Ο Βουλευτής Αργολίδας της Νέας Δημοκρατίας κ.Γιάννης Ανδριανός στην ομιλία του σήμερα στη Βουλή ως εισηγητής του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο:«Κύρωση της Συμφωνίας τροποποίησης διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του τμήματος Μαλιακός - Κλειδί του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι (Π.Α.Θ.Ε.)» τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο αφορά την τροποποίηση της από 28/6/2007 Σύμβασης Παραχώρησης του έργου της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του τμήματος Μαλιακός - Κλειδί του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι (ΠΑΘΕ), η οποία κυρώθηκε με τον ν. 3605/2007 και τροποποιήθηκε με την από 28/11/2013 Συμφωνία Τροποποίησης, η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4219/2013.
Η τροποποίηση αφορά κυρίως τη ρύθμιση της δυνατότητας αναχρηματοδότησης του Παραχωρησιούχου με τη σύναψη νέων δανειακών συμβάσεων, χωρίς να επιδεινώνεται η θέση του Δημοσίου την πρόβλεψη λήψης του ημίσεος του οφέλους της αναχρηματοδότησης από το Ελληνικό Δημόσιο καθώς και επιμέρους προβλέψεις που αφορούν την αντιμετώπιση ζητημάτων που ανέκυψαν κατά τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου.
Ιδιαίτερη σημασία έχει ότι η τροποποίηση της σύμβασης εισάγεται μετά την πλήρη ολοκλήρωση των θεμελιωδών υποχρεώσεων του Παραχωρησιούχου, την ολοκλήρωση του κατασκευαστικού μέρους της Σύμβασης και την παράδοση του έργου σε πλήρη λειτουργία προς χρήση από τους πολίτες.
Το βασικό πρόβλημα που επιλύει το παρόν νομοσχέδιο είναι ότι λόγω της παλαιότητας της Σύμβασης Παραχώρησης του 2007 δεν προβλέπεται στο αρχικό κείμενο η δυνατότητα αναχρηματοδότησης του παραχωρησιούχου, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με όλες τις σύγχρονες συμβάσεις παραχώρησης, και αποτελεί επιπλέον συμβατική δέσμευση του Δημοσίου.
Οι προβλέψεις της τροποποίησης συνεπώς ενισχύουν τη βιωσιμότητα του παραχωρησιούχου μέσω της αξιοποίησης ευνοϊκότερων χρηματοδοτικών συμφωνιών, ενώ παράλληλα εξασφαλίζεται σημαντικό όφελος για το Δημόσιο, καθώς πέρα από την απρόσκοπτη λειτουργία του οδικού τμήματος, αφενός με τη ρήτρα μη επιδείνωσης, η συμβατική και χρηματοοικονομική θέση του Δημοσίου δεν θα επιδεινώνεται με την ανάληψη πρόσθετων συμβατικών και χρηματοοικονομικών υποχρεώσεων και αφετέρου – μια πρόβλεψη που δεν υπήρχε- το Δημόσιο θα εισπράξει το ήμισυ του οφέλους της αναχρηματοδότησης, ένα ποσό που μπορεί να υπερβεί τα 14 εκατομμύρια ευρώ.
Συγκεκριμένα:
Στην τροποποίηση της Σύμβασης προσδιορίζονται κατ’ αρχάς τα συμβαλλόμενα μέρη, το Ελληνικό Δημόσιο, η ανώνυμη εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ανώνυμη Εταιρεία Παραχώρησης για τον Αυτοκινητόδρομο Τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός - Κλειδί», και οι μέτοχοι του παραχωρησιούχου: η Hochtief, η Άκτωρ η Άβαξ και η Vinci.
Γίνεται ιστορική αναδρομή στην Αρχική Σύμβαση Παραχώρησης και στην τροποποίησή της το 2013.
Προσδιορίζεται ο σκοπός της τρέχουσας τροποποίησης που είναι η πρόβλεψη της δυνατότητας αναχρηματοδότησης του παραχωρησιούχου με τη σύναψη νέων δανειακών συμβάσεων και προβλέπεται η έγγραφη έγκριση και ο καθορισμός από το Ελληνικό Δημόσιο των δανειακών συμβάσεων και των αναγκαίων εγγράφων χρηματοδότησης, καθώς και το όφελος της αναχρηματοδότησης και ο διαμοιρασμός του με το Ελληνικό Δημόσιο.
Τέλος, ρητά ορίζεται ότι η θέση του Ελληνικού Δημοσίου σε καμία περίπτωση δεν θα καταστεί χειρότερη μετά την αναχρηματοδότηση του παραχωρησιούχου.
