να μιλήσει για την ενηλικίωση και τη λαχτάρα κάθε ανθρώπου για ελευθερία και δικαιοσύνη, θίγοντας μεγάλα ζητήματα της εποχής μας, όπως η προσφυγιά και η έμφυλη βία, που απασχολούν το ποιητικό αλλά και βαθιά πολιτικό αυτό έργο.
Η παράσταση ενώνει λυτρωτικά τις φωνές των αρχαίων ηρωίδων με εκείνες των σημερινών, φέρνοντας για πρώτη φορά στην ορχήστρα της Επιδαύρου ένα Χορό πενήντα Δαναΐδων από την χορωδία Chóres, την Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης και την χορευτική-ακροβατική ομάδα "Κι όμως κινείται", και ένα αντίστοιχης σύνθεσης σχήμα δεκαεπτά "Δαναΐδων" για τις παραστάσεις της περιοδείας.
Οι συντελεστές
Η μετάφραση είναι του Ιωάννη Γρυπάρη. Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει η Χριστίνα Κάλμπαρη, τη μουσική σύνθεση ο Χαράλαμπος Γωγιός, τη χορογραφία η Χριστίνα Σουγιουλτζή, τους φωτισμούς η Στέλλα Κάλτσου, τη μουσική διδασκαλία οι Ειρήνη Πατσέα και Σιμέλα Εμμανουηλίδου και τον ηχητικό σχεδιασμό ο Θέμης Παντελόπουλος.
Κορυφαία χορεύτρια είναι η Χριστίνα Σουγιουλτζή της ομάδας "Κι όμως κινείται". Κορυφαίες από τις Chóres είναι οι Ελένη Βασιλάκη, Κωνσταντίνα Γιαννοπούλου, Γιώτα Δημητρακοπούλου, Φανή Λύκου, Ιόνυ Μοσχοβάκου, Δάφνη Παγουλάτου, Ελένη Πούλιου, Ελίνα Σταμοπούλου, Δανάη Στεργίου, Νικολάια Τριανταφύλλου και από τη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης οι Νεφέλη Δοδοπούλου, Μυρτώ Καπώλη, Ρένια Κρητικού, Άννα Μωρόγιαννη.
Τον Χορό στις παραστάσεις της Επιδαύρου αποτελούν οι Μαρίνα Αβραάμ, Μαρία Ιωάννου, Κατερίνα Καλοχριστιαννάκη, Νεφέλη Καρατσώλη, Γεωργία Καραύτη, Αναστασία Κωνσταντινίδου, Αλκμήνη Μπασακάρου, Βάλια Μπολωνά, Νίκη Νικολακοπούλου, Καρολίνα Σακελλαρίου, Εύη Σαραντάκου, Μαρίνα Σκούρα, Πελαγία Τράγαρη, Ελένη Φιλιπποπούλου και η ομάδα "Κι όμως κινείται".