V.STAMATIS
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΣΥΣΚΕΥΕΣ
ΕΙΔΗ ΣΠΙΤΙΟΥ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΑΝΑΠΤΥΞΙΚΑΗ ΔΥΝΑΜΗ

Σελίδες

Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2024

Απάντηση Χρήστου Στυλιανίδη σε Ανδριανό για την ενίσχυση των κρατικών ακαδημιών εμπορικού ναυτικού

Βουλευτής Αργολίδας
Στην υπ’ αριθμό πρωτοκόλλου 6836/18-09-2024 Ερώτηση που είχε καταθέσει ο Βουλευτής Αργολίδας της Νέας Δημοκρατίας κ.Γιάννης Ανδριανός με θέμα την ενίσχυση των κρατικών ακαδημαϊκών εμπορικού ναυτικού και την εξασφάλιση της λειτουργίας ποιοτικών ιδιωτικών σχολών απάντησε ο αρμόδιος Υπουργός Ναυτιλίας κ. Χρήστος Στυλιανίδης.


Στο κείμενο της απάντησης αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:

«Επί των διαλαμβανομένων στην εν θέματι Ερώτηση γνωρίζεται κατ' αρχήν ότι πάγια επιδίωξη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αποτελεί η ποιοτική και διαρκώς αναβαθμιζόμενη δημόσια ναυτική εκπαίδευση με βάση τις σύγχρονες απαιτήσεις, τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα, καθώς επίσης και η διασφάλιση της εύρυθμης και απρόσκοπτης λειτουργίας των Δημόσιων Σχολών Εμπορικού Ναυτικού (Δ.Σ.Ε.Ν.). Στο πλαίσιο αυτό, τα έτη 2024 και 2025 ανακηρύχθηκαν έτη ναυτικής εκπαίδευσης.

Για την ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης, έχουν προταθεί δράσεις στην προγραμματική περίοδο ΕΣΠΑ 2021-2027, συνολικού προϋπολογισμού 274.123.840 ευρώ, ποσό κατά τρεις φορές περίπου αυξημένο σε σχέση με το ποσό της προγραμματικής περιόδου 2014-2020. Επίσης, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2021-2027, υπεβλήθη αρχική πρόταση σε εννέα (09) Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα για την προμήθεια επιπρόσθετου εκπαιδευτικού εξοπλισμού για τις ανάγκες των Δ.Σ.Ε.Ν. συνολικής αξίας περίπου 34.500.000 ευρώ.

Την προγραμματική περίοδο 2014-2020 είχε εξασφαλιστεί χρηματοδότηση ύψους περίπου 100.000.000 ευρώ, μέσω του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, για την υλοποίηση οριζόντιων δράσεων που αφορούν σε όλες τις Δημόσιες Σχολές Εμπορικού Ναυτικού, ενισχύοντας περαιτέρω τη ναυτική εκπαίδευση και συμβάλλοντας παράλληλα στην τοπική ανάπτυξη. Μεταξύ των δράσεων αυτών περιλαμβάνονται:

- Πρακτική άσκηση των σπουδαστών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (Α.Ε.Ν.) επί πλοίου για την εκπλήρωση του Α΄ και Β΄ θαλάσσιου εκπαιδευτικού ταξιδιού.

- Υποστήριξη του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης με την οποία εξασφαλίζεται η ποιοτική επάρκεια του διδακτικού δυναμικού που στελεχώνει τις Α.Ε.Ν.

- Πρόγραμμα οικονομικής ενίσχυσης σπουδαστών/τριών Α.Ε.Ν., με χορήγηση 3.400 ευρώ ετησίως σε κάθε σπουδαστή/-στρια, για την έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών.

- Προγράμματα κατάρτισης άνεργων ναυτικών και παροχή επαγγελματικής πιστοποίησης, με στόχο την πιστοποίηση των γνώσεων των εν λόγω καταρτιζόμενων ναυτικών με την απόκτηση αποδεικτικών ναυτικής ικανότητας και δικαιωμάτων υπηρεσίας στα πλοία.

Επιπλέον, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση μέσω έξι Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, για την προμήθεια εξήντα (60) ειδών εκπαιδευτικού εξοπλισμού για τις ανάγκες των ανά την επικράτεια Δ.Σ.Ε.Ν., με συνολικό προϋπολογισμό ύψους περί τα 12.400.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι κατά την τελευταία εξαετία συνήφθησαν δεκαεννέα (19) διαφορετικές συμβάσεις και παρελήφθησαν και λειτουργούν σαράντα τρία (43) είδη εκπαιδευτικού εξοπλισμού, συνολικής συμβατικής αξίας περίπου 9.300.000 ευρώ.

Πέραν των ανωτέρω, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μεριμνά για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης μέσω της παροχής κινήτρων στους σπουδαστές των Α.Ε.Ν. Με στόχο την ενίσχυση των οικονομικά ασθενέστερων σπουδαστών για την αντιμετώπιση των αναγκών διαβίωσής τους, χορηγείται, σε ετήσια βάση, επίδομα σίτισης και στεγαστικό επίδομα συνολικού προϋπολογισμού 1.500.000 ευρώ και 1.000.000 ευρώ, αντίστοιχα.