Ως προς τις επιμέρους τροποποιούμενες διατάξεις, μεταξύ άλλων:
Προστίθεται ο ορισμός του «οφέλους αναχρηματοδότησης» που καθορίζει το όφελος που θα εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο από την όποια αναχρηματοδότηση του παραχωρησιούχου και προσδιορίζεται ο τρόπος υπολογισμού του.
Διορθώνεται η χιλιομετρική θέση των έργων του κύριου έργου παραχώρησης όπως προέκυψε κατά τη μέχρι σήμερα εκτέλεση της σύμβασης.
Τροποποιείται ο ορισμός του επιτοκίου αναφοράς για λόγους εναρμόνισης με τις ήδη υφιστάμενες διατυπώσεις των άλλων Συμβάσεων Παραχώρησης, καθώς ούτως ή άλλως κατά τα παρελθόντα έτη τα οφειλόμενα ποσά προς τον Παραχωρησιούχο υπολογίσθηκαν με τον νέο ορισμό σύμφωνα με τα ισχύοντα χρηματοοικονομικά και τραπεζικά πρότυπα.
Εισάγονται δύο υποπαράγραφοι στο άρθρο 5.3 της Σύμβασης στις οποίες ορίζεται ότι το Ελληνικό Δημόσιο δεν θα καθυστερεί χωρίς εύλογη αιτία τη γραπτή του συναίνεση για την έγκριση νέας ή την τροποποίηση υφιστάμενης Καθορισμένης Δανειακής Σύμβασης, σχετικά με οποιαδήποτε πράξη αναχρηματοδότησης, υπό την προϋπόθεση ότι δεν επιδεινώνεται η θέση του, το δικαίωμα του Δημοσίου να εισπράξει το ήμισυ του οφέλους της αναχρηματοδότησης ή άλλα ισοδύναμα ανταλλάγματα, ενώ παράλληλα, επαναλαμβάνεται ότι δεν δύναται να χειροτερεύσει η θέση του, μετά την αναχρηματοδότηση του παραχωρησιούχου.
Προβλέπεται η δυνατότητα τοποθέτησης αυτοματοποιημένου τρόπου πληρωμής σε όλους τους σταθμούς -μετωπικούς και πλευρικούς- των διοδίων
Εισάγεται εξαίρεση από την υποχρέωση καταβολής διοδίων στα οχήματα που ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα και χρησιμοποιούνται από άτομα με αναπηρία ή ανάπηρους πολέμου.
Τροποποιείται ο ορισμός για το «Συμφωνηθέν Υπόλοιπο ΕΔ», το οποίο συνιστά το ποσό που είναι επαρκές για την καταβολή όλων των προβλεπόμενων Επιλέξιμων Εξόδων Έργου, χωρίς χρήση του Αποθεματικού Λογαριασμού για τη χρονική περίοδο των επόμενων είκοσι τεσσάρων μηνών σε κυλιόμενη βάση, κατά το μέτρο που αυτά τα Επιλέξιμα Έξοδα Έργου δεν καλύπτονται ήδη από άλλους αποθεματικούς λογαριασμούς του Παραχωρησιούχου.
Ορίζεται ότι στις τροποποιήσεις του καταστατικού του Παραχωρησιούχου που λαμβάνουν χώρα συνεπεία συμμόρφωσης με διάταξη νόμου να μην χρειάζεται η έγκριση του Δημοσίου, αφού θα πρόκειται για νόμιμη υποχρέωση.
Εισάγεται τροποποίηση με την οποία προβλέπεται υποχρεωτική πρόσκληση συμμετοχής του Δημοσίου στις Γενικές Συνελεύσεις των Μετόχων του Παραχωρησιούχου, εφόσον λαμβάνουν χώρα με σύγκληση συνεδρίασης, άλλως το Δημόσιο ενημερώνεται εγγράφως εκ των προτέρων για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης και εκ των υστέρων για την απόφαση της γενικής συνέλευσης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Όπως επεσήμανα και προηγουμένως, η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης που αποτελεί το αντικείμενο του νομοσχεδίου, με τη νομική ισχύ που αποκτά και τον προσυμβατικό έλεγχο που ήδη έγινε από το Ελεγκτικό Συνέδριο διασφαλίζει με διαφανή και αποτελεσματικό τρόπο το δημόσιο συμφέρον:
-την επικαιροποίηση της σύμβασης βάσει των πλέον σύγχρονων προτύπων
-την απρόσκοπτη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου,
-την αξιοποίηση του εργαλείου της αναχρηματοδότησης για τον παραχωρησιούχο,
-την είσπραξη από το Δημόσιο του μισού οφέλους που θα προκύψει,
-την πρόβλεψη περί μη επιδείνωσης της θέσης του Δημοσίου,
-τις επιμέρους βελτιώσεις όπως αυτή που αφορά τους συμπολίτες μας με αναπηρία.
Για τους λόγους αυτούς, σας καλώ να υπερψηφίσετε το νομοσχέδιο».