Σημειώνεται ακόμα, ότι με την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα» σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, παρατηρείται ολοένα αυξανόμενη ζήτηση για φοίτηση στις Α.Ε.Ν. Ενδεικτικά, για το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024, ο αριθμός των αιτήσεων των υποψηφίων ανήλθε σε 2.778 για 1.716 προκηρυχθείσες θέσεις, ενώ για το τρέχον ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 ο αριθμός των αιτήσεων ανήλθε σε 2.927 για 1.820 προκηρυχθείσες θέσεις. Προς την κατεύθυνση της κάλυψης της ζήτησης για φοίτηση στις Α.Ε.Ν. έχουν ιδρυθεί και αναμένεται να λειτουργήσουν, κατά τα επόμενα ακαδημαϊκά έτη, δύο νέες Α.Ε.Ν., η Α.Ε.Ν./Πλοιάρχων Λακωνίας και η Α.Ε.Ν./Μηχανικών Καλύμνου.

Όσον αφορά στο θέμα ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης, γνωρίζεται ότι η οργάνωση και λειτουργία της ιδιωτικής ναυτικής επαγγελματικής κατάρτισης και επιμόρφωσης ρυθμίζεται από το Μέρος Πρώτο του ν. 3153/2003 (Α΄ 153). Ειδικότερα, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 1 του εν λόγω νόμου «η ναυτική επαγγελματική κατάρτιση και επιμόρφωση του προσωπικού πλοίων του εμπορικού ναυτικού επιτρέπεται να παρέχεται και από ιδιωτικές σχολές ναυτικής επαγγελματικής κατάρτισης και επιμόρφωσης (Ν.Ε.Κ.Ε.), που ιδρύονται και λειτουργούν από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού». Περαιτέρω, ο εν λόγω νόμος προβλέπει την έκδοση κανονιστικών διατάξεων που ρυθμίζουν το περιεχόμενο, τη διαδικασία, τον τρόπο άσκησης ελέγχου και εποπτείας των Ν.Ε.Κ.Ε. στην Ελλάδα, τις υποχρεώσεις των εποπτευόμενων και τις επιβαλλόμενες κυρώσεις, τη διαδικασία χορήγησης άδειας ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών σχολών Ν.Ε.Κ.Ε., την αναγκαία υποδομή, τον εξοπλισμό και τη διασφάλιση ποιότητας. Επιπλέον, με το π.δ. 141/2014 (Α΄ 232) προβλέφθηκε η συμπερίληψη των Ν.Ε.Κ.Ε. στις προϋποθέσεις και τα ειδικά προσόντα απόκτησης των αποδεικτικών ναυτικής ικανότητας.

Επίσης, στο Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων που συνοδεύει το Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής, του οποίου αποτελεί αναπόσπαστο μέρος το Ετήσιο Σχέδιο Δράσης του Φορέα μας, έχει ενταχθεί ως δράση η «λειτουργική και επιχειρησιακή αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης μέσα από βελτιωμένες δημόσιες σχολές που θα παρέχουν προγράμματα σπουδών υψηλής ποιότητας, αλλά και από ανταγωνιστικές ιδιωτικές σχολές». Στο πλαίσιο της δράσης αυτής συμπεριλαμβάνεται το έργο «Εκσυγχρονισμός - Μεταρρύθμιση της Ναυτικής Εκπαίδευσης -Νόμος Πλαίσιο» με την θέσπιση μιας νέας αρχιτεκτονικής του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και ο σχεδιασμός ενός ολοκληρωμένου συστήματος για τις προδιαγραφές, τη δομή, την οργάνωση, την πιστοποίηση και τον έλεγχο/αξιολόγηση των διοικητικών, οικονομικών και εκπαιδευτικών λειτουργιών των σχολών εκπαίδευσης, κατάρτισης και επιμόρφωσης. Με βάση τα ανωτέρω, το ζήτημα της ενεργοποίησης της νομοθεσίας που προβλέπεται για τις ιδιωτικές σχολές Ν.Ε.Κ.Ε. θα εξεταστεί υπό το πρίσμα της αναμόρφωσης συνολικότερα της νομοθεσίας για την ναυτική εκπαίδευση, που θα λάβει χώρα εντός του παραπάνω πλαισίου, λαμβάνοντας υπόψη και τις διαχρονικές ανάγκες της ναυτιλίας.

Εν κατακλείδι, η Ελληνική ναυτιλιακή διοίκηση ανταποκρίνεται πλήρως στις σύγχρονες απαιτήσεις που θέτουν οι διεθνείς κανονισμοί αναφορικά με τη ναυτική εκπαίδευση, αντιμετωπίζοντας ολιστικά το σύστημα της ναυτικής εκπαίδευσης ως τη βάση για την αναπαραγωγή και τη διεύρυνση της ναυτιλιακήςτεχνογνωσίας της Ελλάδας, επενδύοντας στον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό του συνόλου των Δ.Σ.Ε.Ν. και αξιοποιώντας πλήρως τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία».
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΝΕΥΡΟΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
Κέντρο Βιολογικής Γεωργίας
ΧΡΩΜΑΤΑ ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΓΟΛΙΔΑ